Ημερολόγιο Εκδηλώσεων ΦΕ

Ιούλιος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 27 1 2 3 4 5 6
week 28 7 8 9 10 11 12 13
week 29 14 15 16 17 18 19 20
week 30 21 22 23 24 25 26 27
week 31 28 29 30 31

Οι μαθητές του Αρσακείου Λυκείου Πατρών μελετούν τους πρόσφατους σεισμούς σε πραγματικό χρόνο! Συνεργασία του Σχολείου με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο. Δημόσια αναγνώριση από τον Διευθυντή του Ινστιτούτου! Σε παγκόσμιο δίκτυο ο σεισμογράφος του Αρσακείου Πατρών!

Ο καλύτερος τρόπος για να απομυθοποιήσει κανείς ένα φαινόμενο που προκαλεί φόβο, όπως ο σεισμός, είναι να το μελετήσει και να κατανοήσει τα αίτια που το προκαλούν.

Οι μαθητές των Αρσακείων Σχολείων, είχαν την ευκαιρία να μελετήσουν σε πραγματικό χρόνο τους σεισμούς που λαμβάνουν χώρα στην ευρύτερη περιοχή της Πάτρας, αξιοποιώντας τον σεισμογράφο του Σχολείου τους και τη δυνατότητα εξ αποστάσεως πρόσβασης σε αυτόν. Μάλιστα, εντυπωσιάστηκαν όταν, κατά τη διάρκεια του μαθήματος έγινε ένας ακόμα σεισμός και μπόρεσαν να τον επεξεργαστούν την ίδια στιγμή!

Σύμφωνα με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, την Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2021 και ώρα Ελλάδος 00:09 π.μ. έλαβε χώρα σεισμός ο οποίος έγινε έντονα αισθητός στην ευρύτερη περιοχή της Πάτρας. Το μέγεθος του σεισμού ήταν 4,8 βαθμοί της κλίμακας Richter, το εστιακό βάθος 5,1 χιλιόμετρα και το επίκεντρο εντοπίστηκε περίπου 16 χιλιόμετρα βόρεια του Αιγίου στην Παραλία Σεργούλας. Τη σεισμική δόνηση ακολούθησε πλήθος μικρότερων σεισμών, οι οποίοι συνεχίζουν να εκδηλώνονται μέχρι αυτή τη στιγμή.

Μικροί σεισμολόγοι!

Οι μαθητές της Α’ τάξης του Αρσακείου Λυκείου Πατρών με υπεύθυνη την Καθηγήτρια Πληροφορικής - Δρα Σεισμολογίας κ. Όλγα Σταυρουλοπούλου, εφάρμοσαν στην ψηφιακή τους τάξη άσκηση εύρεσης επικέντρου με χρήση των καταγραφών από τον σειμογράφο του Σχολείου (Raspberry Shake 4D). Προσδιόρισαν το επίκεντρο του σεισμού περίπου 23 χλμ. βοριοανατολικά των Αρσακείων Σχολείων στο Πλατάνι, επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου. Σημειώνουμε ότι ο σεισμογράφος έχει καταχωριστεί στο παγκόσμιο δίκτυο σεισμογράφων RaspberryShake, και είναι συνδεδεμένος με το δίκτυο σχολείων του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος H2020-TURNkey, με Επιστημονικό Υπεύθυνο τον Διευθυντή Ερευνών Δρ. Νικόλαο Μελή, Σεισμολόγο στο Γεωδυναμικό Ινστιτούτο.

Οι μαθητές κατάρτισαν πίνακα με τα στοιχεία των σεισμών που καταγράφηκαν τις τελευταίες ώρες από τον σεισμογράφο του Σχολείου και επανέλαβαν την παραπάνω άσκηση για τους μεγαλύτερους σεισμούς (Μέγεθος > 4 Richter).

001

Στον Πίνακα παρουσιάζονται τα στοιχεία των μεγαλύτερων σεισμών και η εκτίμηση της απόστασης από τα Αρσάκεια Σχολεία, όπως αυτή υπολογίστηκε από τους μαθητές.

Στις εικόνες 1 και 2, παρουσιάζεται η διαδικασία υπολογισμού της απόστασης του επικέντρου από τα Αρσάκεια Σχολεία, με χρήση της διαφοράς των χρόνων άφιξης των σεισμικών κυμάτων (P και S) στον σεισμολογικό σταθμό του Σχολείου.

Στην εικόνα 3, παρουσιάζεται η εντυπωσιακή σεισμικότητα των τελευταίων ωρών, όπως καταγράφεται σε πραγματικό χρόνο από τον σεισμογράφο των Αρσακείων Σχολείων Πατρών (https://accelnet.gein.noa.gr/palert_qplot/ARSK_EHZ.html).

Δημόσια αναγνώριση!

Τη συμβολή του Αρσακείου Πατρών προβάλλει ο Δ/ντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου κ. Τσελέντης σε σχετική ανάρτησή του στο Facebook. Ο Καθηγητής σημειώνει μεταξύ άλλων:

"Ένα από τα σχόλια τα οποία επιλέχθηκαν και εγκαταστήσαμε αυτά τα όργανα είναι και τα Αρσάκεια εκπαιδευτήρια Πατρών στο Πλατάνι. Έτσι είναι σα να έχουμε ένα μικρό σεισμολογικό κέντρο στην Πάτρα που αφουγκράζεται τους ήχους της καρδιάς του Εγκέλαδου όταν επισκέπτεται την περιοχή.
Έτσι από χθες, οι μαθητές του Αρσακείου Λυκείου Πατρών, με υπεύθυνη την Καθηγήτρια Πληροφορικής - Δρ. Σεισμολογίας κ. Όλγα Σταυρουλοπούλου (η οποία υπήρξε φοιτήτρια μου και εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή μαζί μου όταν ήμουν στο Παν/μιο Πατρών), παρακολουθούν και επεξεργάζονται τους σεισμούς των τελευταίων ωρών σε πραγματικό χρόνο, αξιοποιώντας τον Σεισμογράφο του Σχολείου τους και τη δυνατότητα εξ αποστάσεως πρόσβασης σε αυτόν."

Δείτε ολόκλητη την ανάρτηση εδώ:
https://www.facebook.com/Prof.Akis.Tselentis/posts/3642507522482044