Αρσάκεια Ιωαννίνων

Η Πανελλήνια Ημέρα κατά τής Σχολικής Βίας και τού Εκφοβισμού (school bullying)  αποτελεί κάθε χρόνο μία ακόμη αφορμή για να υλοποιηθούν σχετικές δράσεις σε όλες τις τάξεις τού Αρσακείου Δημοτικού Ιωαννίνων.

Έτσι στις 6 Μαρτίου 2021 οι μαθητές τής Α΄ τάξης απηύθυναν μηνύματα προς όλους τους συμμαθητές. Συζήτησαν και προβληματίστηκαν πάνω σε θέματα σχολικής βίας.

Παρακολούθησαν σχετικά βίντεο και διάβασαν παιδικά βιβλία με σχετική θεματολογία, δημιούργησαν τις δικές τους αφίσες κατά τού φαινομένου τής σχολικής βίας και υπέρ τής φιλίας, τις οποίες τοιχοκόλλησαν σε εμφανή σημεία τού Σχολείου θέλοντας να περάσουν τα μηνύματά τους σε όλους τους συμμαθητές.


Στη Β΄ τάξη, μιλώντας στους άλλους για τα συναισθήματά τους, οι μαθητές ασχολήθηκαν με έργα ζωγραφικής με θέμα την άρνηση των παιδιών για το σχολείο, αναζητώντας και αναφέροντας πιθανούς λόγους που οδηγούν σε αυτήν.

Αφού παρακολούθησαν βίντεο με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό, ακολούθησε μελέτη περιπτώσεων για να διακρίνουν τα παιδιά πότε έχουμε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού και συζήτησαν για τον τρόπο αντιμετώπισής του.

Ακόμη, επεξεργάστηκαν την ιστορία «Τα μπαλόνια τής φιλίας» τής Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας τού Παιδιού και τού Εφήβου και με αφορμή τον τίτλο τής ιστορίας έφτιαξαν σε χρωματιστά χαρτόνια τα δικά τους μπαλόνια τής φιλίας, γράφοντας μέσα σε κάθε μπαλόνι λέξεις που σχετίζονται με τη φιλία, όπως: αγάπη, συνεργασία, κατανόηση, καλοσύνη, αφού πρώτα εκφράστηκαν μιλώντας για την αξία τής φιλίας καθώς και για τα συναισθήματα που βιώνουν μέσα σε μια φιλία.

Οι μαθητές τής Γ΄ τάξης εκτός από σειρά δραστηριοτήτων για τον σχολικό εκφοβισμό που πραγματοποίησαν στην τάξη, συμμετείχαν και σε δράση πρόληψης με τίτλο «Η σχέση μας με τους άλλους: Ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη», η οποία υλοποιήθηκε από την ψυχολόγο τού Σχολείου κ. Ναταλία-ΑντιγόνηΤζούμα.

Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες τα παιιδά εξασκήθηκαν στην αναγνώριση και την κατανόηση τής θέσης, τού συναισθήματος και τής κατάστασης κάποιου άλλου. Η ενδυνάμωση τής ενσυναίσθησης των μαθητών και η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα διαφορετικότητας, αποτελούν αποτρεπτικούς παράγοντες τού εκφοβισμού και τής βίας στο σχολείο.

 

Οι μαθητές τής Δ΄ τάξης έγιναν οι πρωταγωνιστές των τριών ιστοριών τού βιβλίου με τίτλο «Μίλα, μη φοβάσαι» τής Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας τού Παιδιού και τού Εφήβου

Με τη δραματοποίηση καταστάσεων και μπαίνοντας στη θέση τού άλλου κατανόησαν ότι είναι απαραίτητο όταν κάτι σε ενοχλεί, να το λες.

Η βιωματική δράση και το εξαιρετικό αυτό υλικό έγιναν αφορμή να συζητήσουν μεταξύ τους και να μοιραστούν τους προβληματισμούς τους, οι οποίοι προέκυψαν από αυτή τη συνάντηση.

Τέλος, δημιούργησαν τις δικές τους ιστορίες και κατέληξαν στα δικά τους μηνύματα.


Στην Ε΄ τάξη οι μαθητές συζήτησαν και ενημερώθηκαν για τα χαρακτηριστικά και τις μορφές τού σχολικού εκφοβισμού.

Στη συνέχεια με σειρά δραστηριοτήτων και μικρών σεναρίων εξοικειώθηκαν στην αναγνώριση τού σχολικού εκφοβισμού και στον διαχωρισμό του από περιστατικά απλών καθημερινών συγκρούσεων.

Η συζήτηση μεταξύ συμμαθητών οδήγησε στη διαπίστωση ότι ο σχολικός εκφοβισμός συνδέεται ή μεταφέρεται πολύ συχνά στον χώρο τού διαδικτύου.

Η διαπίστωσή τους αυτή αποτέλεσε τη θεματική τής βιωματικής δράσης την οποία υλοποίησε μαζί τους η ψυχολόγος του Σχολείου κ. Ναταλία-Αντιγόνη Τζούμα με θέμα «Θετική διαδικτυακή συμπεριφορά: Πρόληψη διαδικτυακού εκφοβισμού (cyber bullying)».

Όλοι οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν τις προσωπικές τους εμπειρίες σχετικά με τη χρήση τού διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων και να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους.

Στο τέλος τής δράσης συζητήθηκαν καλές πρακτικές με στόχο την ενδυνάμωση των μαθητών για την ασφαλή και με σεβασμό χρήση τού διαδικτύου για τον εαυτό τους και για τους άλλους.

 

Οι εκπαιδευτικοί τής Στ΄ τάξης υλοποίησαν στην τάξη βιωματικό εργαστήριο για τους μαθητές με θέμα τον λεκτικό εκφοβισμό στο σχολικό περιβάλλον.

Αξιοποιώντας οπτικό υλικό και πραγματοποιώντας βιωματικές δραστηριότητες, συζήτησαν τη δύναμη που φέρουν οι λέξεις, την ισχύ των γλωσσικών μας επιλογών και την επίδραση που έχουν.

Τα παιδιά αναγνώρισαν ότι οι γλωσσικές μας επιλογές δεν είναι ουδέτερες, αλλά δείχνουν τη στάση μας απέναντι στον άλλον και αναγνώρισαν τι είναι και τι δεν είναι ο λεκτικός εκφοβισμός.

Τέλος, μέσα από ποικίλα σενάρια, εξασκήθηκαν στην ενεργητική ακρόαση και την αναγνώριση των ενδείξεων περιστατικών λεκτικού εκφοβισμού, πρότειναν τις διαδρομές που θα μπορούσαν να ακολουθηθούν προκειμένου να αποσοβηθεί η σύγκρουση και ενημερώθηκαν για το πού πρέπει να απευθυνθούν για ανάλογα περιστατικά.

Οι δραστηριότητες τού εργαστηρίου βασίστηκαν στον οδηγό για εκπαιδευτικούς «Λέξεις που πληγώνουν, λέξεις που χαμογελούν: Βιωματικό εργαστήριο για τον λεκτικό εκφοβισμό στο σχολικό περιβάλλον» τής γλωσσολόγου δρος Μαρίας Καμηλάκη, προϊσταμένης τού τμήματος Κοινοβουλευτικής Βιβλιοθήκης τής Βιβλιοθήκης της Βουλής, καθώς και στο εγχειρίδιο «ENABLE – ΕΝΔΥΝΑΜΩΝΩ» τού Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Καταπολέμηση τού Εκφοβισμού σε Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα Μάθησης και Ψυχαγωγίας.