Η επιστήμη ως εμπειρία μάθησης
Καθώς ολοκληρώθηκε το δεύτερο τετράμηνο, οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Γ’ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου, στο πλαίσιο τού μαθήματος τή Τεχνολογίας και υπό την καθοδήγηση τής υπεύθυνης καθηγήτριας κυρίας Ελένης Γαλιάνδρα Τεχνολόγου Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν την επιστημονική μέθοδο βιωματικά, εφαρμόζοντάς την στην πράξη. Μέσα από ομαδικές ερευνητικές εργασίες, ανέπτυξαν δεξιότητες κριτικής σκέψης, πειραματισμού και ανάλυσης, κατανοώντας βαθύτερα τον τρόπο με τον οποίο η επιστήμη επηρεάζει την καθημερινότητά μας.
Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με την ενασχόληση των μαθητών με το θεωρητικό πλαίσιο τής επιστημονικής έρευνας. Κατά τη διάρκεια τού σχολικού έτους προχώρησαν στη σχεδίαση και κατασκευή πειραματικών διατάξεων, προσπαθώντας να συνδέσουν τη θεωρία με την πράξη. Αντιμετώπισαν προκλήσεις όπως η σωστή ρύθμιση των πειραμάτων και η ανάγκη ακρίβειας στις μετρήσεις, ενώ παράλληλα εξοικειώθηκαν με την ερμηνεία και τεκμηρίωση δεδομένων.
Η θεματολογία των ερευνητικών τους πειραμάτων ήταν ποικιλόμορφη και διεπιστημονική:
• Στον τομέα τής Χημείας, διερεύνησαν την αγωγιμότητα υγρών συγκρίνοντας φυσικούς χυμούς και αθλητικά ποτά, ενώ μελέτησαν και την ικανότητα διήθησης διαφορετικών υλικών για τη δημιουργία αποτελεσματικών φίλτρων νερού. Πραγματοποίησαν επίσης αναλύσεις για τον προσδιορισμό λιπαρών σε πατατάκια και πρωτεϊνών σε φυτικά και ζωικά γάλατα.
• Στη Φυσική και τη Μηχανική, πειραματίστηκαν με την αεροδυναμική χάρτινων αεροπλάνων και τη σύνδεση σχεδίου–απόδοσης. Επιπλέον, μελέτησαν μεθόδους για την πιο γρήγορη ψύξη ενός αναψυκτικού και διερεύνησαν ποιες ουσίες συμβάλλουν στο ταχύτερο λιώσιμο των παγοκύβων, συγκρίνοντας αλάτι, ζάχαρη, ξύδι και άλλους παράγοντες.
• Στην Περιβαλλοντική Επιστήμη, οι μαθητές σχεδίασαν και κατασκεύασαν κήπους βροχής, ερευνώντας την απορρόφηση του νερού σε διαφορετικά εδαφικά υποστρώματα, με σκοπό την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων για την αστική διαχείριση των όμβριων υδάτων. Παράλληλα, ανέπτυξαν υδροπονικές καλλιέργειες, μελετώντας την ανάπτυξη φυτών χωρίς έδαφος.
• Στη Βιολογία, εξερεύνησαν την ικανότητα των φυτικών κυττάρων να αναγεννώνται, εξετάζοντας κατά πόσο τα φυτά μπορούν να αναδημιουργήσουν το στέλεχός τους, παρόμοια με τη λειτουργία των βλαστοκυττάρων στα ζώα.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν μεθοδικά σε ομάδες, ανέλαβαν ρόλους, ανέπτυξαν υπευθυνότητα και συνεργάστηκαν αποτελεσματικά. Έμαθαν να παρατηρούν, να αναρωτιούνται, να πειραματίζονται και να ερμηνεύουν αποτελέσματα, κατανοώντας ότι η επιστήμη δεν είναι απλώς γνώση, αλλά εργαλείο εξερεύνησης και επίλυσης προβλημάτων.
Καθώς η σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της, οι γνώσεις και οι εμπειρίες που απέκτησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες αποτελούν ένα σταθερό θεμέλιο για την επιστημονική τους σκέψη. Εφοδιασμένοι πλέον με εργαλεία παρατήρησης, έρευνας και ανάλυσης, είναι έτοιμοι να συνεχίσουν την εξερεύνησή τους με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.