Θέλω γράμματα
Γιώργος Θεοτοκάς, Αργώ [1933]

1214Σαν ο Δαμιανός τελείωσε τη τρίτη του ελληνικού, ο γερο-Φραντζής είπε πως αρκετά γράμματα είχε μάθει και ήτανε καιρός να πιάσει δουλειά. Ο μικρός θα ήτανε δεκατριώ ή δεκατεσσάρω χρονώ. Μόλις άρχιζε να αποκτά μια συνείδηση κάπως καθαρή του κόσμου και τον κατείχε κιόλας το πάθος της γνώσης.. Το ασχημάτιστο και ερεθισμένο πνεύμα του δεν μπορούσε να σταματήσει πουθενά, γλιστρούσε απάνω απ' όλα αυτά τα απλοϊκά διαβάσματα προς όλες τις μεριές, προμάντευε θολά και λαχταρούσε κάποιες ανώτερες περιοχές της μάθησης. Δεν ήξερε βέβαια τι νόημα είχαν αυτά τα άγνωστα πράματα που τον σαγήνευαν τόσο. Ακολουθούσε αυθόρμητα την ορμή της ψυχής του, που τον έσερνε προς τα εκεί, και ονειρευότανε να γίνει μια μέρα ένας μεγάλος δάσκαλος που να κατέχει καλά, με τα δυο του χέρια, όλην τη σοφία των ανθρώπων, όλα τα βιβλία, όλα τα «γράμματα», και να μοιράζει γενναιόδωρα αυτούς τους θησαυρούς στους τριγυρινούς του. ..
— Το γένος δεν έχει ανάγκη από πολλά γράμματα, αποκρίθηκε απότομα και ξερά ο γερο-Φραντζής, το γένος έχει ανάγκη από παράδες.
...Ο μικρός έμπηξε τα κλάματα και τις φωνές. Δεν ήθελε, δεν μπορούσε να αρνηθεί τα βιβλία του και τα όνειρά του.. Μαζεύτηκε σε μια γωνιά, χτυπούσε το στήθος του με τις γροθίτσες του και ούρλιαζε μες στους λυγμούς του:
— Θέλω γράμματα! Θέλω γράμματα!

1501a 1501b
Η εβδομάδα κώδικα μας δίδαξε πολλά: πρώτα πρώτα ότι η αλληλοδιδακτική μέθοδος δεν πεθαίνει ποτέ. Δεύτερον, ότι οι απόφοιτοί μας όχι μόνο διαπρέπουν στην οικουμένη, αλλά και ότι μας θυμούνται και μας αγαπούν. Τρίτον, ότι ο ανθρώπινος παράγων, εκπεφρασμένος μέσα από τη θέληση για μάθηση, υπερισχύει κάθε άλλου (της τεχνολογίας συμπεριλαμβανομένης).

Ήδη από  καλοκαίρι του 2014 η Διευθύντρια και η καθηγήτρια πληροφορικής προετοίμαζαν το σχέδιο ανταποκρινόμενες στην πρόσκληση της Neelie Kroes, Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την πραγματοποίηση της Εβδομάδας Προγραμματισμού (11-17 Οκτωβρίου 2014). Το σχολείο μας είχε συμμετάσχει και το προηγούμενο Σχολικό Έτος, όταν η πρωτοβουλία αυτή των «Νέων Συμβούλων» από την «Ψηφιακή Ατζέντα για την Ευρώπη» έλαβε για πρώτη φορά σάρκα και οστά. Φέτος ζητήσαμε ενισχύσεις από εξέχοντες αποφοίτους και επιπλέον κινητοποιήσαμε μαθητές μεγαλύτερης τάξης να μεταδώσουν τα φώτα τους σε μαθητές μικρότερης τάξης μέσα στο σχολείο μας.

Πού αρχίζει κάτι και πού τελειώνει; Πώς ξεκινά μια προσπάθεια και πώς ευοδώνεται; Πότε γνωρίζουμε την κατάλληλη στιγμή, για να ορίσουμε την πρώτη αρχή ή να καθορίσουμε το τέλος;

Για τη Μαθητική Κοινότητα τα πράγματα είναι απλά: στις 11 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο γίνεται ο Αγιασμός στο σχολείο και τα μαθήματα ξεκινούν. Για τους εκπαιδευτικούς οι εργασίες έναρξης του νέου σχολικού έτους τρέχουν ήδη από την 1η Σεπτεμβρίου. Αντιστοίχως στις 30 Ιουνίου ολοκληρώνεται μια φάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας για μικρούς και μεγάλους και ακολουθεί η ανασυγκρότηση του θέρους. Για κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο που θέτει στόχους και αγωνίζεται να τους πραγματοποιήσει ο κύκλος «αρχή και τέλος» δεν σταματά ποτέ.

Για άλλη μια φορά στις 11 Σεπτεμβρίου και φέτος το σχολείο γέμισε φωνές, ζωντάνεψε και πάλι ύστερα από τρεις μήνες χάρη στη δύναμη της νιότης που εισέβαλε «με ηχολόγισμα δικό της», κατά τον Διονύσιο Σολωμό. Κάθε αίθουσα, τα εργαστήρια, οι αυλές, τα πάντα έγιναν ο χωροχρόνος  των μαθητών, ξανάγιναν δικά τους, ώσπου να ολοκληρωθεί και ο κύκλος αυτός, να συμπληρωθεί το σχολικό έτος 2014-2015 και να αφεθούν άπαντες στη θερινή ραστώνη. Ένα τέλος που έρχεται προγραμματισμένα στις 30 Ιουνίου 2015, μόνο που, για να συνεχίσουμε τη σκέψη του Σολωμού, «τέτοιο τέλος είναι αρχή».

1a
2a

Πατήστε για μεγέθυνση


Η μαθητική ζωή προσφέρει πολλές ευκαιρίες σε διδάσκοντες και διδασκόμενους να αναδείξουν το έργο του σχολείου. Οι μαθητές, κυρίως, μπορούν να αξιοποιήσουν τους πάμπολλους μαθητικούς διαγωνισμούς σε όλες σχεδόν τις κατευθύνσεις και τις ειδικότητες, σε εθνικό και σε υπερεθνικό επίπεδο, ώστε να διακριθούν και να αισθανθούν υπερήφανοι για τον εαυτό τους και για το σχολείο τους. Η χαρά της συμμετοχής, η ένταση του αγώνα, η αδρεναλίνη της άμιλλας μεταδίδονται με εκπληκτική ταχύτητα και διαμορφώνουν αποφασιστικά το ήθος των μελλοντικών πολιτών. Όλοι μοιάζουν συνδεδεμένοι σε ένα δίκτυο αέναης προσπάθειας και συστηματικής στόχευσης με ένα σταθερό σκοπό: τη νίκη.
Η νίκη είναι το τέλος, με την αριστοτελική έννοια πάντοτε. Η ανταμοιβή των κόπων, η πραγμάτωση των προσδοκιών, η αναπτέρωση των ελπίδων για την κατάκτηση της αρετής και της ευτυχίας. Η νίκη καταξιώνει τον αγωνιστή, τον περιβάλλει με το σεβασμό προς την αξία του, του χαμογελά με όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Και είναι παντού και πάντοτε για τον άνθρωπο της δράσης η μόνη επιλογή.
Η μόνη επιλογή ήταν η νίκη και για τους ινδιάνους της φυλής Ναβάχο, οι οποίοι εκλήθησαν να βοηθήσουν την πατρίδα τους στη δύσκολη στιγμή: στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, στις μάχες του Ειρηνικού, όταν οι Ιάπωνες πραγματοποιούσαν τη μία νίκη μετά την άλλη, διότι αποκωδικοποιούσαν όλα τα πολεμικά μηνύματα των συμμάχων… Η δημιουργία ενός άθραυστου κώδικα επικοινωνίας στη γλώσσα της φυλής τους, στη μητρική τους γλώσσα, έσωσε αμέτρητες ζωές στρατιωτών και έγειρε οριστικά και αμετάκλητα την πλάστιγγα της νίκης προς το μέρος τους, προς το μέρος της πατρίδας τους.

Το Σχολικό Έτος 2012-2013 τελείωσε με μια λαμπρή Τελετή Αποφοίτησης, αλλά η δράση των μελών της μαθητικής κοινότητας  συνεχίστηκε.

Εν μέσω θέρους ο μαθητής της Β΄ Αίας Οικονομίδης ταξίδεψε στη Γαλλία ως νικητής του διαγωνισμού Γαλλοφωνίας, ενώ ο απόφοιτος Περικλής Οκαλίδης κατέκτησε Αργυρό Μετάλλιο στην 7η Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής. Τέλος, η ανακοίνωση των Αποτελεσμάτων για την Εισαγωγή των Υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σφράγισε θριαμβικά μια πορεία επίπονη και ωραία.

Το Νέο Σχολικό Έτος 2013-2014 αρχίζει με ένα Νέο Νόμο για την Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η Α΄ τάξη λειτουργεί με νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα και σε όλες τις τάξεις των Αρσακείων Λυκείων εφαρμόζεται διευρυμένο ωράριο. Από την έναρξη του διδακτικού έτους και αμέσως μετά τον καθιερωμένο Αγιασμό οι μαθητές παρακολουθούν οκτώ ώρες μάθημα ημερησίως τακτοποιημένοι σε τμήματα Γενικής Παιδείας, Κατεύθυνσης, Επιλογής και Ερευνητικής Εργασίας. Όλα δουλεύουν ρολόι.

Όλοι είναι στη θέση τους: εκπαιδευτικοί με άρτια επιμόρφωση και πολυετή πείρα, διοικητικοί με αυξημένο αίσθημα ευθύνης, γονείς που εμπιστεύονται το μέλλον των παιδιών τους στην αρσακειακή οικογένεια και προπαντός μαθητές που προσβλέπουν στην επιτυχία κατά το λακωνικό «Ἃμες δέ γ΄ ἐσόμεθα πολλῷ κάρρονες».

Προσδοκούμε μια χρονιά αποδοτική και ευχάριστη και ευχόμαστε σε όλους υγεία και καλή φώτιση.

Θεσσαλονίκη, 14 Σεπτεμβρίου 2013

Δρ Αικατερίνη Ιωακειμίδου 

1ο βραβείο για το Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Μετάφρασης “Juvenes Translatores”

juvenes translatores

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ελαιώνες Πυλαίας, Θεσσαλονίκη, 555 35

Tηλ. κέντρο: 2310-304000 / Εσ. 450

lyk-t@arsakeio.gr


Θἐση των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης στο Google Maps


View Larger Map
                                                                     Μύθων τε ῥητῆρ’ ἒμεναι…


Ο λόγος τους σαφής, η σκέψη τους διαυγής και η παρρησία τους υποδειγματική. Οι μαθητές της Α΄ τάξης που εκπονούν το τρέχον σχολικό έτος κατ΄ επιλογήν την Ερευνητική Εργασία με το επίκαιρο θέμα “Sustainable School-ing: an answer to the European Crisis” συμμετείχαν στο πανευρωπαϊκό project “Debating Europe Schools” σχεδόν αμέσως μετά την εκκίνηση της εφαρμογής του. Έγιναν εταίροι μιας κίνησης, η οποία ενθαρρύνει τους ευρωπαίους πολίτες να συμβάλλουν ενεργά στην ανάπτυξη της Ενωμένης Ευρώπης. Έθεσαν καίρια ερωτήματα και έλαβαν σημαντικές απαντήσεις από τους ιθύνοντες της ευρωπαϊκής πολιτικής.
debating-europe

Κοινωνική Δράση
Δείτε τον ετήσιο προγραμματισμό εδώ
Ενημερωτικό έντυπο για τη Λειτουργία τού Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης.
Πατήστε εδώ για να το διαβάσετε.