Οι μαθητές όλων των τάξεων τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού συμμετείχαν, από τον Νοέμβριο τού 2012 μέχρι τον Απρίλιο τού 2013, σε ένα παιδαγωγικό πρόγραμμα με θέμα «Ανεκτικότητα».
Με αφετηρία μια εκπαιδευτική ταινία για τα ανθρώπινα δικαιώματα, οι μαθητές ανέδειξαν μέσα από τη συζήτηση τη σημασία τής κατανόησης τής θέσης τού άλλου και τού εαυτού μας. Διατύπωσαν αρκετές ερωτήσεις και ανησυχίες σχετικά με τις συνθήκες που βιώνουν στην κοινωνία σήμερα και συνειδητοποίησαν σε μεγάλο βαθμό ότι η ενημέρωση για ευαίσθητα κοινωνικά θέματα πρέπει να είναι πολύπλευρη και να διακρίνεται από κριτική διάθεση.
Ανεκτικότητα είναι εκείνη η εσωτερική δύναμη που εκφράζεται με τη δεκτικότητα σε άλλες απόψεις, πάντα στα όρια τού μέτρου, επιτρέπει στον άνθρωπο να σέβεται και να κατανοεί τη διαφορετικότητα ατόμων, ομάδων, λαών, ιδεών, με στόχο τη δημιουργική προσέγγιση και την πρόοδο, ατομική και συλλογική. Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι προνόμιο που μπορεί να αφαιρεθεί. Όλοι οι άνθρωποι έχουν ορισμένα θεμελιώδη δικαιώματα, απλώς και µόνο επειδή είναι ανθρώπινα όντα. Είναι «δικαιώματα» γιατί μας επιτρέπουν να είμαστε, να κάνουμε και να έχουμε. Αυτά τα δικαιώματα υπάρχουν για να μας προστατεύουν από ανθρώπους που ίσως να θέλουν να μας κάνουν κακό ή να μας πληγώσουν. Υπάρχουν για να µας βοηθήσουν να ζούμε ειρηνικά σε µια φιλική ατμόσφαιρα.
Τη συζήτηση σχετικά με τα παραπάνω θέματα συντόνισε ο φυσικός κ. Βύρων Χαμηλοθώρης, ο οποίος εμβάθυνε με επιπλέον ανάλυση.
Εξάλλου η ταινία αποτέλεσε αφορμή για περαιτέρω προβληματισμό, συζητήσεις και για σχετικές δραστηριότητες. Ενδεικτικά, μαθητές τής Γ΄ τάξης αναζήτησαν, μέσα από κείμενα και εικόνες που προβλήθηκαν στη σχετική ενότητα τής Νεοελληνικής Γλώσσας, τις ρίζες τού ρατσισμού, τις σύγχρονες μορφές του και τις συνέπειες που έχει ακόμη και στην καθημερινή συμπεριφορά απέναντι στους γύρω μας. Με παιχνίδια ρόλων, αυθόρμητους λόγους και λεκτικές αντιπαραθέσεις με επιχειρηματολογία, καθώς και με ασκήσεις επικοινωνίας και εμπιστοσύνης, εξερεύνησαν τα συναισθήματα τού «άλλου», που νιώθει διαφορετικός και αποκλεισμένος. Ένιωσαν ακόμη τη σημασία που έχει η σωστή έκφραση των συναισθημάτων λεκτικά, καθώς και η επίλυση συγκρούσεων με ανθρώπινο τρόπο και με σεβασμό στον χαρακτήρα και στις επιθυμίες των άλλων.
Οι μαθητές των Α΄ και Β΄ τάξεων έλαβαν μέρος σε έρευνα για τον σχολικό εκφοβισμό και συζήτησαν τη δική τους θέση απέναντι στο φαινόμενο. Η στάση όλων, μετά την παραπάνω έρευνα, ήταν θετική ως προς τη σημασία που έχει η καταγγελία περιστατικών για την προστασία όλου τού μαθητικού πληθυσμού. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τη μαθήτρια Μυρτώ Παγοροπούλου και παρουσιάστηκε, μαζί με υλικό που συγκέντρωσαν από τις παραπάνω δραστηριότητες οι μαθήτριες Ειρήνη Λουκοπούλου και Χρύσα Παπακωνσταντίνου, στο 2ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο.
Τον συντονισμό των δραστηριοτήτων και τής έρευνας είχε η φιλόλογος κ. Βάλια Λουτριανάκη.
Η εκπαιδευτική ταινία που προβλήθηκε στους μαθητές: