Εκτύπωση
Εκπαιδευτικά Προγράμματα 2017-2018  E’ και Στ’ τάξεων
Β’ και Γ’ τριμήνου

1) E’1 τάξη-  «Τα παιδία παίζει...». Στο πέρασμα των αιώνων

-Σκοπός: Να αντιληφθούν οι μαθητές τον διαχρονικό ρόλο του παιχνιδιού στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου μέσα από ένα ενδιαφέρον ταξίδι στον χρόνο.

-Στόχοι: 
-Η συνειδητοποίηση ότι η επιλογή των παιχνιδιών του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος κινείται σε έναν κοινό άξονα.
-Η μετάβαση από το ατομικό στο ομαδικό παιχνίδι ως ανάγκη κοινωνικής έκφρασης του ατόμου.
-Η δημιουργία συνεργατικού κλίματος σε επίπεδο ομάδων.
-Η καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης και της φαντασίας

-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
-Θεατρικό παιχνίδι
-Έκθεση- παρουσίαση αγαπημένων παιχνιδιών
-Δημιουργία αφίσας
-Παιχνίδια μαθηματικής σκέψης
-Κατασκευή STEAM

-Εκπαιδευτικός : Λουκαδάκου Λουκία (Ε’1)

2) Ε’2- τάξη: «Λέξεις, χρώματα και ηχοχρώματα πολιτισμού.
Φιλαναγνωσία-Δημιουργική γραφή, εικαστικά μουσική»


-Σκοπός: Γνωριμία με τη βαθύτερη σημασία της λογοτεχνικής, εικαστικής και μουσικής ατομικής και κοινωνικής υπόστασης, στα πλαίσια των πολιτισμικών χρονικών και τοπικών ιδιαιτεροτήτων και αναγκών.

-Στόχοι:
-να κατανοήσουν την πρωταρχική εφαλτήριο ορμή (δηλαδή τον διαχρονικό λόγο ύπαρξης) που έχει οδηγήσει το σύνολο των διαφορετικών ανθρωπίνων κοινωνιών, ανεξαρτήτως εθνικοτήτων, θρησκευμάτων και παραδόσεων, να εκφράζεται μέσα από τη λογοτεχνία, τη μουσική και τα εικαστικά.
-να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα να αποτελέσουν συναισθηματικούς δέκτες των καλλιτεχνικών εκφράσεων του δικού τους περιβάλλοντος, κατανοώντας μέσα από την λογοτεχνία, τη μουσική και τα εικαστικά, τις ιδέες, τις σκέψεις και τα συναισθήματα του συνάνθρωπου, εκτιμώντας και αναγνωρίζοντας παράλληλα, μέσα από τις τοπικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και διαφορές, την ομορφιά της αποδοχής της διαφορετικότητας (το σύνολο των διαφορετικών πολιτισμικών μορφών).
-να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα να αποτελέσουν συναισθηματικές πηγές, εκφράζοντας με τρόπο μιμητικό προς τα έργα που έχουν ήδη αναλυθεί, μέσα από την λογοτεχνία, τη μουσική και τα εικαστικά, τις δικές τους ιδέες, σκέψεις και συναισθήματα.
-να επαναθεωρήσουν τη σημασία και τον ρόλο του πολιτισμού, του πνεύματος και της τέχνης, σε μία εποχή που ο υπαρξιακός ζυγός βαραίνει φανερά προς το μέρος της ύλης. (Τόσο διαχρονικά, όσο και ειδικά στην Αρχαία Ελλάδα, η τέχνη αποτελούσε την πρωταγωνίστρια της κοινωνίας).

-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
-Προσέγγιση, ανάλυση και ερμηνεία των καλλιτεχνικών εκφράσεων του πολιτισμού σε κομβικά ιστορικά σημεία (π.χ. με την ευκαιρία της οργάνωσης των εθνικών εορτών και του αφιερώματος στην εξέγερση του Πολυτεχνείου).
-Τακτική μηνιαία ομαδική επίσκεψη και πραγματοποίηση οργανωμένων δράσεων στην βιβλιοθήκη του σχολείου.
-Συμπλήρωση Λογοτεχνικού Σταυρόλεξου, με υλικό από τα χαρακτηριστικά των λογοτεχνών και των λογοτεχνημάτων.
-Εφαρμογή του «Τι μπορείς να κάνεις με μια ιδέα;», ενός προγράμματος που έχει προταθεί από τα ίδια τα παιδιά.
-Διοργάνωση Ημέρας Μουσικής, κατά την οποία οι μαθητές που επιθυμούν καλούνται  να παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους κάποια έργα, χρησιμοποιώντας τα μουσικά όργανα ως ποιοτικά πολιτισμικά, εκλεπτυσμένα επικοινωνιακά μέσα.
-Διοργάνωση εκπαιδευτικών επισκέψεων σε καλλιτεχνικές εκθέσεις, τόσο ελληνικές, όπως στο αφιέρωμα για τον ποιητή Οδυσσέα Ελύτη (Ίδρυμα Θεοχαράκη), όσο και διεθνείς, όπως η εντυπωσιακή έκθεση Κινεζικής Τέχνης.
-Εικαστικές δράσεις, κατά τις οποίες οι μαθητές διαμορφώνουν και ανανεώνουν συνεχώς το περιβάλλον τους, ανάλογα με τα ιστορικά και σύγχρονα ερεθίσματα: από τις ιδιαίτερες μακέτες, με τις οποίες μιμούνται τα «Φαντάσματα» του Θόδωρου Παπαγιάννη, μέχρι τη διακόσμηση των ταμπλό του περιβάλλοντος χώρου.
-Κατασκευή S.T.E.A.M.
-Ατομική ανάγνωση και ομαδική ανάλυση των βιβλίων:
«Το ταξίδι του Φερευντούν», «Έρικα», «Τα φαντάσματα», «Τι μπορείς να κάνεις με μια ιδέα», «Συναντώντας τον καλλιτέχνη! Βίνσεντ βαν Γκογκ»

-Εκπαιδευτικός: Ταταράκη Κατερίνα (Ε’2)

3) ΣΤ’ τάξη: «Γέφυρες Πολιτισμού»

-Σκοπός:
Να διαβούν οι μαθητές «γέφυρες» που θα τους φέρουν σε επαφή με   την πολυμορφία και τον πλούτο κυρίως του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

-Στόχοι:
-Να συνειδητοποιήσουν τη ανάγκη ύπαρξης γεφυρών ως ανθρώπινη κατασκευή.
-Να γνωρίσουν την πολιτιστική αξία των γεφυριών από τα παλιά χρόνια ως σήμερα.
-Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές διαφορετικών λαών την ίδια ιστορική περίοδο.
-Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές για τις ευρωπαϊκές αξίες.
-Να γνωρίσουν την ευρωπαϊκή ιστορία.
-Να ενδυναμωθεί το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητών.
-Να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη.
-Να συνεργαστούν σε ομάδες καλλιεργώντας τον αυτοέλεγχο ώστε να οδηγηθούν σε συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν τον πολιτισμένο άνθρωπο.

-Ενδεικτικές δραστηριότητες:

Γλώσσα:
-Κείμενα με γεφύρια στην ελληνική λογοτεχνία – δημοτική ποίηση
-Λεξιλογικές ασκήσεις – Ρητά – Παροιμίες
-Βρίσκω τίτλους βιβλίων – ταινιών – τραγουδιών με τη λέξη γέφυρα

Μαθηματικά:
-Προβλήματα 4 πράξεων με γέφυρες
-Νομίσματα
-Τα μαθηματικά ως διεθνής γλώσσα και μέσο επικοινωνίας που γεφυρώνει τους λαούς όλης της γης.

Ιστορία:
-Να γνωρίσουν  τις μάχες σε σημαντικές γέφυρες (Γέφυρα Αλαμάνας/Ανατίναξη Γέφυρας Γοργοπόταμου/…).
-Να συνειδητοποιήσουν την αξία της Ιστορίας ως επιστήμης που γεφυρώνει  το χθες με το σήμερα.
-
Να γνωρίσουν, να σχολιάσουν και να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα και πράξεις ιστορικών προσώπων  με γέφυρα αφηγηματικά έργα τέχνης.

Γεωγραφία:
Γνωριμία με τις μεγαλύτερες γέφυρες του κόσμου και η ανάδειξη της πολιτιστικής τους σημασίας

Πληροφορική:
-Κοινωνικά δίκτυα και σωστή χρήσης τους
-Γέφυρες δικτύου

Μουσική:
Η μουσική γίνεται γέφυρα που ενώνει τους λαούς. Παρακολούθηση βίντεο συναυλιών  με καλλιτέχνες διαφορετικών θρησκειών να τραγουδούν μαζί

Φιλαναγνωσία:
Συνανάγνωση μαθητών της Ά και ΣΤ΄ τάξης την εβδομάδα βιβλίου.
Κοινές δράσεις στη βιβλιοθήκη του σχολείου  των μαθητών του Ρητορικού Ομίλου του  Λυκείου και των μαθητών της ΣΤ΄

Εικαστικά:
Η τέχνη γίνεται γέφυρα για να γνωρίσουν οι μαθητές τον Van Gogh και το έργο  του

STEAM:
Κατασκευή γέφυρας

 Παράλληλες δράσεις:
-Επίσκεψη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Διαδραστική έκθεση Van Gogh Alive
-Επίσκεψη στο ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού  (βιωματικό πρόγραμμα «Προεπαναστατική Ελλάδα)

-Εκπαιδευτικοί: Παπαχλιμίντζου Μαίρη (Στ’1), Παπαφιτσώρου Νάσια (Στ’2)