Ημερολόγιο Εκδηλώσεων ΦΕ

Νοέμβριος 2022
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 44 1 2 3 4 5
week 45 6 7 8 9 10 11 12
week 46 13 14 15 16 17 18 19
week 47 20 21 22 23 24 25 26
week 48 27 28 29 30

Στις 2 Σεπτεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση των Νηπιαγωγών των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και Εκάλης με τον Δρ Άρη Μαυρομμάτη, Μαθηματικό, Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με θέμα το SHTEAM στο Νηπιαγωγείο.

Στόχος της ημερίδας

Στόχος της συνάντησης ήταν η εμβάθυνση, η ανάπτυξη προβληματισμών, και ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων των εκπαιδευτικών των Νηπιαγωγείων Εκάλης και Ψυχικού, στο εκπαιδευτικό διδακτικό μοντέλο του SHTEAM. Το ακρωνύμιο SHTEAM (Science, Humanities, Technology, Engineering, Art, Mathematics ) αναφέρεται στη διεθνή βιβλιογραφία της εκπαίδευσης μέσα από μια πολύ γενική αντίληψη, ως ένα διδακτικό περιβάλλον εντός του οποίου αναπτύσσονται δραστηριότητες, οι οποίες διέπονται κυρίως από διαθεματικό και διεπιστημονικό χαρακτήρα. Παρότι, μεταξύ των ερευνητών της εκπαίδευσης υπάρχουν διαφορετικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις για το τι είναι ακριβώς το SHTEAM, όμως στη βάση όλοι συμφωνούν ότι εκφράζει την ανάγκη του μετασχηματισμού της εκπαίδευσης από τα παλιά πρότυπα μιας νεωτερικής κοινωνίας στα σύγχρονα πρότυπα της μετα-νεωτερικής κοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι η οποιαδήποτε εκπαιδευτική προσέγγιση οφείλει να συγκροτείται με τρόπο ολιστικό και όχι όπως παλαιότερα αναγωγικό.

Πώς λειτουργεί το SHTEAM

Η τέχνη, η τεχνολογία, η μηχανική, τα μαθηματικά, οι φυσικές και ανθρωπιστικές επιστήμες είναι δημιουργήματα του ανθρώπινου πολιτισμού και αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο των αναγκών του. Αυτό σημαίνει ότι προηγήθηκαν η Πρόκληση και η Παρατήρηση, ώστε να ακολουθήσουν η Εικασία, ο Πειραματισμός, η Μεθοδολογία και η Επαλήθευση. Με τον τρόπο αυτό αναπτύχθηκε μια υπόρρητη διαδικασία την οποία θα ονομάζαμε Έρευνα.

Μέσα στη Έρευνα συνδυάζεται η Πράξη και η Θεωρία. Η Πράξη είναι μια συνεχής μέσα στον χρόνο άσκηση μιας δραστηριότητας με την οποία έχουμε εξοικειωθεί- της επεξεργασίας της Ύλης με τα χέρια- που, όποιο και αν είναι το επιτελούμενο έργο, έχει ζητούμενο την απόδοση μορφής. Η Θεωρία είναι αυτή που έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει και να πραγματοποιήσει, με βάση την Αναλογία ,όπως έλεγε και ο αρχαίος φιλόσοφος Ηράκλειτος, τα προϊόντα της ικανότητας του λογισμού.

Αυτό το οποίο επιδιώξαμε να πραγματοποιήσουμε στη συνάντηση αυτή ήταν να συνδυάσουμε την Πράξη με τη Θεωρία σε περιβάλλον Έρευνας και με τρόπο Ολιστικό να αναπτύξουμε μια δραστηριότητα με χαρακτήρα διαθεματικό.

Αναλυτικότερα, δόθηκε στις εκπαιδευτικούς ένα απόσπασμα κειμένου από το έργο του αρχαίου Ρωμαίου αρχιτέκτονα Βιτρούβιου, το οποίο αναφερόταν στην προέλευση των κτισμάτων και από το οποίο προέκυψε η Πρόκληση. Το απόσπασμα λειτούργησε ως Αφήγημα. Στη συνέχεια, ζητήθηκε να Παρατηρήσουν προσεκτικά το κείμενο και να ανακαλύψουν τις λέξεις κλειδιά από τις οποίες θα μπορούσε κανείς να Εικάσει την αρχιτεκτονική δομή των κτισμάτων την οποία προτείνει ο Βιτρούβιος. Κατόπιν χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα υλικά και εργαλεία, τα οποία χρησιμοποιούν στην καθημερινή πρακτική τους στο σχολείο, τους ζητήθηκε να κατασκευάσουν ένα πρωτόλειο γεωμετρικό στερεό το οποίο θα μπορούσε να θεωρηθεί ως κατοικία. Πάνω στη συγκεκριμένη κατασκευή ετέθησαν προβληματισμοί και διατυπώθηκαν ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα διασφαλιζόταν η ισορροπία της κατασκευής. Οι προβληματισμοί αυτοί οδήγησαν σε διάλογο ο οποίος με τη σειρά του, οδήγησε στην ανάγκη Πειραματισμού καθώς και Επαλήθευσης της λειτουργικότητας της κατασκευής. Στην πορεία αυτής της ερευνητικής διαδικασίας απαιτήθηκε να μετρήσουν και να υπολογίσουν, καθώς και να αναζητήσουν τρόπους προκειμένου να τεκμηριώσουν τους συλλογισμούς τους. Τέλος, συζητήθηκε το ερώτημα το οποίο ήταν σχετικό με τον σχεδιασμό μιας πολυπλοκότερης κατασκευής. Το ερώτημα αυτό οδήγησε στην ανάγκη της χρήσης νέων πιο δυνατών σχεδιαστικών εφαρμογών οι οποίες προσφέρονται σήμερα από τη σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία.

Η ημερίδα αναπτύχθηκε κατά τέτοιο τρόπο, ώστε σε μεγάλο βαθμό να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις Νηπιαγωγούς στο πλαίσιο του καθημερινού διδακτικού τους έργου. Ο χρόνος ο οποίος απαιτήθηκε ήταν τέσσερις ώρες.

Η ημερίδα οργανώθηκε από την Εποπτεία των Σχολείων της Φ.Ε. και την ευθύνη είχε η Αναπληρώτρια Επόπτρια Πρωτοβάθμιας κ. Σοφία Σταθοπούλου.