Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης

Στο πλαίσιο συνδιδασκαλίας εκπαιδευτικών και επιστημονικών πεδίων, την Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2024 πραγματοποιήθηκε στο Α΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης η πρώτη συνδιδασκαλία των μαθημάτων των Θρησκευτικών και τής Χημείας.

Μαθητές τής Β΄ τάξης παρακολούθησαν το μάθημα των εκπαιδευτικών κ. Πάολας Μπούζη (χημικού) και Γεωργίου Παντόγλου (θεολόγου) με στόχο να καταλάβουν την αξία τής διεπιστημονικής διδασκαλίας, προκειμένου να κατανοήσουν σφαιρικά ένα θέμα ή ένα επιστημονικό πρόβλημα.

Βασική αρχή τής διεπιστημονικής προσέγγισης αποτελεί η πεποίθηση ότι ο καθένας μόνος του δεν μπορεί να έχει ολοκληρωμένα αποτελέσματα. Κάθε επιστήμονας, όπως και κάθε επιστημονικό πεδίο, διερευνά και κατέχει μέρος τής αλήθειας, η οποία μόνο μέσα από τη σύνθεση των διαφορετικών απόψεων δύναται να προσεγγιστεί. Η ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών, η κατανόηση τής συνεργατικής έρευνας, η διαμόρφωση κουλτούρας συνεργασίας και η ολιστική και όχι αποσπασματική προσέγγιση, αντιμετωπίζοντας τον μαθητή σφαιρικά ως πρόσωπο αλλά και ως μέλος σε αλληλεπίδραση με τα υποσυστήματα που κινείται (σχολείο, φίλοι, web), αποτελούν γενικούς στόχους τού συνεργατικού μαθήματος.

Στο πλαίσιο τής συνδιδασκαλίας, οι μαθητές παρουσίασαν την αρωματική ρητίνη (λιβάνι), την οποία είχαν προπαρασκευάσει από αρχικό στάδιο στο εργαστήρι τής Χημείας. Στη συνέχεια, με τη χρήση ΤΠΕ έγινε μια πρώτη διαθεματική προσέγγιση, τονίζοντας τη συνεργασία μεταξύ δύο επιστημών από φαινομενικά δύο διαφορετικούς κόσμους, τής Θεολογίας και των Φυσικών επιστημών. Αντικείμενο συζήτησης αποτέλεσαν η διαδικασία τής παρασκευής τού λιβανιού από τους ίδιους τους μαθητές, η ιστορική διαδρομή και η αξία του, η θρησκευτική χρήση και η σημασία τού λιβανιού από την αρχαιότητα, το νόημά του και η χρήση του στην Ορθόδοξη παράδοση αλλά και οι θεραπευτικές του ιδιότητες.

Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τη γνώμη τους και τις απορίες τους, μέσω διαφόρων τεχνικών διδασκαλίας (brainstorming, αντιγνωμιών κ.ά.), ώστε να γίνουν ορατές οι διαφορές αλλά και οι ομοιότητες μεταξύ των επιστημών, καθώς και η σημασία τής μεταξύ τους συνεργασίας, με σκοπό την αναζήτηση τής αλήθειας και τη στοχοθέτηση πανανθρώπινων αξιών. Η δύναμη τής επιστήμης, ειδικά τής Χημείας, χωρίς τον θεολογικό στοχασμό και τα όρια που αυτός θέτει στο πλαίσιο τής βιοηθικής μπορεί να μετουσιωθεί από εργαλείο για το καλό τού ανθρώπου σε εργαλείο για αρνητικούς σκοπούς. Ο συνδυασμός γνώσεων, η γέννηση νέων προοπτικών και η δύναμη τής συνεργασίας είναι τα βασικά διδακτικά προτάγματα τού μαθήματος. Η συνδιδασκαλία ολοκληρώθηκε δίνοντας στους μαθητές ένα ερωτηματολόγιο με σκοπό να γίνει αντιληπτό το κατά πόσο και αν το συνεργατικό μάθημα Θεολογίας και Χημείας ήταν αποτελεσματικό και ευχάριστο για τους ίδιους και παράλληλα να αξιολογηθεί από τους εκπαιδευτικούς ο τρόπος διδασκαλίας τού συγκεκριμένου μαθήματος.

Η δεύτερη διδακτική πράξη θα αφορά στην ίδια θεματική, με μόνη διαφορά τον τρόπο διδασκαλίας της. Το πρώτο μάθημα έγινε με τη χρήση ΤΠΕ και τη συμμετοχή των παιδιών σε επίπεδο ανταλλαγής απόψεων. Το δεύτερο μάθημα θα γίνει με τη χρήση βιωματικών δραστηριοτήτων και ψηφιακών μέσων. Στο τέλος θα διανεμηθεί ερωτηματολόγιο με σκοπό τη συγκριτική μελέτη των δύο τεχνικών διδασκαλίας.