Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης
Διαθεματικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα που θα εκπονηθούν το σχολικό έτος 2017-2018

1) Α’ τάξη- «Το αλφαβητάρι των Μικρών Μηχανικών»

-Σκοπός: Να έρθουν σε επαφή με θέματα επιστήμης και τεχνολογίας μέσα από τη δημιουργία κατασκευών στο πλαίσιο επέκτασης μιας ιστορίας.
-Στόχοι:  
-Να έρθουν σε επαφή με τη λειτουργία απλών μηχανών (σφήνα, κεκλιμένο επίπεδο, τροχαλία, μοχλός, βίδα, τροχός, γρανάζι) και την αναγκαιότητα που έκανε τον άνθρωπο να τις επινοήσει.
-Να εξασκηθούν στον προσανατολισμό στο χώρο, στη σχεδίαση, αναπαραγωγή, αναγνώριση, ονομασία και ταξινόμηση σχημάτων.
-Να έχουν μια πρώτη επαφή με τις έννοιες: μήκος, μάζα.
-Να εξοικειωθούν με την επιστημονική μεθοδολογία μέσα από την επίλυση «προβλημάτων» και των βήματων «ρώτησε, φαντάσου, σχεδίασε, δημιούργησε, βελτίωσε» που θα ακολουθούνται σε κάθε δραστηριότητα.
- Να καταγράψουν σε ένα αλφαβητάρι λέξεις που περιγράφουν τις έννοιες που πραγματεύεται κάθε δραστηριότητα, εμπλέκοντας με αυτό τον τρόπο τη διαδικασία ανάγνωσης και γραφής.
-Να εμπλέξουν τις έννοιες προς διαπραγμάτευση σε θεατρικά έργα, παιχνίδια και την εικαστική δημιουργία.
-Να υιοθετήσουν στοιχεία ακροατή και ομιλητή και να εκφραστούν προφορικά ώστε να συνεργαστούν για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.

-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
1.Η απόδραση της Ραπουνζέλ...επιχείρηση τροχαλία: Ανάγνωση παραμυθιού, θεατρικό παιχνίδι για ανάπτυξη φαντασίας, κατασκευή επιτραπέζιου παιχνιδιού, κατασκευή πύργων από ανακυκλώσιμα υλικά-σύγκριση μεγεθών και μετρήσεις, κατασκευή συστήματος με τροχαλία από ανακυκλώσιμα υλικά-εξερεύνησεις τρόπου λειτουργίας της τροχαλίας, η έννοια της δύναμης
2. Ο Τζακ κατεβαίνει από τη φασολιά...με μία τσουλήθρα: Ανάγνωση παραμυθιού, βιωματική εμπλοκή στον προφορικό λόγο μέσα από παιχνίδια ρόλων, το κεκικλιμένο επίπεδο στην καθημερινή ζωή, προβολή βίντεο, δοκιμή και επιλογή υλικών, κατασκευή, πείραμα επίδειξης, η έννοια της τριβής
3. Μεγάπολις. Η μέρα που έφτασε ο επισκέπτης από άλλο γαλαξία: Ανάγνωση ιστορίας, εξοικείωση με διαφορετικά είδη προφορικού λόγου: οδηγία, ανακοίνωση, επαφή με γεωμετρικά σχήματα επίπεδα και στερεά, δημιουργία στερεών με αναπτύγματα, κατασκευή μακέτας μίας πόλης με έμφαση στην επεξεργασία χωροταξικών εννοιών, ιδιωτικός και δημόσιος χώρος

Εκπαιδευτικοί: Κοσμοπούλου Παναγιώτα (Α’1), Αστρινάκη Αικατερίνη (Α’2)

 

2) Β’ τάξη-«Κάθε πρόβλημα και λύση»»

-Σκοπός του προγράμματος: Η απόκτηση  αισιόδοξης  στάσης μπροστά σε κάθε προβληματική κατάσταση και η εξεύρεση  λύσεων σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο

-Στόχοι:
-Γνωριμία με καθημερινά προβλήματα , κατηγοριοποίησή τους και κατανόηση της ύπαρξης ποικίλων τρόπων επίλυσής τους
-Ενθάρρυνση για προσωπική έκφραση της γνώμης τους για να απαντηθεί το πρόβλημα της ύπαρξης ή μη του Άγιου Βασίλη
-Δημιουργία ομάδας και κλίματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης στην τάξη για τη συλλογική  επίλυση προβλημάτων
- Ενίσχυση της προσπάθειας για επιτυχία, επιβράβευση στην αναγνώριση και διόρθωση του λάθους
-
Εξωτερίκευση συναισθημάτων

-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:


-Στη Γλώσσα θα βρουν σε λεξικά τον ορισμό της λέξης «πρόβλημα» και «λύση». συνώνυμά , θα φτιάξουν προτάσεις και οικογένειες λέξεων.
- Θα γνωρίσουν την αποδοχή του Άι Βασίλη  στις χώρες της Ευρώπης

Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018 θα παρουσιάσουν μια γιορτή για την πολυμορφία και τον πλούτο της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς
-Με καταιγισμό ιδεών θα προσπαθήσουν να διερευνήσουν κάθε πιθανή προβληματική κατάσταση που μπορεί να περνούν οι ήρωες αφηγηματικών κειμένων και να φτάσουν στην ενσυναίσθηση.
-Στη Φιλαναγνωσία θα διαβάσουν και θα επεξεργαστούν  το θεατρικό κείμενο  «Ο Άγιος Βασίλης έχει πρόβλημα»  καθώς και τα βιβλία «Τι μπορείς να κάνεις με ένα πρόβλημα» και «Ο ραφτάκος των λέξεων».
- Θα ορίσουμε χρόνο να μιλούν για την καθημερινότητά τους και να εκφράσουν τι τα απασχολεί , ενώ θα στηθεί στην τάξη και το «κουτί των προβλημάτων»
-Θα πειραματιστούν και θα κατασκευάσουν  απλό μοντέλο STEM
-Στη Μαθηματική και Δημιουργική Σκέψη θα πάρουν μέρος σε προβληματικές καταστάσεις  και θα καλλιεργήσουν την προσοχή τους, την παρατηρητικότητά τους, την αυτοσυγκέντρωσή τους αλλά και τη φαντασία τους για να δώσουν λογικές απαντήσεις

-Εκπαιδευτικοί: Πανούση Ελένη ( Β’1) Κοτσιράκη Αθηνά (B’2)



3)  Γ1’ τάξη-«Βήματα για τη ζωή»

Σκοπός του προγράμματος:  να διδαχθούν τα παιδιά όχι το τι αλλά το «πως» να σκέφτονται και να αποκτήσουν ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες με έμφαση στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της ενσυναίσθησης στην επίλυση προβλημάτων και στην θέσπιση και επίτευξη στόχων.

Στόχοι:
-Να καλλιεργήσουν και να αναπτύξουν δεξιότητες φιλίες.
-Να αναπτύξουν ικανότητες αναγνώρισης και διαχείρισης συναισθημάτων.
-Να αναπτύξουν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων>
-Να αναγνωρίσουν τρόπους αποφυγής θυματοποίησης καθώς και λεκτικής και σωματικής επιθετικότητας
-Να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση και την έννοια της αυτοεκτίμησης

-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:

-Μελέτη σχετικών βιβλίων
-Συνεργασία με γονείς
-Παιχνίδια ρόλων
-Το αξίωμα του βοηθού
-Καταιγισμός ιδεών
-Εκπαιδευτικές επισκέψεις

-Εκπαιδευτικός: Μπερερή Παναγιώτα (Γ’1)

 

4) Γ’2-««Γεωμέτρες της ζωής, της τέχνης, της παράδοσης..»

Σκοπός του προγράμματος:  Η ανακάλυψη γεωμετρικών σχημάτων και στερεών στην καθημερινότητά μας, στη φύση, την τέχνη και την παράδοση.

Στόχοι:
-Να ανακαλύψουν τη γεωμετρία και τις εφαρμογές της στην καθημερινή μας ζωή.
-Να αναπτύξουν τη συνεργασία και την ομαδικότητά τους.

-Να ανακαλύψουν τη χρήση της γεωμετρίας στα έργα των μεγάλων ζωγράφων και καλλιτεχνών.
-Να συνδέσουν ιστορικά την πορεία της επιστήμης και των ανακαλύψεων.
-Να εντοπίσουν τη γεωμετρία στο S.T.E.A.M. και να τη συνδέσουν με τις μεγάλες εφευρέσεις της ανθρωπότητας.

-Να καλλιεργήσουν την έκφραση και τη δημιουργικότητά τους.

-Να συμπεράνουν: «Ήταν ο Θεός γεωμέτρης;»


Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
 
-Γνωριμία με τα γεωμετρικά σχήματα και τα γεωμετρικά στερεά.
-Δράσεις διάφορες-Εικαστικές δράσεις
-Επεξεργασία σχετικών βιβλίων: «Μαθηματικά και Τέχνη» Άρης Μαυρομάτης, Σοφία Σταθοπούλου, Παπανικολάου
-Δράσεις σχετικές με την Ελληνική Παράδοση
-Γονεϊκή εμπλοκή
Εκπαιδευτικός:
Χωριανοπούλου Μαρία (Γ’2)

 

5) Δ’ τάξη-«Όσα φέρνει ο άνεμος…»

Σκοπός του προγράμματος : η απόκτηση σφαιρικής γνώσης για το καιρικό και μετεωρολογικό αυτό φαινόμενο, μέσω δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στη δημιουργική διασύνδεση και αλληλεπίδραση διαφορετικών επιστημονικών πεδίων.

Στόχοι:

-Η οικειοποίηση ανάλογου λεξιλογίου.
-Η γνωριμία του φαινομένου και η κατανόηση της δημιουργίας του.
-Η αντίληψη του ρόλου του ανέμου στη Μετεωρολογία.
-Η άμεση διασύνδεση με τον άνθρωπο και οι τρόποι αξιοποίησης του από αυτόν.
-Η επαφή των μαθητών με τον κόσμο των πειραμάτων.
-Η αντίληψη του πώς λειτουργεί ο πραγματικός κόσμος μέσα σε ένα περιβάλλον έρευνας και κατασκευών.
-Η δημιουργία συνεργατικού κλίματος σε επίπεδο ομάδων.
-Η καλλιέργεια της δημιουργικότητας τους, της παρατηρητικότητα, της αυτοσυγκέντρωσης, της επιμονής, της πρωτοβουλίας και άλλων δεξιοτήτων.

-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
-Πειράματα
-Κατασκευές (STEAM)
-Βίντεο
-Μελέτη κειμένων
-Συμπλήρωση φυλλαδίων
-Δραματοποίηση κ.α.

-Εκπαιδευτικοί: Δήμηζα Μαριάννα (Δ’1), Καραλεξίδου Αντωνία (Δ’2)

6) Ε’1 τάξη-«Πολυτεχνείο»

Σκοπός: Πολύπλευρη προσέγγιση του ιστορικού γεγονότος

Στόχοι:
-Καλλιέργεια της ατομικής έκφρασης και δημιουργικότητας των μαθητών
-Ανάπτυξη συνεργασίας και ομαδικότητας
-Πολύπλευρη προσέγγιση του θέματος
-Ενεργοποίηση των μαθητών προς την επίτευξη του κοινού στόχου, δηλαδή την προετοιμασία και παρουσίαση της Επετείου του Πολυτεχνείου.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
-Πλαισίωση του Διαθεματικού με την επεξεργασία του βιβλίου
«Τα Φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη», της Έλσας Μυρογιάννη, εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
-Επίσκεψη και παρουσίαση στην τάξη μας, από τη συγγραφέα κ. Έλσα Μυρογιάννη, που θα προσεγγίσει το θέμα αναλύοντας τον ιδιαίτερο τρόπο σκέψης και έκφρασης του Θόδωρου Παπαγιάννη

Εκπαιδευτικός: Λουκαδάκου Λουκία (Ε’1)

7) Ε’2 τάξη-«Πολυτεχνείο»

Σκοπός: Πολύπλευρη Κατανόηση της Διαχρονικότητας της Ιστορικής Διδαχής

Στόχοι:
 -Ανάπτυξη επιθυμίας έκφρασης και δημιουργίας
-Ανάπτυξη συνεργασίας και ομαδικότητας
-Διεύρυνση κοινωνικής και φιλοσοφικής αντίληψης
-Κατανόηση των διαφορετικών οπτικών που μπορεί να δεχτεί το κάθε θέμα.
-Προσδιορισμός, συνεισφορά και επίτευξη ενός κοινού στόχου (δραματοποίηση του θεατρικού έργου «Όψεις τριών ημερών»), αυτοδιαθέτοντας τις μονάδες προς όφελος της ομαδικής προσπάθειας.
-Πνευματική καλλιέργεια μέσω ποιοτικών καλλιτεχνικών ερεθισμάτων
-Τόνωση της ζωντάνιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσω μίας εθελοντικής, μη βαθμολογήσιμης απασχόλησης, που διαφέρει από τα αυστηρά πλαίσια του αναλυτικού προγράμματος
-Προσέγγιση σχολικής και εξωσχολικής ύλης και παροχή επιπρόσθετης γνώσης, με εναλλακτικούς τρόπους

Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
-Πλαισίωση του Διαθεματικού με την επεξεργασία του βιβλίου «Τα Φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη», της Έλσας Μυρογιάννη,      εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
-Επίσκεψη και παρουσίαση στην τάξη μας, από τη συγγραφέα κ. Έλσα Μυρογιάννη, που θα προσεγγίσει το θέμα αναλύοντας τον ιδιαίτερο τρόπο σκέψης και έκφρασης του Θόδωρου Παπαγιάννη.
-Προετοιμασία και συνδημιουργία μιας καταληκτικής διαδικασίας, που βασιζόμενη στη δραματοποίηση του θεατρικού έργου «Όψεις τριών ημερών» θα δίνει στους μαθητές την ευκαιρία να εκφραστούν ποικιλοτρόπως, ως μονάδες και ως σύνολο, εκτιθέμενοι σε ένα πολυάριθμο κοινό.

Εκπαιδευτικός: Ταταράκη Κατερίνα (Ε’2)

8) Στ’-«Βιώνοντας την 28η Οκτωβρίου μέσα από τη λογοτεχνία»

Σκοπός:
-Να μελετήσουν οι μαθητές τα ιστορικά γεγονότα του Πολέμου του 1940 και της κατοχής μέσα από τη Λογοτεχνία η οποία συμβάλλει στην καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης του παιδιού

Στόχοι:
-Να γνωρίσουν το χρονολόγιο των γεγονότων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
-Να επισημάνουν πως διάφοροι χαρακτήρες αλλά και διαφορετικές ηλικίες βίωσαν τον πόλεμο του 1940.
-Να διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ ενός ποιήματος και ενός πεζού κειμένου.
-Να καλλιεργήσουν τη συνεργασία και να παράγουν ομαδικές εργασίες.

Eνδεικτικές Δραστηριότητες:

Στο μάθημα της Γλώσσας:
-Μελετούν το χρονολόγιο των γεγονότων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και σχολιάζουν γεγονότα και πρόσωπα
-Διαβάζουν και αναλύουν λογοτεχνικά κείμενα-μαρτυρίες από τον πόλεμο του 1940.

Στο μάθημα της Φιλαναγνωσίας:
-Διαβάζουν και κάνουν δράσεις για το βιβλίο:Όταν έφυγαν τα αγάλματα», Αγγελική Δαρλάση.
-Δημιουργούν το «περίγραμμα των ηρώων» του βιβλίου που επεξεργάζονται.
-Φτιάχνουν το δικό τους πρωτοσέλιδο

Στο μάθημα της Δημιουργικής Σκέψης-Δημιουργικής Γραφής:
-Φιλοτεχνούν μάσκες πολέμου
-Γράφουν το γράμμα ενός στρατιώτη του Μετώπου στους συγγενείς του
Παράλληλες δράσεις: ανακαλύπτουν την Ιστορία του Αρχαιολογικού Μουσείου.
-Συλλέγουν εικόνες του Πολέμου και της Κατοχής

Στο μάθημα της Πληροφορικής-διαδίκτυο:
-Συγκεντρώνουν από το διαδίκτυο πληροφορίες, φωτογραφίες και της ταιριάζουν με λογοτεχνικά κείμενα και ηχητικά αποσπάσματα.
Στο μάθημα των Εικαστικών:
-Ζωγραφίζουν τη δική τους αφίσα

Στη μάθημα της Θεατρικής Αγωγής:
-Δραματοποιούν σκηνές του Πολέμου και της Κατοχής από παιδικά λογοτεχνικά βιβλία

Στο μάθημα της Ιστορίας:
-Γνωρίζουν καλύτερα το ιστορικό γεγονός μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό

Στο μάθημα των Αγγλικών, Γαλλικών και Γερμανικών:
-Οι μαθητές γνωρίζουν τη συμμετοχή αυτών των λαών στον πόλεμο.

Εκπαιδευτικοί: Παπαχλιμίντζου Μαρία (Στ’1), Παπαφιτσώρου Αθανασία (Στ’2)