Αθρόα ήταν η προσέλευση εκπαιδευτικών δημοσίων και ιδιωτικών νηπιαγωγείων καθώς και στελεχών τής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης το Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2017 στην Επιμορφωτική Ημερίδα με θέμα: «Προτάσεις σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων στο Νηπιαγωγείο. Καλλιεργώντας τη δημιουργική και την κριτική ικανότητα». Την Ημερίδα διοργάνωσε η Εποπτεία των Σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και πραγματοποιήθηκε στους χώρους των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού.

Η έναρξη των εργασιών τής ημερίδας για τους 250 συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού με την ομιλία τής Επόπτριας των Αρσακείων Σχολείων τής Φ.Ε., κ. Βασιλικής Παπαπέτρου-Μουρσελά, η οποία απηύθυνε χαιρετισμό στους παρευρισκομένους και έθεσε τους γενικούς στόχους τής ημερίδας.

Στην πρώτη κεντρική ομιλία τής ημερίδας, ο Πρόεδρος τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και καθηγητής Γλωσσολογίας τού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης μίλησε με θέμα «Η σημασία τής προσχολικής εκπαίδευσης για την κατάκτηση τής γλώσσας».

Στη δεύτερη κεντρική ομιλία τής ημερίδας ο κ. Ιωάννης ΠαρασκευόπουλοςΓενικός Γραμματέας τής Φ.Ε., καθηγητής Ψυχολογίας τού Πανεπιστημίου Αθηνών, μίλησε με θέμα «Ψυχολογικά προβλήματα παιδικής ηλικίας: ΤΙ είναι, ΓΙΑΤΙ γίνονται και ΠΩΣ γίνονται; Η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή τους στο σχολείο και στην οικογένεια».

Ακολούθησαν πέντε παράλληλες εισηγήσεις-εργαστήρια με οργανωμένες βιωματικές δραστηριότητες στην Α’ ζώνη, όπου διακεκριμένοι επιστήμονες στον χώρο τής εκπαίδευσης παρουσίασαν πολύ ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες εκπαιδευτικές προτάσεις. Στο 1ο εργαστήριο η καθηγήτρια τού Τ.Ε.Α.Π. Η κ. Αγγελική Γιαννικοπούλου μίλησε με θέμα «Από το κείμενο στο βιβλίο αντικείμενο: Τα “περίεργα” εικονογραφημένα βιβλία» και στο 2ο εργαστήριο η κ. Μαρία Σφυρόερα, επίκουρη καθηγήτρια τού Τ.Ε.Α.Π.Η. μίλησε με θέμα «Δίνοντας χώρο και χρόνο σε όλα τα παιδιά. Η πρόταση τής διαφοροποιημένης παιδαγωγικής». «Παρατηρώ και πειραματίζομαι “όπως Παίζω”» ήταν ο τίτλος τού 3ου εργαστηρίου, το οποίο παρουσίασε ο καθηγητής τού Π.Τ.Δ.Ε., κ. Γεώργιος Καλκάνης, ενώ στο 4ο εργαστήριο η κ. Ουρανία Κούβου, μέλος Ε.Ε.Π., μίλησε με θέμα «Διδασκαλία σχεδίου στην προσχολική ηλικία: Σχέδιο διαπραγμάτευσης». Τέλος, στο 5ο εργαστήριο, η κ. Φίλια Δενδρινού, θεατρολόγος – θεατροπαιδαγωγός, μίλησε με θέμα «Θέατρο και δημιουργική αφήγηση στο Νηπιαγωγείο».

Στη Β’ ζώνη οι νηπιαγωγοί είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε πέντε παράλληλες εισηγήσεις-εργαστήρια. Στο 1ο εργαστήριο η καθηγήτρια Τ.Ε.Α.Π.Η. τού Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, κ. Λουκία Μπεζέ, μίλησε με θέμα  «Με την “Πινακωτή” για την ανάγνωση και τη γραφή», ενώ στο 2ο εργαστήριο ο κ. Γιώργος Γεωργουλέας, ψυχολόγος και μέλος των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φ.Ε., ανέπτυξε το θέμα «Δημιουργική σκέψη: Το νηπιαγωγείο ιδανικός χώρος για την καλλιέργειά της». Στο 3ο εργαστήριο ο επίκουρος καθηγητής τού Τμήματος Επιστημών τής Προσχολικής Αγωγής και τού Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού τού Πανεπιστήμιο Αιγαίου κ. Γιάννης Παπαδάτος πραγματεύτηκε το θέμα «Μονοπάτια ποίησης στο νηπιαγωγείο». Στo πλαίσιo τού 4ου εργαστηρίου, ο κ. Άρης Μαυρομμάτης, μαθηματικός, διδάσκων-ερευνητής στο Τμήμα Εικαστικών-Εφαρμοσμένων Τεχνών τού Πανεπιστημίου Δυτικής Mακεδονίας μίλησε με θέμα «Ανακαλύπτουμε τη συμμετρία μέσα από την τέχνη». Τέλος, στο 5ο εργαστήριο, η κ. Ζαμπέλ Μουρατιάν, εκπαιδευτικός − μουσειολόγος, Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης τού Ελληνικού Παιδικού Μουσείου, ανέπτυξε το θέμα «Παίζοντας στο μουσείο: Βασικές αρχές τής εκπαίδευσης στο μουσείο».

Και στα δέκα εργαστήρια, το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων και παρατηρητών ήταν αμείωτο λόγω των ιδιαίτερα πρωτότυπων ιδεών και προτάσεων των εισηγητών που έδωσαν αφορμή για συζητήσεις, προβληματισμό, συνεργασία και διάθεση εφαρμογής των προτάσεων αυτών στις τάξεις τους με τους μαθητές τους. Σε κάθε εργαστήριο οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να εμπλακούν σε ουσιαστικό και ιδιαίτερα γόνιμο διάλογο -υπό τον παιδαγωγικό και επιστημονικό συντονισμό των Σχολικών Συμβούλων- τόσο με τον/την εισηγητή/τρια, όσο και με τους συναδέλφους τους από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία προκειμένου να αλληλεπριδράσουν, να ανταλλάξουν απόψεις και να επιλύσουν τις απορίες τους.

Τα δέκα παράλληλα βιωματικά εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν υπό τη γενική εποπτεία τής Επόπτριας των Σχολείων τής Φ.Ε. κ. Βασιλικής Παπαπέτρου-Μουρσελά, τής Αναπληρώτριας Συντονίστριας Συμβούλου τής Φ.Ε. κ. Σοφίας Σταθοπούλου, τής Συντονίστριας Θεωρητικών Μαθημάτων Πρωτοβάθμιας τής Φ.Ε. κ.  Αθηνάς Μακροπόδη  και των Σχολικών Συμβούλων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής (αλφαβητικώς) κ. Παναγιώτας Αρβανίτη-Παπαδοπούλου, Ευφροσύνης Βαγή-Σπύρου,  Κατερίνας Καζέλα, Ιουλίας Κασσαβέτη, Ελένης Μουσένα, Γεωργίας Παύλου, Σοφίας Περδικάρη, Βαρβάρας Πρεβεζάνου, Μαρίας Σαλαγιάννη και Ιωάννας Σέργη.

Σε κλίμα ιδιαίτερα ευχάριστο και φιλικό, όλοι οι εισηγητές/τριες καταχειροκροτήθηκαν με ενθουσιασμό από τις νηπιαγωγούς και τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι συνεχάρησαν το προσωπικό των Αρσακείων Σχολείων για την άψογη διοργάνωση μιας -τόσο υψηλού επιπέδου- επιμορφωτικής ημερίδας για την Προσχολική Αγωγή.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

9.00-9.30                               Προσέλευση, υποδοχή – Εγγραφές

9.30-10.15                            ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ (Θέατρο Σχολείων)

Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Πρόεδρος τής Φ.Ε., καθηγητής Γλωσσολογίας,

Πανεπιστήμιο Αθηνών

                                                «Η σημασία τής προσχολικής εκπαίδευσης για την κατάκτηση τής γλώσσας»

10.15-10.30                          ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ (καφές) Μετακίνηση στις αίθουσες

10.30-12.00                          ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ Α΄ ζώνης    

1

Αγγελική Γιαννικοπούλου, καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ε.Κ.Π.Α.

«Από το κείμενο στο βιβλίο αντικείμενο: Τα “περίεργα” εικονογραφημένα βιβλία»

Συντονίστρια συνεδρίας: Ευφροσύνη Βαγή-Σπύρου, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 24ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις. 

2 Μαρία Σφυρόερα, επίκουρη καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ε.Κ.Π.Α.

«Δίνοντας χώρο και χρόνο σε όλα τα παιδιά. Η πρόταση τής διαφοροποιημένης παιδαγωγικής»

Συντονίστρια συνεδρίας: Ιωάννα Σέργη, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 2ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις. 

3 Γιώργος Καλκάνης, καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α.

«Παρατηρώ και πειραματίζομαι “όπως Παίζω”»

Συντονίστρια συνεδρίας: Κατερίνα Καζέλα, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 56ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις.

4 Ουρανία Κούβου, Μέλος Ε.Ε.Π., Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ε.Κ.Π.Α.

«Διδασκαλία σχεδίου στην προσχολική ηλικία: Σχέδιο διαπραγμάτευσης»

Συντονίστρια συνεδρίας: Ελένη Μουσένα, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 53ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις. 

5 Φίλια Δενδρινού, θεατρολόγος − θεατροπαιδαγωγός

«Θέατρο και δημιουργική αφήγηση στο Νηπιαγωγείο»

Συντονίστρια συνεδρίας: Ιουλία Κασσαβέτη, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 54ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις. 

12.00-12.15                          ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ (καφές)

12.15-13.00                          ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ (Θέατρο Σχολείων)

Ιωάννης Παρασκευόπουλος, Γενικός Γραμματέας τής Φ.Ε., καθηγητής Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

«Ψυχολογικά προβλήματα παιδικής ηλικίας: ΤΙ είναι, ΓΙΑΤΙ γίνονται και ΠΩΣ γίνονται; 

Η ψυχοπαιδαγωγική διαχείρισή τους στο σχολείο και στην οικογένεια»

13.00-13.30                          ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ (ελαφρό γεύμα)

13.30-15.00                          ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ Β΄ ζώνης               

1

Λουκία Μπεζέ, καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών τής Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.

«Με την “Πινακωτή” για την ανάγνωση και τη γραφή». Παιχνίδια με το εκπαιδευτικό υλικό για τη συνειδητοποίηση των ήχων τής ελληνικής γλώσσας

Συντονίστρια συνεδρίας: Γεωργία Παύλου, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 1ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις. 

2

Ξένια Παρασκευοπούλου, ψυχολόγος, υπεύθυνη των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φ.Ε.

Γεώργιος Γεωργουλέας, ψυχολόγος, μέλος των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φ.Ε.

«Δημιουργική σκέψη: Το νηπιαγωγείο ιδανικός χώρος για την καλλιέργειά της»

Συντονίστρια συνεδρίας: Μαρία Σαλαγιάννη, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 55ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις.

3

Γιάννης Παπαδάτος, επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Επιστημών τής Προσχολικής Αγωγής και τού Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

«Μονοπάτια ποίησης στο νηπιαγωγείο»

Συντονίστρια συνεδρίας: Βαρβάρα Πρεβεζάνου, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 52ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις.

4

Άρης Μαυρομμάτης, μαθηματικός, διδάσκων – ερευνητής, Τμήμα Εικαστικών-Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτ. Mακεδονίας.

«Ανακαλύπτουμε τη συμμετρία μέσα από την τέχνη»

Συντονίστρια συνεδρίας: Σοφία Περδικάρη, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 51ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις. 

5

Ζαμπέλ Μουρατιάν, εκπαιδευτικός − μουσειολόγος, Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης τού Ελληνικού Παιδικού Μουσείου.

«Παίζοντας στο μουσείο: Βασικές αρχές τής εκπαίδευσης στο μουσείο»

Συντονίστρια συνεδρίας: Παναγιώτα Αρβανίτη-Παπαδοπούλου, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, 23ης Περιφέρειας Αττικής

Συμπληρώθηκαν οι θέσεις. 

Στο τέλος τής ημερίδας θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης στους συμμετέχοντες.

Βασιλική Παπαπέτρου-Μουρσελά, φιλόλογος, Επόπτρια των Σχολείων τής Φ.Ε.

Σοφία Σταθοπούλου, δασκάλα – μαθηματικός, Αναπληρώτρια Συντονίστρια Σύμβουλος τής Φ.Ε.

Αθηνά Μακροπόδη, δασκάλα, Συντονίστρια θεωρητικών μαθημάτων πρωτοβάθμιας τής Φ.Ε.

Άνσυ Νικολοπούλου, νηπιαγωγός, ειδική παιδαγωγός, Διευθύντρια Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού

Κατερίνα Ζαγκανά, νηπιαγωγός, Διευθύντρια Αρσακείων-Τοσιτσείων Νηπιαγωγείων Εκάλης

Βασιλική Πάχτα, νηπιαγωγός, προϊσταμένη Αρσακείου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης

Ισαβέλλα Λιάτσου, νηπιαγωγός, προϊσταμένη Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ιωαννίνων

Ανδρονίκη Χατζηαποστόλου, νηπιαγωγός, προϊσταμένη Αρσακείου Νηπιαγωγείου Πατρών

Γραμματειακή υποστήριξη

Νάνσυ Νικολακοπούλου, γραμματέας Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού

Έρη Παπαγεωργίου, γραμματέας Αρσακείων Νηπιαγωγείων Εκάλης

Τεχνολογική υποστήριξη

Γιώργος Τράπαλης, Υπηρεσία Ηλεκτρονικής και Έντυπης Ενημέρωσης τής Φ.Ε.

Δημήτρης Μόντινος, προϊστάμενος Μηχανογράφησης τής Φ.Ε.

Αντώνης Μαρκόπουλος, τμήμα Μηχανογράφησης τής Φ.Ε. και Υπηρεσία Ηλεκτρονικής και Έντυπης Ενημέρωσης

Γιώργος Μπουρούσας, τμήμα Μηχανογράφησης τής Φ.Ε.

Τεχνική υποστήριξη

Ειρήνη Τσάφου, προϊσταμένη εργατοτεχνικού προσωπικού των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού

Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία

Καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Πρόεδρος τής Φ.Ε.

Καθηγητής Ιωάννης Παρασκευόπουλος, Γενικός Γραμματέας τής Φ.Ε.

Βασιλική Παπαπέτρου-Μουρσελά, φιλόλογος, Επόπτρια των Σχολείων τής Φ.Ε.

Σοφία Σταθοπούλου, δασκάλα – μαθηματικός, Αναπληρώτρια Συντονίστρια Σύμβουλος τής Φ.Ε.

Αθηνά Μακροπόδη, δασκάλα, Συντονίστρια θεωρητικών μαθημάτων πρωτοβάθμιας τής Φ.Ε.

Εισηγητές (αλφαβητικώς)

Αγγελική Γιαννικοπούλου, καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ε.Κ.Π.Α.

Φίλια Δενδρινού, θεατρολόγος – θεατροπαιδαγωγός

Γιώργος Καλκάνης, καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α

Ουρανία Κούβου, μέλος Ε.Ε.Π., Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ε.Κ.Π.Α.

Λουκία Μπεζέ, καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών τής Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Άρης Μαυρομμάτης, μαθηματικός, διδάσκων-ερευνητής Τμήμα Εικαστικών-Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Mακεδονίας

Ζαμπέλ Μουρατιάν, εκπαιδευτικός – μουσειολόγος, Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης τού Ελληνικού Παιδικού Μουσείου

Γιάννης Παπαδάτος, επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Επιστημών τής Προσχολικής Αγωγής και τού Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Ξένια Παρασκευοπούλου, ψυχολόγος, υπεύθυνη των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φ.Ε.

Μαρία Σφυρόερα, επίκουρη καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Ε.Κ.Π.Α.

Σχολικοί Σύμβουλοι Προσχολικής Αγωγής (αλφαβητικώς)

Παναγιώτα Αρβανίτη-Παπαδοπούλου, σχολική σύμβουλος 23ης Περιφέρειας Γ΄ Αθήνας

Ευφροσύνη Βαγή-Σπύρου, σχολική σύμβουλος 24ης Περιφέρειας Δ΄ Αθήνας

Κατερίνα Καζέλα, σχολική σύμβουλος 56ης Περιφέρειας Δυτικής Αττικής

Ιουλία Κασσαβέτη, σχολική σύμβουλος 54ης Περιφέρειας Ανατολικής Αττικής

Ελένη Μουσένα, σχολική σύμβουλος 53ης Περιφέρειας Δ΄ Αθήνας

Γεωργία Παύλου, σχολική σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Δ΄ Αθήνας

Σοφία Περδικάρη, σχολική σύμβουλος 51ης Περιφέρειας Ανατολικής Αττικής

Βαρβάρα Πρεβεζάνου, σχολική σύμβουλος 52ης Περιφέρειας Δ΄ Αθήνας

Μαρία Σαλαγιάννη, σχολική σύμβουλος 55ης Περιφέρειας Ανατολικής Αττικής

Ιωάννα Σέργη, σχολική σύμβουλος 2ης Περιφέρειας Β΄ Αθήνας