Στο πλαίσιο τού σχεδίου δράσης «Καινοτόμα διδακτικά σενάρια», εφαρμόστηκε στο τμήμα Αγγλικών τής Β’ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, επιπέδου C1, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Μαίρη Μαρίν, το σενάριο με θέμα: «Reflections on George Orwell’s 1984».

Η διδασκαλία υλοποιήθηκε με βάση τον ρόλο τής κ. Μαρίν ως μέντορα τής κ. Ελένης Κοτρώτσου, τελειόφοιτης τού τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας τού Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία έκανε την πρακτική της εξάσκηση στο σχολείο μας.
Το σενάριο που επικεντρώθηκε στο εμβληματικό μυθιστόρημα «1984» τού George Orwell, σχεδιάστηκε με βάση τη διδακτική προσέγγιση Content and Language Integrated Learning (CLIL), αξιοποιώντας τις αρχές των τεσσάρων δεξιοτήτων τού 21ου αιώνα (4C soft skills: Critical thinking, Creativity, Collaboration, Communication – κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία και επικοινωνία). Η διδασκαλία έγινε με «εκμάθηση βασισμένη σε δραστηριότητες» (Task-based Learning). Η μέθοδος αυτή θεωρεί ότι η διδακτική πράξη ξεκινά από την παραγωγή, κατά την οποία οι μαθητές αντιμετωπίζουν την ανάγκη να μάθουν κάτι νέο, προκειμένου να ανταποκριθούν στο καθήκον που τους ανέθεσε ο εκπαιδευτικός.

Οι μαθητές είχαν ήδη εξοικειωθεί με το μυθιστόρημα, καθώς είχαν κληθεί να το διαβάσουν ως εργασία για τις διακοπές του Πάσχα. Αυτό τους επέτρεψε να έρθουν προετοιμασμένοι στο μάθημα και να εμβαθύνουν άμεσα σε δραστηριότητες κριτικής σκέψης.
Οι βασικές δραστηριότητες που εφαρμόστηκαν περιλάμβαναν:

Εισαγωγή και Ανάκληση Γνώσεων: Μια σύντομη συζήτηση και μια διαδραστική δραστηριότητα «Σωστό ή Λάθος» στο Wordwall.net βοήθησαν τους μαθητές να ανακαλέσουν σημαντικές πληροφορίες για την πλοκή του μυθιστορήματος.
Ανάγνωση και Κατανόηση: Οι μαθητές διάβασαν μια λεπτομερή περίληψη τής πλοκής, δημιουργημένη με τεχνητή νοημοσύνη (AI), και με ένα «πληροφοριογράφημα» (infographic). Στη συνέχεια απάντησαν σε ερωτήσεις κατανόησης, υπογραμμίζοντας τα σημεία τού κειμένου που δικαιολογούσαν τις απαντήσεις τους.
Συζήτηση και Κριτική Σκέψη: Εισήχθη η έννοια του «Newspeak» και συζητήθηκε πώς οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν τη γλώσσα ως μέσον ελέγχου, καθώς και η διάκριση μεταξύ πληροφορίας, παραπληροφόρησης και παραπλάνησης. Οι μαθητές κλήθηκαν να συμμετάσχουν ενεργά σε συζητήσεις, εκφράζοντας τις απόψεις τους και δικαιολογώντας τις απαντήσεις τους.
Σύγκριση τού «1984» με το σήμερα: Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα βίντεο που συνέκρινε την επιτήρηση στο μυθιστόρημα με τη σύγχρονη προηγμένη επιτήρηση, κρατώντας σημειώσεις για τις βασικές διαφορές και ομοιότητες. Ακολούθησε συζήτηση για τις ηθικές ανησυχίες γύρω από τη χρήση τής τεχνητής νοημοσύνης και τη συλλογή δεδομένων για επιτήρηση.
Γραπτή Εργασία: Ως εργασία για το σπίτι, οι μαθητές κλήθηκαν να γράψουν ένα συγκριτικό δοκίμιο σχετικά με τη χρήση τής τεχνολογίας στη σημερινή εποχή, βασιζόμενοι στις γνώσεις που απέκτησαν για τη χρήση τής τεχνολογίας κατά τη διάρκεια τής διδασκαλίας.

Το πρόγραμμα ανταποκρίθηκε στα ενδιαφέροντα των μαθητών και τους βοήθησε να συνειδητοποιήσουν ότι ο κόσμος που περιγράφεται στο μυθιστόρημα δεν απέχει πολύ από τη σημερινή πραγματικότητα.

Το συγγραφικό έργο τού George Orwell και ειδικότερα το βιβλίο «1984» παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο στη σημερινή εποχή, καθώς προειδοποιεί για τους κινδύνους τού ολοκληρωτισμού και τής απώλειας τής ιδιωτικότητας λόγω των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Θέματα όπως η κυβερνητική επιτήρηση, η παραπληροφόρηση και ο έλεγχος τής πληροφορίας, που εξερευνώνται στο μυθιστόρημα, αντικατοπτρίζονται έντονα στις σύγχρονες κοινωνίες, καθιστώντας το «1984» ένα διαχρονικό και απαραίτητο ανάγνωσμα για την ανάπτυξη τής κριτικής σκέψης των παιδιών.

Για να δείτε τις εργασίες των μαθητών και των μαθητριών πατήστε εδώ.

Εγγραφείτε στο Νewsletter

Ενημερωθείτε για τα νέα μας και μείνετε συντονισμένοι με όλες τις εξελίξεις που αφορούν το Σχολείο σας!

Δεν στέλνουμε spam! Διαβάστε την πολιτική απορρήτου μας για περισσότερες λεπτομέρειες.