Οι εξελίξεις στην εκπαίδευση τρέχουν. Οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να παρακολουθούν τις σύγχρονες εκπαιδευτικές τάσεις, κάτι που γίνεται εφικτό μέσω διαδικτύου, να τις επεξεργάζονται και να προβληματίζονται γύρω από αυτές, ώστε να είναι τελικά σε θέση να διαμορφώνουν τις βέλτιστες εκπαιδευτικές προτάσεις για τους μαθητές τους. Τα Αρσάκεια Σχολεία ενθαρρύνουν τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών μεθόδων και την ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών.
Όπως μας λέει η συντονίστρια πρωτοβάθμιας των Αρσακείων και Αναπληρώτρια Επόπτρια κ. Σοφία Σταθοπούλου, «τα τελευταία χρόνια εισαγάγαμε, τόσο σε επίπεδο ομίλων όσο και στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Αρσακείων σχολείων, την εκπαιδευτική αντίληψη του STEAM (Science, Technology, Engineering, Art,Mathematics). Είναι μια σύγχρονη προσέγγιση της γνώσης, που εκπαιδευτικά υιοθετείται με σχετικές κατά τόπους τροποποιήσεις, σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο του πλανήτη. Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι διότι, παγκοσμίως βιώνουμε μια πολιτισμική επανάσταση, τα χαρακτηριστικά της οποίας είναι κατά κύριο λόγο τεχνολογικά.»
Ωστόσο, στο κέντρο όλων αυτών των εξελίξεων βρίσκεται ο άνθρωπος, ο οποίος αφ’ ενός δημιουργεί τις προϋποθέσεις αυτού του πολιτισμού, αφ’ ετέρου υφίσταται και τις επιπτώσεις του. Προηγμένης τεχνολογίας μηχανικές κατασκευές, απίθανοι σχεδιασμοί ψηφιακών συστημάτων, τεχνητή νοημοσύνη, υπερσύγχρονα ρομπότ, συνθέτουν το puzzle του σύγχρονου πολιτιστικού σκηνικού. Μέσα σ’ αυτό το σκηνικό όμως διαμορφώνονται και οι ανθρώπινες σχέσεις. Ποια μορφή έχουν αυτές; Πώς δρα πάνω τους η εκθετικά αναπτυσσόμενη επιστήμη της τεχνολογίας; Πώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους η τεχνολογία με τις παραδοσιακές ουμανιστικές αξίες; Πώς οι σύγχρονες ανθρώπινες κοινωνίες βλέπουν: τη γλώσσα, τη λογοτεχνία, το θέατρο, την ιστορία, την ιστορία της τέχνης, τη φιλοσοφία και όλα εκείνα που αναφέρονται στο ιδιοσύστημα αναφοράς του κάθε ανθρώπου, αποδίδοντας σεβασμό στον άνθρωπο ως υποκείμενο του πολιτισμού; Όλα τούτα είναι ερωτήματα που πρωτίστως αποτελούν σημαντικές συνιστώσες οποιουδήποτε σύγχρονου μοντέλου εκπαίδευσης.
Η κ. Σταθοπούλου σχολιάζει: «Έχοντας την εμπειρία της εφαρμογής του προγράμματος STEAM στα σχολεία μας και βλέποντας τη θετική αποδοχή του τόσο από τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς, σκεφτήκαμε ότι πρέπει να δώσουμε μια επιπλέον διάσταση – που ακροθιγώς υπήρχε- στην ήδη επιτυχή λειτουργία του. Η διάσταση αυτή είναι πιο ουσιαστική σύνδεση των θετικών επιστημών με τις ανθρωπιστικές επιστήμες (Ηumanities), προτάσσοντας έτσι το δίπολο «Άνθρωπος και Τεχνολογία» ως την πιο ολοκληρωμένη αντίληψή μας για το STEAM. Έτσι το STEAM γίνεται SHTEAM (Science, Humanities, Technology, Engineering, Art, Mathematics), ενσωματώνοντας τη Λογοτεχνία, την Ιστορία, τα γλωσσικά μαθήματα, τη Φιλοσοφία, ώστε να καλύπτει πληρέστερα τις ανάγκες του σημερινού μαθητή και αυριανού πολίτη. Ενός πολίτη που θα έχει να διαχειριστεί και να πάρει σημαντικές αποφάσεις για μεγάλα παγκόσμια προβλήματα, όπως η κλιματική αλλαγή και η ραγδαία ανάπτυξη και επέκταση σε όλους τους τομείς της ζωής της Τεχνητής Νοημοσύνης.»
Και κλείνει επισημαίνοντας:
«Τα Αρσάκεια εισάγοντας το SHTEAM στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αποδεικνύουν εμπράκτως ότι παρακολουθούν τις εξελίξεις στην εκπαίδευση σε διεθνές επίπεδο και επιλέγουν για τους μαθητές τους ό,τι καλύτερο (προσοχή: όχι εντυπωσιακότερο!).»