Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης
Την εβδομάδα τής 21ης Μαρτίου 2016 οι μαθητές τής Δ΄2 τάξης τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Σχολείου Εκάλης, μαζί με τη δασκάλα τους κ. Λένα Πανούση, πήραν μέρος σε δράσεις και σχεδίασαν την Εβδομάδα κατά τού Ρατσισμού, τής Ξενοφοβίας και τής Βίας.
Οι μαθητές ενημερώθηκαν πως στις 21 Μαρτίου είναι η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και τού Ρατσισμού. Είχαν ήδη ασχοληθεί με τα ανθρώπινα δικαιώματα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά τού Σχολικού Εκφοβισμού και οι δημιουργίες τους κοσμούσαν την τάξη τους.
Αρχικά έπρεπε να γνωρίσουν την έννοια τού όρου «ρατσισμός» καθώς και τις έννοιες «στερεότυπα» και «προκαταλήψεις». Η αφορμή δόθηκε με τα δημοτικά τραγούδια που διάβασαν για την επέτειο τής 25ης Μαρτίου. Τα παιδιά, αφού αναγνώρισαν τις θυσίες των προγόνων τους για το μέγιστο αγαθό τής ελευθερίας, έπρεπε να κατανοήσουν πόσο διαφορετικά πρέπει να είναι τα συναισθήματα και η στάση των σημερινών Ελλήνων απέναντι στον τουρκικό λαό. Τα παιδιά κλήθηκαν να περιγράψουν με τη φαντασία τους Τουρκόπουλα, και στη συνέχεια παρακολούθησαν βίντεο με παιδιά τής ηλικίας τους από τη γειτονική χώρα που παίζουν παρόμοια με τα δικά τους ομαδικά παιχνίδια, ζωγραφίζουν τον κόσμο που ονειρεύονται και τραγουδούν ένα ελληνικό τραγούδι. Τα συμπεράσματα για την κατάργηση των στερεότυπων βγήκαν αβίαστα.
Οι ίδιοι μαθητές είχαν μελετήσει το ποίημα «Όλου τού κόσμου τα παιδιά» τού Γ. Σακελλαρίου και το είχαν συνδέσει με το εφετινό διαθεματικό τους που έχει τίτλο «Μια εικόνα, χίλιες λέξεις, συναισθήματα σωρό!». Εντόπισαν εικόνες μέσα στο ποίημα και τις παρουσίασαν με λόγια αλλά και με ζωγραφιές. Ύστερα στο Εργαστήρι Πληροφορικής, με την καθηγήτρια κ. Ελισάβετ Βατουσιανού, δημιούργησαν μια ψηφιακή παρουσίαση.
Με αφορμή το ίδιο ποίημα αναλογίστηκαν πόσες ομοιότητες και διαφορές έχουν μεταξύ τους και κατέγραψαν τις σκέψεις τους στο χαρτί. Προσπάθησαν μάλιστα να ανακαλύψουν τα δυνατά σημεία των συμμαθητών τους και ύστερα ο καθένας σε μια ζωγραφιά συμπεριέλαβε τις λέξεις που τον περιέγραφαν. Τέλος, φτιάχτηκε μια αφίσα-κολλάζ για την οποία όλοι ένιωσαν υπερήφανοι.
Έχοντας, επίσης, μελετήσει την ποίηση τού Γ. Σεφέρη και τις  πνευματικές του ανησυχίες και έχοντας φτιάξει πολλά πρωτότυπα ποιήματα και καλλιγραφήματα με θέμα τη φιλία, δεν δυσκολεύτηκαν να συνθέσουν ένα δικό τους ποίημα για τα παιδιά όλου τού κόσμου, δίνοντας έμφαση στις ομοιότητές τους και τα κοινά όνειρά τους για έναν κόσμο δίκαιο, όπου δεν θα υπάρχει φόβος αλλά θα επικρατεί αγάπη, χαρά και ειρήνη.
Οι μαθητές αποφάσισαν τη δημιουργία ενός ακόμα έργου, όπου κατέγραψαν τα δικαιώματα των παιδιών.
Τελευταία δράση μιας ομάδας παιδιών ήταν να βρουν ένα σύνθημα κατά τού ρατσισμού:
«Γίνε ανθρωπιστής,
μην είσαι ρατσιστής.
Μην κάνεις διακρίσεις,
βάλε στοπ στις επικρίσεις!»

Έτσι, τα παιδιά τής Δ΄ τάξης αξιοποίησαν τη φαντασία τους, κατέκτησαν νέες γνώσεις και συνεργάστηκαν αρμονικά προσπαθώντας να γνωρίσουν την έννοια τής διαφορετικότητας, τη διαπολιτισμικότητα, την καταπολέμηση τής βίας, την κατάργηση των στερεότυπων, την ισότητα, την αλληλεγγύη, τη φιλία και τελικά την ενσυναίσθηση.

Διαβάστε το ποίημα εδώ