Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης


Η σύγχρονη εκπαίδευση καλείται, εκτός από τη μετάδοση γνωστικών δεξιοτήτων, να διαμορφώνει πρόσωπα- φορείς αξιών, κοινωνικής ευθύνης και εσωτερικής ωριμότητας. Η πρόκληση τής βίας μεταξύ ανηλίκων, που παρατηρείται στο σχολικό περιβάλλον αλλά και τον ευρύτερο κοινωνικό ιστό, απαιτεί παιδαγωγικές προσεγγίσεις που ξεπερνούν την απλή καταγραφή συμπεριφορών. Απαιτείται διάλογος, ενσυναίσθηση και ανθρωπολογική κατανόηση τού φαινομένου.

Σε αυτό το πνεύμα εντάσσεται η παραγωγή τού πρώτου επεισοδίου τού σχολικού μας podcast, με τίτλο "Μαθητολόγιο - Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Διάλογος", μια παιδαγωγική και δημιουργική πρωτοβουλία, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος των Θρησκευτικών, υπό την καθοδήγησή τού θεολόγου τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης κ. Γ. Παντόγλου, ο οποίος γράφει μεταξύ άλλων:

«Η εκπομπή αυτή αποτελεί έναν ζωντανό παιδαγωγικό τόπο, όπου οι μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ Λυκείου Αριάδνη Ταρακτζόγλου, Μελίνα Χατζή και Ολίβια Βλάχου κλήθηκαν να εκπονήσουν μία έρευνα και συνάμα να προβληματιστούν για ένα από τα πλέον κρίσιμα φαινόμενα της εποχής μας, τη βία μεταξύ ανηλίκων, ιδίως εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Το ζήτημα εντάσσεται σε ένα ευρύτερο αξιακό και πολιτισμικό πλαίσιο που αφορά τόσο τη διαδικασία κοινωνικοποίησης όσο και τα βαθύτερα υπαρξιακά ελλείμματα τής εποχής.

Ιδιαίτερη σημασία αποδόθηκε στην κατανόηση της βίας ως αποτυχίας σχέσης και επικοινωνίας.
Οι μαθήτριες ανέλυσαν τη διάκριση μεταξύ «προσώπου» και «ατόμου», με αναφορά στον Χρήστο Γιανναρά και τον CharlesTaylor, επισημαίνοντας πως η βία δεν είναι μόνο προϊόν συνθηκών, αλλά και τρόπος ύπαρξης όταν η σχέση με τον άλλον δεν βιώνεται ως κοινωνία, αλλά ως ανταγωνισμός. Η ατομοκρατία, η εσωστρέφεια, η αποθέωση τής "προσωπικής επιτυχίας" εις βάρος τής συλλογικότητας, λειτουργούν ως γενεσιουργά αίτια της ενδοσχολικής επιθετικότητας.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καταδείχθηκαν ως πλατφόρμες που πολλαπλασιάζουν τα φαινόμενα εκφοβισμού.
Ταυτόχρονα, οι μαθήτριες αναγνώρισαν την ανάγκη για παιδεία διαπολιτισμικής συνύπαρξης και θρησκευτικού σεβασμού, τονίζοντας τη σύνδεση τής πολυπολιτισμικότητας με νέες μορφές ακατανόητης και συχνά σιωπηρής βίας.
Επίσης, επεσήμαναν την ανάγκη μιας παιδείας που προτάσσει τη διδασκαλία τής ενσυναίσθησης και τής κοινωνικής ευθύνης. Σε αυτό το περιβάλλον, το μάθημα των Θρησκευτικών και η ενασχόληση με τις τέχνες και τη μουσική αποτελούν ουσιαστικά αντισώματα απέναντι στη βία, καλλιεργώντας το ήθος, την ενσυναίσθηση και την πνευματική εμβάθυνση.

Η αυθεντική φωνή των μαθητών, ωστόσο, δεν παρουσιάστηκε απλώς ως μαρτυρία, αλλά ως πηγή παιδαγωγικού μετασχηματισμού. Η πρότασή τους για δημιουργία διαμεσολαβητικών ομάδων, ενίσχυση της ψυχολογικής στήριξης, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και θεσμοθέτηση δομών διαλόγου αποτυπώνει μια ώριμη παιδαγωγική αντίληψη, συνειδητοποιημένη, κριτική και ενταγμένη σε πλαίσιο συνεργασίας

Η εκπομπή Μαθητολόγιο, ως διδακτική παρέμβαση, καταδεικνύει με έμφαση τον πολυδιάστατο ρόλο του μαθήματος των Θρησκευτικών. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να κατανοήσουν τον εαυτό τους ως "πρόσωπα εν σχέσει", να αναλύσουν τα υπαρξιακά και κοινωνικά προβλήματα του καιρού μας και να αναζητήσουν λύσεις μέσα από τον λόγο, την ακρόαση και την ενεργὀ συμμετοχή.

Η ηχογράφηση αυτής της εκπομπής δεν αποτελεί απλώς μια τεχνική δραστηριότητα, αλλά μία ουσιαστική παιδαγωγική πράξη, ένα εργαστήριο νοήματος, σχέσης και πολιτισμού. Αποδεικνύει ότι το σχολείο δεν είναι μόνο τόπος μετάδοσης γνώσης, αλλά κυρίως χώρος όπου ο διάλογος γεννά ελπίδα, η συνύπαρξη γίνεται παιδαγωγική συνθήκη και το ανθρώπινο πρόσωπο αναδεικνύεται σε επίκεντρο κάθε παιδευτικού εγχειρήματος».

Περισσότερα για τη δράση αυτή μπορείτε να βρείτε στο μαθητικό ιστολόγιό μας "Σχολικές Ψηφίδες" εδώ