Αρσάκεια ΨυχικούΑρσάκεια - Τοσίτσεια ΕκάληςΑρσάκεια ΘεσσαλονίκηςΑρσάκεια ΠατρώνΑρσάκεια ΙωαννίνωνΑρσάκεια Τιράνων
Αρσάκεια Θεσσαλονίκης
Ψηφιακό ΣχολείοΕλεύθερο Πανεπιστήμιοόμιλοι δραστηριοτήτωνΞένες ΓλώσσεςΠεριοδικό της ΦΕΠαναρσακειακά Συνέδρια και ΑγώνεςΟι απόφοιτοί μας

Αναγγελίες εκδηλώσεων / δραστηριοτήτων

Σεπτέμβριος 2014
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 36 1 2 3 4 5 6
week 37 7 8 9 10 11 12 13
week 38 14 15 16 17 18 19 20
week 39 21 22 23 24 25 26 27
week 40 28 29 30
                                                                     Μύθων τε ῥητῆρ’ ἒμεναι…


Ο λόγος τους σαφής, η σκέψη τους διαυγής και η παρρησία τους υποδειγματική. Οι μαθητές της Α΄ τάξης που εκπονούν το τρέχον σχολικό έτος κατ΄ επιλογήν την Ερευνητική Εργασία με το επίκαιρο θέμα “Sustainable School-ing: an answer to the European Crisis” συμμετείχαν στο πανευρωπαϊκό project “Debating Europe Schools” σχεδόν αμέσως μετά την εκκίνηση της εφαρμογής του. Έγιναν εταίροι μιας κίνησης, η οποία ενθαρρύνει τους ευρωπαίους πολίτες να συμβάλλουν ενεργά στην ανάπτυξη της Ενωμένης Ευρώπης. Έθεσαν καίρια ερωτήματα και έλαβαν σημαντικές απαντήσεις από τους ιθύνοντες της ευρωπαϊκής πολιτικής.
debating-europe
Κατ΄ αρχάς συνέλαβαν το μήνυμα των καιρών: ψηφιακή εποχή, νέες τεχνολογίες, κοινωνικά δίκτυα. Πόσο ασφαλής αισθάνεται ο ευρωπαίος πολίτης, και ιδιαίτερα ο νέος, στον αχανή κυβερνοχώρο; Κινδυνεύει η ατομικότητά του; Προστατεύονται ικανοποιητικά τα δικαιώματά του; Από την άλλη πλευρά είναι όλοι και ο καθένας χωριστά ικανός να δια-κινηθεί στο νέο περιβάλλον; Μήπως προκύπτουν ανισότητες επικίνδυνες για την κοινωνική ειρήνη και ασφάλεια; Ποια πρόνοια λαμβάνει το κράτος στο θέμα αυτό; Η στρατηγική που ακολουθούν τα Όργανα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων λειτουργεί και προληπτικά ή κατασταλτικά μόνο προς τα αναφυόμενα προβλήματα;
Οι σκέψεις για το μέλλον οδηγούν τους νέους στην επιλογή σπουδών και στην αναζήτηση εργασίας. Βασανιστικά ερωτήματα και τα δύο, αλληλένδετα και αντικείμενα μελέτης όχι μόνο για τους φορείς της εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής, αλλά πρωτίστως για κάθε γονέα και κάθε δάσκαλο, που βιώνει μαζί με τη νέα γενιά την αγωνία του “αύριο”. Στη βάση κάθε σχεδιασμού η ελπίδα, η προσδοκία ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα, γιατί εμείς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι: καλύτεροι μαθητές, καλύτεροι δάσκαλοι, καλύτεροι πολίτες, καλύτεροι άνθρωποι!
Όσο ενθουσιώδεις ήταν στην επεξεργασία του project τόσο μετρημένοι στάθηκαν στην αναγνώριση του στόχου: quo vadis? Ποιοι είμαστε και πώς προχωράμε εμείς, οι Ευρωπαίοι πολίτες του εικοστού πρώτου αιώνα; Ποια ακριβώς είναι η ταυτότητά μας; Και ποια θέση επιφυλάσσουμε σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο στις αξίες και στους θεσμούς που συμβάλλουν αιώνες τώρα στη διαμόρφωσή της;
Οι άοκνοι εργάτες των Βρυξελλών (με υπεύθυνη την κ. Alessandra Baldisin) ήταν υπέρ μας. Επέλεξαν τους πλέον κατάλληλους ανάμεσα στους εν ενεργεία πολιτικούς και τους ενέπλεξαν τεχνηέντως σε ένα debate με τους μαθητές μας, από το οποίο νικητής είναι μόνο η ελπίδα. Η Marietje Schaake, δυναμική Ευρωβουλευτής από την Ολλανδία, γνωστή ως “the most wired politician”, προσπαθεί να διαμορφώσει με τους συναδέλφους της την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Ο Ciaran Cannon, Υπουργός Παιδείας της Ιρλανδίας, εκπροσωπεί την Προεδρεύουσα Χώρα-Μέλος με σύνεση και ρεαλισμό, ενώ ο Αυστριακός Ευρωβουλευτής Heinz Becker στηρίζει το έργο των εθνικών κυβερνήσεων και καλεί σε ουσιαστικότερη συμπόρευση και συνέπεια στην εφαρμογή της ενιαίας στρατηγικής.
Όταν οι κοινωνικές δυνάμεις συνομιλούν απευθείας για τα πιο σοβαρά προβλήματα που ανακύπτουν καθημερινά, όταν οι νέοι, οι μικροί, εμπνέουν με το σθένος τους τούς Νέστορες της πολιτικής, όταν οι αποφάσεις για εκατομμύρια ευρωπαίους πολίτες ζυμώνονται με τη μαγιά του σωκρατικού διαλόγου, τότε η ελπίδα γίνεται πράξη και η σκέψη που την γεννά γίνεται σχέδιο για δράση. Το πρώτο βήμα στέφτηκε από απόλυτη επιτυχία: όχι μόνο δεν υπάρχουν εμπόδια, αλλά είναι πλέον ανοιχτός ο δρόμος για έργα, είτε πρόκειται για εκπαιδευτικά project, τοπικά ή διεθνή, είτε πρόκειται για συνεργασίες φορέων με κοινό σκοπό. Άλλωστε η πράξη και μόνο αυτή αναδεικνύει τη σκέψη και καταξιώνει τον λόγο από την εποχή του Ομήρου: «Μύθων τε ῥητῆρ’ ἒμεναι πρηκτῆρά τε ἔργων».

http://www.debatingeurope.eu/2013/02/11/debating-europe-schools-greece/


Θεσσαλονίκη, 12 Φεβρουαρίου 2013
Δρ Αικατερίνη Ιωακειμίδου
     

                                                                           

*************************************************************************

Γεννημένοι Ηγέτες


Έδεσαν από την αρχή. Αξιολογήθηκαν από τους καθηγητές τους ως οι καλύτεροι ανάμεσα στους συμμαθητές τους. Ήθελαν να αγωνιστούν και να πετύχουν. Και το κατάφεραν.

Ο Κωνσταντίνος Γκρίζος, ο Ιωάννης Ευθυμίου και  ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος εκπροσώπησαν το σχολείο μας στον διαγωνισμό EUSO 2013 και κατέκτησαν την έκτη θέση πανελλαδικά. Αντιμετώπισαν πενήντα πέντε ομάδες από ισάριθμα σχολεία σε τρεις σειρές πειραμάτων: φυσικής, χημείας, βιολογίας. Εργάστηκαν συστηματικά, με υπομονή και επιμονή αξιοθαύμαστη. Έβαλαν πρόγραμμα και το ακολούθησαν πιστά. Δέχονταν τις παρατηρήσεις των καθηγητών τους και διόρθωναν τα λάθη τους. Βελτίωναν κάθε φορά τη μέθοδο και την απόδοσή τους. Συμπλήρωναν ο ένας τον άλλον στον γνωστικό τομέα σε κάθε φάση της κοινής πορείας. Σεβάστηκαν τον αντίπαλο και τον αντιμετώπισαν με τόλμη και αγωνιστικότητα. Καλλιέργησαν θετικό κλίμα και φιλικές σχέσεις με όλους και απόλαυσαν το ταξίδι (κυριολεκτικά και μεταφορικά) από την αρχή ως το τέλος.
Βασικός γνώμονας στην ερευνητική διαδικασία η σκέψη που κινείται, το μυαλό που δουλεύει, ο νοῦς που «ὁρᾶ καί ἀκούει». Η παρατηρητικότητα και η προσοχή τους στο έπακρο στήριξαν σε κάθε βήμα τη συλλογικότητα και το ομαδικό πνεύμα. «Είμαστε ισοδύναμοι και δουλεύουμε μαζί». «Ζούμε την αγωνία για το αποτέλεσμα και τηρούμε ευλαβικά τους κανόνες». «Ξεφεύγουμε από την παραδοσιακή μάθηση και διαμορφώνουμε ομαδικά τη γνώση».

Συμφωνούν και οι τρεις ότι ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί πρώτης τάξεως μάθημα για την ίδια τη ζωή: η λήψη απόφασης στα καθημερινά προβλήματα διδάσκεται στην πράξη, δεν είναι θεωρητική διαδικασία. Ο τρόπος που βλέπεις τον κόσμο διαμορφώνεται από την κρίση σου και από την ανάληψη της ευθύνης για την επιλογή σου. Ο Ευθυμίου επιλέγει την έρευνα στις επιστήμες Υγείας, ο Παπαδόπουλος λατρεύει τη Φυσική αλλά δεν αποκλείει τη Σχολή Ικάρων και ο Γκρίζος δομεί το μέλλον του στην Αρχιτεκτονική: παρατηρεί το mouse pad  με τις σαύρες του Gaudi πάνω στο γραφείο μου και αρχίζει να μιλάει με πάθος για τον Ισπανό οραματιστή… Και οι τρεις αθλούνται συστηματικά (κολύμβηση και καλαθοσφαίριση) και απολαμβάνουν μια καλή κινηματογραφική ταινία όσο πιο συχνά μπορούν.

Ο διαγωνισμός EUSO 2013 έφερε μαζί τρείς συμμαθητές, τρία ευγενικά πρόσωπα, τρία καθαρά μυαλά. Τα πειράματα στις φυσικές επιστήμες όξυναν τον νου, καλλιέργησαν δεξιότητες, μπόλιασαν σχέσεις. Μα πάνω από όλα ανέδειξαν ηγέτες!