Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης
Οι μαθητές τής Δ΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης αποφάσισαν, στη διάρκεια τής σχολικής χρονιάς 2015-2016, να προσεγγίσουν την αρχαία κωμωδία διαθεματικά, μέσα από τα μαθήματα τής Ελληνικής Γλώσσας, τής Ιστορίας, τής Μουσικής, των Καλλιτεχνικών και τής Φυσικής Αγωγής. Ειδικότερα:
• Στην Ιστορία διδάχθηκαν τον Πελοποννησιακό πόλεμο και τις φοβερές συνέπειές του, καθώς και τις μάταιες προσπάθειες για ειρήνευση μεταξύ των ελληνικών πόλεων.
Ασχολήθηκαν με τους μεγάλους κλασικούς ποιητές, Αισχύλο, Σοφοκλή, Ευριπίδη, Αριστοφάνη. Διάβασαν και διηγήθηκαν την ιστορία κάποιων από τα σημαντικότερα έργα τους, όπως είναι ο Οιδίποδας, η Αντιγόνη, η Ηλέκτρα, η Λυσιστράτη, για να δραματοποιήσουν τους Αχαρνής.
Παράλληλα γνώρισαν μέσω power point το αρχαίο θέατρο, έμαθαν για τα μέρη τού θεάτρου, τους υποκριτές και τις μάσκες-προσωπεία τους, τους από μηχανής θεούς και τα σκηνικά μηχανήματα.
• Στο μάθημα των Ελληνικών, στην 9η ενότητα «Η παράσταση αρχίζει», τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με πολλά θεατρικά κείμενα.
• Στο μάθημα τής Μουσικής άκουσαν, σιγοτραγούδησαν και διασκέδασαν με τους στίχους και τη μουσική τού Διονύση Σαββόπουλου που ακούστηκε στην παράσταση.
• Τέλος, στο μάθημα τής Γυμναστικής έμαθαν για την κίνηση και τον λειτουργικό ρόλο τού αρχαίου χορού, που «πανταχού παρών» σχολιάζει τα πρόσωπα του έργου και τη δράση τους.
Στη συνέχεια, οι μαθητές με τον δάσκαλο τους κ. Σωτήρη Σταθόπουλο επέλεξαν να παρουσιάσουν στους γονείς τους, στις 18 Απριλίου 2016, τους "Αχαρνής" τού Αριστοφάνη, μια αντιπολεμική αττική κωμωδία με μήνυμα ιδιαίτερα επίκαιροα στις μέρες μας που τόσοι συνάνθρωποί μας βιώνουν τη φρίκη τού πολέμου. Η καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής κ. Α. Κουρκουνάκη δίδαξε την κίνηση τού χορευτικού μέρους τής εορτής.
Έγιναν όλοι τους μικροί ηθοποιοί, πήραν στα χέρια τους την παράσταση και την έκαναν δική τους. Ενισχύοντας την αυτοέκφρασή τους και δίνοντας φωνή στο συναίσθημά τους, απέκτησαν αυτοπεποίθηση. Έμαθαν πως κάτι όμορφο γεννιέται μέσα από τη συνεργασία που είναι και ο βασικός στόχος αυτών των εκδηλώσεων: η καλλιέργεια τού ομαδικού πνεύματος, η δημιουργική δουλειά έξω από τα αυστηρά πλαίσια τού μαθήματος, η κοινή προσπάθεια για ένα καλό αποτέλεσμα.
Άλλωστε, η άποψη των αρχαίων Αθηναίων για την παιδεία ήταν ότι δεν πρέπει να αποσκοπεί μόνο στην απόκτηση χρήσιμων και πρακτικών γνώσεων, αλλά και στην καλλιέργεια τού ήθους. Γι’ αυτό και οι παραστάσεις αρχαίου δράματος δεν αποτελούσαν απλή διασκέδαση, αλλά ψυχαγωγία, δηλαδή αγωγή ψυχής.
«Κάνουμε θέατρο με την ψυχή μας» έλεγε ο Κάρολος Κουν. Το ίδιο ένιωσαν και οι μαθητές, όπως τόνισε και ο δάσκαλός τους στην παρουσίαση τής εκδήλωσης.