e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Ένα μουσικό οδοιπορικό από το Μπαρόκ στον Ρομαντισμό ετοίμασε και παρουσίασε για τη μαθητική κοινότητα τού Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης ομάδα μαθητών από την Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξη, ύστερα από σχετική προετοιμασία με την καθηγήτρια Μουσικής κ. Αναστασία Γκίνη.
Συγκεκριμένα, την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015, στο πλαίσιο τής δράσης «Οι συνθέτες τού μήνα» πραγματοποιήθηκε ένα σύντομο μουσικό αφιέρωμα στη ζωή και το έργο των συνθετών Johann Krieger, (Δεκέμβριος 1651 - Ιούλιος 1735), Antonio Vivaldi (Μάρτιος 1678 - Ιούλιος 1741), Carl Maria von Weber (Νοέμβριος 1786 - Ιούνιος 1826) και Camille Saint-Saëns (Οκτώβριος 1835 - Δεκέμβριος 1921).
To "Μενουέτο σε λα ελάσσονα" για κιθάρα τού Johann Krieger παρουσίασε η μαθήτρια τής Α΄ τάξης Ειρήνη Ηλιάδου.
Το μουσικό θέμα από την «Άνοιξη» τού κονσέρτου «Οι τέσσερεις Εποχές» τού Antonio Vivaldi ερμήνευσε στο κλαρινέτο ο μαθητής τής Α΄ τάξης Νικόλαος Κώστα.
Το έργο «Hunter’s Chorus» τού Carl Maria von Weber ερμήνευσε στο βιολί η μαθήτρια τής Β΄ τάξης Μαριλένα Κατσαρού.
Τέλος, το μουσικό οδοιπορικό έκλεισε με το έργο «The Swan» (Ο Κύκνος) από το έργο «Le carnaval des animaux» (Το Καρναβάλι των ζώων) τού Camille Saint-Saëns, που ερνήνευσε στο φλάουτο από ο μαθητής τής Γ΄ τάξης Δημήτρης Δημόκας.
Τα δύο τελευταία έργα παρουσιάστηκαν με συνοδία πιάνου από την κ. Αναστασία Γκίνη.
Την εκδήλωση προλόγισαν οι μαθητές τής Γ΄ τάξης Χρυσαλίνα Γουλή, Αφροδίτη Καράταγλη και Θεόδωρος Μαυρόπουλος, παρουσιάζοντας στοιχεία από το έργο και την προσωπικότητα των τεσσάρων συνθετών.
Ο Johann Krieger, Γερμανός συνθέτης, έζησε στην εποχή τού μπαρόκ. Ήταν από τους πιο σημαντικούς συνθέτες μουσικής για πληκτροφόρα, καθώς ο ίδιος, εκτός από συνθέτης, ήταν και οργανίστας. Έγραψε πολλά φωνητικά και οργανικά έργα.
Την ίδια εποχή, ένας ακόμη συνθέτης, ο οποίος παράλληλα ήταν και ιερέας, διαπρέπει ως μουσουργός και δεξιοτέχνης βιολιστής. Ο Ιταλός Αντόνιο Λούτσιο Βιβάλντι (Antonio Lucio Vivaldi) επηρέασε με τη μουσική του πλήθος συνθετών τόσο τής γενιάς του, μεταξύ των οποίων τους Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και  Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν, όσο και τους μετέπειτα. Ο Βιβάλντι έγραψε πάνω από 500 κονσέρτα. Τα περισσότερα αφορούν ορχήστρα εγχόρδων και σόλο όργανα, ενώ υπάρχουν αρκετά για δύο σόλο όργανα και ορχήστρα εγχόρδων ή και για τρία ή περισσότερα όργανα και ορχήστρα εγχόρδων. Εκτός από 46 όπερες ο Βιβάλντι επίσης συνέθεσε σε μεγάλη κλίμακα και θρησκευτική χορωδιακή μουσική. Έγραψε, επίσης, συμφωνίες, περίπου 90 σονάτες και μουσική δωματίου. Το 1725 ο Βιβάλντι εξέδωσε τις «Τέσσερεις εποχές» (Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας), που είχε συνθέσει λίγα χρόνια νωρίτερα, και είναι τα πρώτα τέσσερα από μια σειρά κοντσέρτων με τον γενικό τίτλο "Il cimento dell’ armonia e dell’ inventione" («O ανταγωνισμός ανάμεσα στην Αρμονία - Λογική και στην Επινόηση - Φαντασία»). Τα τέσσερα κοντσέρτα είναι γραμμένα για βιολί και ορχήστρα εγχόρδων, αποτελούνται από τρία μέρη και περιέχουν μουσικά μέρη-ενότητες, όπως: «Το κελάηδισμα των πουλιών» (Άνοιξη), «Ο κούκος», «Οι άνεμοι» (Καλοκαίρι), «Χωρικοί χορεύουν και τραγουδούν» (Φθινόπωρο), «Περπατώντας στον πάγο» (Χειμώνας). Συγκαταλέγονται σήμερα ανάμεσα στα δημοφιλέστερα έργα που γράφτηκαν ποτέ, καθώς τα μουσικά όργανα χρησιμοποιούνται για να μιμηθούν ήχους τής φύσης.
Ο Carl Maria von Weber ήταν Γερμανός συνθέτης, διευθυντής ορχήστρας και πιανίστας. Υπήρξε μαθητής τού Μίκαελ Χάιντν (Michael Haydn), αδελφού τού Γιόζεφ Χάιντν. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στους τελευταίους κλασικούς, ενώ ταυτόχρονα θεωρείται ο πρώτος πραγματικός ρομαντικός συνθέτης, γιατί το έργο του δεν προσκολλάται στις κλασικές φόρμες αλλά εκφράζει συναισθήματα. Εξάλλου, υπήρξε ιδρυτής τής γερμανικής εθνικής όπερας, γράφοντας όπερες στα γερμανικά, κυρίως, παρά στα ιταλικά και με θέμα ιστορίες από τους αρχαίους γερμανικούς θρύλους. Έγραψε δύο κοντσέρτα και άλλα έργα για πιάνο και ορχήστρα, εκκλησιαστική μουσική, τραγούδια αλλά, προπαντός, όπερες: «Αμπού Χασάν», «Ευρυάνθη», «Όμπερον» και τον «Ελεύθερο σκοπευτή», με τον οποίο αναδεικνύεται ως ο δημιουργός τής γερμανικής ρομαντικής όπερας, αντιπαρατάσσοντας στον «οικουμενικό» τύπο ανθρώπου τού Μότσαρτ, γνήσιους ρομαντικούς ανθρώπινους τύπους ενταγμένους στο περιβάλλον τους, τη Γερμανία.
O Camille Saint-Saëns αποτελεί τυπικό δείγμα Γάλλου ρομαντικού συνθέτη τής εποχής του. Χαρακτηριστικά του η ακρίβεια στην έκφραση, το συναίσθημα, οι κομψές μελωδικές γραμμές και η λαμπερή αλλά προσεκτική ενορχήστρωση. Υπήρξε βιρτουόζος στο πιάνο και στο εκκλησιαστικό όργανο, είχε αρκετή επιτυχία στην εποχή του ως συνθέτης και ταξίδευε πολύ κατά τη διάρκεια τής ζωής του. Πάντως μπορεί να χαρακτηρισθεί συντηρητικός στο γράψιμό του και οπωσδήποτε χρησιμοποιεί αρκετά κλασικά στοιχεία στη σύνθεση τής μουσικής του. Σημαντική συνεισφορά στη γαλλική μουσική είναι οι σολιστικές μελωδίες του για φωνή, ενώ το αυστηρό στυλ του επηρέασε αρκετούς Γάλλους συνθέτες. Το έργο του περιλαμβάνει 12 όπερες («Σαμψών και Δαλιδά»), σκηνική μουσική, 1 ρέκβιεμ, 2 ψαλμούς, 36 μοτέτα, 3 συμφωνίες, συμφωνικά ποιήματα («Μακάβριος Χορός»), μία αλγερινή σουίτα, 10 κοντσέρτα (για πιάνο, για βιολί και για τσέλο), ένα σεπτέτο, 32 ποικίλα κομμάτια για πιάνο, 9 κομμάτια για εκκλησιαστικό όργανο, 119 μελωδίες και τραγούδια και «Το καρναβάλι των ζώων», το οποίο ανήκει στο είδος τής προγραμματικής μουσικής. Είναι γραμμένο για μικρή ορχήστρα και περιλαμβάνει 14 μέρη, όπου παρελαύνουν μέλη τού ζωικού βασιλείου με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Σε κάποια από τα μέρη αυτά  σατιρίζει γνωστά έργα άλλων συνθετών.