e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία (Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία) και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών (CHS) τού Πανεπιστημίου τού Harvard, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία τους πάνω σε θέματα εκσυγχρονισμού τής διδασκαλίας τής αρχαίας ελληνικής γραμματείας μέσα από την έρευνα των επιρροών της στην ανθρώπινη σκέψη και έκφραση μέχρι σήμερα, διοργάνωσαν τριήμερο διεθνές επιστημονικό συνέδριο με θέμα «Η Λογοτεχνία ως δρώμενο» (Literature as performance) από την Παρασκευή 5 έως την Κυριακή 7 Ιουλίου 2013 στην Αίθουσα Λόγου και Τέχνης τής Στοάς τού Βιβλίου.

Άξονας τού Συνεδρίου ήταν η ανάγνωση και η πρόσληψη των κειμένων τής ελληνικής γραμματείας, από τον Όμηρο μέχρι τα παραμύθια, στο πλαίσιο τής δημιουργίας και τής διάδοσής τους. Τα περισσότερα από τα κείμενα τής ελληνικής γραμματείας δημιουργήθηκαν για να αποδοθούν εντός ενός δραματουργικού πλαισίου. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον θρήνο, καθώς πρόκειται για θέμα που απαντά σε όλα σχεδόν τα λογοτεχνικά είδη, από την αρχαιότητα μέχρι τη δημοτική ποίηση και τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία.

Πλάι στα πορίσματα τής έρευνας που παρουσίασαν με ανακοινώσεις τους 33 διεθνώς αναγνωρισμένοι επιστήμονες από την Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική, μαθητές των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων παρουσίασαν «την πρακτική πλευρά τής θεωρίας» με δύο θεατρικά δρώμενα, ενώ ο Μουσικός Όμιλος των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων παρουσίασε συναυλία–αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι.

Με θέμα τον θρήνο, μαθητές των Αρσακείων-Τοσιτσείων Γυμνασίων Εκάλης παρουσίασαν το θεατρικό δρώμενο «Ανακαλύπτοντας το πρόσωπο τού Οδυσσέα μέσα από ομηρικούς και καβαφικούς στίχους» σε διδασκαλία τού θεατρολόγου κ. Κώστα Θεοδώρου, ενώ μαθητές των Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής θεατρολόγου κ. Έλενας Κορρέ, παρουσίασαν το δρώμενο «Ο θρήνος μέσα στον χρόνο».

Ο μεγάλος ή ο μικρός κύκλος τής ζωής, το βαθύ αίσθημα τής απώλειας και τού πένθους, το αίσθημα τής ματαιότητας, η πάλη τού ανθρώπου να συμβιβαστεί με τη σκληρή πραγματικότητα, η ενδεχόμενη άρνηση ή η αποδοχή της ήταν ο κοινός τόπος, το σημείο συνάντησης των κειμένων που συμπλέκονταν στα δύο δρώμενα. Στο πρώτο δρώμενο είδαμε τον Οδυσσέα από τη Νέκυια τής Οδύσσειας να συνομιλεί με τον Καβάφη τής «Σύγχυσης» στο «Σπίτι τής ψυχής», για να οδηγηθεί στη «Δευτέρα Οδύσσεια». Στο δεύτερο δρώμενο παρακολουθήσαμε μια σύντομη διαδρομή στον χρόνο με όχημα τον θρήνο, η οποία σχεδιάστηκε με αφετηρία τον ομηρικό ύμνο για την κάθοδο τής Περσεφόνης στον Άδη, ενδιάμεσους σταθμούς την Ιλιάδα, τις Τρωάδες, τον βυζαντινό επιτάφιο θρήνο, τα νεότερα δημοτικά τραγούδια-μοιρολόγια και κατάληξη τους Νεοέλληνες ποιητές Κ. Βάρναλη και Γ. Ρίτσο. Και στις δύο περιπτώσεις όμως οι μαθητές, νοηματοδοτώντας το κείμενο μέσα από τις προσωπικές τους εικόνες, κατέληξαν ομόφωνα στην κατάφαση τής ζωής.

Το μουσικό μέρος περιελάμβανε τραγούδια τού Μάνου Χατζιδάκι, όπως Αθανασία, Ορφέας και Ευρυδίκη, που ερμήνευσαν οι μαθητές τού Μουσικού Ομίλου των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης, υπό τη διεύθυνση τής καθηγήτριας Μουσικής κ. Χριστίνας Βαρσάμη, ενώ η κ. Τατιάνα Ζωγράφου, νηπιαγωγός, καθηγήτρια Μουσικής στα Αρσάκεια Νηπιαγωγεία, απέδωσε το τραγούδι Ο εφιάλτης τής Περσεφόνης.



Η συμμετοχή των μαθητών των Αρσακείων στο Συνέδριο ήταν καρπός τής συστηματικής διδασκαλίας των λογοτεχνικών κειμένων που ορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα με βιωματικό τρόπο, μέσα από δραματοποιήσεις, αυτοσχεδιασμούς και θεατρικό παιχνίδι. Μέσα από αυτή τη διαδικασία οι μαθητές
επιλύουν προβλήματα, αποφασίζουν, δρουν ομαδικά, αναστοχάζονται, δημιουργούν έναν φανταστικό κόσμο, πλάθουν αφηγηματικές εικόνες με απλά μέσα, παίζουν ρόλους, συνθέτουν διαφορετικά κείμενα μέσα από τον προσωπικό τους τρόπο πρόσληψης των λογοτεχνικών κειμένων.

Στη διάρκεια τού συνεδρίου η εικαστικός Βένια Δημητρακοπούλου παρουσίασε στην Αίθουσα Τέχνης τής Στοάς τού Βιβλίου σειρά έργων που σχολιάζουν τη θεματική τής «Λογοτεχνίας ως δρώμενου», με τον Μανδύα τού Νέσσου σε χαρτί, Σκεπτογραμμές, Μικρά Σχέδια και τον Πολεμιστή με Κράνος από ηφαιστειογενές πέτρωμα.

..................................................

Δείτε εδώ το πρόγραμμα τού συνεδρίου και εδώ τις περιλήψεις των ανακοινώσεων.


Δείτε επίσης:

Το πόστερ τού συνεδρίου

Την πρόσκληση τού συνεδρίου