e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Την Παρασκευή 18 Μαΐου 2018 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια τής έκθεσης Ρoint of View, μια εικαστικής συνεργασίας των μαθητών τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου Θεσσαλονίκης, και αποτέλεσαν μια ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη για χίλιους δυο λόγους...
Ο χώρος: Εξαιρετικά φιλόξενος ο χώρος τού Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, με παράδοση στη δυναμική των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, όπως επισήμανε η Διευθύντριά του κ. Θούλη Μισιρλόγλου, υποδέχθηκε και ανέδειξε την έκθεση σε ένα ουσιαστικό εικαστικό και μαζί παιδαγωγικό γεγονός. Τα έργα των παιδιών φιλοξενήθηκαν στους τοίχους του ανάμεσα σε έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών, όχι φυσικά διεκδικώντας την ανάλογη τεχνική ποιότητα, αλλά εκφράζοντας μια ειλικρινή αναζήτηση, μια ευαισθησία και την αυθεντική αγάπη στην τέχνη, καταφέρνοντας όχι μόνο να συγκινήσουν, αλλά και να πείσουν μικρούς και μεγάλους επισκέπτες για τη δυναμική τους.
Η ιδέα, η σύλληψη: Τα παιδιά γνώρισαν έργα σύγχρονων καλλιτεχνών και κλήθηκαν να τα αντιγράψουν. Τα σχεδίασαν, τα χρωμάτισαν, τα παράλλαξαν άθελα ή ηθελημένα, λόγω τής δικής τους δύναμης, τής φαντασίας ή και τής τεχνικής τους αδυναμίας. Γνώρισαν τα πρωτότυπα έργα, τα παρατήρησαν, τα αγάπησαν, τα ενέγραψαν στη συνείδησή τους και θα τα κρατήσουν οδηγούς για την αισθητική τους πορεία. Τα νέα έργα θα μείνουν στα Σχολεία και θα ανανεώνουν την επαφή με τα έργα τέχνης, θα ζωντανεύουν και θα χρωματίζουν τη ματιά των παιδιών και όχι μόνο..
Η τόλμη: Τόλμη στην επιλογή των έργων, καθώς δεν επιλέχθηκαν έργα κλασικά, αλλά έργα που συνιστούν, όπως επισήμανε με χαρά η κ. Μισιρλόγλου, την πρωτοπορία τής εικαστικής σύγχρονης τέχνης. Η επιλογή τους από τον καθηγητή των εικαστικών των Αρσακείων Σχολείων κ. Θοδωρή Σπανό δείχνει, πέρα από τη δική του ευαισθησία και γνώση για την εξέλιξη τής τέχνης, την πρόθεσή του να έλθουν οι μαθητές σε επαφή με έργα σύγχρονα, με τεχνικές πρωτοποριακές, που προσπαθούν να εκφράσουν και να αποτυπώσουν σήμερα τον κόσμο που υποδέχεται τα παιδιά αυτά. Καλλιτέχνες όπως οι Yoshitomo Nara, Kiki Smith, George Condo, Richard Hamilton, Mark Horowitz, Takashi Myrakami, Claerwen James, Peter Doig, Marlene Dumas, Eric Fischl, δίπλα σε δύο έργα των Pablo Picasso και Henri Rousseau, ενέπνευσαν τα παιδιά χαρίζοντάς τους μια νέα οπτική στην τέχνη. Μαζί κατάφεραν να ανανεώσουν τη ματιά και των μεγαλύτερων, γονιών και δασκάλων, που με έκπληξη και χαρά συναντούσαν το σύγχρονο και πρωτοπόρο εικαστικό τους βλέμμα.
Η συνεργασία, η συλλογικότητα: Το εγχείρημα ήταν εξαρχής παράτολμο και γοητευτικό, μια συμπαιγνία εικαστικής δημιουργίας και απόλαυσης! Καθώς τα έργα ήταν έτσι κι αλλιώς δάνεια στην έμπνευσή τους, ο τρόπος τής δουλειάς των παιδιών κατάργησε κάθε έννοια «ιδιοκτησίας». Τα παιδικά και τα εφηβικά χέρια, κρατώντας μολύβια και πινέλα, διαδέχονταν σχεδόν ανώνυμα το ένα το άλλο και συμπλήρωναν τα βήματα, ολοκληρώνοντας με σεβασμό το έργο. Δεν είχε νόημα για τους νεαρούς καλλιτέχνες που αποδέχθηκαν τους όρους της δημιουργικής αυτής εικαστικής συμπαιγνίας να διατηρήσουν ευδιάκριτα τα ίχνη μιας ατομικής δουλειάς, αλλά να δουν να δημιουργείται το έργο που θα τους γεμίσει με χαρά και ικανοποίηση. Πόσο σημαντικό παιδαγωγικά και πόσο δύσκολο να επιτευχθεί…
Η υπέρβαση των ηλικιών: Τα χεράκια των νηπίων δίπλα στα σχεδόν ενήλικα χέρια των μαθητών και των μαθητριών τού Λυκείου, χαρούμενα παιδιά τού Δημοτικού, έφηβοι τού Γυμνασίου, κορίτσια και αγόρια, με περισσότερο ή λιγότερο ταλέντο στη ζωγραφική και στο σχέδιο, συμμετείχαν με κέφι στο παιχνίδι που ξεκίνησε ο καθηγητής τους, αναγνωρίζοντας ίσως τις διαφορετικές δυνατότητές τους, αλλά κυρίως μαθαίνοντας να εκτιμούν τη διαφορετική οπτική των συμμαθητών τους ανεξάρτητα από την ηλικία ή την τεχνική ικανότητα..
Το αποτέλεσμα: Χαρούμενο, φωτεινό, με κρυμμένο τον προβληματισμό και την ανησυχία. Κυρίως όμως παιδαγωγικά πολύτιμο στη διαδικασία και τη δημιουργική του πορεία.

Ευχαριστίες αξίζουν στα παιδιά για την προθυμία και την αυθεντική τους ματιά, παιδιά τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου Θεσσαλονίκης, για τη δημιουργική τους συνεργασία. Επίσης στο Μακεδονικό Μουσικό Σύγχρονης Τέχνης για την φιλοξενία και την ανάδειξη τού παιδαγωγικού αυτού εγχειρήματος και φυσικά τον εμπνευστή τής «συμπαιγνίας» κ. Θοδωρή Σπανό.

Εικόνες από τα έργα και τα εγκαίνια στο ιστολόγιο τού Λυκείου εδώ
και πληροφορίες για την έκθεση εδώ