Ουσιαστική και επιτυχημένη εμπειρία χαρακτήρισαν την 3η Διημερίδα«Ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+: Καινοτομία - Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση» εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς που παρακολούθησαν τις εργασίες της.
Την εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το ΙΚΥ - Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Εθνική Μονάδα Συντονισμού τού Erasmus+) και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας σε συνεργασία με τα Αρσάκεια Σχολεία Πατρών και τον φιλόξενο χώρο τής Εστίας Παιδείας και Επιστημών Πάτρας και το ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας.
Την διημερίδα, που πραγματοποιήθηκε στις 10 και 11 Απριλίου 2024, ώρες 09:30-13:30, οργάνωσαν και συντόνισαν οι κ. Εμμανουήλ Πετράκης (διευθυντής τού Αρσακείου Λυκείου Πατρών), Δημήτριος Βλαχοδημητρόπουλος (διευθυντής τού Αρσακείου Γυμνασίου Πατρών), Αθανασία Μπαλωμένου (συμβούλος Εκπαίδευσης Αχαΐας) και Έλενα Σαρλή (προωθήτρια Erasmus+ σχολικών μονάδων Δυτικής Ελλάδας),
συνεπικουρούμενοι από την αναπληρώτρια προωθήτρια Erasmus+ κ. Ευαγγελία Βλασσοπούλου, τον κ. Θεοφύλακτο Γεωργάκη και τους κ. Ζώτο Χρήστο, Βρυνιώτη Σπυρούλα και Φαϊλάδη Αμαλία των Αρσακείων Σχολείων Πατρών.
Πλήθος εκπαιδευτικών και μαθητών από τους τρεις νομούς τής Δυτικής Ελλάδας ανέδειξαν τη σχολική εμπειρία Erasmus+ αλληλοεπιδρώντας και συζητώντας με συναδέλφους τους που συμμετέχουν ή και δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ώστε να ανακαλύψουν περισσότερους τρόπους και ευκαιρίες για την εκμετάλλευση, την εφαρμογή και την ενσωμάτωση των μοναδικών αποτελεσμάτων τού προγράμματος σε περισσότερες σχολικές μονάδες τής Δυτικής Ελλάδας. Παράλληλα υπήρξε και ουσιαστικός χρόνος δικτύωσης μεταξύ έμπειρων και άπειρων Erasmus+ εκπαιδευτικών, προκειμένου να το γνωρίσουν λίγο καλύτερα και εφόσον τους εμπνεύσει να τολμήσουν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες τού προγράμματος παρακολουθώντας τις προγραμματισμένες ενημερωτικές ημερίδες και τα εργαστήρια που προσφέρονται από τα στελέχη τού Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών σε συνεργασία με τους κατά τόπους προωθητές των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης με την έναρξη τού νέου σχολικού έτους.
Τους συμμετέχοντες στην διημερίδα καλωσόρισαν, την πρώτη ημέρα, ο διευθυντής τού Αρσακείου Λυκείου Πατρών και Συντονιστής των Φυσικών Μαθημάτων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας κ. Μάνος Πετράκης και, τη δεύτερη ημέρα, ο διευθυντής τού Αρσακείου Γυμνασίου Πατρών κ. Δημήτριος Βλαχοδημητρόπουλος. Χαιρετισμό απηύθυναν ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας κ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος, ο επικεφαλής τής Διεύθυνσης Ειδικών Προγραμμάτων και Διεθνών Υποτροφιών τού ΙΚΥ κ. Λεωνίδας Παπαστεργίου, ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας κ. Νικόλαος Κλάδης καθώς και ο υπεύθυνος των προγραμμάτων Erasmus+ που υλοποιεί η ΔΔΕ Αχαΐας κ. Νικόλαος Κρίκης, εκπροσωπώντας τη διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Ευγενία Πιερρή.
Τη ζωντανή συζήτηση καθοδήγησαν η συντονίστρια Βασικής Δράσης 1 τού ΙΚΥ κ. Μαρία Αδαμοπούλου, η συντονίστρια τής Ομάδας Προβολής και Αξιοποίησης Αποτελεσμάτων Erasmus+ και Inclusion Officer τού ΙΚΥ κ. Ελένη Μαυρογιώργου και ο συντονιστής Βασικής Δράσης 2 και TCA Officer τού ΙΚΥ κ. Αναστάσιος Μπάρμπας, αναδεικνύοντας τις σημαντικές αλλαγές που έχουν γίνει στην οργανωτική κουλτούρα των σχολικών μονάδων, στο κλίμα τής σχολικής τάξης, στις δεξιότητες των εκπαιδευτικών για εφαρμογή επιτυχημένων στρατηγικών διδασκαλίας, στα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών, αλλά και στις θετικές δομικές αλλαγές σε επίπεδο προσωπικότητας που έχουν συμβεί σε εκπαιδευτικούς και μαθητές που βίωσαν την Erasmus+ εμπειρία.
Επίσης κοινοποιήθηκαν εκπαιδευτικά εργαλεία ερευνητικών προγραμμάτων Erasmus+ τού Ανοιχτού Ελληνικού Πανεπιστημίου και τού Πανεπιστημίου Πατρών, εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν στοχευμένα βιωματικά εργαστήρια γνωρίζοντας σε βάθος καινοτόμες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που έχουν παραχθεί στο πλαίσιο υλοποίησης σχεδίων Erasmus+ σε σχολικές μονάδες και φορείς τής Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Τι είδαν όσοι παρακολούθησαν τη διημερίδα:
- Εκπαιδευτικούς και μαθητές ΕΝΕΓΥΛ να εφαρμόζουν συμπεριληπτικές πρακτικές με ευρωπαϊκή προοπτική και μέσω τού Erasmus+ σχεδίου τους και να διακρίνονται κατακτώντας την 1η θέση σε Πανελλήνιο Διαγωνισμό Επιχειρηματικότητας, θέτοντας τη βάση για τα επόμενα βήματα επαγγελματικής αποκατάστασης των μαθητών.
- Δημιουργία ημερολογίου με συμβουλές για την προστασία τού περιβάλλοντος κάθε μήνα για όλους τους μαθητές, αυξημένη πράσινη συνείδηση και πλούσιες τεχνικές διδασκαλίας από εκπαιδευτικούς που παρακολούθησαν επιμορφωτικό σεμινάριο στο εξωτερικό Erasmus+, των οποίων ο επιμορφωτής ήταν από χωριό τής Αργεντινής με πολύ υψηλά ποσοστά θνησιμότητας από καρκίνο λόγω χρήσης χημικών στις φυτείες.
- Εργαλείο για Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό από τις τάξεις τού δημοτικού με έμφαση στις δεξιότητες που χρειάζονται οι μαθητές τού 21ου αιώνα.
- Γνωριμία με γλώσσες προγραμματισμού και βασικές αρχές κωδικοποίησης για το νηπιαγωγείο χωρίς τη χρήση υπολογιστή, με απλά υλικά διαθέσιμα σε όλες τις σχολικές μονάδες.
- Πολλά χαμογελαστά, χαρούμενα παιδιά μέσα σε σχολείο το οποίο χρησιμοποιεί διδακτικά εργαλεία και τεχνικές που γνώρισαν σε κινητικότητα Erasmus+ στο εξωτερικό και τα οποία ανατρέπουν την πεποίθηση πως η ύπαιθρος είναι μόνο χώρος αναψυχής και όχι μάθησης.
- Μαθητές που γνώρισαν και εφάρμοσαν τις αρχές τού δημοκρατικού σχολείου και των πολιτιστικών αξιών που μίλησαν ενθουσιασμένοι για την κάθε μέρα τους στο σχολείο.
- Μαθητές ΕΠΑΛ που εργάστηκαν σε εργοδότες τού εξωτερικού σε Οδοντοτεχνία, Νοσηλευτική, Δομικά Έργα και Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό, Διοίκηση και Οικονομικές Υπηρεσίες σε μεγάλες επιχειρήσεις και επέστρεψαν ενθουσιασμένοι από τις επαγγελματικές προτάσεις που δέχθηκαν, πιο ώριμοι, στοχοπροσηλωμένοι και γεμάτοι αυτοπεποίθηση, αλλά και σεβασμό για το σχολείο τους, τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους.
- Τη δημιουργία από εκπαιδευτικούς και μαθητές ενός ψηφιακού παιχνιδιού σε τρισδιάστατο εικονικό περιβάλλον για την εκμάθηση στρατηγικών διαχείρισης άγχους στο σχολικό αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.
- Εκπαιδευτικούς εργαστηρίου ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης να εμπνέονται από τακτικές συνεργασίες τού συλλόγου διδασκόντων με γονείς, από δράσεις για επαγγελματικές προοπτικές μαθητών με ειδικές ανάγκες μέσω τού σχολείου, αλλά και από μοντέλα πολυταξικών τάξεων με την ύπαρξη πολλών παράλληλων εκπαιδευτικών-διευκολυντών.
- Μαθητές που υλοποίησαν μεγάλη καμπάνια ευαισθητοποίησης σχετικά με εγκαταλελειμμένα κτήρια και ιδέες εκμετάλλευσής τους μέσω τού προγράμματος τους Erasmus+ σχετικού με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και που ενημέρωσαν πως μόνο αυτοί θα κάνουν παρουσιάσεις διότι ξεπερνούν πια σε φαντασία τους εκπαιδευτικούς τους και είναι περήφανοι για αυτό!
- Εκπαιδευτικούς που ετοίμασαν υλικό για εκπαιδευτικούς με στόχο την ανάπτυξη τής ψηφιακής ετοιμότητας, δημιουργώντας και μια δυναμική βιβλιοθήκη περιεχομένου.
- Έλληνες μαθητές και Ισπανούς συμμαθητές τους οι οποίοι,με την ευκαιρία τής επίσκεψής τους στο Σχολείο για κοινές μαθησιακές δραστηριότητες, μίλησαν για την εμπειρία φιλοξενίας τους από ελληνικές οικογένειες και τους στόχους τού προγράμματός τους. Μέσα από το Erasmus+ δημιούργησαν το ηλεκτρονικό τους περιοδικό, ήταν στην πρώτη δεκάδα διαγωνισμού κοινωνικής καινοτομίας, κατέθεσαν πολιτιστικό πρόγραμμα «Βιώσιμες πόλεις» και πρότειναν ιδέα εκμετάλλευσης τού παλαιού εργοστασίου χαρτοποιίας σε συνεργασία με τον Δήμο τους.
- Διευθυντή σχολείου ΕΠΑΛ το οποίο παρέχει στους μαθητές συμμετοχή μέσω τού προγράμματος Erasmus+ σε πραγματικές συνθήκες εργασίας επιχειρηματικότητας, προσφέροντάς τους όλες τις απαραίτητες δεξιότητες στη μελλοντική αγορά εργασίας λειτουργώντας ένα εργαστήριο με τις αρχές που διέπουν ένα πραγματικό εταιρικό τμήμα.
Εν συντομία παρουσιάστηκαν οι ακόλουθες εισηγήσεις - προγράμματα - βιωματικά εργαστήρια:
• "Erasmus+ Ανταλλαγή καλών πρακτικών - Προπόνηση...". Σαρλή Έλενα, προωθήτρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΠΔΕΔΕ
• "Παρουσίαση των έργων Erasmus+ τού εργαστηρίου ποιότητας λογισμικού και αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή τού Τμήματος Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής τού Πανεπιστημίου Πατρών". Ξένος Μιχαήλ, καθηγητής τού Τμήματος Μηχανικών H/Y και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών
• “The SEER – «STE(A)M Education European Roadmap»: Ο ευρωπαϊκός χάρτης για την εκπαίδευση STE(A)M”. Νικολακοπούλου Αικατερίνη, οργανωτική συντονίστρια ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας, σύμβουλος Εκπαίδευσης, 3ης Θέσης ΠΕ70 Αχαΐας, επιστημονική συνεργάτης DAISSY Research Group, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
• «In Partnership for Promoting Successful Inclusion in a European Perspective”, KA201. Κρίκης Νικόλαος, Αδαμόπουλος Χρήστος, ΕΝΕΓΥΛ Πάτρας
• “BLOOM, Ανθίζω - Καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα - Η επόμενη μέρα”, ΚΑ1. Γκουρνέλου Αδαμαντία, Δημόπουλος Αριστείδης, 1ο Εσπερινό Γυμνάσιο Πατρών
• Βιωματικό εργαστήριο: “Διάχυση καλών Πρακτικών Μέσω Πλατφόρμας Ευρωπαϊκής Ένωσης”. Φλίγκος Δημήτριος, Καράμπελας Παναγιώτης, ΕΠΑΛ Κάτω Αχαΐας
• “RAISE: Raising environmental knowledge & awareness through an innovative virtual environment”, ΚΑ220. Πατρούλα Καφούσια, Άννα Χαλκίδη, Αρσάκειο Λύκειο Πατρών
• “Προοπτικές ενίσχυσης τού ατομικού και επαγγελματικού προφίλ των μαθητών τής επαγγελματικής εκπαίδευσης”, ΚΑ122. Δελημπέης Γεώργιος, 1ο ΕΠΑΛ Λεχαινών
• Βιωματικό εργαστήριο: “Περιήγηση στον εικονικό κόσμο του Erasmus+ προγράμματος "RAISE: Raising environmental knowledge & awareness through an innovative virtual environment". Νικόλαος Γιαννακόπουλος, Μηνάς Δημοσθένης, Μιχαήλ Κούσκουρης, Σταύρος Βολουδάκης, Αρσάκειο Λύκειο Πατρών, CEID, Πανεπιστήμιο Πατρών
• "Ένα μάθημα για τον πλανήτη μας", ΚΑ1. Αμπλά Μαρία, Γκοτσοπούλου Μαρία, 46ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
• “PRIME: Promoting And Improving Career-related Education in Primary Education”, ΚΑ220. Γεωργίου Αικατερίνη, Ρηγοπούλου Σοφία, Αρσάκειο Γυμνάσιο Πατρών
• “GameWork, A gamified environment for organising and doing homework”, ΚΑ220. Καραδήμας Ηλίας, Αρσάκειο Λύκειο Πατρών
• “My Coding Bag without a Computer”, ΚΑ210. Μαντζανίδου Γαρυφαλλιά, Κακαβούλα Σοφία, Νηπιαγωγείο Δρεπάνου
• "Let's build social cohesion, inclusion and collaboration in and out of the classroom!", ΚΑ122. Σουλάνη Αλεξάνδρα Ελένη, Δημοτικό Σχολείο Τέμενης Αιγίου
• "A school for 21st century: competent, creative and democratic for all”, ΚΑ121. Μαμωνά Χαρίκλεια, Κατούφα Αγγελική, Σταθακοπούλου Έφη, Γιαλελής Κωνσταντίνος, Καλύβας Αθανάσιος, 2ο Δημοτικό Σχολείο Ακράτας
• “Μετάβαση από τη θεωρία στη πράξη”, ΚΑ1. Καλύβας Σωτήριος, Λαμπροπούλου Στυλιανή, Παντελάκη Ευτυχία, 3ο ΕΠΑΛ Πατρών
• “POSITIVE: Prevention Of Stress by exploiting an Innovative Virtual Environment”, ΚΑ220. Ηλιοπούλου Νικολία, Αρσάκειο Λύκειο Πατρών
• “Επιμορφώνομαι και εξελίσσομαι”, ΚΑ1. Ρήγα Ασημίνα, Χαρίτος Ευάγγελος, Ε.Ε.Ε.ΕΚ Axαΐας
• “Green Game”, ΚΑ220. Βλαχοδημητρόπουλος Δημήτριος, Τζελέπη Βασιλεία Μελίττα , Δημητριάδη Χριστίνα, Σαρακατσάνης Λέος, Αρσάκειο Γυμνάσιο Πατρών
• “SUBSCRIBED”, ΚΑ220. Χαλκίδη Άννα, Αρσάκειο Γυμνάσιο Πατρών
• “Προς το sχολείο τού 21ου αιώνα”, ΚΑ122. Μελισή Παρασκευή, Χάνου Ασημίνα, Δημητρόπουλος Δημήτριος, Τσακελίδης Κωνσταντίνος, Κτενίδη Δήμητρα, 2ο ΓΕΛ Αιγίου
• Βιωματικό εργαστήριο: “Μετατρέποντας ένα εργαστήριο σε εταιρικό τμήμα”. Καράμπελας Παναγιώτης, ΕΠΑΛ Κάτω Αχαΐας
• 13ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας, Live Discussion-Poster, Όλγα Βλάχου, Ευρωπαϊκό Βραβείο Καινοτόμου Διδασκαλίας 2023.
https://www.arsakeio.gr/gr/patra/patra-high-school/ta-nea-mas/events-activities/51936-diimerida-antallagis-kalon-praktikon-erasmus#sigProId89ace2ce21