Αρσάκεια Ιωαννίνων
001Σήμερα που επιστρέφουμε στο σχολείο, στα πρόσωπα όλων μας αχνοφέγγει ακόμα η φρεσκάδα του καλοκαιριού, που δυσκολευόμαστε να αποχωριστούμε.. κι ας ήταν ένα καλοκαίρι, που πέρα από τα γέλια και τη χαρά, άφησε πίσω του -στους μεγαλύτερους ίσως περισσότερο- εικόνες απελπισίας και φόβου: οι φλόγες του καλοκαιριού, οι ζωές που χάθηκαν τόσο απρόσμενα, η αναπάντεχη απόλυτη ανατροπή της ζωής, η περιπέτεια που ξόρκιζαν οι αρχαίοι Έλληνες μέσα από την τέχνη τους, αφήνουν μια πικρή ανησυχία..
Τα τελευταία καλοκαίρια σημαδεύονται όλο και πιο συχνά από την ιδέα αυτής της ξαφνικής ανατροπής, μιας κανονικότητας που γκρεμίζεται συθέμελα: ένας πόλεμος που αναγκάζει τους συνανθρώπους μας να αναζητήσουν άλλη πατρίδα διακινδυνεύοντας τη ζωή των παιδιών τους σε μια βάρκα, ένας σεισμός ή -τόσο κοντά μας- μια πυρκαγιά που εξαφανίζει την υλική ασφάλειά μας και χωρίζει τους αγαπημένους..

001 Η ανακοίνωση των βάσεων και των επιτυχόντων στις Πανεπιστημιακές Σχολές γέμισε χαρά, περηφάνια και ανακούφιση τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, και φυσικά τις οικογένειές τους και εμάς τους καθηγητές τους.
Από τους 53 υποψηφίους του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης είναι πια φοιτητές και φοιτήτριες οι 50: ποσοστό επιτυχίας 94,4% : το 88% σε τμήματα ΑΕΙ και το 12% σε τμήματα ΤΕΙ. Εύλογη λοιπόν είναι η ικανοποίηση όλων μας και ειλικρινή τα συγχαρητήρια στα παιδιά.
Έχει ιδιαίτερη σημασία να σημειωθεί πως οι μαθητές κι οι μαθήτριές μας (σε ποσοστό μεγαλύτερο από 60%) πέτυχαν την εισαγωγή τους σε σχολές υψηλής ζήτησης και σχολές που αποτελούσαν τις πρώτες τους επιλογές, ενώ σε ποσοστό 52% εξασφάλισαν την εισαγωγή τους σε σχολές της Θεσσαλονίκης, στα τμήματα του ΑΠΘ και του ΠαΜακ. Ήταν βέβαια αναμενόμενη η επιτυχία τους μετά την ανακοίνωση των υψηλών βαθμολογιών τους, αλλά η κατάκτηση και ιδιαίτερα καλής σειράς εισαγωγής αποτέλεσε μια ακόμα επιβεβαίωση της προσπάθειας των παιδιών και του σχολείου: το 30% των νέων φοιτητών και φοιτητριών μας έχει εισαχθεί ανάμεσα στους 25 πρώτους της σχολής τους, και μάλιστα το 12% βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των εισαχθέντων.
Τα ολιγομελή και στοχευμένα τμήματα των ομάδων προσανατολισμού που λειτουργούν στο Αρσάκειο Θεσσαλονίκης, η διαρκής υποστήριξη του Σχολείου, η εμπειρία και η κατάρτιση των καθηγητών βοήθησαν και φέτος τους υποψηφίους μας να προετοιμαστούν σωστά και συστηματικά και να πετύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Σήμερα όμως τα συγχαρητήρια και τα χαμόγελα αναμφίβολα ανήκουν στα παιδιά που, έπειτα από μια δύσκολη και πιεστική χρονιά, χαίρονται την εισαγωγή τους στις Πανεπιστημιακές Σχολές.
Δείτε τα αποτελέσματα των αποφοίτων του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στις σελίδες, το ιστολόγιο του Λυκείου Θεσσαλονίκης εδώ
kalokalokairi
για το ξεκίνημα
με οδηγό τους στίχους του Σολωμού

κοίταξε τ' στέρια, κι κενα ναγαλλιάσαν,
και την χτινοβόλησαν και δεν την σκεπάσαν·
Διονύσιος Σολωμός, Ο Κρητικός

1975Όθων Περβολαράκης, Παπαρούνες (1918) 

Πολύς λόγος γίνεται τους τελευταίους μήνες για τον ρόλο του Λυκείου, τον χαρακτήρα και τη μορφωτική του δύναμη. Αμφισβητείται ολοένα και περισσότερο η προσφορά του, αφού η παιδευτική του αξία  χάνεται, καθώς λένε, στο κυνήγι του προσωρινά χρήσιμου, και οι μαθητές του μοιάζουν οδοιπόροι που βαδίζουν ταλαιπωρημένοι στην έρημο των εξετάσεων..

Με τι ψυχή, με τι χαμόγελο να γυρίσουν οι μαθητές κι οι μαθήτριές μας, έφηβοι ολοζώντανοι και διψασμένοι, σ΄ ένα τέτοιο στεγνό σχολείο; Με τι όρεξη, τι δύναμη να ξεκινήσουμε εμείς οι δάσκαλοι την καλλιέργεια της νέας εύφορης γης, αν είναι αληθινή η προοπτική ενός άγονου μαθήματος;

Περισσότερα
Πρόσκληση
Εικονική Επιχείρηση "mythos by"
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ Λυκείου, που εκπονούν την Ερευνητική Εργασία με θέμα «Δημιουργώ την δική μου επιχείρηση», στο πλαίσιο του προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων (SEN/JA Greece), δημιούργησαν την εταιρεία mythos by. Οι μαθητές, ακολουθώντας διάφορες τεχνικές έρευνας και brainstorming, αποφάσισαν να δραστηριοποιηθούν στον χώρο δημιουργίας ενθυμίων με στόχο την ανάδειξη των αντικειμένων που δημιουργούν νέοι καλλιτέχνες εμπνεόμενοι από την πόλη της Θεσσαλονίκης. Εθελόντρια εταιρεία και αρωγός στην προσπάθεια της ομάδας είναι η εταιρεία «hellofrom», μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη επιχείρηση στον χώρο των ενθυμίων. Οι συνιδρυτές της εταιρείας , ο κ. Κωνσταντίνος Δρακώτης και η κα Ρωξάνη Φαλτζή, από την πρώτη στιγμή υποστήριξαν τους μικρούς επιχειρηματίες μιλώντας τους για τις βασικές αρχές του μάρκετινγκ και για την ανάγκη των ανθρώπων να διατηρούν τις εμπειρίες τους μέσω της αγοράς αναμνηστικών.
Ήδη η εταιρεία mythos by είχε μια επιτυχημένη παρουσία στις χριστουγεννιάτικες εορταγορές του Δημοτικού και του Γυμνασίου-Λυκείου, ενώ προετοιμάζεται για την συμμετοχή της στην Εμπορική Έκθεση Θεσσαλονίκη 2018 - Trade Fair 2018 που θα διεξαχθεί την Παρασκευή 27 Απριλίου 2018 στο Εμπορικό Κέντρο Mediterranean Cosmos, στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ».

1949
Κλικ για μεγέθυνση
Την Παρασκευή 5 Μαΐου 2017 πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης η 3η Διασχολική Συνάντηση Χορωδιών και Μουσικών Σχημάτων, με τη συμμετοχή τεσσάρων φιλοξενούμενων σχολείων, των παιδικών-νεανικών χορωδιών που διευθύνει ο Ανδρέας Καρακότας, και φυσικά της Χορωδίας των μαθητών και αποφοίτων του Αρσακείου Θεσσαλονίκης. Ήταν η τελευταία εκδήλωση της σχολικής χρονιάς για το Αρσάκειο Λύκειο και ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο την καλλιτεχνική δημιουργικότητα των μαθητών και μαθητριών μας, την αποτελεσματική τους προσπάθεια, το ταλέντο και τη συνεργατικότητά τους. Μαζί όμως φανέρωσε και τη φιλόξενη διάθεση του Σχολείου μας που υποδέχθηκε θερμά περισσότερους από τριακόσιους μαθητές και μαθήτριες μαζί με τους καθηγητές και τους συνοδούς τους. Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στα παιδιά που συμμετείχαν με οποιοδήποτε τρόπο, καθώς και στους καθηγητές που τα καθοδήγησαν και ανέλαβαν τη διοργάνωση της επιτυχημένης αυτής εκδήλωσης. Ξεχωριστές ευχαριστίες οφείλονται στους εθελοντές και τις εθελόντριες του Σχολείου μας, που με ιδιαίτερο ζήλο υποδέχτηκαν τους καλεσμένους μας, και στους γονείς που υποστήριξαν πρόθυμα την εκδήλωση. Η θέρμη και η ποιότητα της εκδήλωσης οφείλεται σε όλα τα μέλη της σχολικής μας κοινότητας και αντανακλά το ενδιαφέρον και την αγάπη για το Σχολείο μας.

Αποσπάσματα της εκδήλωσης θα αναρτηθούν σύντομα στις σελίδες, το ιστολόγιο του Λυκείου


001 002
001 002
Το αναλυτικό πρόγραμμα και περισσότερες λεπτομέρειες για τη διοργάνωση έχουν αναρτηθεί στις σελίδες http://arsakeiolykeiothess.blogspot.gr/2017/04/3_27.html
...για το καλωσόρισμα
1608-002
Χρήστος Μποκόρος, 
Σύνθεση με ρόδια



Ο ρεμβασμός κι η σχόλη του καλοκαιριού αφήνουν χρόνο και χώρο να παρατηρήσουμε τα μικρά και μεγάλα θαύματα που μας περιβάλλουν: το βλέμμα κι ο νους μας καθυστερεί στα φεγγάρια και τα ηλιοβασιλέματα,  τα αυτιά μας κρατούν το κύμα στα βότσαλα κι η έκπληξή μας μεγαλώνει, όταν αντιλαμβανόμαστε τη μυστική ζωή των λουλουδιών και των δέντρων..
Τότε φανερώνεται κι ο ρυθμός των στίχων και αποκτούν νόημα οι εικόνες των ποιητών που το χειμώνα και στην καθημερινότητά μας μας ξενίζουν: 

...πέστε μου είναι η τρελή ροδιά
Που σκιρτάει στο φως σκορπίζοντας το καρποφόρο γέλιο της
Με ανέμου πείσματα και ψιθυρίσματα,
Που βάζει ανύποπτη μες στα χλωρά πανέρια τους τα φώτα
Που ξεχειλίζει από κελαηδισμούς τα ονόματά τους, πέστε μου
Είναι η τρελή ροδιά που μάχεται τη συννεφιά του κόσμου;

1573 apofoitoi-1573

Λεύκωμα αποφοίτων 2016
Μοιραστήκαμε το ταξίδι ως εδώ: μοιραστήκαμε γνώσεις κι έγνοιες μαζί σας, κοπιάσαμε μαζί σας -κι ας μοιάζαν κάποτε στείρες κι ανώφελες οι «γνώσεις», σχολαστικές και στεγνές-˙ σταθήκαμε δίπλα σας με προσήλωση, με θέληση να σας στηρίξουμε, να εξοπλίσουμε το νου σας με ιδέες και δύναμη˙ και τώρα, είμαστε εμείς που κλέβουμε αισιοδοξία απ΄την ανάγκη σας να κατακτήσετε, ν΄αλλάξετε τον κόσμο..


Σε μια εποχή που το παράλογο και το άδικο μοιάζει να κυριαρχούν, εμείς εδώ -εσείς κι εμείς, οι δάσκαλοί σας- με λογισμό και μ΄όνειρο, θεμελιώνουμε τη βεβαιότητα πως με το λόγο ο άνθρωπος μπορεί να χαράζει τον δικό του καλύτερο δρόμο..

Στα πρόσωπά σας αποτυπώνεται η αλήθεια αυτής της αισιοδοξίας: πρόσωπα νέων ανθρώπων που κοιτάζετε τολμηρά κι αισιόδοξα τα όνειρά σας, που ξέρετε -ή σιγά σιγά θα μάθετε- πως ο λόγος, η σκέψη κι η αγάπη που καλλιεργήσαμε σ΄αυτές εδώ τις τάξεις δεν χάνουν ποτέ τη δύναμή τους... κι αυτή είναι η δύναμη της παιδείας, που υπερβαίνει τη μετάδοση της γνώσης, που χτίζει σχέσεις ουσιαστικές ανάμεσά σας, ανάμεσά μας.

Στα ταξίδια σας
να σας συντροφεύουν εικόνες, ιδέες και γνώσεις
που γεννήθηκαν στις τάξεις του σχολείου μας,
να δίνουν πάντα αξία και ποιότητα στα βήματά σας
και να γεμίζουν χαμόγελο το πρόσωπό σας...

οι καθηγητές και οι καθηγήτριές σας
αρσάκειο λύκειο θεσσαλονίκης
ιούνιος 2016



Θέλω γράμματα
Γιώργος Θεοτοκάς, Αργώ [1933]

1214Σαν ο Δαμιανός τελείωσε τη τρίτη του ελληνικού, ο γερο-Φραντζής είπε πως αρκετά γράμματα είχε μάθει και ήτανε καιρός να πιάσει δουλειά. Ο μικρός θα ήτανε δεκατριώ ή δεκατεσσάρω χρονώ. Μόλις άρχιζε να αποκτά μια συνείδηση κάπως καθαρή του κόσμου και τον κατείχε κιόλας το πάθος της γνώσης.. Το ασχημάτιστο και ερεθισμένο πνεύμα του δεν μπορούσε να σταματήσει πουθενά, γλιστρούσε απάνω απ' όλα αυτά τα απλοϊκά διαβάσματα προς όλες τις μεριές, προμάντευε θολά και λαχταρούσε κάποιες ανώτερες περιοχές της μάθησης. Δεν ήξερε βέβαια τι νόημα είχαν αυτά τα άγνωστα πράματα που τον σαγήνευαν τόσο. Ακολουθούσε αυθόρμητα την ορμή της ψυχής του, που τον έσερνε προς τα εκεί, και ονειρευότανε να γίνει μια μέρα ένας μεγάλος δάσκαλος που να κατέχει καλά, με τα δυο του χέρια, όλην τη σοφία των ανθρώπων, όλα τα βιβλία, όλα τα «γράμματα», και να μοιράζει γενναιόδωρα αυτούς τους θησαυρούς στους τριγυρινούς του. ..
— Το γένος δεν έχει ανάγκη από πολλά γράμματα, αποκρίθηκε απότομα και ξερά ο γερο-Φραντζής, το γένος έχει ανάγκη από παράδες.
...Ο μικρός έμπηξε τα κλάματα και τις φωνές. Δεν ήθελε, δεν μπορούσε να αρνηθεί τα βιβλία του και τα όνειρά του.. Μαζεύτηκε σε μια γωνιά, χτυπούσε το στήθος του με τις γροθίτσες του και ούρλιαζε μες στους λυγμούς του:
— Θέλω γράμματα! Θέλω γράμματα!

1501a 1501b
Η εβδομάδα κώδικα μας δίδαξε πολλά: πρώτα πρώτα ότι η αλληλοδιδακτική μέθοδος δεν πεθαίνει ποτέ. Δεύτερον, ότι οι απόφοιτοί μας όχι μόνο διαπρέπουν στην οικουμένη, αλλά και ότι μας θυμούνται και μας αγαπούν. Τρίτον, ότι ο ανθρώπινος παράγων, εκπεφρασμένος μέσα από τη θέληση για μάθηση, υπερισχύει κάθε άλλου (της τεχνολογίας συμπεριλαμβανομένης).

Ήδη από  καλοκαίρι του 2014 η Διευθύντρια και η καθηγήτρια πληροφορικής προετοίμαζαν το σχέδιο ανταποκρινόμενες στην πρόσκληση της Neelie Kroes, Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την πραγματοποίηση της Εβδομάδας Προγραμματισμού (11-17 Οκτωβρίου 2014). Το σχολείο μας είχε συμμετάσχει και το προηγούμενο Σχολικό Έτος, όταν η πρωτοβουλία αυτή των «Νέων Συμβούλων» από την «Ψηφιακή Ατζέντα για την Ευρώπη» έλαβε για πρώτη φορά σάρκα και οστά. Φέτος ζητήσαμε ενισχύσεις από εξέχοντες αποφοίτους και επιπλέον κινητοποιήσαμε μαθητές μεγαλύτερης τάξης να μεταδώσουν τα φώτα τους σε μαθητές μικρότερης τάξης μέσα στο σχολείο μας.

Πού αρχίζει κάτι και πού τελειώνει; Πώς ξεκινά μια προσπάθεια και πώς ευοδώνεται; Πότε γνωρίζουμε την κατάλληλη στιγμή, για να ορίσουμε την πρώτη αρχή ή να καθορίσουμε το τέλος;

Για τη Μαθητική Κοινότητα τα πράγματα είναι απλά: στις 11 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο γίνεται ο Αγιασμός στο σχολείο και τα μαθήματα ξεκινούν. Για τους εκπαιδευτικούς οι εργασίες έναρξης του νέου σχολικού έτους τρέχουν ήδη από την 1η Σεπτεμβρίου. Αντιστοίχως στις 30 Ιουνίου ολοκληρώνεται μια φάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας για μικρούς και μεγάλους και ακολουθεί η ανασυγκρότηση του θέρους. Για κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο που θέτει στόχους και αγωνίζεται να τους πραγματοποιήσει ο κύκλος «αρχή και τέλος» δεν σταματά ποτέ.

Για άλλη μια φορά στις 11 Σεπτεμβρίου και φέτος το σχολείο γέμισε φωνές, ζωντάνεψε και πάλι ύστερα από τρεις μήνες χάρη στη δύναμη της νιότης που εισέβαλε «με ηχολόγισμα δικό της», κατά τον Διονύσιο Σολωμό. Κάθε αίθουσα, τα εργαστήρια, οι αυλές, τα πάντα έγιναν ο χωροχρόνος  των μαθητών, ξανάγιναν δικά τους, ώσπου να ολοκληρωθεί και ο κύκλος αυτός, να συμπληρωθεί το σχολικό έτος 2014-2015 και να αφεθούν άπαντες στη θερινή ραστώνη. Ένα τέλος που έρχεται προγραμματισμένα στις 30 Ιουνίου 2015, μόνο που, για να συνεχίσουμε τη σκέψη του Σολωμού, «τέτοιο τέλος είναι αρχή».