Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης
Οι μαθητές τής Β΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης παρακολούθησαν την εφετινή σχολική χρονιά 2015-2016 διαθεματικό πρόγραμμα με σκοπό την ανάπτυξη τής συναισθηματικής νοημοσύνης.
Η συναισθηματική νοημοσύνη, σύμφωνα με τον Goleman, είναι η ικανότητα τού ανθρώπου να γνωρίζει πότε βιώνει ένα συναίσθημα, να μπορεί να το ονομάσει, να το αναγνωρίζει και να είναι ευαίσθητος απέναντι στα συναισθήματα των συνανθρώπων του. Η συνειδητοποίηση των συναισθημάτων βοηθάει επίσης στην εκμάθηση τής κοινωνικής συμπεριφοράς.
Στόχοι του διαθεματικού προγράμματος ήταν τα παιδιά να αναπτύξουν ένα λεξιλόγιο με το οποίο θα εκφράζουν με ακρίβεια τα συναισθήματα τους, αλλά και θα κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων. Επίσης πολύ σημαντικό είναι να μάθουν να χειρίζονται τα αρνητικά συναισθήματα.
Οι παραπάνω στόχοι επετεύχθησαν μέσα από σειρά δραστηριοτήτων. Πρώτα από όλα τα παιδιά απέκτησαν ένα τετράδιο «Συναισθημάτων», όπου κάθε εβδομάδα γνώριζαν, ανέλυαν και ζωγράφιζαν και ένα καινούργιο συναίσθημα. Κάθε πρωί πριν από την έναρξη τού μαθήματος σημείωναν στον «πίνακα των συναισθημάτων», που υπήρχε μέσα στην αίθουσα, το συναίσθημα που τους χαρακτήριζε εκείνη την ημέρα.
Στο βιβλίο των Ελληνικών υπήρχε ξεχωριστή ενότητα αφιερωμένη στα συναισθήματα και έτσι το διαθεματικό υποστηρίχθηκε από κείμενα για ανάγνωση και ορθογραφία, από θέματα για τη γραπτή έκφραση και ασκήσεις γραμματικής.
Την ώρα τής Φιλαναγνωσίας τα παιδιά διάβασαν το βιβλίο «Η μέλισσα με το σπασμένο φτερό», ένα βιβλίο γεμάτο έντονα συναισθήματα. Μαζί με τη συγγραφέα του βιβλίου κ. Παπουτσάκη οι μαθητές αναγνώρισαν τα συναισθήματα που παρουσιάζονταν στο βιβλίο.
Στην ώρα τής Θεατρικής Αγωγής οι μαθητές παρουσίασαν το θεατρικό δρώμενο «Τα καπελά τής κυρίας Στρουμπίνσκι». Κάθε καπέλο αντιπροσωπεύει και ένα διαφορετικό συναίσθημα, υπάρχει καπέλο για τους λυπημένους, για τους χαρούμενους, για τους θυμωμένους… Η κυρία Στρουμπίνσκι βλέπει το πρόσωπό σου και καταλαβαίνει πιο καπέλο σου ταιριάζει.
Τέλος, οι μαθητές κατασκεύασαν ένα παιχνίδι δημιουργώντας ένα προσωπάκι πάνω σε ένα πλαστικό πιατάκι, το οποίο μετακινώντας τα χαρακτηριστικά του άλλαζε και το συναίσθημά του (χαρούμενο ή θλιμμένο).
Ακόμη παρακολούθησαν την ταινία "Τα μυαλά που κουβαλάς", η οποία είχε θέμα τη διαχείριση των συναισθημάτων.
Στο τέλος του προγράμματος διαπιστώθηκαν αλλαγές στη συμπεριφορά των μαθητών, στην αυτοεκτίμηση και στην επικοινωνία τους. Παρατηρήθηκε ανάπτυξη τής έκφρασης των συναισθημάτων και βελτίωση τής ενσυναίσθησης.