Δελτίο Τύπου

Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard, οργανώνει επιμορφωτική ημερίδα για τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όχι μόνο των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων, αλλά και άλλων δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων, καθώς και, γενικότερα, για μέλη τής επιστημονικής και ερευνητικής κοινότητας. Η ημερίδα «Από τον Όμηρο στη Νέα Ελληνική: διαχρονικές προσεγγίσεις στην ελληνική γλώσσα» θα πραγματοποιηθεί υπό την αιγίδα τού Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων το Σάββατο 11 Μαρτίου 2017 (9.30-16.00) στη Στοά τού Βιβλίου (Αρσάκειο Μέγαρο, Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα).

Την έναρξη των εργασιών τής ημερίδας θα κηρύξει ο Πρόεδρος τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης.

Στο πρώτο μέρος θα παρουσιάσουν εισηγήσεις οι καθηγητές Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Gregory NagyΙωάννης ΠετρόπουλοςKeith StoneStephanie Roussou.

Στο δεύτερο μέρος θα αναπτύξουν σχετικά θέματα οι εκπαιδευτικοί των Αρσακείων ‒ Τοσιτσείων Σχολείων: Ευγενία ΔοδοπούλουΛάσκαρης ΙατρόπουλοςΕυάγγελος ΚατσιναβάκηςΣύλα ΚλειδήΒάλια Κοκκινιά, Ιωάννα Νικητοπούλου.

Θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία. Για τη χρήση ακουστικών απαιτείται προσκόμιση δελτίου ταυτότητας.

Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης μετά το πέρας των εργασιών τής ημερίδας.

Η ημερίδα θα μεταδοθεί απευθείας διαδικτυακά (www.stoabibliou.gr) μέσω τού Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (Ε.Δ.Ε.Τ.).

Κατεβάστε την πρόσκληση από εδώ.

9.00-9.30 Εγγραφές
9.30-10.15 Έναρξη των εργασιών τής ημερίδας και ομιλία από τον Πρόεδρο τού Δ.Σ. τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας καθηγητή Γλωσσολογίας Γεώργιο Μπαμπινιώτη με θέμα

«Η διαχρονική διάσταση τής ελληνικής γλώσσας»

10.15-10.45 “Sappho and Aesop and distinctions between diachronic and historical perspectives”

«Σαπφώ και Αίσωπος: Διακρίσεις ανάμεσα στις διαχρονικές και ιστορικές προοπτικές»

Gregory Nagy, Francis Jones Professor of Classical Greek Literature and Professor of Comparative Literature, Department of the Classics, Harvard University & Director, Center for Hellenic Studies (Washington, D.C.), Harvard University

Gregory Nagy, καθηγητής Κλασικής Ελληνικής Φιλολογίας στην Έδρα Francis Jones και καθηγητής Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Τμήμα Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Harvard, και διευθυντής τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών (Washington, D.C.), Πανεπιστήμιο Harvard

10.45-11.15 “The Song of Moses in Greek: A test case for diachronicity”

«Το Άσμα τού Μωυσέως ως περίπτωση διαχρονικότητας»

 Keith Stone, Postdoctoral Fellow in Comparative Study of Ancient Texts, Instructional Design and Research Publications, Center for Hellenic Studies (Washington, D.C.), Harvard University

 Keith Stone, μεταδιδακτορικός συνεργάτης για τον Διδακτικό Σχεδιασμό, τις Εκδόσεις Έρευνας και τη Συγκριτική Μελέτη Αρχαίων Κειμένων τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών (Washington, D.C.), Πανεπιστήμιο Harvard

11.15-11.45 “The ant and the ‘grasshopper’: A diachronic perspective into the Greek language”

«Το μυρμήγκι και το τζιτζίκι και η διαχρονική προοπτική τής ελληνικής γλώσσας»

Ioannis Petropoulos, Professor of Classics, Department of Greek Literature, School of Philosophy, Democritus University of Thrace & Director, Harvard University’s Center for Hellenic Studies in Greece

Ιωάννης Πετρόπουλος, καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, και διευθυντής τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών (Ελλάδας), Πανεπιστήμιο Harvard

11.45-12.15 “Herodian and the Greek language: rules of thumb for accenting Greek enclitics”

«Ο Ηρωδιανός και η ελληνική γλώσσα: γενικοί κανόνες για τον τονισμό των αρχαίων ελληνικών εγκλιτικών λέξεων»

Stephanie Roussou, Fellow in Linguistics, Center for Hellenic Studies (Washington, D.C.), Harvard University & Researcher at the Faculty of Classics of the University of Oxford

Στέφανη Ρούσσου, υπότροφος στη Γλωσσολογία τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών (Washington D.C.), Πανεπιστήμιο Harvard, και ερευνήτρια στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου τής Οξφόρδης

12.15-13.15 Διάλειμμα – Καφές
13.15-13.45 «Ο νόστος των λέξεων: μια διδακτική προσέγγιση των αντιδανείων»

Ευγενία Δοδοπούλου, φιλόλογος και υποδιευθύντρια στο Α΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Λύκειο Εκάλης

13.45-14.15 «Η δομολειτουργική προσέγγιση στη διδασκαλία τής Ελληνικής (Αρχαίας και Νέας) στους Έλληνες μαθητές. Μια ευκαιρία που χάνεται.»

Ευάγγελος Κατσιναβάκης, φιλόλογος στο Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού

14.15-14.45 «Ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο με όχημα τις λέξεις»

Ιωάννα Νικητοπούλου και Σύλα Κλειδή, φιλόλογοι στο Β΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού

14.45-15.15 «Από την ελληνιστική Κοινή στη σύγχρονη Ελληνική: χρησιμοποιώντας καθημερινές φράσεις  που προέρχονται από τη Βίβλο για τη διδασκαλία τής γλωσσικής αλλαγής»

Λάσκαρης Ιατρόπουλος, θεολόγος στο Α΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης και Βάλια Κοκκινιά, φιλόλογος στο Β΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Λύκειο Εκάλης

15.15-16.00 Συζήτηση
Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία

Καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Πρόεδρος τής Φ.Ε.
Καθηγητής Ιωάννης Παρασκευόπουλος, Γενικός Γραμματέας τής Φ.Ε.
Βασιλική Παπαπέτρου-Μουρσελά, Επόπτρια των Σχολείων τής Φ.Ε., φιλόλογος
Σοφία Σταθοπούλου, Αναπληρώτρια Συντονίστρια Σύμβουλος τής Φ.Ε., δασκάλα – μαθηματικός
Παναγιώτης Λιναρδάκης, Συντονιστής Μαθηματικών των Αρσακείων – Τοσιτσείων Γυμνασίων και Λυκείων τής Φ.Ε., δρ Διδακτικής Μαθηματικών

 

Κεντρικοί ομιλητές

Γεώργιος Δάσιος, Ομότιμος Καθηγητής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών Πανεπιστημίου Πατρών, αντεπιστέλλον μέλος τής Ακαδημίας Αθηνών
Θεοδόσιος Ζαχαριάδης, Καθηγητής Διδακτικής Μαθηματικών Ε.Κ.Π.Α.
Δέσποινα Πόταρη, Καθηγήτρια Διδακτικής Μαθηματικών Ε.Κ.Π.Α.
 

Εισηγητές εργαστηρίων (αλφαβητικώς)

Θεοδόσιος Ζαχαριάδης, Καθηγητής Διδακτικής Μαθηματικών Ε.Κ.Π.Α.
Γεώργιος Καλκάνης, Ομότιμος Καθηγητής Φυσικών Επιστημών Ε.Κ.Π.Α.
Διονύσιος Λάππας, Αναπληρωτής Καθηγητής Μαθηματικών Ε.Κ.Π.Α.
Παναγιώτης Λιναρδάκης, Συντονιστής Μαθηματικών των Αρσακείων – Τοσιτσείων Γυμνασίων και Λυκείων τής Φ.Ε., δρ Διδακτικής Μαθηματικών
Άρης Μαυρομμάτης, μαθηματικός, διδάσκων-ερευνητής, Τμήμα Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Mακεδονίας
Τεύκρος Μιχαηλίδης, μαθηματικός – συγγραφέας
Ανδρέας Μούτσιος-Ρέντζος, δρ Διδακτικής Μαθηματικών
Γεώργιος Μπαραλής, Αναπληρωτής Καθηγητής Μαθηματικών Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.
Δέσποινα Πόταρη, Καθηγήτρια Διδακτικής Μαθηματικών Ε.Κ.Π.Α.
Ματθαίος Τσιλπιρίδης, μαθηματικός, MSc Δ.τ.Μ., Α΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Λύκειο Εκάλης
Γεώργιος Χρονόπουλος, μαθηματικός, Β΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Λύκειο Εκάλης
Γεώργιος Ψυχάρης, Επίκουρος Καθηγητής Διδακτικής Μαθηματικών Ε.Κ.Π.Α.

Συντονιστές συνεδριών εργαστηρίων (αλφαβητικώς)

Δημήτριος Αργύρης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, ΠΕ03, 5ο ΠΕΚΕΣ
Αθανάσιος Γιαννίκας, Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Ιωάννης Δασκαλόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Ανδρέας Ζεργιώτης, Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Παναγιώτα Κοταρίνου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, ΠΕ03, 2ο ΠΕΚΕΣ
Βασιλική Παπαδοπούλου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, ΠΕ70, 5ο ΠΕΚΕΣ
Ζαχαρούλα Ταβουλάρη, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, ΠΕ70, 2ο ΠΕΚΕΣ
Στάμη Τσικοπούλου, Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Σπύρος Φερεντίνος, Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Χαιρετισμός και εναρκτήρια ομιλία του Γ. Μπαμπινιώτη

Η ομιλία του G. Nagy

H oμιλία του K. Stone

Η ομιλία του Ι. Πετρόπουλου

Η ομιλία της Σ. Ρούσσου (Δείτε την παρουσίαση)

Η ομιλία της Ε. Δοδοπούλου (Δείτε την παρουσίαση)

Η ομιλία του Ε. Κατσιναβάκη (πλήρες κείμενο εδώ)

Η ομιλία των Σ. Κλειδή και Ι. Νικητοπούλου (go to e-arsakeio.gr units)

Η ομιλία των Λ. Ιατρόπουλου & Β. Κοκκινιά

Για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με την Ημερίδα γράψτε στο support@epikoinonia.edu.gr

Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία

Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία

Κτήριο Διοίκησης: Κοκκώνη 18, Παλαιό Ψυχικό, 15452

Η Ημερίδα με εικόνες

Φ.Ε. & CHS-Harvard: Επιμορφωτική ημερίδα με εξαιρετικές εισηγήσεις

Με ιδιαίτερη επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή μελών τής ευρύτερης ακαδημαϊκής κοινότητας  (πανεπιστημιακών, ερευνητών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, εκπαιδευτικών και διοικητικών στελεχών τής δημόσιας και ιδιωτικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 11 Μαρτίου 2017 η επιμορφωτική ημερίδα για την ελληνική γλώσσα («Από τον Όμηρο στη Νέα Ελληνική: διαχρονικές προσεγγίσεις στην ελληνική γλώσσα»), που οργανώθηκε από τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία (Αρσάκεια ‒ Τοσίτσεια Σχολεία) σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard στη Στοά τού Βιβλίου στην Αθήνα.

Η ημερίδα διαρθρώθηκε σε δύο μέρη: Στο πρώτο μέρος ο Πρόεδρος τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, καθηγητής γλωσσολογίας Γεώργιος Μπαμπινιώτης, απηύθυνε χαιρετισμό στους προσκεκλημένους, κήρυξε την έναρξη των εργασιών τής Ημερίδας και με ομιλία του με θέμα «Η διαχρονική διάσταση τής ελληνικής γλώσσας» ανέδειξε τη σημασία τής διαχρονικής προσέγγισης τής ελληνικής γλώσσας, μέσα από την οποία, όπως τόνισε, αποκαλύπτεται η συνέχεια τής ελληνικής γλώσσας, η οποία ομιλείται αδιάλειπτα επί 40 ολόκληρους αιώνες, επί 28 αιώνες γράφεται με την ίδια γραφή και το ίδιο αλφάβητο και επί 24 αιώνες με την ίδια ορθογραφία! Τεκμηρίωσε μάλιστα τις θέσεις του με πλήθος παραδειγμάτων από όλα τα επίπεδα της ελληνικής γλώσσας (φωνολογία, μορφολογία, σύνταξη, σημασιολογία).
Στις ιδιαίτερες διακρίσεις ανάμεσα στις διαχρονικές και ιστορικές προοπτικές τής ελληνικής γλώσσας, όπως αυτές αποτυπώνονται στον Αίσωπο και τη Σαπφώ, αναφέρθηκε ο Gregory Nagy, καθηγητής Κλασικής Ελληνικής Φιλολογίας και Διευθυντής τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard, ο οποίος μάλιστα συνέδεσε το θέμα του με την Τραβιάτα προβάλλοντας και σχετικό απόσπασμα, ενώ ειδικότερες πτυχές τής διαχρονικής προοπτικής τής ελληνικής γλώσσας μέσα από τη λειτουργία των μυθικών μοτίβων στην αρχαιότητα ανέδειξε ο Ιωάννης Πετρόπουλος, καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και Διευθυντής τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard στην Ελλάδα. Στο πρώτο, επίσης, μέρος οι μεταδιδακτορικοί συνεργάτες τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Keith Stone και Στέφανη Ρούσου ανέδειξαν τη σπουδαιότητα τής διαχρονικής εξέτασης τής ελληνικής γλώσσας μέσα από το άσμα τού Μωυσέως και το έργο τού Ηρωδιανού (συγκεκριμένα τα εγκλιτικά και την κίνηση τοιύ τόνου) αντίστοιχα.

Στο δεύτερο μέρος τής Ημερίδας οι εκπαιδευτικοί των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Ευγενία Δοδοπούλου, Λάσκαρης Ιατρόπουλος, Ευάγγελος Κατσιναβάκης, Σύλα Κλειδή, Βάλια Κοκκινιά, Ιωάννα Νικητοπούλου παρουσίασαν, και μάλιστα με συμμετοχή μαθητών των Σχολείων μας, διδακτικές προτάσεις μέσα από τις οποίες οι μαθητές εξοικειώνονται με την εξέλιξη τής ελληνικής γλώσσας ήδη από την αρχαιότητα και κατανοούν τους ιστορικούς παράγοντες και τους γλωσσικούς μηχανισμούς που επιφέρουν τις μεταβολές στις γλώσσες και ειδικότερα αυτούς που διαμόρφωσαν την ελληνική γλώσσα όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.

Τις εισηγήσεις, και στα δύο μέρη τής ημερίδας, ακολούθησε ευρεία συζήτηση μεταξύ των ομιλητών και τού κοινού, κατάθεση προβληματισμών και σχολιασμός των ιδιαίτερων πτυχών των θεμάτων που είχαν αναπτυχθεί από τους εισηγητές. Ο πρόεδρος τής Ομοσποσπονδίας Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Αρσακείων Σχολείων κ. Ι. Καλλιβρούσης εξέφρασε τον ενθουσιασμό του για το επίπεδο των εισηγήσεων των εκπαιδευτικών των Αρσακείων αλλά και την υπερηφάνεια του για το επίπεδο τής παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές των Αρσακείων.

Η ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα τού Υπουργείου Παιδείας,  Έρευνας και Θρησκευμάτων, έγινε με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά και τα αγγλικά και μεταδόθηκε απευθείας διαδικτυακά μέσω τού Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας (Ε.Δ.Ε.Τ.).

Η ημερίδα αυτή, προϊόν τής συνεργασίας τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας με το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard, αποτελεί μία ακόμη δυναμική παρέμβαση τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στα επιστημονικά και εκπαιδευτικά πράγματα τής χώρας μας. Ο κριτικός προβληματισμός, η ανατροφοδότηση και ο γόνιμος διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων και παρευρισκομένων στην ημερίδα, η ανάδειξη τού γλωσσικού πολιτισμού τής χώρας μας από Έλληνες και Αμερικανούς επιστήμονες διεθνούς κύρους, η κατανόηση των βαθειών επιδράσεων που έχει η ελληνική γλώσσα στη διατύπωση των υψηλών διανοημάτων τού σύγχρονου κόσμου αποτελούν μέρος μόνο τής προσφοράς τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στην ελληνική κοινωνία και σε όσους υπηρετούν με πάθος και αφοσίωση την εκπαίδευση τής νέας γενιάς τής χώρας μας.