Το Αρσάκειο Λύκειο Πάτρας τίμησε και φέτος τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών (26 Σεπτεμβρίου) με μια σειρά δράσεων.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ακούσουν ποιήματα απαγγελμένα από τους ίδιους τους δημιουργούς τους σε διάφορες γλώσσες —Γαλλικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Αγγλικά— καθώς και τις μεταφράσεις τους στην ελληνική γλώσσα.
Παράλληλα, αντλώντας υλικό από την επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών συμμετείχαν σε διαδικτυακή δημοσκόπηση με θέμα: «Τι θεωρείτε πιο δύσκολο στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας;».
Τέλος, οι μαθητές σχεδίασαν την πρότασή τους για το επίσημο μπλουζάκι της ΕΗΓ, η οποία θα συμμετάσχει στον σχετικό ευρωπαϊκό διαγωνισμό.
Οι δράσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν με την καθοδήγηση και την επιμέλεια των καθηγητριών γαλλικής γλώσσας, Ιωάννα Πετούση και Κλεονίκη Μπαντζή.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Λυκείου συμμετείχαν σε μια σειρά από δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα, με στόχο να αναδειχθεί η σημασία και η αξία της εκμάθησης ξένων γλωσσών.
Τι κοινό έχουν η Σακίρα, η Βασίλισσα Ελισάβετ, ο Λεονάρντο ντι Κάπριο και ο Νίκολα Τέσλα; Εκτός από τη φήμη τους, όλοι τους μιλούν πολλές γλώσσες! Με αυτό το ερώτημα ξεκίνησε μια συζήτηση σχετικά με το ποιοι άνθρωποι είναι πολύγλωσσοι, για τις δυσκολίες αλλά και τις χαρές της εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας, καθώς και για τα κίνητρα που κάνουν κάποιον να αφιερωθεί σε αυτήν.
Ακολούθησε η προβολή ενός TED Talk με θέμα τα μυστικά της γλωσσομάθειας (The secrets of learning a new language, TED talk by Lýdia Machová). Η ομιλήτρια τόνισε ότι η αποφασιστικότητα και η προσωπική μέθοδος μπορούν να κάνουν τη διαφορά, συχνά περισσότερο από ένα παραδοσιακό βιβλίο ή βαρετές ασκήσεις. Οι μαθητές κατάλαβαν ότι οι πολύγλωσσοι δεν έχουν κάποιο «μαγικό μυστικό», αλλά βρίσκουν τρόπους να απολαμβάνουν τη διαδικασία της μάθησης: χρησιμοποιούν μεθόδους που τους αρέσουν, από ταινίες και βιβλία μέχρι συνομιλίες με φυσικούς ομιλητές, και έτσι η εκμάθηση γίνεται δημιουργική, ευχάριστη συνήθεια αντί για αγγαρεία.
Οι μαθητές παρακολούθησαν την ομιλία στα Aγγλικά με πολύ ενδιαφέρον και στη συνέχεια εργάστηκαν σε μικρές ομάδες για να συμπληρώσουν ένα κουίζ κατανόησης.
Η δράση ολοκληρώθηκε με το διασκεδαστικό παιχνίδι «Guess the language by audio», στο οποίο οι μαθητές καλούνταν να ακούσουν αποσπάσματα από διαφορετικές γλώσσες του κόσμου και να μαντέψουν ποια ήταν. Η δραστηριότητα προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό και υγιή ανταγωνισμό, χαρίζοντας στιγμές γέλιου αλλά και γνώσης.
Η εμπειρία αυτή βοήθησε τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας δεν αποτελεί απλώς ένα σχολικό μάθημα, αλλά ένα πολύτιμο εργαλείο επικοινωνίας, πολιτιστικής κατανόησης και προσωπικής ανάπτυξης.
Στο πλαίσιο του μαθήματος των Αγγλικών και με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών, οι μαθητές της Β΄ και Γ΄ Λυκείου μελέτησαν το ποίημα “Languages” του Carl Sandburg.
Η ανάλυση επικεντρώθηκε στα βασικά θέματα του ποιήματος, όπως η παροδικότητα και η εξέλιξη των γλωσσών, η σύνδεσή τους με την ανθρώπινη ιστορία και τον πολιτισμό, καθώς και ο ρόλος τους ως ζωντανών οργανισμών που αντικατοπτρίζουν τις κοινωνικές αλλαγές.
Μέσα από τη διαδικασία αυτή, οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι οι γλώσσες δεν είναι στατικά συστήματα, αλλά εξελίσσονται διαρκώς, μεταφέροντας ιστορική μνήμη και πολιτισμική ταυτότητα. Η συζήτηση που ακολούθησε υπήρξε παραγωγική και ενδιαφέρουσα, αναδεικνύοντας τη σημασία της γλωσσικής πολυμορφίας και την αξία της διατήρησης τόσο της μητρικής όσο και των ξένων γλωσσών.
Η ανταπόκριση των μαθητών ήταν ιδιαίτερα θετική, καθώς κατέθεσαν προσωπικές σκέψεις και προβληματισμούς, συμβάλλοντας σε έναν γόνιμο διάλογο που ανέδειξε τη διαχρονικότητα και την επικαιρότητα του ποιήματος.
Τη δράση συντόνισαν οι εκπαιδευτικοί: Π. Καφούσια και Α. Χαλκίδη.
Στα Γερμανικά, στην Α΄ Λυκείου, η δραστηριότητα ξεκίνησε με την παρουσίαση του «Δέντρου των Γλωσσών», μέσα από το οποίο οι μαθητές γνώρισαν την ποικιλία, τις συγγένειες και τις αλληλεπιδράσεις των γλωσσών. Οι μαθητές μοιράστηκαν τις αγαπημένες τους λέξεις σε διάφορες γλώσσες, εξηγώντας το προσωπικό ή συναισθηματικό τους νόημα, και δημιούργησαν ένα συμβολικό “Δέντρο των Λέξεων”, όπου ανάρτησαν σε φύλλα τις επιλογές τους, σχηματίζοντας έναν πολύχρωμο κορμό γεμάτο σκέψεις, συναισθήματα και έμπνευση. Ακολούθησε συζήτηση γύρω από τη σημασία εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας.
Στη Β΄ Λυκείου, αφετηρία αποτέλεσε το συγκινητικό βίντεο «The Power of Words», το οποίο ανέδειξε πώς η διατύπωση ενός μηνύματος μπορεί να επηρεάσει βαθιά τα συναισθήματα των ανθρώπων.
Στον δημιουργικό διάλογο που ακολούθησε με θέματα όπως:
• Ποια γλώσσα ή ποιες λέξεις μπορούν να προκαλέσουν τη μεγαλύτερη συγκίνηση;
• Ποια είναι τα λόγια που αποτελούν επίκληση στο συναίσθημα;
• Πώς διαφοροποιείται η επίδραση μιας φράσης όταν εκφέρεται σε διαφορετική γλώσσα;
οι μαθητές εξέφρασαν σκέψεις και συναισθήματα, ενώ στο φύλλο εργασίας που συμπλήρωσαν κατέγραψαν τα συναισθήματα που τους προκάλεσε το βίντεο, λέξεις ή φράσεις που θεωρούν δυνατές και συγκινητικές, προβληματισμούς για το αν η μητρική ή μια ξένη γλώσσα έχει μεγαλύτερη συναισθηματική απήχηση.
Η δράση της ημέρας ανέδειξε τον καθοριστικό ρόλο που παίζουν οι γλώσσες στη ζωή μας, όχι μόνο ως μέσο επικοινωνίας, αλλά και ως φορείς συναισθημάτων, πολιτισμού και ανθρωπιάς, ενισχύοντας τη συνείδηση ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών αποτελεί γέφυρα κατανόησης και σεβασμού μεταξύ των λαών.
Υπεύθυνοι των δράσεων: οι καθηγητές Γερμανικών Ε. Τερζή και Η. Χριστόπουλος

















