Το Αρσάκειο είναι ίσως από τα λίγα σχολεία που δεν οικοδομήθηκε απλώς για να υπάρχει ακόμα ένα εκπαιδευτήριο, αλλά υλοποιήθηκε με αναλλοίωτες δομικές μονάδες γνώσης, πολιτισμού, αρετής και αξιών. Θεμελιώθηκε σε μια ιδέα που εδώ και 186 χρόνια αποτελεί άσβηστη φλόγα παιδείας και αυτό, γιατί το Αρσάκειο είναι ένα σχολείο με ψυχή…
Στο σχολείο μας, στο σχολείο τού σήμερα, ο δάσκαλος είναι ο σύμβουλος και ο μαθητής είναι ο ερευνητής, που εμπνέεται και διψάει να νιώσει τη δύναμη που παρέχει η γνώση. Γίνεται προσπάθεια να υπάρχει ισχυρός δεσμός μεταξύ διδασκαλίας και μάθησης και κυριαρχεί στην καθημερινότητά μας η φροντίδα για τους μαθητές μας, έτσι ώστε να τους εξασφαλίζουμε μία ασφαλή και χαρούμενη σχολική ζωή και ευχόμαστε να θεωρούν τους εαυτούς τους τυχερούς που ζουν στο σχολικό περιβάλλον που έχουμε δημιουργήσει για αυτούς και που διαρκώς το βελτιώνουμε, αξιολογώντας τις διδακτικές και παιδαγωγικές μας πράξεις.
Σχεδιάζουμε μακροπρόθεσμες δράσεις που έχουν ως στόχο την αειφορία σε όλους τους τομείς της σχολικής μας ζωής. Ο σκοπός μας είναι να αποκτήσουν οι μαθητές ηθικά και γνωστικά εφόδια, έτσι ώστε να είναι οι μελλοντικοί πολίτες του κόσμου. Προγραμματίζουμε επιμέρους δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και καθορίζουμε διαδικασίες παρακολούθησης και ανατροφοδότησης, έτσι ώστε να επιτυγχάνουμε το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα και να επιλύουμε τυχόν προβλήματα και αδυναμίες. Ο προγραμματισμός μας για τη σχολική μας μονάδα είναι η εξειδίκευση και η τεκμηρίωση του εκπαιδευτικού μας έργου. Στον προγραμματισμό μας απεικονίζεται το όραμα του κάθε εκπαιδευτικού μας, αλλά και του συλλόγου διδασκόντων ως σύνολο.
«Αν δεν πιστέψουμε στο αδύνατο, δεν μπορούμε να εξαντλήσουμε το δυνατό στα έσχατά του όρια»
«Ανάμεσα στο μαθητή και στο διδάσκαλο είναι βέβαιο πως σιγά - σιγά μέσα στα χρόνια της κοινής προσπάθειας υφαίνεται μια σχέση, που -.στο πρώτο πρόχειρο κοίταγμα - φαίνεται πολύ απλή. Ο πρώτος δίνει γνώσεις και ο δεύτερος δέχεται γνώσεις. Και όμως το πράγμα δε σταματάει εδώ. Εκείνο που περιμένει ο μαθητής - ας είναι και ανεπίγνωστα - είναι κάτι πολύ πιο πλατύ και πολύ πιο βαθύ από το να πλουτίσει το μυαλό του με ορισμένα γνωστικά στοιχεία. Αν είναι ο δάσκαλος να επιδράσει σωστά πάνω του, θα επιδράσει πολύ καθολικότερα. Γι' αυτό πρέπει ο δάσκαλος να είναι αληθινά μια προσωπικότητα.
Ο νέος γυρεύει να βρει στο δάσκαλό του τον οδηγό της ζωής, κι έτσι που είναι ακόμα γεμάτος φλόγα και όνειρο και δίχως πείρα μεγάλη, έτσι που δεν ξέρει την πραγματικότητα και γι' αυτό θαρρεί πως μπορεί εύκολα να την αλλάξει και να τη διορθώσει, είναι το μόνο φυσικό να δοθεί με όλη του την ψυχή στο δάσκαλό του, που τον περιμένει άξιο να του δείξει το δρόμο για την κατάχτηση της ζωής.
(…)
Το ξέρει ο δάσκαλος: ο πιο σκληρός κριτής του είναι ο μαθητής. Θα ήταν όμως μικρόψυχο αν στην σκληρότητα αυτή ζητούσε να βρει ελατήρια ταπεινά -γιατί αυτή ακριβώς η σκληρότητα δείχνει πόσον ιδανισμό κλείνει μέσα του ο νέος.