Print

Τη φετινή χρονιά (2020), το Θερινό Πρόγραμμα Μαθητών Λυκείου (High School Summer Program), που διοργάνωσε το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Harvard (CHS-Greece) πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας zoom από τις 2 έως τις 17 Ιουλίου. Συμμετείχαν συνολικά 24 μαθητές εκ των οποίων δύο (2) από το Αρσάκεια Λύκεια Ψυχικού.

Διευθυντής του Προγράμματος είναι ο κ. Νικόλας Πρεβελάκης, Λέκτορας στο Τμήμα Κοινωνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Harvard, Αναπληρωτής Διευθυντής Ανάπτυξης Αναλυτικών Προγραμμάτων, Κέντρο Ελληνικών Σπουδών, ενώ την Διοικητική υποστήριξη έχει η κ. Ματίνα Γκόγκα, Μάνατζερ Ανάπτυξης Αναλυτικών Προγραμμάτων, Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος.

Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι Έλληνες μαθητές συμμετείχαν σε πλειάδα δραστηριοτήτων, όπως η μελέτη πρωτότυπων φιλοσοφικών και άλλων κειμένων, εργασίες, συζητήσεις, παρουσιάσεις, διαλέξεις, εθελοντική δραστηριότητα, παιχνίδια προσομοίωσης, κ.α, οι οποίες εμπλούτισαν και διεύρυναν τους εκπαιδευτικούς τους ορίζοντες, καλλιεργώντας τον τρόπο του σκέπτεσθαι, τις γνώσεις και τις ικανότητές τους

Οι προπτυχιακοί φοιτητές του Harvard, οι οποίοι ανέλαβαν τον ρόλο των εκπαιδευτικών συνεργατών, εργάστηκαν εντατικά μαζί με τους καθηγητές τους κατά την υλοποίηση του προγράμματος, επιλέγοντας το εκπαιδευτικό υλικό και σχεδιάζοντας κάθε δραστηριότητα σχετιζόμενη με το πρόγραμμα, ενώ παράλληλα υποστήριζαν τους συμμετέχοντες μαθητές στην μελέτη, την προετοιμασία και διεξαγωγή των καθημερινών δραστηριοτήτων τους.

Οι μαθητές των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού Γιάννης Σακελάριος, από το Α' Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, μαθητής της Γ' Λυκείου τη νέα σχολική χρονιά 2020-21, και η Αύρα Παπαδοπούλου, από το Β' Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, μαθήτρια της Β' Λυκείου τη νέα σχολική χρονιά 2020-21, συμμετείχαν ενεργά στις δραστηριότητες του Προγράμματος. Ο ενθουσιασμός, η δημιουργική σκέψη και η ενεργητική εμπλοκή των μαθητών μας στο πρότυπο αυτό εκπαιδευτικό Πρόγραμμα έρχονται να επιβεβαιώσουν άλλη μια φορά το υψηλού επιπέδου παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο των Σχολείων μας.  Οι μαθητές μας αποκόμισαν σημαντικότατα οφέλη από την συμμετοχή τους στο Πρόγραμμα και την έκθεσή τους σε πρότυπα διδακτικά περιβάλλοντα.

Σημαντικά είναι επίσης και τα οφέλη που προκύπτουν και για κάθε Εκπαιδευτικό της ΦΕ, που του παρέχεται η δυνατότητα να παρακολουθήσει το Πρόγραμμα. Ειδικότερα, φέτος η εκπαιδευτικός των Αρσακείων ήταν η φιλόλογος του Αρσακείου Λυκείου Πατρών κ. Β. Παναγοπούλου σημειώνει ότι αποκόμισε τα σημαντικά οφέλη μιας αγαστής συνεργασίας, συμμετέχοντας στις τηλεδιασκέψεις που πραγματοποιήθηκαν τη δεύτερη εβδομάδα του Προγράμματος. Η κ. Παναγοπούλου επισημαίνει ότι τόσο η μελέτη του διδακτικού υλικού, όσο και οι διδακτικές μέθοδοι, που υιοθετήθηκαν στις τηλεδιδασκαλίες, συνέβαλαν ουσιαστικά στην διεύρυνση των γνωσεών της σε επίπεδο προσέγγισης, άρθρωσης και συνοχής των φιλοσοφικών κειμένων, αλλά και σε σύγχρονες και πρωτοποριακές τεχνικές ενεργοποίησης της συμμετοχικότητας των διδασκομένων σε ψηφιακό περιβάλλον, και εκφράζει γι' αυτά τις θερμές ευχαριστίες και την ευγνωμοσύνη της για την ευκαιρία που της δόθηκε από τη Φ.Ε


Ακολουθούν οι εντυπώσεις της μαθήτριας Αύρας Παπαδοπούλου:

Νομίζω πως σε όλους μας έχει συμβεί να ανυπομονούμε τόσο για κάτι, ώστε να καταλήγουμε να το πλάθουμε ιδανικό στο μυαλό μας και  τελικά να απογοητευόμαστε. Μπορώ, ωστόσο, με κάθε σιγουριά να καθησυχάσω όποιον, πιθανώς, σκέφτεται να λάβει μέρος στο HSSP ότι κάτι τέτοιο δε θα συμβεί, καθώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα όχι μόνο ικανοποίησε τις προσδοκίες μου αλλά, μάλιστα, τις ξεπέρασε. Τα παιδιά που γνώρισα, οι καταρτισμένοι καθηγητές, οι εξυπηρετικοί και καθοδηγητικοί  teaching fellows , τα ενδιαφέροντα θέματα και τα παιχνίδια που παίξαμε, μετέτρεψαν τη συμμετοχή μου στο θερινό πρόγραμμα του Harvard, τον Ιούλιο του 2020, σε μία εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη!

Η επαφή μου με τις ως τότε άγνωστες σε μένα φιλοσοφικές έννοιες και θεωρίες διαφορετικών εποχών (αρχαία ελληνική, εποχή Διαφωτισμού) χωρίς καμιά αμφιβολία με βοήθησε τόσο να βελτιώσω την κριτική μου ικανότητα όσο και να κατανοήσω καλύτερα τις ίδιες τις εποχές υπό τις οποίες οι θεωρίες αυτές αναπτύχθηκαν και εκφράστηκαν. Βέβαια, όλα τα παραπάνω δεν θα μπορούσαν σε καμία περίπτωση να επιτευχθούν  δίχως το εφαρμοζόμενο στο πρόγραμμα αυτό πλαίσιο συζήτησης και διαλόγου. Η μορφή του σεμιναρίου δεν ακολούθησε την πεπατημένη οδό της στείρας παρουσίασης από τον καθηγητή/αποστήθισης από τον μαθητή γνώσεων και της δασκαλοκεντρικής προσέγγισης. Το αντίθετο μάλιστα! Η σκυτάλη δόθηκε σε εμάς, τα παιδιά, που κληθήκαμε-ίσως για πρώτη φορά-να μεταδώσουμε τι ο καθένας μας κράτησε από το εκάστοτε φιλοσοφικό  κείμενο, πώς το ερμήνευσε και , τέλος, να πείσουμε αλλά και να πειστούμε για την, όπως πλέον γνωρίζω ότι την αποκάλεσε ο Σωκράτης, μία και μοναδική αλήθεια!

Ακόμη και υπό τις παρούσες δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, που, αναγκαστικά, επέβαλαν τη χρήση του Zoom και την εξ αποστάσεως επικοινωνία για τη διεξαγωγή του σεμιναρίου, οι ώρες που αφιέρωσα σε αυτό,  οι γνώσεις που αποκόμισα αλλά και οι φιλίες που έκανα με παιδιά από την Ελλάδα και τις Η.Π.Α.  είμαι βέβαιη πως θα με ακολουθούν για πολλά χρόνια ακόμα!

Αύρα Παπαδοπούλου