e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Οι εργασίες που εκπόνησαν οι μαθητές στη διάρκεια τού Εργαστηρίου 5 «Μικρασιατική μουσική και κουλτούρα», στο πλαίσιο τού 9ου Παναρσακειακού Μαθητικού Συνεδρίου «Μνήμη Μικρασιατικού Πολιτισμού», παρουσιάστηκαν στις 4 Απριλίου 2023.

Στο συγκεκριμένο εργαστήριο συμμετείχαν οι εξής μαθήτριες τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου ΨυχικούΜαρίλεια Μυταρά, Άννα Σάκκου, Κωνσταντίνα Σταύρου, Φερενίκη-Ευφροσύνη Φίλιου (Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού), Ηλιάνα Βολάνη, Ζωή Ζωγράφου, Παναγιώτα Καραθάνου Ασπασία Κιράνη, Ελένη-Μαρία Κουτσούκου Αικατερίνη-Μαρία Κωστάκη, Ελένη Μπουρτζίκου (Β΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού), Κλειώ Οικονόμου (Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού), Αγγελική-Μαρία Γιάλβαλη, Δημητρίου, Ελένη Ζαρβάνου (Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού), Σοφία Γιάκρα (Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού).

Τα παιδιά κοδοθήγησαν οι καθηγητές κ. Κωνσταντίνα Γύφτουλα, Αγγελική Μεταλληνού και Φώτιος Κοτσαλίδης.

Οι διεργασίες τού Εργαστηρίου ανέδειξαν τη μουσική ως βασική όψη τής ταυτότητας των Μικρασιατών προσφύγων.

Οι μαθήτριες εργάστηκαν ανά ομάδες και ασχολήθηκαν με τρεις χρονικές περιόδους από εθνομουσικολογική σκοπιά: 1. η Σμύρνη πριν από την Καταστροφή 2. η Καταστροφή και οι συνέπειές της μέχρι και τη δεκαετία τού '60 - το ρεμπέτικο τραγούδι ως απότοκο του ξεριζωμού 3. αναμνήσεις τής Σμύρνης στο σήμερα.

Η συμμετοχή των παιδιών είχε θεωρητική και βιωματική μορφή: βιβλιογραφική έρευναμουσική ακρόαση και συζήτηση, εκμάθηση μικρασιατικού χορού, πρωτότυπη μουσική σύνθεση και ερμηνεία. Κατά την παρουσίαση -στο πλαίσιο τής τρίτης ενότητας- ακούστηκε το κομμάτι «Μία παρτιτούρα για τη Σμύρνη».

Το τραγούδι, που  ερμηνεύτηκε ζωντανά από όλους τους συμμετέχοντες, είναι πρωτότυπη σύνθεση και αποτελεί ένα μελαγχολικό τεκμήριο πρόσληψης τής συλλογικής μνήμης μέσα από την ευαισθησία και τη δημιουργικότητα των μαθητριών.