Κατά τη διάρκεια τής τρέχουσας σχολικής χρονιάς, στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών δράσεων τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε μία δράση, ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν το φαινόμενο τού θερμοκηπίου ως μέρος τής κλιματικής αλλαγής που επηρεάζει κάθε πτυχή τής ζωής μας, από το περιβάλλον και την υγεία έως την οικονομία και την κοινωνία. Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκε μια εκπαιδευτική διδακτική παρέμβαση στο μάθημα τής Χημείας, που ως ευρύτερο στόχο είχε να συμβάλει στην εννοιολογική κατανόηση τής χημείας τής κλιματικής αλλαγής.

Η διδακτική παρέμβαση υλοποιήθηκε σε 4 διδακτικές ώρες, σε καθένα από τα 4 τμήματα Γενικής Παιδείας τής Β΄ τάξης,  με την εφαρμογή τής ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας, και σχεδιάστηκε με βάση την προσδοκώμενη δημιουργία συνδέσεων μεταξύ των εννοιών τής Χημείας και των αρχών τής Κλιματικής Παιδείας η οποία μπορεί να συμβάλει τόσο σε πιο συναφή και ελκυστικά μαθήματα Χημείας όσο και σε πολίτες πιο ευαισθητοποιημένους για το κλίμα. Για το σχεδιασμό τού εκπαιδευτικού υλικού αξιοποιήθηκε το μοντέλο των Chowdhury, Holbrook, & Rannikmäe (2020) και τα έξι βασικά χαρακτηριστικά σχεδιασμού που χρησιμοποιούνται όταν εστιάζουμε στη μάθηση με βάση ένα πρόβλημα (Problem Based Learning, PBL) (Moallem et al., 2019).

Φάσεις διδακτικής παρέμβασης:

1η Φάση: Τι είναι η Κλιματική Αλλαγή; Είναι Φυσική ή Ανθρωπογενής;
2η Φάση: Το φαινόμενο τού Θερμοκηπίου
3η Φάση: Τα αέρια τού Θερμοκηπίου
4η Φάση: Χρήση κάμερας για καταγραφή τής υπέρυθρης ακτινοβολίας που εκπέμπουν τα σώματα/αντικείμενα.

Στο τέλος τής παρέμβασης οι μαθητές/-τριες πρότειναν λύσεις στο παγκόσμιο πρόβλημα τής κλιματικής αλλαγής σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, ενώ παράλληλα αντιλήφθηκαν τη συνάφεια τής εκμάθησης τής επιστήμης «κάνοντας επιστήμη». Ως μέθοδος αξιολόγησης τής εκπλήρωσης των στόχων τής διδακτικής παρέμβασης ζητήθηκε από τα παιδιά η δημιουργία μίας αφίσας (poster), ενός απτού, δηλαδή, τεχνουργήματος που βασίζεται στην κλιματική αλλαγή και χρησιμοποιείται ως εξωτερική αναπαράσταση τής μάθησής τους κάνοντας ορατή τη σκέψη τους.

Οι εργασίες των μαθητών/-τριών κοινοποιήθηκαν στη σχολική κοινότητα μέσω τής ανάρτησής τους σε ταμπλό.

Μπορείτε να τις δείτε εδώ .

Υπεύθυνος τής συγκεκριμένης δράσης ήταν ο εκπαιδευτικός κ. Παναγιώτης Παρασκευόπουλος, χημικός MSc, MEd.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:
1. M. Moallem, W. Hung, and N. Dabbagh, (Eds.). The Wiley handbook of problem-based learning. John Wiley & Sons, 2019.
2. T.D. Sadler, Situating socio scientific issues in classrooms as a means of achieving goals of science education. In: T.D., Sadler, (Ed.), Socio-scientific Issues in the Classroom. Contemporary Trends and Issues in Science Education, Springer, 2011.
3. M. C. Monroe, R. R. Plate, A. Oxarart, A. Bowers, and W. A. Chaves, Identifying effective climate change education strategies: A systematic review of the research. Environmental Education Research, vol. 25, no. 6, 2019, pp. 791-812.
4. T. B. M. Chowdhury, J. Holbrook, and M. Rannikmäe, Αddressing sustainable development: Promoting active informed citizenry through trans-contextual science education. Sustainability, vol. 12, no. 8, 2020, p. 3259.
5. D. P. Shepardson, D. Niyogi, S. Choi, and U. Charusombat, Students’ conceptions about the greenhouse effect, global warming, and climate change. Climatic Change, vol. 104, no. 3, 2011, pp. 481-507.

Εγγραφείτε στο Νewsletter

Ενημερωθείτε για τα νέα μας και μείνετε συντονισμένοι με όλες τις εξελίξεις που αφορούν το Σχολείο σας!

Δεν στέλνουμε spam! Διαβάστε την πολιτική απορρήτου μας για περισσότερες λεπτομέρειες.