Με εξαιρετική επιτυχία ολοκληρώθηκαν τα Θερινά Σχολεία που διοργανώθηκαν από το Αρσάκειο Λύκειο Πατρών σε συνεργασία με Εργαστήρια Τμημάτων τού Πανεπιστημίου Πατρών (πατήστε εδώ). Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των επιστημών και τής τεχνολογίας και να αποκτήσουν τα κατάλληλα και ασφαλή κριτήρια για τις μελλοντικές τους επιλογές.
Συγκεκριμένα:
1. Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών, Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού (LMS), υπεύθυνος καθηγητής: Δημήτριος Μούρτζης.
Θέματα: Διαδικασίες παραγωγής, Μοντελοποίηση και ενεργειακή απόδοση, Ρομπότ, Αυτοματισμοί και εικονική πραγματικότητα στη βιομηχανία, Συστήματα παραγωγής.
2. Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (CEID) τού Πανεπιστημίου Πατρών, Εργαστήριο “Ποιότητας Λογισμικού και Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή”, υπεύθυνος καθηγητής: Μιχαήλ Ξένος.
Κατά τη διάρκεια τού Θερινού Σχολείου οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα ολοήμερο πρόγραμμα που περιλάμβανε διάφορα έργα, επιτρέποντάς στους να:
- συνεργαστούν με διακεκριμένους επιστήμονες και ερευνητές στον τομέα τής αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή και τής ποιότητας λογισμικού
- εξερευνήσουν τα πιο πρόσφατα επιτεύγματα έρευνας και τεχνολογικές καινοτομίες στο Human – Computer Interaction
- συμμετάσχουν σε ενδιαφέρουσες διαλέξεις, εργαστήρια και ομαδικές δραστηριότητες για να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και την ομαδική εργασία
- διαπιστώσουν πώς οι ιδέες και η έρευνα μετατρέπονται σε εφαρμογές και προϊόντα τής πραγματικής ζωής που επηρεάζουν την καθημερινότητα των ανθρώπων
- διερευνήσουν πώς η τεχνολογία αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή εφαρμόζεται σε σενάρια πραγματικού κόσμου και βελτιώνει τις εμπειρίες των χρηστών.
3. Τμήμα Βιολογίας Πανεπιστημίου Πατρών, Τομέας Γενετικής Βιολογίας Κυττάρου και Ανάπτυξης, Ερευνητικός χώρος Περιβαλλοντικής μεταλλαξιγένεσης, υπεύθυνος καθηγητής: Δημήτριος Βλαστός.
Θέματα: Περιβαλλοντική μεταλλαξιγένεση, Γενετική τοξικολογία, Κυτταρογενετική, Οικοτοξικολογία, Αντιγενοτοξικότητα (Αντιμεταλλαξιγένεση), Έλεγχος επιπτώσεων ρύπανσης σε βιοενδείκτες και στο γενετικό υλικό διαφόρων οργανισμών συμπεριλαμβανομένου τού ανθρώπου, Παραγωγή, ταυτοποίηση και προσδιορισμός γενετικής δράσης φυτικών εκχυλισμάτων, In vivo μελέτες γενετικών επιδράσεων στον άνθρωπο λόγω επαγγελματικής έκθεσης.
4. Τμήμα Φιλοσοφίας τής Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών τού Πανεπιστημίου Πατρών, υπεύθυνος καθηγητής: Μιχάλης Παρούσης, πρόεδρος τού Τμήματος Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών.
Θέμα «Τεχνοηθική»: Η σχέση βιοηθικής και τεχνοηθικής, Αξίες και αρχές που διέπουν τον τομέα τής Τεχνοηθικής, Ηθικά ζητήματα τής τεχνητής νοημοσύνης, Ρομποτική και πλεονάζον εργατικό δυναμικό, Υβριδικοί οργανισμοί, υπερανθρωπισμός και μετανθρωπισμός, Προστασία τής προσωπικότητας από τα big data, Ιδιωτικότητα και βιντεοπανοπτισμός, Νευροηθική.
5. Τμήμα Φαρμακευτικής Πανεπιστημίου Πατρών, υπεύθυνοι καθηγητές: Γεώργιος A. Σπυρούλιας, Φωτεινή Λάμαρη.
Θέματα: Εφαρμογή μεθόδων μοριακής βιολογίας και βιοτεχνολογίας για την παρασκευή, απομόνωση και εμπλουτισμό με ισότοπα (μη-ραδιενεργά) άνθρακα (13C ενσωματωμένου στη γλυκόζη) και αζώτου (15Ν ενσωματωμένο σε άλατα αμμωνίου), πρωτεϊνικών δειγμάτων, Φυσικοχημικός τους χαρακτηρισμός, μέσω σύγχρονων μεθόδων βιοφυσικής, και μελέτη των δομικών χαρακτηριστικών τους μέσω τής απεικόνισης τρισδιάστατων πρωτεϊνικών δομών αλλά και συμπλεγμάτων τους, Εξερεύνηση των βιολογικών τους ιδιοτήτων, την «επικοινωνία» μέσω τής αλληλεπίδρασής τους με άλλα βιομόρια, καθώς και την ανταπόκρισή τους σε γνωστές ή υπό ανάπτυξη φαρμακευτικές ουσίες με τη χρήση σύγχρονου ερευνητικού εξοπλισμού φασματοσκοπίας NMR και μεθόδων υπολογιστικής βιολογίας.
Το Θερινό Σχολείο με τη ματιά των μαθητών:
«Πρώτα από όλα να σας ευχαριστήσω που μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχω στο πρόγραμμα. Έμαθα πολλά για το Τμήμα των Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών που αλλιώς δεν θα είχα αυτή τη δυνατότητα! Κατάφερα να διαμορφώσω μια πιο ολοκληρωμένη και αντικειμενική άποψη για τη Σχολή τους και μπορώ να πω με σιγουριά ότι θα βρίσκεται στις επιλογές μου όταν έρθει η ώρα να φτιάξω το μηχανογραφικό μου για το τι θέλω να σπουδάσω! Επομένως, απέκτησα μια ευχάριστη εμπειρία που θα μετάνιωνα αν έχανα.»
H.M., ΓΕΛ Ρίου
«Αυτή η εβδομάδα πέρασε πολύ γρήγορα και μου άφησε πολλές εντυπώσεις. Γενικότερα όσα κάναμε είχαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και με βοήθησαν τελικά να αποφασίσω την καριέρα που θα ήθελα να ακολουθήσω. Κρίνω πως το πρόγραμμα στο Θερινό Σχολείο τής Φαρμακευτικής ήταν πολύ οργανωμένο, αφού δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα και αποκόμισα θετικές εμπειρίες που θα μείνουν αξέχαστες.»
Ι.Π., Αριστοτέλειο Εκπαιδευτήριο Σερρών
«Παρακολούθησα το Θερινό Σχολείο που διοργάνωσε το Αρσάκειο Λύκειο Πατρών και εντυπωσιάστηκα περισσότερο από τη μελέτη πρωτεΐνης. Το πρόγραμμα στη Φαρμακευτική Σχολή τού Πανεπιστημίου Πατρών ήταν πολύ καλά οργανωμένο και είχαμε λεπτομερή ενημέρωση από τους καθηγητές κ. Φ. Λάμαρη και κ. Γ. Σπυρούλια στο πεδίο το οποίο υλοποιούν την έρευνα τους. Επίσης είχαμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε με τους φοιτητές που εργάζονται στα δύο Εργαστήρια και τους ευχαριστούμε που αφιέρωσαν λίγο από τον πολύτιμο χρόνο τους σε εμάς.»
Ε.Φ., Αρσάκειο ΓΕΛ Πατρών
«Εφέτος επέλεξα να παρακολουθήσω το Θερινό Πρόγραμμα μαθήματα Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, μαθαίνοντας κάτι καινούργιο κάθε μέρα. Ήταν μια εμπειρία ενδιαφέρουσα -από κάθε άποψη- και εποικοδομητική, καθώς μέσα από τις συζητήσεις και τις ερωτήσεις που κάναμε, καταλαβαίναμε τον διαφορετικό τρόπο σκέψης που έχει ο καθένας από εμάς σε ζητήματα επίκαιρα σχετικά με τη βιοηθική, την τεχνοηθική και την τεχνητή νοημοσύνη. Ήταν μια μοναδική εμπειρία και προτείνω ανεπιφύλακτα σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως κατεύθυνσης να συμμετέχουν στο Πρόγραμμα! Τέλος, ελπίζω τού χρόνου να μπορώ να συμμετάσχω ξανά!»
Μ.Τ., Αρσάκειο ΓΕΛ Πατρών
«Ποτέ μου δεν είχα κάποια ιδιαίτερη σχέση με τη φιλοσοφία. Στο μυαλό μου ήταν κάτι τόσο αχανές, γενικό και χαοτικό. Βέβαια όλα αυτά άλλαξαν φέτος. Μέσα από αυτό έμαθα και εξερεύνησα πεδία που μέχρι τώρα ήταν άγνωστα. Οι καθηγητές μας ήταν απίστευτα βοηθητικοί και με την καθοδήγησή τους κατάλαβα τι είναι η φιλοσοφία για εμένα. Κατέκτησα αυτή τη γνώση και την έφερα στη δικιά μου καθημερινή ζωή. Ίσως να μην συγκράτησα το κάθε φιλοσοφικό ρεύμα που αναφέρθηκε αλλά έμαθα το πιο σημαντικό: Η φιλοσοφία είναι παντού και όσο την αποζητάς θα είσαι ένας άνθρωπος που θα εξελίσσεσαι συνεχώς.»
Μ.Τ., Αρσάκειο ΓΕΛ Πατρών
«Θα πάω φέτος Α΄ λυκείου και θα ακολουθήσω την κατεύθυνση Υγείας στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο. Παρόλα αυτά αποφάσισα να συμμετέχω στο τμήμα Φιλοσοφίας, διότι το θέμα “Τεχνητής νοημοσύνης και τεχνοηθικής” το βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρον. Η βιοηθική και η τεχνητή νοημοσύνη είναι αυτές που μου κέντρισαν το ενδιαφέρον και την περιέργεια για το περιεχόμενο τής βιοθικής και τις δυνατότητες που μας παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη. Μπορεί οι περισσότεροι να νομίζουν πως η κατεύθυνσή μου δεν σχετίζεται με τη φιλοσοφία, όμως αυτό που μας είπαν και μας το απέδειξαν έμπρακτα είναι πως η φιλοσοφία είναι η βάση όλων των επιστημών. Από αυτό το Θερινό Πρόγραμμα αποκόμισα σημαντικά οφέλη και άρχισα να μπαίνω και εγώ στον “κόσμο τής Φιλοσοφίας” διατυπώνοντας ερωτήματα που με έκαναν να αναρωτηθώ, να αναστοχαστώ, και να συνειδητοποιήσω πως την «ηθική» την εφαρμόζουμε στη ζωή μας και υπάρχουν φορές -ίσως- που έρχεται σε αντιπαράθεση με το συναίσθημα στη λήψη των αποφάσεων.»
Χ.Π., Αρσάκειο ΓΕΛ Πατρών
«... Η εμπειρία μου από το Θερινό Σχολείο τής Βιολογίας ήταν πολύ σημαντική. Με βοήθησε να γνωρίσω ακόμα καλύτερα τον εντυπωσιακό κόσμο τής Βιολογίας. Εύχομαι να μου δοθεί η ευκαιρία να παρακολουθήσω ξανά το πρόγραμμα των Θερινών Σχολείων. Ευχαριστώ τον κ. Βλαστό που ανέλαβε αυτή τη βιωματική εμπειρία και μας καθοδήγησε με τόσο ωραίο τρόπο και νιώσαμε σαν φοιτητές. Ευχαριστώ πολύ και τους διοργανωτές τού Αρσακείου!...»
Δ.Ο., Πρότυπο Λύκειο Πατρών
«... Από τη συμμετοχή μου στο πρόγραμμα αποκόμισα πολλές εμπειρίες που νομίζω θα με βοηθήσουν στον επαγγελματικό προσανατολισμό. Επιπλέον, γνωρίσαμε πολλά για την περιβαλλοντική μεταλλαξιγένεση. Νιώθω ευγνωμοσύνη που μου δόθηκε η ευκαιρία να επεκτείνω τις γνώσεις μου πάνω στο αγαπημένο μου μάθημα, αυτό τής Βιολογίας. Αν μπορούσα να συμμετάσχω ξανά θα το έκανα χωρίς δεύτερη σκέψη!...»
Α.Γ., Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστήμιου Πατρών
«... Για μια ολόκληρη εβδομάδα γνώρισα καθηγητές και βιολόγους ερευνητές και δούλεψα μαζί τους σε πειράματα. Με την καθοδήγηση τού αναπληρωτή καθηγητή κ. Βλαστού διευρύναμε τους ορίζοντές μας και αποκτήσαμε γνώσεις που θα μας βοηθήσουν σίγουρα στο μέλλον. Ευχαριστούμε για την διοργάνωση...»
Β.Γ., Πρότυπο Λύκειο Πατρών
Το Αρσάκειο Λύκειο Πατρών εκφράζει θερμές ευχαριστίες στους καθηγητές τού Πανεπιστημίου Πατρών και επιστημονικών υπευθύνων τού προγράμματος για την πραγματοποίηση τού Θερινού Σχολείου και για την ευκαιρία που έδωσαν στους μαθητές να αποκτήσουν σημαντικές εμπειρίες, καθώς και στους εκπαιδευτικούς των Αρσακείων Σχολείων Ν. Ηλιοπούλου, Ν. Γιαννακόπουλο, Β. Παναγοπούλου, Α. Γεωργιόπουλο για τη συμβολή τους στην επιτυχή ολοκλήρωση τού προγράμματος.
Οι μαθητές που συμμετείχαν θα λάβουν τη βεβαίωση συμμετοχής τους στο πρόγραμμα σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο στην Εστία Επιστημών στα Αρσάκεια Σχολεία Πατρών.
https://www.arsakeio.gr/gr/patra/patra-high-school/ta-nea-mas/events-activities/49470-therino-sxoleio-2023-mia-synarpastiki-empeiria-gia-tous-mathites-7#sigProId177becc510