Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας στο Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού
Κάθε χρόνο εορτάζεται στις 21 Φεβρουαρίου με πρωτοβουλία της UNESCO η Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας (International Mother Language Day, IMLD).
Στο πλαίσιο του εορταστικού αφιερώματος για την σημαντική αυτή Διεθνή Ημέρα, ομάδα φιλολόγων του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού (Σπ. Δημητρακοπούλου, Δήμ. Αγιασοφίτη και Γ. Αντωνιάδης), υπό την καθοδήγηση της Διευθύντριας Νέλλης Παππά, σχεδίασαν και υλοποιούν με τη βοήθεια και των καθηγητών Πληροφορικής του σχολείου μας έρευνα με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο στους μαθητές με στόχο αφενός την ανάδειξη της μητρικής γλώσσας ως μέσου επίγνωσης της ταυτότητας των μαθητών και αφετέρου την προώθηση της πολυγλωσσίας ως παράγοντα γόνιμης πολιτισμικής αλληλεπίδρασης.
Αξιοσημείωτα όσα υπογραμμίζει ο Γ. Μπαμπινιώτης αναφερόμενος στο νόημα της Ημέρας: «Αυτό που πρέπει να τονιστεί και που κατεξοχήν διακρίνει τη μητρική από μια ξένη γλώσσα είναι ότι για κάθε φυσικό ομιλητή η γνώση τής μητρικής γλώσσας δεν είναι ένα απλό εργαλείο συνεννόησης («εργαλειακή αντίληψη»), αλλά είναι κύριο συστατικό τής ταυτότητάς του, είναι ο πολιτισμός του μέσα από το ιστορικό εννοιολογικό φορτίο των λέξεων που χρησιμοποιεί, είναι η ψυχοσύνθεσή του και η νοοτροπία τού λαού του, είναι ο τρόπος που βλέπει και εκφράζει τον κόσμο του, είναι η σκέψη του, είναι η πατρίδα του. Είναι δηλ. όλα τα στοιχεία που συνιστούν την «αξιακή αντίληψη» τής γλώσσας, μια έννοια που υπερβαίνει κάθε απλή χρηστική αντίληψη.»

ΟΧΙ ΒΙΑ

Με πρωτοβουλία του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του σχολείου, οι μαθητές της Γ’ λυκείου του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού προέβησαν σε μια πρωτότυπη μορφή συμπαράστασης προς την οικογένεια του αδικοχαμένου Άλκη Καμπανού. Σχημάτισαν με τη βοήθεια και μελών του εργατοτεχνικού προσωπικού της Φ.Ε. το σύνθημα ΟΧΙ ΒΙΑ με τεράστια γράμματα, καθισμένοι καταρχάς οκλαδόν όλοι μαζί και εν συνεχεία με τα σχολικά σακίδιά τους, έτσι ώστε το σύνθημα να φαίνεται ευκρινώς από όλο το κεντρικό κτήριο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού.
Οι μαθητές θέλησαν με τον τρόπο αυτό να εκφράσουν τη σθεναρή αντίδρασή τους σε κάθε μορφή βίας και ακόμα περισσότερο στην οπαδική βία, που είχε ως τραγικό αποτέλεσμα να χαθεί η ζωή του δεκαεννιάχρονου φοιτητή στη Θεσσαλονίκη. Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού έχει άλλωστε θέσει για τη σχολική χρονιά 2021-22 ως βασικό σχέδιο δράσης της εσωτερικής του αξιολόγησης την ενημέρωση μαθητών και εκπαιδευτικών πάνω στις διάφορες μορφές βίας και την με κάθε τρόπο καταπολέμησή της.

Οι μαθητές του σχολείου μας συζητούν για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις

Ο κ. Άγγελος Συρίγος, αναπληρωτής καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και υφυπουργός Παιδείας επισκέφθηκε την Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, κατόπιν προσκλήσεως της Διευθύντριας Νέλλης Παππά. Ο κ. Συρίγος επί δύο διδακτικές ώρες μίλησε στους τελειοφοίτους του σχολείου μας, καθώς και στους μαθητές του Ανθρωπιστικού Τμήματος της Β’ λυκείου (τμήμα Π1) στον χώρο του Θεάτρου για ποικίλα θέματα της ειδικότητάς του.

Την ατζέντα διαμόρφωσαν, κατόπιν επιθυμίας του κ. Συρίγου, οι ίδιοι οι μαθητές, που με τις πολλές και ενδιαφέρουσες ερωτήσεις τους ζήτησαν από τον ομιλητή να μάθουν, μεταξύ άλλων πολλών, για τη μακροχρόνια διένεξη Ελλάδας και Τουρκίας, την νοοτροπία του τουρκικού λαού, το πολιτικό καθεστώς στην Τουρκία, παλαιότερα θερμά επεισόδια μεταξύ των δύο χωρών, τον ρόλο των ΗΠΑ και άλλων Δυνάμεων στη ΝΑ Μεσόγειο, κ.ά.. Ο κ. Συρίγος με το μικρόφωνο στο χέρι κινούνταν μεταξύ των μαθητών και απάντησε σε όλες τους τις απορίες, προσφέροντας απλόχερα γνώσεις, ιστορικές πληροφορίες για γνωστά και άγνωστα γεγονότα, προσωπικά βιώματα από τη μακρόχρονη σταδιοδρομία του στη μελέτη των διεθνών σχέσεων. Υπήρξε μία πλούσια και εποικοδομητική συζήτηση για τους μαθητές και μία αξέχαστη εμπειρία για εκείνους και για τους εκπαιδευτικούς που παρακολούθησαν.

Μνημόνιο Συνεργασίας του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού με το Χαμόγελο του Παιδιού

Την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου η Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Νέλλη Παππά επισκέφθηκε, συνοδευόμενη από την Θεολόγο κ. Χρύσα Βαβέτση, τα γραφεία του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στην Αγία Παρασκευή. Βασικός σκοπός τη επίσκεψης ήταν να γνωρίσουν από κοντά η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση τα στελέχη του σημαντικού αυτού μη κερδοσκοπικού οργανισμού και τον Πρόεδρό του, κ. Γιαννόπουλο, να ενημερωθούν αναλυτικά για τις πλούσιες δραστηριότητες και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Χαμόγελου και να υπογράψουν εκ μέρους του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Μνημόνιο Συνεργασίας με το Χαμόγελο, που προβλέπει την εφαρμογή και διάδοση επωφελών πρακτικών για την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών.
Με την υπογραφή του εν λόγω Μνημονίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού εισέρχεται σε δίκτυο δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων που συνεργάζονται στενά με το Χαμόγελο υπέρ των δικαιωμάτων των παιδιών και εργάζονται εντατικά για την προστασία τους. Η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση ξεναγήθηκαν στους καλαίσθητους χώρους του κτηρίου της Αγίας Παρασκευής και εντυπωσιάστηκαν από τη δουλειά που γίνεται εκεί: επιμορφώσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, συντονισμός ενεργειών πανελληνίως, συνεργασίες με Κύπρο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης παιδιών και οικογενειών, ιατρική περίθαλψη, κ.ά.. Η συνεργασία που επισφραγίστηκε με το Μνημόνιο το οποίο συνυπογράφηκε από το σχολείο μας και το Χαμόγελο θα αφορά σε ποικίλες δραστηριότητες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών και εμπλοκής τους σε κοινωνικές ενέργειες επωφελείς για τους ίδιους, αλλά και για τα παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Παιδεία και Ιστορική Μνήμη

Διανύουμε μια πολύ πυκνή σε αξιομνημόνευτες ημέρες περίοδο.

Στις 24 Ιανουαρίου εορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, στις 27 Ιανουαρίου τιμούμε την Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος και στις 30 Ιανουαρίου εορτάζουμε τους Τρεις Ιεράρχες (Ιωάννη Χρυσόστομο, Βασίλειο τον Μέγα και Γρηγόριο Ναζιανζηνό), προστάτες των γραμμάτων και των μαθητών.

Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού τιμά τις σημαντικές αυτές μέρες με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που έχουν ετοιμάσει εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων και που, λόγω των έκτακτων καιρικών φαινομένων, θα επεξεργαστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί με την επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία. Παιδεία-εκπαίδευση και ιστορική μνήμη άλλωστε είναι έννοιες αλληλένδετες. Η φροντισμένη εκπαίδευση συντηρεί την ιστορική μνήμη, διδάσκει και ερμηνεύει τα λάθη του παρελθόντος και καλλιεργεί όλες εκείνες τις αξίες που αποτρέπουν από νέα ιστορικά εγκλήματα.