Εκτύπωση

Το Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2019 επέστρεψε από την Ολλανδία η ομάδα μαθητών και καθηγητών του Α’ Αρσακείου Τοσιτσείου Γενικού Λυκείου Εκάλης, που είχε μεταβεί στο Bergen op Zoom για την τέταρτη μαθητική ανταλλαγή, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ The Architecture of Society, μετά από τις ανταλλαγές στην Ιρλανδία, την Ελλάδα και τη Ρουμανία.

Η Μάρω Αβραμάκου, η Κυριακή Λαμπίδη, η Άννα Παπαδοπούλου και ο Παναγιώτης Τσακώνης, συνοδευόμενοι από τους καθηγητές Ευγενία Δοδοπούλου και Μάρκο Σαρρή, έζησαν για πέντε ημέρες τη μαθητική ζωή του σχολείου RSG ’t Rijks, φιλοξενούμενοι σε οικογένειες Ολλανδών συμμαθητών, τους οποίους και οι ίδιοι είχαν φιλοξενήσει στην Αθήνα τον Ιανουάριο του 2019.

Η ιδιαίτερη παραδοσιακή αρχιτεκτονική του Bergen op Zoom, η ξενάγηση στο γραφικό Middleburg, η διασκεδαστική περιπέτεια στο πάρκο αναρρίχησης, η βόλτα στα κανάλια του Άμστερνταμ, η επίσκεψη στο Rijksmuseum με τους εξαιρετικούς πίνακες του Rembrandt και του Van Gogh, τα θαύματα της σύγχρονης μηχανικής, όπως τα αιολικά πάρκα με τις ανεμογεννήτριες και το φράγμα Neetle Jans, σχεδιασμένο για να κλείνει σε περίπτωση πλημμύρας (storm surge barrier), ήταν κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της επίσκεψης στην Ολλανδία.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο όμως ήταν η καρδιά του προγράμματος : οι παρουσιάσεις των εργασιών των μαθητών από τα συνεργαζόμενα σχολεία της Ιρλανδίας, της Νορβηγίας, της Ισπανίας, της Ρουμανίας, της Ολλανδίας και της Ελλάδας, όπου τα παιδιά με ευαισθησία ανέπτυξαν τις προσπάθειες που καταβάλλονται στα σχολεία και στις κοινότητές τους για την κοινωνική ένταξη των ατόμων που βιώνουν τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Στο πλαίσιο αυτό εντασσόταν και η επίσκεψη στο Lambertijnenhof, ένα πρότυπο οικισμό όπου άτομα με διανοητική και κινητική αναπηρία ζουν μια φυσιολογική ζωή, σε σπίτια κατασκευασμένα ειδικά για τη φιλοξενία τους, μέσα στο καταπράσινο και φιλόξενο περιβάλλον της ευρύτερης γειτονιάς, παρακολουθώντας ειδικό σχολείο-θεραπευτήριο, με ειδικούς παιδαγωγούς και φροντιστές και κυρίως με την αλληλεγγύη και τη ζεστασιά όλων γύρω τους.
Το Lambertijnenhof ήταν κατά γενική ομολογία αυτό που εντυπωσίασε τα παιδιά περισσότερο από καθετί άλλο. Πρόκειται για ένα ζωντανό παράδειγμα αποδοχής του διαφορετικού και ένα έξοχο δείγμα ανθρωπιάς και κοινωνικής πρόνοιας, από ένα οργανωμένο κράτος που αξιοποιεί τους πόρους του ορθά και συμπράττει με τους πολίτες, για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα των λιγότερο τυχερών. Μάλιστα σε συζήτηση που ακολούθησε στο πολιτιστικό κέντρο της γειτονιάς, ο επικεφαλής των Ολλανδών καθηγητών κ. Jan Vijfhuizen έδωσε το λόγο στην Άννα Παπαδοπούλου και τον Παναγιώτη Τσακώνη, οι οποίοι μίλησαν για την ανάγκη ένταξης των ατόμων με ειδικές ανάγκες στην κοινωνία ως ισότιμων μελών που δικαιούνται φροντίδα και αξιοπρεπή ζωή.
Η Ολλανδία όμως μας έδωσε και ένα άλλο δίδαγμα: πόσο ευημερεί μία κοινωνία χάρη στην ευνομία, τη χρηστή διοίκηση, τον προσεκτικό σχεδιασμό και τον προγραμματισμό σε κάθε τομέα, την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των πολιτών σε ισορροπία με τα δικαιώματά τους, την αυτοπειθαρχία και την τήρηση των κανόνων ομαλής συμβίωσης, την ωριμότητα και την υπευθυνότητα του πολίτη. Το RSG ’t Rijks, δημόσιο σχολείο, με τους άψογους χώρους και τον εξοπλισμό του, με τους ευγενικούς μαθητές και τους φιλόξενους καθηγητές, ήταν ένα ζωντανό δείγμα της νοοτροπίας αυτής.

Ευχαριστούμε και συγχαίρουμε τη Μάρω, την Κυριακή, την Άννα και τον Παναγιώτη, αλλά και όλα τα παιδιά που έχουν λάβει μέρος στις προηγηθείσες ανταλλαγές, για την ευσυνείδητη προετοιμασία τους και την άψογη παρουσία τους κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος. Ευχόμαστε και οι υπόλοιπες ανταλλαγές, που θα ακολουθήσουν στο πλαίσιο των προγραμμάτων Erasmus+ ARCH και YES-U!!, να είναι εξίσου ενδιαφέρουσες και οι μαθητές μας να αποκομίσουν πολύτιμες εμπειρίες και διδάγματα ζωής από αυτές.