Αρσάκεια Ιωαννίνων

Την Πέμπτη 25 Απριλίου 2024, στο εργαστήριο Φυσικών Επιστημών τού Β΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού, πραγματοποιήθηκε ένα ενδιαφέρον διαδραστικό μάθημα μεταξύ των μαθητών τής Α΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και των μαθητών τής Στ΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής φυσικού κ. Σοφίας Καλοκαιρινού, τής φιλολόγου κ. Μαρίας Μπουζινέλου και τού φυσικού κ. Κωνσταντίνου Χωριανόπουλου.

Οι μαθητές τής Α΄ Λυκείου, που, κατά το διδακτικό έτος 2023 -2024 στο πλαίσιο τoύ μαθήματος Ζώνης, εργάστηκαν στο πρόγραμμα "Artemis Mission", επέλεξαν να παρουσιάσουν στους μικρότερους μαθητές τις εργασίες που εκπόνησαν με αφορμή το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Συγκεκριμένα, οι μαθήτριες Κυρνασίου Δάφνη, Κοπανάκη Κλεοπάτρα, Κιράνη Ασπασία, Διγενή Σεβαστή-Μικαέλα και Λάλου Καλλιόπη-Μαρία, με την καθοδήγηση τής φιλολόγου κ. Μ. Μπουζινέλου,  έγραψαν και σκηνοθέτησαν συνέντευξη με θέμα «Μια γυναίκα στο διάστημα». Τον ρόλο τής δημοσιογράφου και αυτόν τής γυναίκας αστροναύτη υποδύθηκαν οι μαθήτριες Κοπανάκη Κλεοπάτρα και Κυρνασίου Δάφνη, αντίστοιχα.

Η συνέντευξη αποτέλεσε το επιστέγασμα τής επεξεργασίας άρθρων και οπτικοακουστικού υλικού, κυρίως τής NASA, κατά τη διάρκεια τού μαθήματος Ζώνης τής Α΄ Λυκείου. Μέσα από κείμενα, εργασίες, φωτογραφίες και συνεντεύξεις επωνύμων επιστημόνων, γιατρών, αστροναυτών, ιστορικών κ.λπ., οι μαθήτριες συνέθεσαν το προφίλ που πρέπει να έχει μια γυναίκα αστροναύτης, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, τη σκληρή εκπαίδευση που πρέπει να φέρει εις πέρας, αλλά και τις προκαταλήψεις ή τα στερεότυπα που πρέπει να υπερβεί για να κάνει τα όνειρά της πραγματικότητα...

Μαθητές τής Ζώνης, με την καθοδήγηση τής φυσικού κ. Σοφίας Καλοκαιρινού, παρουσίασαν την ίδια μέρα στα παιδιά τού Δημοτικού πώς με τη χρήση ενός φούρνου μικροκυμάτων μπορούν να υπολογίσουν την ταχύτητα τού φωτός. Οι μαθητές τού Δημοτικού, με την καθοδήγηση τής κ. Καλοκαιρινού και με τη βοήθεια τού κ. Χωριανόπουλου, υπολόγισαν ότι η ταχύτητα τού φωτός είναι ίση με 3,19 Χ 108 m/s μετρώντας το μήκος κύματος των μικροκυμάτων από την παρατήρηση τής αλληλεπίδρασης των μικροκυμάτων και των σταγόνων σοκολάτας στον φούρνο και χρησιμοποιώντας τη συχνότητα λειτουργίας τού φούρνου μικροκυμάτων. Στη συνέχεια οι μαθητές χρησιμοποίησαν την ταχύτητα τού φωτός για να υπολογίσουν τον χρόνο καθυστέρησης σήματος μεταξύ τής Γης και των άλλων σωμάτων στο ηλιακό σύστημα.

Τέλος, οι μαθητές κατασκεύασαν με απλά υλικά, όπως χαρτί, καρφιά, ψαλίδι και χάρακα, ένα μοντέλο σε κλίμακα τής τροχιάς τής Γης και τού Άρη γύρω από τον Ήλιο. Έτσι, μετρώντας την απόσταση Γης και Άρη όταν βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία στις τροχιές τους, υπολόγισαν την καθυστέρηση ενός σήματος να φτάσει στον Άρη σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, κατά την διάρκεια μιας αποστολής σε αυτόν τον πλανήτη. Το συγκεκριμένο συμπέρασμα επιβεβαίωσε αυτό που όλοι οι αστροναύτες τονίζουν: ότι στις διαστημικές αποστολές ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά τους είναι οι δυσκολίες στην επικοινωνία τους με τη Γη.

Αποτιμώντας την αλληλεπίδραση μεταξύ μεγαλύτερων σε ηλικία και μικρότερων μαθητών, φαίνεται πως αυτή η σύγχρονη μορφή αλληλοδιδακτικής διδασκαλίας υπήρξε εξαιρετικά εποικοδομητική για όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές τής Α΄ Λυκείου δίδαξαν, οι μικρότεροι έμαθαν, διατύπωσαν ερωτήσεις, σχολίασαν, προβληματίστηκαν και όλοι μαζί απόλαυσαν την ευκαιρία ενός σπάνιου και γόνιμου διαλόγου ανάμεσα σε διαφορετικές ηλικίες, που ελπίζουμε να αποτελέσει το εφαλτήριο για ανάλογα και συχνότερα τέτοια εγχειρήματα στο μέλλον.