Εισήγηση στο 39ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας τής Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, που έγινε 1-3 Νοεμβρίου 2024 στη Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία στην Αρχαία Ολυμπία, έκανε η κ. Σοφία Σταθοπούλου, δασκάλα, μαθηματικός με MSc Διδακτικής Μαθηματικών, Αναπληρώτρια Επόπτρια των Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με θέμα: «Μια καινοτόμα προσέγγιση για τη διδασκαλία των Μαθηματικών η οποία στηρίζεται στον μύθο, την τεχνολογία και το αφήγημα».
Συγκεκριμένα, η ομιλήτρια παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο στα Αρσάκεια Σχολεία προσεγγίζουμε και οδηγούμε τα παιδιά στον κόσμο των μαθηματικών εννοιών μέσα από διαδραστικές εικόνες, κι όχι μόνο, οι οποίες αξιοποιούν το περιβάλλον τού μύθου και τη σύγχρονη τεχνολογία.
1. Εισάγουμε, δημιουργούμε ένα εκπαιδευτικό μοντέλο με το οποίο, συζητώντας με τα παιδιά και δημιουργώντας προκλήσεις, τα οδηγούμε στον κόσμο των μαθηματικών εννοιών. Με αφορμή το πρόγραμμα τής NASA "Artemis Mission" και τη διεθνή κίνηση "Alpha Mission - Δelos" τα Αρσάκεια Σχολεία, με την καθοδήγηση τού καθηγητή Αρχαιολογίας κ. Β. Λαμπρινουδάκη και σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας και Κυκλάδων δημιουργήθηκε το Διεθνές Θεματικό Δίκτυο Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Περιβαλλοντικής και Πολιτιστικής Εκπαίδευσης), με τον τίτλο "Aπό την ελληνική Μυθολογία στις διαστημικές αποστολές τής NASA - Myth2Space" (πατήστε εδώ).
Το Υπουργείο Παιδείας ενέκρινε και έθεσε υπό την αιγίδα του το συγκεκριμένο δίκτυο με σκοπό τη συνεργασία των μαθητών και των μαθητριών μεταξύ των Αρσακείων Σχολείων αλλά και με σχολεία από τις Κυκλάδες, από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, με έναρξη το σχολικό έτος 2023-2024.
Η NASA, στην επίσημη ιστοσελίδα της, προωθεί διεθνώς την ενασχόληση κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας με το "Artemis Mission", μέσα από ανάλογες δραστηριότητες. Η NASA ξεκίνησε ήδη το πρόγραμμα νέας αποστολής στη Σελήνη. Στην αποστολή θα μετάσχουν στο πλήρωμα για πρώτη φορά μία γυναίκα και ένας άνδρας αφροαμερικανικής καταγωγής.
Το εκπαιδευτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη του μοντέλου αυτού συντίθεται από 2 συστατικά:
1ο συστατικό: Ο μύθος, η ιστορία και το περιβάλλον
Το πρώτο περιλαμβάνει τη συσχέτιση των σύγχρονων διαστημικών αποστολών με την αρχαία ελληνική μυθολογία και τα πανανθρώπινα νοήματά της. Στην πρώτη επανδρωμένη αποστολή στη Σελήνη, το 1969, δόθηκε το όνομα "Apollo", τού θεού τού φωτός, τής λογικής και τής αρμονίας, ενώ στην προγραμματιζόμενη τώρα δεύτερη προσελήνωση, με τη συμμετοχή γυναίκας αστροναύτη, το όνομα "Artemis", τής αδελφής τού αρχαίου θεού Απόλλωνα, μιας θεάς που η μυθολογία της ενσαρκώνει τη φύση και το παρθένο περιβάλλον.
Ο συμβολισμός υπογραμμίζει το τριπλό μήνυμα με το οποίο η NASA θεωρεί ότι πρέπει να συνοδεύεται η αποστολή:
το ανθρωπιστικό (ισότιμη κοινωνική θέση τής γυναίκας και των ατόμων αφροαμερικανής καταγωγής, ιστορική εμπειρία)
το οικολογικό (απειλές από την κλιματική κρίση και αντιμετώπιση)
το επιστημονικό (τεχνολογικά και επιστημονικά επιτεύγματα)
1. Εισάγουμε, δημιουργούμε ένα εκπαιδευτικό μοντέλο με το οποίο, συζητώντας με τα παιδιά και δημιουργώντας προκλήσεις, τα οδηγούμε στον κόσμο των μαθηματικών εννοιών. Με αφορμή το πρόγραμμα τής NASA "Artemis Mission" και τη διεθνή κίνηση "Alpha Mission - Δelos" τα Αρσάκεια Σχολεία, με την καθοδήγηση τού καθηγητή Αρχαιολογίας κ. Β. Λαμπρινουδάκη και σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας και Κυκλάδων δημιουργήθηκε το Διεθνές Θεματικό Δίκτυο Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Περιβαλλοντικής και Πολιτιστικής Εκπαίδευσης), με τον τίτλο "Aπό την ελληνική Μυθολογία στις διαστημικές αποστολές τής NASA - Myth2Space" (πατήστε εδώ).
Το Υπουργείο Παιδείας ενέκρινε και έθεσε υπό την αιγίδα του το συγκεκριμένο δίκτυο με σκοπό τη συνεργασία των μαθητών και των μαθητριών μεταξύ των Αρσακείων Σχολείων αλλά και με σχολεία από τις Κυκλάδες, από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, με έναρξη το σχολικό έτος 2023-2024.
Η NASA, στην επίσημη ιστοσελίδα της, προωθεί διεθνώς την ενασχόληση κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας με το "Artemis Mission", μέσα από ανάλογες δραστηριότητες. Η NASA ξεκίνησε ήδη το πρόγραμμα νέας αποστολής στη Σελήνη. Στην αποστολή θα μετάσχουν στο πλήρωμα για πρώτη φορά μία γυναίκα και ένας άνδρας αφροαμερικανικής καταγωγής.
Το εκπαιδευτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη του μοντέλου αυτού συντίθεται από 2 συστατικά:
1ο συστατικό: Ο μύθος, η ιστορία και το περιβάλλον
Το πρώτο περιλαμβάνει τη συσχέτιση των σύγχρονων διαστημικών αποστολών με την αρχαία ελληνική μυθολογία και τα πανανθρώπινα νοήματά της. Στην πρώτη επανδρωμένη αποστολή στη Σελήνη, το 1969, δόθηκε το όνομα "Apollo", τού θεού τού φωτός, τής λογικής και τής αρμονίας, ενώ στην προγραμματιζόμενη τώρα δεύτερη προσελήνωση, με τη συμμετοχή γυναίκας αστροναύτη, το όνομα "Artemis", τής αδελφής τού αρχαίου θεού Απόλλωνα, μιας θεάς που η μυθολογία της ενσαρκώνει τη φύση και το παρθένο περιβάλλον.
Ο συμβολισμός υπογραμμίζει το τριπλό μήνυμα με το οποίο η NASA θεωρεί ότι πρέπει να συνοδεύεται η αποστολή:
το ανθρωπιστικό (ισότιμη κοινωνική θέση τής γυναίκας και των ατόμων αφροαμερικανής καταγωγής, ιστορική εμπειρία)
το οικολογικό (απειλές από την κλιματική κρίση και αντιμετώπιση)
το επιστημονικό (τεχνολογικά και επιστημονικά επιτεύγματα)
2ο συστατικό: Η σύγχρονη τεχνολογία και οι ανακαλύψεις
Το δεύτερο συστατικό περιλαμβάνει τη διαστημική τεχνολογία. Ο μύθος γεννά το φαντασιακό περιβάλλον, δηλαδή το αφήγημα μέσα από το οποίο οδηγούμαστε στον σύγχρονο κόσμο. Ο σύγχρονος κόσμος περιλαμβάνει τα διαστημικά ταξίδια. Για να γίνει ένα διαστημικό ταξίδι θα περάσει από τη φάση τού σχεδιασμού. Σχεδιασμός σημαίνει: αφετηρία - μέσο - ταξίδι - προορισμός.
Πώς σχεδιάζουμε το μέσο, τον πύραυλο; Το μέσο είναι ένα στερεό αντικείμενο και ως στερεό αντικείμενο περιέχει ύλη και διαστάσεις. Εκεί μας δίνεται η αφορμή να μιλήσουμε για έννοιες, όπως η διάσταση, η περίμετρος, το εμβαδόν, ο όγκος. Η κατανομή των μερών τής δομής τού πυραύλου μάς οδηγεί σε σχέσεις λόγου και αναλογίας.
Η κίνηση τού πυραύλου μάς φέρνει αντιμέτωπους με τους νόμους τής Φυσικής κι εκεί είναι μια πρόκληση για το πώς φυσικά φαινόμενα και καταστάσεις μετατρέπονται σε μαθηματικές σχέσεις. Αυτό μας οδηγεί στη μεγάλη πρόκληση: Γιατί μαθηματική μοντελοποίηση;
Πώς σχεδιάζουμε το μέσο, τον πύραυλο; Το μέσο είναι ένα στερεό αντικείμενο και ως στερεό αντικείμενο περιέχει ύλη και διαστάσεις. Εκεί μας δίνεται η αφορμή να μιλήσουμε για έννοιες, όπως η διάσταση, η περίμετρος, το εμβαδόν, ο όγκος. Η κατανομή των μερών τής δομής τού πυραύλου μάς οδηγεί σε σχέσεις λόγου και αναλογίας.
Η κίνηση τού πυραύλου μάς φέρνει αντιμέτωπους με τους νόμους τής Φυσικής κι εκεί είναι μια πρόκληση για το πώς φυσικά φαινόμενα και καταστάσεις μετατρέπονται σε μαθηματικές σχέσεις. Αυτό μας οδηγεί στη μεγάλη πρόκληση: Γιατί μαθηματική μοντελοποίηση;
View the embedded image gallery online at:
https://www.arsakeio.gr/gr/epilogi-thematon/53272-eisigisi-tis-anaplirotrias-epoptrias-ton-arsakeion-se-panellinio-synedrio-mathimatikis-paideias#sigProIdad4ff5f82c
https://www.arsakeio.gr/gr/epilogi-thematon/53272-eisigisi-tis-anaplirotrias-epoptrias-ton-arsakeion-se-panellinio-synedrio-mathimatikis-paideias#sigProIdad4ff5f82c