e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Με αφορμή τον Διαγωνισμό τής Γαλλοφωνίας, που διοργανώνει κάθε χρόνο το Γαλλικό Iνστιτούτο και η Υπηρεσία Συνεργασίας και Μορφωτικής Δράσης τής Πρεσβείας τής Γαλλίας στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τις γαλλόφωνες πρεσβείες στην Ελλάδα, οι μαθητές τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με καθηγήτρια την κ. Όλγα Δασκαλοπούλου, συμμετείχαν στον εφετινό διαγωνισμό με θέμα «HISTOIRES-MÉMOIRES» και κέρδισαν το βραβείο Grand Prix.
Οι μαθητές εργάστηκαν συλλογικά από τον Νοέμβριο ώς τον Φεβρουάριο (15 διδακτικές ώρες) με την καθοδήγηση τής καθηγήτριας τους δημιουργώντας ένα ηλεκτρονικό ημερολόγιο με φωτογραφίες και αναμνήσεις με τίτλο «Il y a 80 ans . . .  je me souviens . . . » («Πριν από 80 χρόνια . . .  θυμάμαι . . .»).
Το μεγαλύτερο κομμάτι τής εργασίας έγινε μέσα στην τάξη και είχε χαρακτήρα καθαρά εκπαιδευτικό και επιμέρους στόχους επικοινωνιακού, γλωσσικού και πολιτισμικού χαρακτήρα, με γνώμονα το επίπεδο γλώσσας των μαθητών (C1-Sorbonne C1).
Αρχικά η καθηγήτρια ευαισθητοποίησε τους μαθητές μιλώντας τους για τον διαγωνισμό: το θέμα, τους οργανωτές αλλά κυρίως τον στόχο.
Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν από την πρώτη στιγμή και τόσο το ενδιαφέρον τους όσο και η συμμετοχή τους σε ό,τι έκαναν ήταν πολύ μεγάλο.
Οι μαθητές κλήθηκαν να βρουν μια παλαιά φωτογραφία, να την αναπαραστήσουν με θεατρικό τρόπο αποδίδοντάς την όσο πιο πιστά μπορούν και στη συνέχεια να καταγράψουν τις αναμνήσεις από εκείνη την εποχή, βασιζόμενοι στο κείμενο με τίτλο "Je me souviens" (Θυμάμαι) τού Γάλλου συγγραφέα Georges Perec.
H επιλογή τού θέματος έγινε μετά από επίσκεψη των μαθητών στο Αρχείο τού Σχολείου, όπου ξεχώρισαν μια φωτογραφία τού 1936.
Η φωτογραφία παρουσίαζε μαθήτριες τού Αρσακείου να παίζουν στο διάλειμμα «περνά-περνά η μέλισσα».
Οι μαθητές, αρχικά, μελέτησαν και ανέλυσαν το εκπαιδευτικό σύστημα τής Γαλλίας και τής Ελλάδας. Στη συνέχεια έκαναν σύγκριση τού εκπαιδευτικού συστήματος εκείνης της εποχής με το σύγχρονο μέσα από τη μελέτη των εξής λογοτεχνικών έργων: "Νέα Παιδαγωγική" τού Νίκου Καζατζάκη, "Να ' σαι καλά δάσκαλε"  τού Γιώργου Ιωάννου, "Ο πρώτος Άνθρωπος" (Le premier homme) τού Αλμπέρ Καμύ (Albert Camus), "Η δόξα τού πατέρα μου" (La gloire de mon père) τού Μαρσέλ Πανιόλ (Marcel Pagnol), "Το γράμμα τού Γαργαντούα στον Πανταγκρουέλ" (la lettre de Gargantua à Pantagruel) τού Φρανσουά Ραμπελέ (François Rabelais), το κεφάλαιο 26 από το πρώτο βιβλίο "Δοκιμίων" τού Μοντένι (De l’institution des enfants de Montaigne), απόσπασμα από τον "Εμίλιο" (ÉMILE ou de l’Éducation) τού Ρουσσώ (Jean Jacques Rousseau) και τα ποιήματα "L’accent grave", "Le cancre", "Page d’écriture" τού Ζακ Πρεβέρ (Jacques Prévert) από την ποιητική συλλογή "Paroles" (1972 Collection Folio).
Στη συνέχεια οι μαθητές άρχισαν να αναζητούν και να καταγράφουν πληροφορίες που αφορούσαν σε γεγονότα ιστορικά, κοινωνικά, πολιτικά, καλλιτεχνικά, όπως επίσης και περιστατικά τής καθημερινής ζωής για το έτος 1936.
Η παραγωγή γραπτού λόγου έγινε με τη συμμετοχή όλων των μαθητών, ακολουθώντας το νήμα των αναμνήσεων ενός ταξιδιού στις τέσσερεις εποχές τού χρόνου και ξεκινώντας από το φθινόπωρο που αρχίζουν τα σχολεία.
Από το 1936 ως το 2016 είναι ακριβώς 80 χρόνια.
Γι'  αυτόν τον λόγο οι μαθητές έδωσαν τον τίτλο «Πριν από 80 χρόνια, θυμάμαι . . . » στο ηλεκτρονικό ημερολόγιο αναμνήσεων που έφτιαξαν.
Η δική τους φωτογραφία τραβήχτηκε ακριβώς στο ίδιο σημείο που είχε τραβηχτεί και εκείνη πριν από 80 χρόνια στον προαύλειο χώρο τού Αρσακείου.
Οι μαθήτριες ακολούθησαν πιστά την ενδυμασία και το χτένισμα των κοριτσιών εκείνης τής εποχής και με τρόπο θεατρικό αναπαράστησαν την ίδια ακριβώς εικόνα.
Η μουσική που επιλέχτηκε για να "ντύσει" το ηλεκτρονικό ημερολόγιο είναι το μουσικό κομμάτι από την ταινία «Μία αιωνιότητα και μία ημέρα» τού Θεόδωρου Αγγελόπουλου που συνέθεσε η Ελένη Καραϊνδρου.
Την ημέρα τής Παγκόσμιας Ημέρας Γαλλοφωνίας, στις 20 Μαρτίου 23017, οι μαθητές, συμμετείχαν στην τελετή τής γιορτής και τής απονομής των βραβείων που πραγματοποιήθηκε στο Γαλλικό Ινστιτούτο τής Ελλάδας.
Εκεί βραβεύτηκαν με το πρώτο και μεγαλύτερο βραβείο που κέρδισαν μαθητές στην Ελλάδα, το Grand Prix.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας προσέφερε σε πέντε από τους μαθητές τη δωρεάν συμμετοχή σε εργαστήριο Web-radio και στους υπόλοιπους πέντε μαθητές από ένα εικονογραφημένο γαλλο-ελληνικό λεξικό, από τις εκδόσεις Πατάκη.
Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί από Δευτέρα 3 Ιουλίου έως Παρασκευή 7 Ιουλίου 2017 στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας, στην οδό Σίνα 31.
Κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας οι μαθητές θα εργαστούν πάνω στα εξής θέματα: τη γλώσσα (προφορική και γραπτή), την ψηφιακή τεχνολογία και τη φωνή.
Το web-ραδιόφωνο δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να δουλέψουν την προφορά, τον επιτονισμό, τον ρυθμό τής γλώσσας, ενθαρρύνοντας τον γραπτό λόγο, που δουλεύεται πάντα στην αρχή τής κάθε ηχογράφησης.
Επιπλέον το web-radio δίνει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης τής γλώσσας, την ευκαιρία να λαμβάνουν όλοι οι μαθητές τον λόγο, και βελτιώνει τη διαχείριση τού χρόνου, τη λιτότητα και την ακρίβεια στον τρόπο έκφρασης, προωθώντας την ομαδική συνεργασία για την ανεύρεση πληροφοριών στη Γαλλική Γλώσσα.
Tέλος το εργαστήριο web-radio βοηθάει στην ανάπτυξη νέων κοινωνικο-ψηφιακών ικανοτήτων, όπως το μοντάζ, το μιξάρισμα τού ήχου, η χρήση λογισμικών μοντάζ κ.ά.
Χάρη σε μια προσέγγιση παιγνιώδη και επικοινωνιακή οι μαθητές θα μάθουν να ετοιμάζουν μόνοι τους μια ραδιοφωνική εκπομπή (σύνταξη, οργάνωση, θεατροποίηση, επαναλήψεις) και τέλος θα ηχογραφήσουν ραδιοφωνικές εκπομπές στο στούντιο.
Οι εκπομπές αυτές θα καταχωριστούν στη σελίδα "Athenavox", στο παιδαγωγικό web-radio τού Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας.
Οι μαθητές που εργάστηκαν και κέρδισαν το Grand Prix είναι οι: Αγγελική Βαζαίου, Σπύρος Βερονίκης, Μιχάλης Δημητρόπουλος, Αργυρώ Καϊσαρλή, Γεωργία Καλλιώρα, Ανδριανή Καρδάτου, Αλεξάνδρα Κουρπά, Δημήτρης Μαζεμένος, Ελεάννα Παπαγεωργίου και Σεμέλη Τσιατά.