Oι μαθητές του Γ3 της Γ’ Γυμνασίου του Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Γυμνασίου Εκάλης, τη Δευτέρα 3/11/2025, στο μάθημα της Χημείας, κατασκεύασαν τη χρωματική κλίμακα του pH με δείκτη βάμμα ηλιοτροπίου, με τεχνικές μικροκλίμακας (ΕΚΦΕ Νέας Ιωνίας).

Αυτή η μέθοδος τους επιτρέπει να πραγματοποιούν πειράματα με ασφάλεια, ακρίβεια και οικολογική συνείδηση, διατηρώντας παράλληλα τη χαρά της πειραματικής διαδικασίας. Πιο συγκεκριμένα, η δραστηριότητα των μαθητών μας, που κατασκεύασαν τη χρωματική κλίμακα του pH με δείκτη βάμμα ηλιοτροπίου χρησιμοποιώντας τεχνικές μικροκλίμακας, συνδέεται άμεσα με τις αρχές της πράσινης Χημείας και της αειφορίας στο σχολείο. Μέσα από τη χρήση ελάχιστων ποσοτήτων αντιδραστηρίων και απλού, επαναχρησιμοποιούμενου εξοπλισμού, οι μαθητές εφαρμόζουν στην πράξη τις αρχές της μείωσης αποβλήτων, της εξοικονόμησης πόρων και της προστασίας του περιβάλλοντος. Παράλληλα, η μικροκλίμακα ενισχύει την ασφάλεια στο εργαστήριο και καλλιεργεί οικολογική συνείδηση, δείχνοντας πως η επιστημονική έρευνα μπορεί να συνδυάζεται με υπεύθυνη στάση απέναντι στη φύση. Έτσι, το σχολείο λειτουργεί ως ζωντανό εργαστήριο αειφορίας, προάγοντας τη μάθηση μέσα από βιώσιμες πρακτικές.

Η Χημεία της μικροκλίμακας και η κλασική Χημεία έχουν τον ίδιο επιστημονικό στόχο —τη μελέτη χημικών αντιδράσεων— αλλά διαφέρουν σημαντικά στον τρόπο εκτέλεσης και στις συνθήκες των πειραμάτων.

Συγκρίνοντας τις δυο μεθόδους καταλήγουμε στα ακόλουθα συμπεράσματα:

1. Ποσότητες και Υλικά

Μικροκλίμακα: Χρησιμοποιούνται πολύ μικρές ποσότητες αντιδραστηρίων (μερικά σταγονίδια ή λίγα ml), μικρά δοχεία και απλά εργαλεία, όπως σταγονόμετρα ή μικροσωλήνες.
Κλασική Χημεία: Απαιτούνται μεγαλύτερες ποσότητες ουσιών και εξοπλισμός όπως δοκιμαστικοί σωλήνες, ποτήρια ζέσεως και κύλινδροι μέτρησης.

2. Ασφάλεια και Περιβάλλον

Μικροκλίμακα: Είναι πολύ πιο ασφαλής, αφού μειώνονται οι κίνδυνοι εγκαυμάτων, εισπνοής αερίων ή διαρροής επικίνδυνων ουσιών. Επίσης παράγονται ελάχιστα απόβλητα.
Κλασική Xημεία: Υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος ατυχημάτων λόγω μεγαλύτερων ποσοτήτων και παραγωγής περισσότερων υπολειμμάτων.

3. Κόστος και Εξοπλισμός

Μικροκλίμακα: Χαμηλό κόστος, καθώς χρειάζονται λιγότερα αντιδραστήρια και ο εξοπλισμός είναι απλός και επαναχρησιμοποιούμενος.
Κλασική Xημεία: Ακριβότερη λόγω της κατανάλωσης μεγάλων ποσοτήτων και της ανάγκης για πιο εξειδικευμένα όργανα.

4. Εκπαιδευτική Αξία

Μικροκλίμακα: Ιδανική για σχολική χρήση — επιτρέπει στους μαθητές να παρατηρούν άμεσα τις αντιδράσεις με ασφάλεια και ευκολία.
Κλασική χημεία: Παρέχει πιο εντυπωσιακά οπτικά αποτελέσματα, αλλά συχνά απαιτεί επαγγελματικές συνθήκες εργαστηρίου.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: κ. Πάολα Μπούζη, Χημικός

Εγγραφείτε στο Νewsletter

Ενημερωθείτε για τα νέα μας και μείνετε συντονισμένοι με όλες τις εξελίξεις που αφορούν το Σχολείο σας!

Δεν στέλνουμε spam! Διαβάστε την πολιτική απορρήτου μας για περισσότερες λεπτομέρειες.