Ημερολόγιο

Αύγουστος 2020
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 31 1
week 32 2 3 4 5 6 7 8
week 33 9 10 11 12 13 14 15
week 34 16 17 18 19 20 21 22
week 35 23 24 25 26 27 28 29
week 36 30 31
Την Κυριακή 20 Μαρτίου 2016 πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού εκδήλωση τού Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης με θέμα τον αγώνα που γίνεται για την καταπολέμηση τού φαινομένου τής αρχαιοκαπηλίας.

Στην εκδήλωση, η οποία τελούσε υπό την αιγίδα τού Δήμου θεσσαλονίκης, συμμετείχαν ως κεντρικοί ομιλητές ο κ. Βασίλειος Λαμπρινουδάκης, καθηγητής κλασικής Αρχαιολογίας τού Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος τού Δ.Σ. τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, και η κ. Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, διευθύντρια τού Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Την εκδήλωση, η οποία ήταν ενταγμένη στο πλαίσιο τού εορτασμού των 180 χρόνων από την ίδρυση τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (1836-2016), άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό του ο Διευθυντής τού Σχολείου κ. Αθανάσιος Νευροκοπλής, συνδέοντάς την με τη συνολικότερη στάση τού Συλλόγου Καθηγητών του Αρσακείου Γυμνασίου για τη θωράκιση τἠς δημοκρατίας μέσα από την καλλιέργεια τής παιδείας και τής ιστορικής μνήμης των μαθητών.

 

Στη συνέχεια, μαθητές τής Γ΄ τάξης, με την καθοδήγηση τού φιλολόγου κ. Λεωνίδα Κατσικαρίδη, παρουσίασαν τρεις ιστορίες παλιννόστησης μνημείων τής Θεσσαλονίκης με αφηγήματα για τρία εμβληματικά μνημεία τής πόλης (τις Μαγεμένες, την Ηρακλειώτισσα και το χρυσό μακεδονικό στεφάνι), που συνδέονται με τρεις ιστορικές περιόδους (Τουρκοκρατία, Κατοχή και σήμερα). Στο πρώτο αφήγημα, ένας Εβραίος παλαιοπώλης διαβάζει τις επιστολές τού Emmanouel Miller, τού Γάλλου που λεηλάτησε τη Στοά των Ειδώλων με τις Μαγεμένες. Στο δεύτερο, ο Στυλιανός Πελεκανίδης, έφορος Αρχαιοτήτων στην περίοδο τής Κατοχής, αφηγείται πώς έζησε την εύρεση και τα ταξίδια μιας «Ηρακλειώτισσας», μέχρι τον επαναπατρισμό και τη μόνιμη εγκατάστασή της στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Τέλος, στο τρίτο αφήγημα δύο παλιοί συμφοιτητές από τη Νομική, η δημοσιογράφος Ζηργάκη και ο διοικητής τής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αναστασίου, συζητούν για τις πτυχές τής σύγχρονης αρχαιοκαπηλίας, στη διάρκεια συνέντευξης με αφορμή την επιστροφή ενός χρυσού μακεδονικού στεφανιού στο Αρχαιολογικό Μουσείο τής Θεσσαλονίκης από το Γκετί. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν δράσεις που υλοποιήθηκαν από μαθητές των ξενόγλωσσων τμημάτων τού Σχολείου, με την καθοδήγηση των καθηγητριών κ. Σοφίας Καρασάββα, Ιουλίας Γάτσου (Γαλλικών) και Αικατερίνης Κυριακίδου (Αγγλικών). Οι δράσεις αυτές αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων επικοινωνίας, που έχουν στόχο την ευαισθητοποίηση των Ευρωπαίων μαθητών στο θέμα τού σεβασμού και τής προστασίας τής πολιτιστικής κληρονομιάς όλων των λαών.
Η εκδήλωση διανθίστηκε με μικρά μουσικά διαλείμματα από μαθητές.

Στις τοποθετήσεις που ακολούθησαν την ανάγνωση κάθε αφηγήματος, οι κεντρικοί ομιλητές προσέγγισαν τις διάφορες παραμέτρους τού φαινομένου τής αρχαιοκαπηλίας, όπως εμφανίζονται κατά το παρελθόν (κυρίως κατά τον 18ο και 19ο αι.), στη διάρκεια των πολέμων και στη σύγχρονη εποχή. Αναδείχθηκαν ιδιαίτερα οι πολλαπλές ζημιές που επιφέρει η αρχαιοκαπηλία στον πολιτισμό και στην οικονομία τής χώρας μας. Με τις παράνομες λαθρανασκαφές κλέπτεται η Ιστορία τού τόπου, καθώς αδαή και βιαστικά χέρια καταστρέφουν ή διαμελίζουν τα μνημεία, αποκόπτοντάς τα από τα πολύτιμα για τους ειδικούς συμφραζόμενα τής ανασκαφής. Επιπλέον, το εύκολο και παροδικό κέρδος στερεί από την περιοχή και τη χώρα ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης, που μπορεί να επιφέρει η τουριστική εκμετάλλευση μιας οργανωμένης ανασκαφής.
Ακολούθησε συζήτηση με το κοινό και η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με μικρή δεξίωση στον προαύλιο χώρο τού Μουσείου.