Εκτύπωση
Οι μαθητές τής Α΄ τάξης τού Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης που εκπονούν το τρέχον σχολικό έτος κατ' επιλογήν την ερευνητική εργασία “Sustainable School-ing: an answer to the European Crisis” συμμετείχαν στο πανευρωπαϊκό project “Debating Europe Schools” σχεδόν αμέσως μετά την εκκίνηση τής εφαρμογής του. Έγιναν εταίροι μιας κίνησης η οποία ενθαρρύνει τους Ευρωπαίους πολίτες να συμβάλλουν ενεργά στην ανάπτυξη τής Ενωμένης Ευρώπης. Έθεσαν καίρια ερωτήματα και έλαβαν σημαντικές απαντήσεις από τους ιθύνοντες τής ευρωπαϊκής πολιτικής.

debating-europe

Κατ' αρχάς συνέλαβαν το μήνυμα των καιρών: ψηφιακή εποχή, νέες τεχνολογίες, κοινωνικά δίκτυα. Πόσο ασφαλής αισθάνεται ο Ευρωπαίος πολίτης, και ιδιαίτερα ο νέος, στον αχανή κυβερνοχώρο; Κινδυνεύει η ατομικότητά του; Προστατεύονται ικανοποιητικά τα δικαιώματά του; Από την άλλη πλευρά είναι όλοι και ο καθένας χωριστά ικανός να δια-κινηθεί στο νέο περιβάλλον; Μήπως προκύπτουν ανισότητες επικίνδυνες για την κοινωνική ειρήνη και ασφάλεια; Ποια πρόνοια λαμβάνει το κράτος στο θέμα αυτό; Η στρατηγική που ακολουθούν τα Όργανα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων λειτουργεί και προληπτικά ή κατασταλτικά μόνο προς τα αναφυόμενα προβλήματα;
Οι σκέψεις για το μέλλον οδηγούν τους νέους στην επιλογή σπουδών και στην αναζήτηση εργασίας. Βασανιστικά ερωτήματα και τα δύο, αλληλένδετα και αντικείμενα μελέτης όχι μόνο για τους φορείς τής εκπαιδευτικής και τής κοινωνικής πολιτικής, αλλά πρωτίστως για κάθε γονέα και κάθε δάσκαλο που βιώνει μαζί με τη νέα γενιά την αγωνία τού “αύριο”. Στη βάση κάθε σχεδιασμού η ελπίδα, η προσδοκία ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα, γιατί εμείς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι: καλύτεροι μαθητές, καλύτεροι δάσκαλοι, καλύτεροι πολίτες, καλύτεροι άνθρωποι!
Όσο ενθουσιώδεις ήταν στην επεξεργασία τού project τόσο μετρημένοι στάθηκαν στην αναγνώριση τού στόχου: quo vadis? Ποιοι είμαστε και πώς προχωράμε εμείς, οι Ευρωπαίοι πολίτες τού 21ου αιώνα; Ποια ακριβώς είναι η ταυτότητά μας; Και ποια θέση επιφυλάσσουμε σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο στις αξίες και στους θεσμούς που συμβάλλουν αιώνες τώρα στη διαμόρφωσή της;
Οι άοκνοι εργάτες των Βρυξελλών (με υπεύθυνη την κ. Alessandra Baldisin) ήταν υπέρ. Επέλεξαν τους πλέον κατάλληλους ανάμεσα στους εν ενεργεία πολιτικούς και τους ενέπλεξαν τεχνηέντως σε ένα debate με τους μαθητές τού Σχολείου, από το οποίο νικητής είναι μόνο η ελπίδα. Η Marietje Schaake, δυναμική ευρωβουλευτής από την Ολλανδία, γνωστή ως “the most wired politician”, προσπαθεί να διαμορφώσει με τους συναδέλφους της την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Ο Ciaran Cannon, Υπουργός Παιδείας τής Ιρλανδίας, εκπροσωπεί την προεδρεύουσα χώρα-μέλος με σύνεση και ρεαλισμό, ενώ ο Αυστριακός ευρωβουλευτής Heinz Becker στηρίζει το έργο των εθνικών κυβερνήσεων και καλεί σε ουσιαστικότερη συμπόρευση και συνέπεια στην εφαρμογή τής ενιαίας στρατηγικής.
Όταν οι κοινωνικές δυνάμεις συνομιλούν απευθείας για τα πιο σοβαρά προβλήματα που ανακύπτουν καθημερινά, όταν οι νέοι, οι μικροί, εμπνέουν με το σθένος τους τούς Νέστορες τής πολιτικής, όταν οι αποφάσεις για εκατομμύρια Ευρωπαίους πολίτες ζυμώνονται με τη μαγιά τού σωκρατικού διαλόγου, τότε η ελπίδα γίνεται πράξη και η σκέψη που τη γεννά γίνεται σχέδιο για δράση. Το πρώτο βήμα στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία: όχι μόνο δεν υπάρχουν εμπόδια, αλλά είναι πλέον ανοιχτός ο δρόμος για έργα, είτε πρόκειται για εκπαιδευτικά project, τοπικά ή διεθνή, είτε πρόκειται για συνεργασίες φορέων με κοινό σκοπό. Άλλωστε η πράξη και μόνο αυτή αναδεικνύει τη σκέψη και καταξιώνει τον λόγο από την εποχή τού Ομήρου: «Μύθων τε ῥητῆρ’ ἒμεναι πρηκτῆρά τε ἔργων».

Πατήστε εδώ για να δείτε τα βίντεο με τις ερωτήσεις των μαθητών και τις απαντήσεις των αρμοδίων.