Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης
Η Παγκόσμια Ημέρα Ενάντια στη Σχολική Βία (6 Μαρτίου), ήταν η αφορμή να ασχοληθούν με τα ανθρώπινα δικαιώματα οι μαθητές τής Δ΄2 τάξης τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης με τη δασκάλα τους κ. Λ. Πανούση. Το θέμα ήταν αρκετά ενδιαφέρον και οι δράσεις κράτησαν μια ολόκληρη εβδομάδα, από 29 Φεβρουαρίου μέχρι 4 Μαρτίου 2016.
Στο μάθημα τής Φιλαναγνωσίας συνέπεσε να ξεκινήσουν τη μελέτη τού βιβλίου τής Ελένης Πριοβόλου «Ο Τρυφεράκανθος», ένα παραμύθι για τις συνέπειες τής ψυχολογικής και τής σωματικής βίας και ευαισθητοποιεί τα παιδιά σε θέματα φιλίας, αρμονικής συνύπαρξης και διαφορετικότητας. Στο πλαίσο αυτό τα παιδιά έθιξαν και το θέμα τού σχολικού εκφοβισμού.
Στο μάθημα τής Ιστορίας τέθηκε το ερώτημα: «Ποια ήταν τα δικαιώματα κάθε κοινωνικής τάξης στην αρχαία Αθήνα;». Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και μελέτησαν από την ιστοσελίδα τού Ι.Μ.Ε. τα δικαιώματα των Αθηναίων πολιτών, των δούλων, των μετοίκων, των γυναικών καθώς και των παιδιών στην κλασική Αθήνα. Ακούστηκαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες και οι μαθητές έβγαλαν τα συμπεράσματά τους για την πρώτη μορφή δημοκρατίας στον κόσμο.
Η ενότητα «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι» τού μαθήματος τής Γλώσσας έγινε η βάση για περισσότερες δράσεις. Οι μαθητές μελέτησαν το ποίημα «Όλου τού κόσμου τα παιδιά». Σε σύνδεση με το διαθεματικό τους εντόπισαν εικόνες μέσα στο ποίημα και τις παρουσίασαν με λόγια αλλά και με ζωγραφιές. Αναλογίστηκαν, μάλιστα, πόσες ομοιότητες και διαφορές έχουν μεταξύ τους και κατέγραψαν τις σκέψεις τους. Επιμελήθηκαν τη σύνθεση ενός ποιήματος για τα παιδιά όλου τού κόσμου.
Ένα από τα ταμπλό τής τάξης διακοσμήθηκε με χαρτιά όπου κάθε παιδί είχε κολλημένη τη φωτογραφία του και λίγα λόγια για το όνομά του, καθώς αυτό αποτελεί μοναδικό κομμάτι τού εαυτού του. Ήταν αρκετά ευχάριστη εμπειρία να μαθαίνεις ποια σημασία έχει το όνομα τού συμμαθητή σου, γιατί τού το έδωσαν οι γονείς του και τι αισθάνεται ο καθένας γι' αυτό.
Σε ώρα Ευέλικτης Ζώνης βρήκαν ευκαιρία να εκφράσουν -με λόγια απλά και με πολλή αγάπη- τα "δυνατά σημεία" των συμμαθητών τους. Ύστερα ο καθένας δημιούργησε μια ζωγραφιά για την εικόνα που έχουν οι άλλοι γι' αυτόν. Με αυτές τις ζωγραφιές έφτιαξαν μια ομαδική εργασία-κολλάζ. Το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό.
Στο Ανθολόγιο διάβασαν «Το τραγούδι τού κλόουν» τού Γ. Μαρίνου και με αποκριάτικη διάθεση κατασκεύασαν έναν κλόουν για να στολίσουν την πόρτα τής τάξης. Στα μπαλάκια που με μαεστρία πετάει στον αέρα τα παιδιά έγραψαν φράσεις με τις ελπίδες και τα όνειρά τους για έναν κόσμο ειρηνικό και δίκαιο, όπου όλοι θα υπερασπίζονται και θα διεκδικούν τα δικαιώματα τους.
Στο μάθημα των Θρησκευτικών τέθηκε το ερώτημα: «Τι κοινό έχει η διδασκαλία τού Χριστού με τα ανθρώπινα δικαιώματα;» και οι μαθητές κλήθηκαν να μιλήσουν με βάση τις γνώσεις τους και να εκφράσουν ελεύθερα την άποψή τους πάνω στο θέμα. Έπειτα, χωρισμένοι σε ομάδες, μελέτησαν διαφορετικά κείμενα τού βιβλίου των Θρησκευτικών που αναφέρονται στο ιεραποστολικό έργο. Ακολούθησε συζήτηση για τη σημασία των ιεραποστολών, που δεν στάθηκαν μόνο στη μετάδοση τού Ευαγγελίου αλλά βοήθησαν τους ανθρώπους ανά τα έθνη να αποκτήσουν τρόφιμα, φάρμακα, ναούς ακόμα και σχολεία. Παράλληλα τα παιδιά αναφέρθηκαν σε διάφορες οργανώσεις που προσφέρουν στις μέρες μας εθελοντική εργασία.
Τέλος ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για τα παιδικά δικαιώματα.
Η αφίσα τής Unicef, μια σειρά από κινούμενα σχέδια χωρίς λόγια και πίνακες ζωγραφικής το;yς έδωσαν έμπνευση να δημιουργήσουν όλοι μαζί τη δική τους αφίσα για τα δικαιώματα των παιδιών, ελπίζοντας να μεταφερθεί το μήνυμά τους για τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου σε όλες τις γωνιές τ;hς Γης.