Εκτύπωση

Εργαστήριο με σκοπό τη δημιουργική αξιοποίηση τού Αρχείου Καβάφη οργανώθηκε στο Α΄Αρσάκειο-Τοσίτσειο Λύκειο Εκάλης σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση. Μέσα από το Δημιουργικό Εργαστήριο «To Δωμάτιο τού Καβάφη», που εκπονήθηκε στις 8 και 15 Δεκεμβρίου 2021, οι μαθητές τού Α΄3 τμήματος περιηγήθηκαν και εξοικειώθηκαν με την ψηφιακή συλλογή τού Αρχείου Καβάφη τού Ιδρύματος Ωνάση, γνώρισαν τεχνικές τής οπτικής ποίησης και δημιούργησαν βίντεο-ποιήματα σε προγράμματα επεξεργασίας βίντεο, μέσω τής τεχνικής τού stop motion.

Το εργαστήριο οργανώθηκε στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Νεοελληνικής Γλώσσας, με την καθοδήγηση τού φιλολόγου κ. Καπετανή και τής καθηγήτριας Πληροφορικής κ. Φραγκουλοπούλου.

Κατά τη διάρκεια τής δράσης οι μαθητές τού Α΄3 είχαν τη δυνατότητα να αναλύσουν και να επεξεργαστούν ένα από τα σημαντικότερα ποιήματα τού Καβάφη και να συνδυάσουν τη λογοτεχνία και την οπτική ποίηση με τη μέθοδο τού animation.
Αναλυτικότερα, αναζήτησαν τα βαθύτερα μηνύματα τού ποιήματός του «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» και αναγνώρισαν τον μοναδικό χαρακτήρα τού ποιητή.
Μέσα από στοχευμένες παρουσιάσεις από τις συνεργάτιδες τού Ιδρύματος Ωνάση κ. Ιωάννου και Διαβαστή, ανακάλυψαν και άλλους πρωτοπόρους καλλιτέχνες. Μέσω τής αναλυτικής τεκμηρίωσης που προσφέρεται στην ψηφιακή συλλογή τού Αρχείου Καβάφη οι μαθητές έμαθαν να αντλούν και να αξιοποιούν πληροφορίες για κάθε τεκμήριο.

Έπειτα οι μαθητές έμαθαν πώς να οπτικοποιούν οι ίδιοι ένα ποίημα και μέσω τής ομαδοσυνεργατικής εργασίας δημιούργησαν τη δική τους οπτική ποίηση. 

Η διαδικασία τού animation έγινε με τη φωτογράφιση «τού δωματίου τού Καβάφη» και των υλικών που προσέθεσαν τα παιδιά. Συγκεκριμένα, οι μαθητές που συμμετείχαν στο εργαστήριο είχαν τη δυνατότητα να προσθέσουν δικές τους ιδέες για να οπτικοποιήσουν το ποίημα, δημιουργώντας ένα κολλάζ εικόνων και λέξεων.

Σύμφωνα με τις μαθήτριες Δήμητρα-Πηνελόπη Χρηστάκη και Χαραλαμπία Πλατή: «Ο συνδυασμός λογοτεχνίας και οπτικής ποίησης έγινε θερμά αποδεκτός από όλους και όλοι έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό στις δύο συναντήσεις τού εργαστηρίου. Το όλο εγχείρημα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον, καθώς οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να ανακαλύψουν από την αρχή την ομορφιά τής λογοτεχνίας, και ιδιαίτερα τού ποιητικού λόγου, και να αξιοποιήσουν δημιουργικά τις ιδέες τους, με τη βοήθεια τής τεχνολογίας στην οπτικοποίηση τού ποιήματος. Συνολικά ήταν μια ευχάριστη εμπειρία για την οποία ευχαριστούμε θερμά το Ίδρυμα Ωνάση και τους καθηγητές μας.»

Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε στον χώρο τής Βιβλιοθήκης των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων.

Για να δείτε τα ψηφιακά ποιήματα των μαθητών πατήστε εδώ.