Αρσάκεια Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο τού απολογισμού για τα σχέδια δράσης τής εσωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας τού έτους 2022-2023, ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο σχέδιο δράσης τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού «Μαθαίνω για την ιστορία μέσα από τη διοργάνωση επίσημης γιορτής για την εθνική επέτειο τής 25ης Μαρτίου».

Πανηγυρικός λόγος

Ένα από τα βασικά στοιχεία τής εορτής είναι ο πανηγυρικός λόγος ο οποίος συγγράφεται και εκφωνείται.
Τον πανηγυρικό λόγο ανέλαβε η φιλόλογος κ. Μαρία Βενετή,  η οποία διερεύνησε σε βάθος και παρουσίασε με επιστημονικό τρόπο μέσω powerpoint τις βασικές πτυχές τής Ελληνικής Επανάστασης.

Στην εισαγωγή της η ομιλήτρια επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Σε ό,τι αφορά την ελληνική επανάσταση πρέπει να υπογραμμισθεί ότι η σημασία της δεν έχει ακόμη αναδυθεί επαρκώς. Το Εικοσιένα αποτελεί ασφαλώς τη μεγάλη ιστορική τομή τής νεότερης εθνικής μας πορείας. Παράλληλα όμως συνιστά τόσο πολυδύναμο ιστoρικό γεγονός, ώστε να προσφέρεται ακόμη και σήμερα σε ποικίλες προσεγγίσεις. Έως τώρα η εντός Ελλάδος ιστορική έρευνα ωθήθηκε κυρίως σε εσωστρεφείς αναλύσεις τού φαινομένου, επικεντρωμένες ασφαλώς στον εθνικοαπελευθερωτικό χαρακτήρα τής επανάστασης. Κάτι τέτοιο αποτελούσε θεμελιώδη συνθήκη κατανόησης τού αγώνα των Ελλήνων, αλλά προσέγγιζε το γεγονός εκ των έσω, αφήνοντας ανοιχτή την εκ των έξω εκτίμησή του, δηλαδή την θεώρηση τού Ελληνικού Ξεσηκωμού ως διεθνούς εμβέλειας ιστορικού γεγονότος. Σχετικά πρόσφατα έχει αρχίσει να καταγράφεται στην ιστοριογραφία μια τάση χαρτογράφησης τής Ελληνικής Επανάστασης εντός διεθνούς πλαισίου.
Η Ελληνική Επανάσταση περιγράφεται πλέον ως μια διαδικασία συνδεδεμένη με το διεθνές περιβάλλον, μάλιστα σε ευρύτερο πλαίσιο από αυτό που συνήθως αναφέρουμε, δηλαδή το πλαίσιο των ιδεών τού Διαφωτισμού και των διπλωματικών ενεργειών μεταξύ των δυνάμεων των Ευρωπαϊκών Συμμαχιών. Στην πραγματικότητα υπάρχει μια εντονότερη διάδραση τής Ελληνικής Επανάστασης με το διεθνές κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι τής εποχής της, το οποίο περιλαμβάνει και τις υπερατλαντικές χώρες (κυρίως την Αϊτή, την πρώτη χώρα που αναγνώρισε το ελεύθερο ελληνικό κράτος, και τις ΗΠΑ). Άλλωστε είναι καίρια η συμβολή τής Αμερικανικής Επανάστασης στη σύνταξη των πρώτων Ελληνικών πολιτειακών κειμένων, όπως ήταν και αυτή τής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων της Γαλλικής Επανάστασης. Στην Ευρώπη επίσης –στο ευρύτερο πλαίσιο της επανάστασης αναδεικνύεται ένα φαινόμενο ιστορικής σημασίας, ένα συγκινητικό φιλελληνικό κίνημα. Είναι πρωτοφανής η ροή επωνύμων και απλών ανθρώπων στην Ελλάδα με σκοπό ακόμη και να θυσιάσουν τη ζωή τους για να επιτευχθεί η δίκαιη ελευθερία των Ελλήνων. Εξελίσσεται δε το φιλελληνικό κίνημα σε κύριο μοχλό μεταστροφής τής επίσημης πολιτικής των ευρωπαϊκών κρατών και σε ουσιαστική απομόνωση τού Μέτερνιχ. Η ιδιαίτερη αγάπη των Ευρωπαίων προς κάθε τι το ελληνικό, η λαμπρότητα με την οποία περιβαλλόταν ο αρχαίος ελληνικός κόσμος στην Ευρώπη, το ομόθρησκον Ελλήνων και Ευρωπαίων, αλλά κυρίως η πίστη των Ελλήνων στο δίκαιο, καθώς και η αυτοθυσία με την οποία διεκδίκησαν την ελευθερία τους αποτέλεσαν τόσο τους βασικούς πυλώνες τού Φιλελληνισμού όσο και τις ιδεολογικές προκείμενες τού ελληνικού αγώνα».


Οι μαθητές και οι μαθήτριες εμπλούτισαν τις γνώσεις τους σχετικά με πτυχές τής Εληνικής Επανάστασης και σε συνδυασμό με τα δρώμενα και τα καλλιτεχνικά μέρη τής εορτής απέκτησαν μια πιο βιωματική σχέση με το θέμα.

Θεατρικό κείμενο

Η κ. Σπυριδούλα Φάρου, φιλόλογος, συνέγραψε το θεατρικό κείμενο «Και αν πρέπει να πεθάνουμε για την Ελλάδα θεία είν' η δάφνη» με θέμα τον γαλλικό Φιλελληνισμό και την ανάδειξη τής συμμετοχής τής Μαντώς Μαυρογένους στην Ελληνική Επανάσταση.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες κατανόησαν άδηλες και αφανείς πτυχές τής ζωής τής Μαντώς Μαυρογένους, που αναδεικνύουν τη συμμετοχή και την προσφορά της στη διάδοση τού ελληνικού ζητήματος μέσω των επιστολών της και την επικοινωνία της με Γαλλίδες που συμμετείχαν στο κίνημα τού Φιλλεληνισμού.
Συγχρόνως, συνειδητοποίησαν πως οι αξίες τού ανθρωπισμού τής αλληλεγγύης και η ιδέα τής ελευθερίας ενώνουν τους λαούς υπερνικώντας τις διαφορές τους (εθνικές, κοινωνικές, θρησκευτικές).

Οι φιλόλογοι κ. Αχιλλέας Παπαθανασίου και Σοφία Ραπτάκη επιμελήθηκαν και συνεπικούρησαν στην τελική μορφή τού θεατρικού κειμένου για την υλοποίηση τής γιορτής τής 25ης Μαρτίου.

Η επιλογή τού συγκεκριμένου θέματος  τής γιορτής είναι αποτέλεσμα τής εργασίας τού σχολικού έτους 2021-2022 σχετικά με τον γαλλικό Φιλελληνισμό και το αντίστοιχο υλικό που αναρτήθηκε στο blog τού Σχολείου.

Πρόσκληση και πρόγραμμα εορτής

Για τις ανάγκες τής εορτής σχεδιάστηκε πρόσκληση και πρόγραμμα τα οποία επιμελήθηκε η κ. Αθηνά Δεληγιάννη, παρασκευάστρια.

Θεατρικά κοστούμια - Συνεργασία με το βεστιάριο τής Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Οι καθηγήτριες κ. Χρυσάνθη Βαβέτση, θεολόγος, και Έλενα Κορρέ, θεατρολόγος, επισκέφθηκαν το βεστιάριο τής Εθνικής Λυρικής Σκηνής και επέλεξαν τα κατάλληλα κοστούμια για την δραματοποιημένη παρουσίαση τού θεατρικού κειμένου. 

Την επικοινωνία και τη διοργάνωση τής ενοικίασης των κοστουμιών, αλλά και τη μεταφορά τους από και προς το βεστιάριο, καθώς και την επιμέλεια σχετικά με την ειδική φροντίδα την οποία απαιτούσαν ως αυθεντικά κοστούμια από διαφορετικές παραστάσεις τής Εθνικής Λυρικής Σκηνής ανέλαβε η κ. Χρυσάνθη Βαβέτση.

Η χρήση των κοστουμιών ανέδειξε το κλίμα τής εποχής τού θεατρικού.
Οι μαθητές και μαθήτριες ανταποκρίθηκαν θετικά και φρόντισαν με υπευθυνότητα κάθε κοστούμι, μπαίνοντας ενεργά σε κάθε ρόλο τον οποίο είχαν διδάξει οι υπεύθυνοι καθηγητές κ. Χρυσάνθη Βαβέτση, θεολόγος, Ευάγγελος Ζεβόλης, φυσικός, και Έλενα Κορρέ, θεατρολόγος.

Θεατρική επιμέλεια και σκηνοθεσία

Τη σκηνοθετική μεταφορά και επεξεργασία τού κειμένου ανέλαβε η κ. Έλενα Κορρέ, η οποία με επιτυχία αποτύπωσε το κλίμα τής εποχής και τις πτυχές των προσώπων και των ρόλων.

Σκηνικό

Το κλίμα τού γαλλικού σαλονιού, όπου εκτυλισσόταν η πλοκή τού θεατρικού έργου, αλλά και η ανάδειξη τού προσώπου τής Μαντώς Μαυρογένους μέσω ιστορικής γκραβούρας-προσωπογραφίας αποτυπώθηκαν με επιτυχία μέσω τού σκηνογραφικού ευρήματος τού κ. Παπουτσάκη, καθηγητή Καλλιτεχνικών, με τρεις ψηφιακές εκτυπώσεις υψηλής ποιότητας σε τροχήλατα ταμπλό, τα οποία εναλλάσσονταν ανάλογα με τη σκηνή και την υπόθεση.

Μαθητική χορωδία

Οι μαθητές και οι μαθήτριες διδάχθηκαν την ιστορική πλευρά των γεγονότων τής Επανάστασης συμμετέχοντας στη μαθητική χορωδία τής εορτής υπό τη διεύθυνση και διδασκαλία τής κ. Κωνσταντίνας Γύφτουλα, μουσικού.
Ύμνοι, παραδοσιακά τραγούδια και σύγχρονες μελωδίες ανέδειξαν και συμπλήρωσαν την εορτή, ενώ, παράλληλα, αποτέλεσαν έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας σχετικά με την Ελληνική Επανάσταση.

Παραδοσιακοί χοροί

Οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων τής Α΄ τάξης διδάχθηκαν από τον κ. Ευθύμιο Κάτσικα, καθηγητή Φυσικής Αγωγής, παραδοσιακούς χορούς που για πρώτη φορά παρουσίασαν σε κοινό.
Η ενίσχυση τής εθνικής συνείδησης ήταν ένας από τους στόχους τού σχεδίου δράσης, στο πλαίσιο τού οποίου οργανώθηκε και η εορτή τής 25ης Μαρτίου.
Έτσι, ο πλούτος τής εθνικής μας κληρονομιάς αποτυπώθηκε και μέσω των παραδοσιακών χορών, τους οποίους με μεγάλη υπερηφάνεια παρουσίασαν στο κοινό τής επίσημης εορτής οι μαθητές και οι μαθήτριες.
Οι παραδοσιακές φορεσιές ολοκλήρωσαν την εικόνα των χορευτών και των χορευτριών, τονίζοντας την ομορφιά τής παράδοσης αλλά και τής γνώσης τού ιστορικού παρελθόντος, με κυρίαρχο κομμάτι τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς.