Στην αρχή ο κ. Μπαλόγλου μίλησε με απλά παραδείγματα την έννοια τής ‘συμμετρίας ως προς άξονα’. Έδειξε πώς δημιουργούμε το συμμετρικό ενός σχήματος ως προς κάποια ευθεία (‘ανάκλαση’) και πώς, όταν το καινούργιο, ‘ανακλασμένο’ σχήμα, μετακινηθεί (κυλήσει) παράλληλα προς την ευθεία-άξονα συμμετρίας, έχουμε ταυτόχρονα και ‘ολίσθηση’, εισάγοντας τους μαθητές στην έννοια τής ‘ολισθανάκλασης’.
Στη συνέχεια εξήγησε τι ονομάζουμε ‘κέντρο συμμετρίας’ και πώς βρίσκουμε το συμμετρικό ενός σχήματος ως προς σημείο. Τόνισε ότι αυτό σημαίνει στροφή 180ο (διπλή) και έδειξε, σε συγκεκριμένο πίνακα τού Escher τη φορά αυτή, πού βρίσκεται το κέντρο συμμετρίας.
Ως αυθεντικός δάσκαλος ζήτησε από τους μαθητές να αναζητήσουν σε συγκεκριμένα έργα τού ζωγράφου κάθετες ‘ολισθανακλάσεις’ (στις οποίες ο άξονας συμμετρίας είναι κατακόρυφος), καθώς και ορθογώνιες ‘ολισθανακλάσεις’, όπου υπάρχουν και κατακόρυφοι και οριζόντιοι άξονες συμμετρίας, παρατηρώντας ότι στην περίπτωση αυτή υπάρχουν και ‘κέντρα συμμετρίας’.
Ο κ. Μπαλόγλου κατέληξε σε έργα τού Escher στα οποία εμφανίζονται τετραπλές (90ο) και τριπλές (120ο) στροφές μοτίβων, χωρίς να επιμείνει σε τέτοιου είδους πίνακες. Απλώς δημιούργησε στους μαθητές την επιθυμία για περισσότερη μελέτη και για την επόμενη συνεργασία μαζί του.
Μαζί με τον κ. Μπαλόγλου ήταν και ο κ. Άγις Ζαμάνης, μαθηματικός και γονέας αριστούχου μαθήτριας τής Α΄ τάξης τού Σχολείου.
Σχετικές ιστοσελίδες:
http://www.oswego.edu/~baloglou (1988 - 2008)
http://crystallomath.wordpress.com (2009 - )
View the embedded image gallery online at:
https://www.arsakeio.gr/gr/thessaloniki/thessaloniki-high-school/events-activities/12340-escher#sigProIdd1a3eb7ef6
https://www.arsakeio.gr/gr/thessaloniki/thessaloniki-high-school/events-activities/12340-escher#sigProIdd1a3eb7ef6