e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Στο πλαίσιο των καινοτόμων δράσεων που υλοποιούνται κάθε σχολική χρονιά στο Αρσάκειο Δημοτικό Θεσσαλονίκης και με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών, οι καθηγήτριες Αγγλικών τού Σχολείου από τον Νοέμβριο τού 2015 ξεκίνησαν συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με στόχο οι μαθητές τού Αρσακείου να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα δραστηριοτήτων Γλωσσικής Αφύπνισης και Πολυγλωσσίας τού προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών τού τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Αρωγός και υποστηρικτής αυτών των δράσεων είναι η επιστημονική υπεύθυνη τού συγκεκριμένου προγράμματος κ. Ευαγγελία Μουσούρη, επίκουρη καθηγήτρια τού τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, στον Τομέα Γλωσσολογίας και Διδακτικής των Γλωσσών τού Α.Π.Θ. Οι πολυγλωσσικές δραστηριότητες γλωσσικής αφύπνισης θα υλοποιούνται από την ίδια και την κ. Ελευθερία Μυρωνίδου, καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας και μεταπτυχιακή φοιτήτρια τού προγράμματος.
Βασικός σκοπός τού προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μικρών μαθητών με διάφορες γλώσσες και πολιτισμούς μέσω των κατάλληλων μεθοδολογικών προσεγγίσεων. Οι προσεγγίσεις αυτές χρησιμοποιούν ως βάση θεματικές με τις οποίες τα παιδιά είναι εξοικειωμένα. Επίσης χρησιμοποιούνται τα κατάλληλα για την παιδική ηλικία εποπτικά μέσα (αυθεντικό οπτικοακουστικό υλικό: μουσική, αφήγηση) τα οποία προσδίδουν παιγνιώδη χαρακτήρα στη διαδικασία της γλωσσικής αφύπνισης.
Η γλωσσική αφύπνιση περιλαμβάνει δραστηριότητες παρατήρησης, χειρισμού και σύγκρισης διαφόρων γλωσσών και πραγματοποιείται μέσω αναστοχαστικών δραστηριοτήτων οι οποίες βοηθούν τον μαθητή να κατανοήσει και να αφομοιώσει τη λειτουργία τής γλώσσας. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές μαθαίνουν να αναπτύσσουν κριτική σκέψη απέναντι στη γλώσσα-στόχο και να κινητοποιούν τις γνώσεις τους στην Ελληνική αλλά και σε άλλες γλώσσες μεταφέροντάς τες από τη μία γλώσσα στην άλλη.
Η γλωσσική αφύπνιση μέσω πολυγλωσσικών προσεγγίσεων συμβάλλει ουσιαστικά στη γνωστική και ψυχολογική ανάπτυξη των μαθητών, διευρύνει τους ορίζοντές τους και καλλιεργεί την κριτική σκέψη τους. Επίσης, το γλωσσικό αυτό ταξίδι συμβάλλει στη διαμόρφωση θετικών αναπαραστάσεων των μαθητών απέναντι στα διάφορα γλωσσικά και πολιτισμικά συστήματα και ευνοεί και την εκμάθηση τής Ελληνικής που είναι και η κύρια γλώσσα τού σχολείου.