e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Στο Εργαστήριο 1 με τίτλο «Πώς γράφουμε ιστορία;», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο τού 9ου Παναρσακειακού Συνεδρίου στις 4 Απριλίου 2023, από το Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού συμμετείχαν οι  μαθητές και μαθήτριες: Ελευθερία Αποστολίδου, Κυριακή Χριστοπούλου (Γ΄ τάξη) και Αγγελική Βάββα, Χαράλαμπος Μπαμπαλής (Β΄ τάξη).

Στο ίδιο εργαστήριο συμμετείχαν οι μαθήτριες: Ναταλία Αντωνοπούλου, Ζωή Γάτσιου, Αρετή Δέδε, Μαρία Μακρυλάκη από το Γενικό Λύκειο Ψυχικού και η Μαρία Δαβάκη από το Β΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού.

Τους μαθητές καθοδήγησε η φιλόλογος κ. Μαρία Σκούρτη, ενώ υπεύθυνη τού Εργαστηρίου ήταν η καθηγήτρια Ευρωπαϊκής Ιστορίας στη Φιλοσοφική Σχολή τού Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Νικολέτα Γιαντσή.

Ως στόχος τού Εργαστηρίου τέθηκε να κατανοήσουν τα παιδιά πως ό,τι γνωρίζουμε για το παρελθόν, το δικό μας ή των άλλων, βασίζεται σε αποδείξεις, σε πολλές και διαφορετικές ιστορικές πηγές και πως βασισμένοι σε αυτές τις πηγές οι ειδικοί επιστήμονες, δηλαδή οι ιστορικοί, γράφουν τις μελέτες τους και βοηθούν τους ανθρώπους να μην ξεχάσουν το παρελθόν, γιατί το παρελθόν είναι πολύτιμο στοιχείο που συμβάλλει στη συγκρότηση τής ταυτότητας τού καθενός μας.

Εξίσου σημαντικό θεωρήθηκε να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές πως οι ιστορικοί διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, γιατί βοηθούν την κοινωνία να διαμορφώνει άποψη για τα γεγονότα που έχουν συμβεί στο παρελθόν, η γνώση των οποίων μπορεί να τα βοηθήσει να αντιμετωπίσουν τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να μελετήσουν ενδελεχώς τεκμήρια τής εποχής τού 1922, προερχόμενα κατά κύριο λόγο από τα ψηφιοποιημένα αρχεία τής ιστοσελίδας των Γενικών Αρχείων τού Κράτους (ΓΑΚ), να συζητήσουν μεταξύ τους και με την υπεύθυνη καθηγήτρια σχετικά με αυτά, να οδηγηθούν βήμα-βήμα σε συμπεράσματα και να τα αποτυπώσουν σε δικά τους κείμενα, τα οποία και παρουσιάστηκαν στο κοινό στη διάρκεια τού Συνεδρίου.

Για να δείτε την παρουσίαση πατήστε εδώ.

Αξίζει να αναφερθούν κάποιες σκέψεις των ίδιων των παιδιών σχετικά με την εμπειρία συμμετοχής τους στο Συνέδριο:
«Συγκινηθήκαμε από την οικειότητα που νιώσαμε για τους «δικούς μας πρόσφυγες», χάρη στους οποίους η απρόσωπη, ταλαιπωρημένη και γνωστή από τα σχολικά μας βιβλία μάζα προσφύγων απέκτησε σάρκα και οστά.»

«Εντυπωσιαστήκαμε από τις προσπάθειες τού ελληνικού κράτους να αποκαταστήσει τους πρόσφυγες αλλά και από τον συνεχή αγώνα τους για ένα καλύτερο μέλλον και αξιοπρεπείς συνθήκες ζωής στη νέα πατρίδα.»

«Αποκομίσαμε τη σπουδαία γνώση ότι οι «παρείσακτοι» πρόσφυγες διαδραμάτισαν καθοριστικής σημασίας ρόλο στη διαμόρφωση τής σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.»

«Ιδιαίτερα σημαντική θεωρούμε την αναφορά στο όφελος που αποκομίσαμε από τις συναντήσεις μας με διακεκριμένους πανεπιστημιακούς και επιστήμονες.»

«Ολοκληρώνοντας την εργασία μας καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το «μακρινό» παρελθόν συνεχίζει να υπάρχει, απτό, δίπλα μας. Γι’ αυτό σας απευθύνουμε την προτροπή: Αδράξτε την Ιστορία!»