Με εξαιρετική επιτυχία ολοκληρώθηκαν τα προγράμματα των Θερινών Σχολείων που διοργανώθηκαν για δέκατη χρονιά από το Αρσάκειο Λύκειο Πατρών σε συνεργασία με εργαστήρια τμημάτων τού Πανεπιστημίου Πατρών. Στο φετινό summer school, που διοργανώθηκε από 16 έως 20 Ιουνίου 2025, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των επιστημών και τής τεχνολογίας και να αποκτήσουν τα κατάλληλα και ασφαλή κριτήρια για τις μελλοντικές τους επιλογές.
Συγκεκριμένα:
1. Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών, Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής & Αυτοματισμού (LMS), Υπεύθυνος Καθηγητής: κ. Δημήτριος Μούρτζης. Δεκαέξι μαθητές από την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος παρακολούθησαν το θερινό σχολείο και εργάστηκαν πάνω σε τρέχοντα επιστημονικά και τεχνολογικά θέματα με ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον.
Ενδεικτικά, οι θεματικοί άξονες με τους οποίους οι μαθητές ασχολήθηκαν ήταν οι εξής:
Τεχνολογίες τρισδιάστατης εκτύπωσης (3D printing), σχεδιασμός και κατασκευή αντικειμένων, ψηφιακή συναρμολόγηση αυτών σε ένα τελικό προϊόν στο σχεδιαστικό πρόγραμμα CATIA.
Σύγχρονες Υβριδικές Τεχνολογίες Παραγωγής
Προγραμματισμός και λειτουργία βιομηχανικών ρομποτικών συστημάτων
Πραγματοποιήθηκε εισαγωγή στα μηχανοτρονικά συστήματα και στον ρόλο που αυτά επιτελούν στον αυτοματισμό και τη Ρομποτική. Οι μαθητές με την κατάλληλη καθοδήγηση προγραμμάτισαν ένα βιομηχανικό συνεργατικό ρομποτικό βραχίονα. Επιπρόσθετα, μελέτησαν τον τρόπο λειτουργίας ενός υβριδικού ρομποτικού βραχίονα για προσθετικές και αφαιρετικές κατεργασίες παραγωγής και ασχολήθηκαν με τον προγραμματισμό του. Τέλος, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την ομάδα “UoP Racing”, είδαν το καινούργιο μονοθέσιο, το οποίο θα συμμετάσχει στους προσεχείς διαγωνισμούς που θα λάβουν χώρα σε Γερμανία και Ιταλία, και ενημερώθηκαν για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του.
2. Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (CEID) τού Πανεπιστημίου Πατρών, Εργαστήριο “Ποιότητας Λογισμικού και Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή”, Υπεύθυνος Καθηγητής: κ. Μιχαήλ Ξένος.
Στο εργαστήριο οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πληθώρα νέων τεχνολογιών μέσα από μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων. Ειδικότερα, ασχολήθηκαν με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δισδιάστατων και τρισδιάστατων παιχνιδιών, στην πλατφόρμα Unity, τον προγραμματισμό και την πτήση drones, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα Python, τη δημιουργία πρωτοτύπων διεπαφών χρήστη, με το εργαλείο Figma, καθώς και με διαδραστικές εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας (VR). Το πρόγραμμα προσέφερε στους μαθητές ένα δυναμικό περιβάλλον μάθησης, ενισχύοντας τη δημιουργικότητά τους και καλλιεργώντας βασικές δεξιότητες στην επιστήμη των υπολογιστών και τον σχεδιασμό τεχνολογικών εφαρμογών.
3. Τμήμα Βιολογίας Πανεπιστημίου Πατρών. Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Γενετικής και Γενετικής Βελτίωσης Ιχθύων, Υπεύθυνος Καθηγητής Θερινού Προγράμματος: κ. Κωνσταντίνος Μπαταργιάς.
Συνοπτικό πρόγραμμα:
Ημέρα 1η: Εισαγωγή και γνωριμία: Η πρώτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στη γνωριμία με το εργαστήριο και τις βασικές τεχνικές τής γενετικής. Οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τους κανόνες ασφαλείας και κατανόησαν τη σημασία των εργαστηριακών διαδικασιών που ακολούθησαν.
Ημέρα 2η: Εισαγωγικό Πείραμα – Απομόνωση DNA από Μπανάνα: Τη δεύτερη ημέρα που ξεκίνησε με την πρακτική απομόνωση DNA από μπανάνα, οι μαθητές είδαν και εξοικειώθηκαν με το γενετικό υλικό. Στη συνέχεια ξεκίνησαν την απομόνωση DNA από τα πτερύγια των ψαριών, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε την επόμενη ημέρα.
Ημέρα 3η: Ολοκλήρωση Απομόνωσης DNA και Ηλεκτροφόρηση: Η απομόνωση DNA από τα πτερύγια ολοκληρώθηκε με καθαρισμό και ποσοτικοποίηση τού DNA. Στη συνέχεια οι μαθητές προετοίμασαν τα δείγματα για ηλεκτροφόρηση, τα φόρτωσαν στο πήκτωμα αγαρόζης και ανέλυσαν τα αποτελέσματα.
Ημέρα 4η: PCR για τμήμα τής υπομονάδας Ι τού γονιδίου τής κυτοχρωμικής οξειδάσης (COI) και Ηλεκτροφόρηση: Η τεχνική τής PCR επέτρεψε στους μαθητές να ενισχύσουν το γονίδιο COI. Μετά την προετοιμασία και εκτέλεση τής PCR, πραγματοποιήθηκε ηλεκτροφόρηση των προϊόντων PCR για ανάλυση.
Ημέρα 5η: Πέψη με Ένζυμο Περιορισμού και Ταυτοποίηση Είδους: Η τελευταία ημέρα περιελαμβανε την πέψη των προϊόντων τής PCR με το ένζυμο περιορισμού TaqI-V2, το οποίο επέτρεψε την ταυτοποίηση τού είδους Pagrus sp. μέσω των προτύπων πέψης που προέκυψαν.
Εργαστήριο Εξελικτικής Βιολογίας, Υπεύθυνος Καθηγητής: κ. Παναγιώτης Κορνήλιος.
Συνοπτικό πρόγραμμα:
DNA, Εξέλιξη και Φυλογενετικά Δέντρα
Ξενάγηση στο Ζωολογικό Μουσείο και τις Ζωολογικές Συλλογές
Εργαστηριακή Μέθοδος: Απομόνωση DNA από δείγματα ιστών
Εργαστηριακή Μέθοδος: Ηλεκτροφόρηση DNA σε πήκτωμα αγαρόζης
Εργαστηριακή Μέθοδος: PCR – πολλαπλασιασμός γονιδίων-στόχων
Βάση δεδομένων GenBank – αλληλουχίες DNA ζωικών οργανισμών
Από τις αλληλουχίες στο Φυλογενετικό Δέντρο των ζωικών οργανισμών
Συζήτηση και Συμπεράσματα για την Εξέλιξη
Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Μικροβιολογίας, Υπεύθυνη Καθηγήτρια: κ. Αλεξάνδρα Λιανού.
Πρόγραμμα εργασιών
Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025: Διάλεξη επί των βασικών αρχών τής Εφαρμοσμένης Μικροβιολογίας, με έμφαση σε θέματα Βιοτεχνολογίας και Μικροβιολογίας Τροφίμων. Ξενάγηση στον ερευνητικό χώρο Μικροβιολογίας και ενημέρωση περί ορθών εργαστηριακών πρακτικών.
Τρίτη 1η Ιουνίου 2025: Εκπαίδευση στην παρασκευή θρεπτικών υλικών, στην απομόνωση καθαρών μικροβιακών καλλιεργειών και στην εκτίμηση τής μικροβιακής μάζας κατά τη διάρκεια τής αύξησης.
Εμβολιασμός εργαστηριακού θρεπτικού υποστρώματος με τον ζυμομύκητα Saccharomyces cerevisiae και διενέργεια αλκοολικής ζύμωσης.
Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025: Μικροβιολογική ανάλυση επιλεγμένου τροφίμου με στόχο την αξιολόγηση τής μικροβιολογικής του ποιότητας υπό διαφορετικές θερμοκρασιακές συνθήκες.
Παρακολούθηση αλκοολικής ζύμωσης μέσω διενέργειας κατάλληλων μετρήσεων.
Πέμπτη 19 Ιουνίου 2025: Καταγραφή αποτελεσμάτων μικροβιολογικής ανάλυσης.
Παρακολούθηση αλκοολικής ζύμωσης μέσω διενέργειας κατάλληλων μετρήσεων.
Παρασκευή 20 Ιουνίου 2025: Καταγραφή αποτελεσμάτων μικροβιολογικής ανάλυσης. Παρακολούθηση αλκοολικής ζύμωσης μέσω διενέργειας κατάλληλων μετρήσεων. Εκπαίδευση σε θέματα επεξεργασίας και αξιολόγησης πειραματικών δεδομένων.
4. Τμήμα Φιλοσοφίας τής Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών τού Πανεπιστημίου Πατρών, 2ο Διατμηματικό Θερινό Σχολείο, Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Υπεύθυνος Καθηγητής: κ. Μιχάλης Παρούσης, Πρόεδρος τού Τμήματος Φιλοσοφίας τού Πανεπιστημίου Πατρών
Με μεγάλη επιτυχία και ζωηρές εντυπώσεις ολοκληρώθηκε Θερινό Σχολείο τής Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών τού Πανεπιστημίου Πατρών σε συνεργασία με το Αρσάκειο Λύκειο Πατρών. Την εβδομάδα 16-20 Ιουνίου μαθητές Λυκείου και Γυμνασίου συμμετείχαν σε βιωματικά ερευνητικά εργαστήρια, είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν και να προβληματιστούν “Περί Τέχνης”, προσεγγίζοντας το διαχρονικό αυτό ζήτημα διεπιστημονικά, με καθοδηγητές καταξιωμένους ακαδημαϊκούς από τα τμήματα Φιλοσοφίας, Θεατρικών Σπουδών, Ιστορίας Αρχαιολογίας και ΤΕΕΑΠΗ.
Ημέρα 1η και 4η – Τμήμα Φιλοσοφίας
«Αισθητική και Φιλοσοφία τής Τέχνης» κ. Αντιγόνη Ντόκα, ΕΔΙΠ
Στο πλαίσιο τού πρώτου εργαστηρίου, οι μαθητές εισήχθησαν στις βασικές προβληματικές τής εκπαιδευτικής εβδομάδας και αναφέρθηκαν σε μορφές τέχνης με φιλοσοφική αναφορά, π.χ. το έργο τού Ρενέ Μαγκρίτ μέσα από μια ενδιαφέρουσα διαδρομή στην ιστορία, τους στόχους και τη λειτουργία τής φιλοσοφίας ως τέχνης τού βίου και ανάλογου τής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
«Φιλοσοφία και Λογοτεχνία» κ. Κοσμάς Ρασπίτισιος
Με αφετηρία το ερώτημα “Γιατί διαβάζουμε λογοτεχνία και φιλοσοφία;” και μια αναπάντεχη τροποποίηση “Όχι γιατί, επειδή!” οι μαθητές κλήθηκαν να ξανασκεφτούν τι σημαίνει να έχει κάτι «αξία» και ποια είναι η θέση τής τέχνης και τού στοχασμού στον σύγχρονο κόσμο. Το εργαστήριο ανέδειξε τη διάκριση μεταξύ εργατικής και ανιδιοτελούς χρήσης τής γλώσσας, καθώς και τη σημασία των ανθρωπιστικών επιστημών στις κοινωνίες, όπου η αξία των πραγμάτων εξαρτάται συχνά από τη χρηστικότητά τους. Οι μαθητές μελέτησαν κειμενικά αποσπάσματα αναζητώντας τα συστατικά και τα διακριτικά στοιχεία ενός λογοτεχνικού κειμένου και είδαν πώς η ποίηση μπορεί να λειτουργεί πέρα από τη λογική και τη χρηστικότητα, αγγίζοντας τον κόσμο τού αισθήματος και τής φαντασίας. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διαχρονική φιλοσοφική αντιπαράθεση για τη λειτουργία τής ποίησης, ενώ παρουσιάστηκαν παραδείγματα φιλοσοφικών μορφών, όπως ο Νίτσε που γεφυρώνουν τη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία στο έργο και το πρόσωπο τους, προτείνοντας μια άλλη αλήθεια, εκείνη τού στοχαστικού και λογοτεχνικού ανθρώπου.
Ημέρα 2η – Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
“Τα μουσεία σήμερα: σκονισμένα μαυσωλεία ή οδηγοί προς το μέλλον;” κ. Σπυριδούλα Πυρπύλη, ΕΔΙΠ.
Τα μουσεία βρίσκονται παντού και παίζουν δυναμικό ρόλο ως εκφραστές των κοινωνιών μας: προσδιορίζουν, αναπαριστούν, οροθετούν τη συλλογική ζωή. Οι μέρες μας έχουν γίνει πεδία κοινωνικοπολιτιστικών αλλαγών, αναστοχάζονται, μεταβάλλουν τις αφηγήσεις τους σε σχέση με ευαίσθητα θέματα όπως η περιβαλλοντική κρίση, η ιστορία τής δουλειάς, η αποικιοκρατία, η ανισότητα και οι διακρίσεις. Τι είδους όμως θεσμός οφείλει να είναι το μουσείο σήμερα; Μπορεί το μουσείο να συμβάλει στη διαμόρφωση δίκαιου, βιώσιμου και ευημερούντος κόσμου; Στη διάρκεια τού εργαστηρίου οι μαθητές αποπειράθηκαν να δώσουν απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, μέσα από τη συνοπτική παρουσίαση τής εξέλιξης τού θεσμού τού μουσείου και μέσα από συγκεκριμένα μουσειακά παραδείγματα, παρατηρώντας με ενδιαφέρον και προβληματισμό τη σύγχρονη μετατόπιση των πολιτικών αφηγήσεων σχετικά με την προστασία τού πλανήτη, την εξέταση τής φτώχειας, την ισότητα και τη βελτίωση τής ζωής όλων.
“Μα είναι αυτή η τέχνη· Μια σύντομη ιστορία τής Ιστορίας τής Τέχνης και των εικαστικών της αναπαραστάσεων στη νεότερη και σύγχρονη εποχή.” κ. Κάτια Παπανδρεοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια.
Στο πλαίσιο τού δεύτερου εργαστηρίου τού Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, οι μαθητές παρακολούθησαν ένα εισαγωγικό μάθημα στην Ιστορία τής Τέχνης, με στόχο την κατανόηση τής εξέλιξης τής καλλιτεχνικής δημιουργίας από την Αναγέννηση έως τη σύγχρονη εποχή. Μέσα από τη μελέτη σημαντικών ρευμάτων, περιόδων και δημιουργών, από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι και τον Πικάσο έως τον Μπάνκσι και τον Μπασκιά, διερεύνησαν τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη αντανακλά ή αμφισβητεί τις αξίες, τα ιστορικά γεγονότα και τις κοινωνικές μεταβολές κάθε εποχής. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε, επίσης, σε παραδόσεις πέρα από τη δυτική τέχνη, στη λειτουργία θεσμών όπως οι “Biennale” και η “Documenta”, καθώς και στη σχέση τής τέχνης με την τεχνολογία, τα μέσα επικοινωνίας και τη σύγχρονη κοινωνία. Το εργαστήριο ενίσχυσε την αισθητική καλλιέργεια και την κριτική σκέψη των μαθητών, προσφέροντάς τους ένα πολύτιμο εργαλείο κατανόησης τού πολιτισμού και των προκλήσεων τού σήμερα μέσα από το βλέμμα της τέχνης.
Ημέρα 3η – Τμήμα Θεατρικών Σπουδών
«Ανακαλύπτοντας το Θέατρο: Από το Κείμενο στη Σκηνή» κ. Κωνσταντίνα Ζηροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια.
Στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, πραγματοποιήθηκε ένα βιωματικό και διαδραστικό εργαστήριο αφιερωμένο στην τέχνη τού θεάτρου. Ο σκοπός τού προγράμματος ήταν να προσφέρει στους μαθητές μια σφαιρική και σύγχρονη ματιά στο θέατρο, προσεγγίζοντάς το τόσο ως μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης όσο και ως πεδίο δημιουργίας και μελέτης. Οι συμμετέχοντες γνώρισαν τις βασικές αρχές και τα ερωτήματα που διέπουν τη θεατρική τέχνη, παρακολούθησαν ένα σύντομο ιστορικό τής εξέλιξής της από την αρχαιότητα έως σήμερα και ενημερώθηκαν για τις σπουδές και τις επαγγελματικές διαδρομές που προσφέρει ο συγκεκριμένος επιστημονικός τομέας. Το εργαστήριο περιελάμβανε ανάγνωση και ανάλυση αποσπασμάτων από θεατρικά έργα, ελληνικά και ξένα, καθώς και παρακολούθηση αποσπασμάτων παραστάσεων, με συζήτηση γύρω από τα βασικά στοιχεία τής σκηνοθεσίας, τής υποκριτικής, τής σκηνογραφίας και τής θεατρικής αρχιτεκτονικής. Παράλληλα, μέσα από θεατρικά παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς, οι μαθητές δοκίμασαν τις δικές τους δυνατότητες στη σκηνική παρουσία, καλλιεργώντας τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την ομαδικότητα. Το πρόγραμμα ανέδειξε τη διαχρονική σημασία τού θεάτρου ως εργαλείου καλλιτεχνικής έκφρασης και κοινωνικού προβληματισμού, προσφέροντας μια ζωντανή και ουσιαστική μαθησιακή εμπειρία.
Ημέρα 5η – Τμήμα Επιστημών τής Εκπαίδευσης και τής Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία – ΤΕΕΑΠΗ
«Η Διδακτική τής Ζωγραφικής και τής Μουσικής» κ. Μ. Κεντρωτά και Κ. Μπαρτζελά.
Η τελευταία μέρα τού Θερινού Σχολείου κάλεσε τους μαθητές να κλείσουν τα μάτια και να αφεθούν στη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, ξεχνώντας τα λάθη και τους κανόνες τής τάξης, με το μολύβι, το χρώμα, το χρώμα και τον ήχο. Αρχίζοντας από μια τυχαία μουντζούρα δημιούργησαν συνειρμικά έργα τέχνης με τις δικές τους γραμμές και αποχρώσεις, δημιούργησαν δικές τους ιστορίες και τις πλαισίωσαν με τον “ήχο” των δικών τους συναισθημάτων. Μέσα από ένα χαλαρωτικό δημιουργικό βιωματικό σεμινάριο στα εργαστήρια Εικαστικών και Μουσικής, οι μαθητές είδαν έναν άλλον τρόπο διδακτικής των καλλιτεχνικών μαθημάτων και μυήθηκαν στις βασικές αρχές τής μουσικής επένδυσης τού παιδικού παραμυθιού, με τη βοήθεια απλών υλικών αλλά και σύγχρονων προγραμμάτων.
5. Τμήμα Φαρμακευτικής Πανεπιστημίου Πατρών, Υπεύθυνοι Καθηγητές: κ. Γεώργιος A. Σπυρούλιας και Φωτεινή Λάμαρη.
Οι μαθητές μελέτησαν πρωτεϊνικούς φαρμακευτικούς στόχους μέσω φασματοσκοπίας NMR σε διάλυμα. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά σε τεχνικές Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας για την παραγωγή, απομόνωση και ισοτοπική επισήμανση πρωτεϊνών με 13C και 15N. Παράλληλα, χρησιμοποίησαν σύγχρονες βιοφυσικές και υπολογιστικές μεθόδους για τον χαρακτηρισμό και τη μελέτη των δομικών και λειτουργικών ιδιοτήτων των πρωτεϊνών. Στη συνέχεια, στο εργαστήριο Φαρμακογνωσίας, μελέτησαν τη χημική σύσταση και τις ιδιότητες φαρμακευτικών και αρωματικών φυτών. Πραγματοποιήθηκε απομόνωση και δομικός χαρακτηρισμός δευτερογενών μεταβολιτών, μελέτες σχέσης δομής-δράσης και ανάπτυξη διαχωριστικών τεχνικών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε ελληνικά φυτά, όπως το τσάι τού βουνού, η ρίγανη και ο κρόκος.
6. Τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Πατρών, Εργαστήρια Ανόργανης Χημείας και Βιοχημείας, Υπεύθυνος Καθηγητής: κ. Θεοχάρης Σταματάτος.
Οι μαθητές συμμετείχαν στο Θερινό Σχολείο με δράσεις από τα Εργαστήρια Ανόργανης Χημείας και Βιοχημείας, υπό την καθοδήγηση των καθηγητών κ. Σταματάτου Θεοχάρη, Αχιλλέα Θεοχάρη, Δημήτρη Αλεξανδρόπουλου και Ζωής Λαδά.
Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα δράσεων συμπεριελάμβανε:
A. Διαλέξεις:
Η Επιστήμη τής Χημείας και ο Ρόλος της στη Σύγχρονη Κοινωνία
Ανόργανη Χημεία και Εφαρμογές της στη Βιομηχανία
Ο Ρόλος των Μετάλλων στην Ιατρική Ανόργανη Χημεία
Βιοχημεία: στη Διεπιφάνεια των Επιστημών τής Ζωής
Από το DNA στις Πρωτεΐνες: Ροή τής Πληροφορίας και Εφαρμογές
Β. Πειράματα και δημιουργικές δράσεις:
Ταυτοποίηση μιας Άγνωστης Χημικής Ένωσης
Σύνθεση και Αξιολόγηση Ρυθμιστικών Διαλυμάτων
Σύνθεση και Κρυστάλλωση Ανόργανων Ενώσεων
Απομόνωση και Διαχωρισμός Πρωτεϊνών
Προσδιορισμός Έκφρασης Γονιδίων
7. Τμήμα Φυσικής Πανεπιστημίου Πατρών, Ομάδες Επιστημών τού Σύμπαντος και Θεωρητικής Φυσικής, Υπεύθυνοι καθηγητές: κ. Χάρης Αναστόπουλος, Κωνσταντίνος Γουργουλιάτος και Δημήτριος Ζωάκος.
Στο Τμήμα Φυσικής πραγματοποιήθηκαν διαλέξεις πάνω σε σύγχρονα ερευνητικά θέματα σχετικά με την κβαντική θεωρία, την αστροφυσική, την κοσμολογία, καθώς και τη φυσική των μελανών οπών στο πλαίσιο τής γενικής θεωρίας τής σχετικότητας. Οι διαλέξεις πλαισιώθηκαν από θεωρητικές και διαδραστικές ασκήσεις και εργασίες με σκοπό την εμβάθυνση στις φυσικές έννοιες και τον δημιουργικό προβληματισμό για τις δυσκολίες που συναντά κανείς στην επιστημονική έρευνα. Επιπλέον, παρουσιάστηκε στους μαθητές η λειτουργία τού Αστεροσκοπείου «Μυθωδία» στο Πανεπιστήμιο Πατρών και πραγματοποιήθηκε η εκτέλεση αστρονομικών παρατηρήσεων και, συγκεκριμένα, φωτομετρία και φασματοσκοπία σε διπλά/πολλαπλά εκλειπτικά συστήματα αστέρων μικρής και μεσαίας μάζας, σε ιονισμένες περιοχές μεσοαστρικής ύλης και μεταβλητούς ενεργούς γαλαξίες. Οι μαθητές κατανόησαν, επίσης, τον τρόπο με τον οποίο ανακαλύπτονται συνοδοί αστρικής ή πλανητικής φύσης. Παρουσιάστηκε, ακόμη, η εφαρμογή νέων μεθόδων και αλγορίθμων μηχανικής μάθησης ανακάλυψης νέων εκλειπτικών αστρικών συστημάτων σε μεγάλες ουράνιες επισκοπήσεις και εξαγωγής φυσικών παραμέτρων μέσω τεχνητών νευρωνικών δικτύων (ANN) Eclipsing Binary via Artificial Intelligence (EBAI). Επιπρόσθετα, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στην επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων, τόσο από επίγεια όσο και από διαστημικά τηλεσκόπια και βάσεις δεδομένων (Kepler, ASAS-SN, OGLE, VVV, CSS, TESS). Το Θερινό Σχολείο ολοκληρώθηκε με εργαστηριακές ασκήσεις σε ΗΥ στο Υπολογιστικό κέντρο τού Τμήματος Φυσικής, σχετικά με την αναζήτηση εξωπλανητών με τις μεθόδους Doppler και διέλευσης.
Οι εκπαιδευτικοί που είχαν την ευθύνη υλοποίησης τού προγράμματος από το μέρος των Αρσακείων Σχολείων ήταν οι: κ. Γιαννακόπουλος Νικόλαος, Ηλιοπούλου Νικολία, Ψήνας Αναστάσιος, Ζώτος Χρήστος, Ανδρωνά Σταματία, Δημητροπούλου Ρεγγίνα, Λουκόπουλος Αθανάσιος, Καφούσια Πατρούλα και Χαλκίδη Άννα.
Το Θερινό Σχολείο μέσα από τη ματιά των μαθητών:
«Ήταν πολύ ωραία και ασχοληθήκαμε με διάφορους τομείς της φυσικής τους οποίους συνδέαμε με την αστροφυσική. Μάθαμε καινούργια πράγματα που θα μας φανούν χρήσιμα στο μέλλον.»
«Μου άρεσε πάρα πολύ το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Θεωρώ ότι μέσα από αυτό αναθεώρησα ορισμένες προσδοκίες μου για την σταδιοδρομία μου και έτσι προσανατολίστηκα επαγγελματικά.»
«Μια εξαιρετική εμπειρία.»
«Ήταν μια ωραία διαδικασία και θα τη ξαναδοκιμάσω.»
«Ήταν μια πολύ καλή εμπειρία και μου άρεσε πολύ, σίγουρα θα ξαναερχόμουν.»
«Η χρήση του eye-tracker μου τράβηξε το ενδιαφέρον.»
«Ήταν ενδιαφέρον και θα ήθελα να παρακολουθήσω και άλλες σχολές»
«Ήταν πολύ ενδιαφέρον περισσότερο από ό,τι το περίμενα. Έμαθα πολλά πράγματα και διεύρυνα τις γνώσεις μου καθώς έμαθα περισσότερα πράγματα για το αντικείμενο»
«Ήταν πολύ ωραίο γιατί κάναμε πολλά πειράματα και πήρα γνώσεις για αργότερα και για τις σχολές που με ενδιαφέρουν.»
«Ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία και μου άρεσε που κάναμε εμείς τα πειράματα. Επίσης ο κύριος Κορνήλιος είναι πολύ καλός και νιώθαμε άνετα να κάνουμε ερωτήσεις. Πέρασα πολύ ωραία και θα ξαναερχόμουν του χρόνου.»