Αρσάκεια Ιωαννίνων

H EN AΘHNAIΣ

ΦIΛEKΠAIΔEYTIKH ETAIPEIA

(έτος ιδρύσεως 1836)

 

ΑΡΣΑΚΕΙΑ _ ΤΟΣΙΤΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΑΘΗΝΩΝ-ΠΑΤΡΩΝ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

 

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΛΥΚΕΙΩΝ


Έκδοση 2018

ΙΙ. Η ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Αρσάκεια _ Τοσίτσεια Σχολεία

Τα Αρσάκεια _ Τοσίτσεια Σχολεία ανήκουν στη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 1836. Τρεις φωτισμένοι Έλληνες, ο Ιωάννης Κοκκώνης (1796-1864), Επιθεωρητής Στοιχειώδους Εκπαίδευσης και εμπνευστής τής ιδέας ίδρυσης τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, ο διδάσκαλος τού Γένους Γεώργιος Γεννάδιος (1786-1854) και ο Αρχιμανδρίτης Μισαήλ Αποστολίδης (1789-1862), μαζί με άλλους εβδομήντα πατριώτες, μεταξύ των οποίων και αγωνιστές του 1821, ίδρυσαν ένα Σωματείο με την επωνυμία «Η εν Αθήναις Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία».    

Τα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, με παράδοση εκπαιδευτικής πρωτοπορίας που θεμελιώθηκε από τη στιγμή τής ίδρυσής τους, συνεχώς προσαρμόζονται στις εκάστοτε νέες συνθήκες -εκπαιδευτικές και γενικότερες. Έτσι, διαμορφώνεται ένα διευρυμένο πρόγραμμα σπουδών, με στόχο την ουσιαστική καλλιέργεια των μαθητών σε ό,τι αφορά τη σύγχρονη πνευματική και κοινωνική πραγματικότητα τής πατρίδας μας αλλά και τού κόσμου, μέσα από σειρά δραστηριοτήτων.

Το εκπαιδευτικό έργο στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία στηρίζεται στις διαχρονικές αξίες τής κλασικής παιδείας σε συνδυασμό με τη σύγχρονη δυναμική τής επιστημονικής και τής τεχνολογικής κατάρτισης.

Πυρήνας τού εκπαιδευτικού προγράμματος είναι το πρόγραμμα τού Υπουργείου Παιδείας, το οποίο είναι εμπλουτισμένο με διδακτικά αντικείμενα, εκπαιδευτικές δραστηριότητες κ.ά. (τόσο στο πρωινό πρόγραμμα, όσο και στο πλαίσιο των Απογευματινών Ομίλων).

Η εκπαιδευτική καθημερινή διαδικασία γίνεται σύμφωνα με τις σύγχρονες διδακτικές μεθόδους, με πλούσιο υποστηρικτικό υλικό και με τη χρήση εποπτικών τεχνολογικών μέσων.

Στα Αρσάκεια _ Τοσίτσεια Σχολεία υπηρετούν εκπαιδευτικοί απόλυτα καταρτισμένοι στα αντικείμενα που διδάσκουν. Αντιμετωπίζουν τη διδασκαλία ως λειτούργημα και όχι ως απλή διεκπεραίωση, πιστοί στον ρόλο τού αληθινού δασκάλου και όχι τού απλού διδάσκοντος. Με τη λογική αυτή, ουσιαστικό κριτήριο για τη στελέχωση των Σχολείων εκτός από την επιστημονική επάρκεια των εκπαιδευτικών είναι και το παιδαγωγικό ήθος τού δασκάλου.

Στα Αρσάκεια _ Τοσίτσεια Σχολεία (Νηπιαγωγεία-Δηµοτικά-Γυμνάσια-Λύκεια) σκοπός τής παιδευτικής διαδικασίας και τής εκπαιδευτικής εργασίας είναι:

- Η αγωγή µε τη διπλή της αποστολή, δηλαδή την ψυχική και πνευµατική καλλιέργεια και τη σύµµετρη ανάπτυξη των κλίσεων και δεξιοτήτων τού µαθητή, ώστε αυτός να διαπλάσσει σταδιακά πολύπλευρη και ολοκληρωµένη προσωπικότητα.

- Η γνώση, δηλαδή η κατάκτηση σταθερών και χρήσιµων γνώσεων από τα δεδοµένα τής επιστήµης, η καλλιέργεια δεξιοτήτων, µεθόδων έρευνας και µηχανισµών εµπέδωσης και η ανάπτυξη κριτικής σκέψης, πάντα µε τη βοήθεια τής σύγχρονης διδακτικής και παιδαγωγικής.

Ο σκοπός αυτός τής αριστείας επιτυγχάνεται µε τη διδασκαλία και το παράδειγµα, τη συµµετοχή στην καθηµερινή σχολική ζωή, την ψυχική και την πνευµατική καλλιέργεια. Επιτυγχάνεται µε τη συµµόρφωση σε κανόνες συµπεριφοράς, την πειθαρχία ως άσκηση και µέσο διαµόρφωσης τού χαρακτήρα, την ενίσχυση τής αυτοπειθαρχίας και τής αυτοεκτίµησης, τη βιωµατική αίσθηση τού μέτρου, την αναγνώριση και τον σεβασµό τής προσωπικότητας των άλλων, την καλλιέργεια κοινωνικής ευαισθησίας και προσφοράς και, βέβαια, µε τη φροντίδα και την προστασία τού σχολικού και τού φυσικού περιβάλλοντος. Όλα αυτά υλοποιούνται µε τρόπο που προσαρμόζεται στην ηλικία των παιδιών, στο στάδιο αντιληπτικής ανάπτυξής τους, στην ψυχική τους ωριµότητα και στις ατοµικές διαφορές.

Τα νέα παιδιά έχουν την ευκαιρία όχι µόνο να ανακαλύψουν τον κόσµο γύρω τους, αλλά και να γνωρίσουν και να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τις κλίσεις τους.

ΙΙ. ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΛΥΚΕΙΩΝ

Α. Λειτουργία Σχολείων

  1. Εγγραφές: Η εγγραφή των µαθητών και μαθητριών για το επόµενο σχολικό έτος γίνεται από τους γονείς/τους ασκούντες κατά τις διατάξεις τού Αστικού Κώδικα τη γονική μέριμνα πριν από τη λήξη τού σχολικού έτους (κατ’ εξαίρεση, για λόγους ανωτέρας βίας, τον µήνα Σεπτέμβριο και µέχρι την έναρξη των µαθηµάτων), σε ηµεροµηνίες που τους γνωστοποιούνται εγκαίρως. Για την εγγραφή απαιτείται: α) η κατάθεση τής προβλεπόμενης προκαταβολής, και β) η συµπλήρωση σχετικού εντύπου µε τα στοιχεία τού µαθητή/τής μαθήτριας στη Γραµµατεία τού Σχολείου που θα φοιτήσει. Οι γονείς των οποίων τα παιδιά θα φοιτήσουν στην Α’ τάξη οφείλουν επιπλέον να προσκοµίσουν τον Σεπτέµβριο στη Γραµµατεία τού Σχολείου αντίγραφο τού δελτίου ταυτότητας τού µαθητή/τής μαθήτριας.
  1. Έναρξη-Λήξη µαθηµάτων: Το διδακτικό έτος, η έναρξη και η λήξη των µαθηµάτων, ορίζεται κάθε χρόνο από το Υπουργείο Παιδείας.
  1. Ωράριο λειτουργίας: Τα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Λύκεια λειτουργούν τις πέντε εργάσιμες µέρες τής εβδομάδας, από τις 08.10΄ έως τις 14.50΄. Οι µέρες των αργιών ορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας. Τυχόν διαφοροποιήσεις τού καθημερινού ωραρίου γνωστοποιούνται εγκαίρως στους γονείς και στους µαθητές από τις Διευθύνσεις των Σχολείων και την ιστοσελίδα τής Φ.Ε. (www.arsakeio.gr).
  1. Σχολικό πρόγραµµα: Το πρόγραµµα µαθηµάτων των Λυκείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας περιλαµβάνει όσα προβλέπει το Αναλυτικό Πρόγραµµα τού Υπουργείου Παιδείας, ενισχυµένο µε επιπλέον ώρες διδασκαλίας σε υπάρχοντα γνωστικά αντικείµενα Γενικής Παιδείας και Κατεύθυνσης.
Τα επιπλέον διδακτικά αντικείµενα και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, όπως και το πέραν τού οριζοµένου από τον Νόµο διδακτικό ωράριο, τελούν υπό την έγκριση τού Υπουργείου Παιδείας.

Ο προγραµµατισµός και η οργάνωση τού Σχολικού Προγράµµατος και ειδικότερα τής διδακτέας ύλης γίνεται µε βάση τους Νόµους και τις αποφάσεις τού Υπουργείου Παιδείας, τις αρχές και τη µακροχρόνια παράδοση των Σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, αλλά και σύµφωνα µε τις απαιτήσεις των καιρών για άρτια παιδεία και εκπαίδευση. Η μετάδοση τής γνώσης γίνεται σύµφωνα µε τις σύγχρονες διδακτικές µεθόδους, µε πλούσιο υποστηρικτικό υλικό, έντυπο και ψηφιακό, και µε τη χρήση εποπτικού-τεχνολογικού υλικού καθώς και άλλων βοηθητικών µέσων διδασκαλίας, όπως είναι οι διαδραστικοί πίνακες και η χρήση τής ηλεκτρονικής πλατφόρµας e-arsakeio. Παράλληλα οργανώνονται µαθητικά συνέδρια, εκπαιδευτικές ηµερίδες από µαθητές και εκπαιδευτικούς, υποδειγµατικές διδασκαλίες και διαθεµατικά προγράµµατα, µε στόχο τη συνειδητοποίηση από τους µαθητές τού ενιαίου τής γνώσης και την εισαγωγή τους στον ερευνητικό-επιστηµονικό τρόπο σκέψης. Ορισµένα µαθήµατα διδάσκονται σε ειδικές αίθουσες (εργαστήρια, αίθουσες Πληροφορικής κ.ά.).

Συµπλήρωµα και απαραίτητη προέκταση και συνέχεια τής καθηµερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι οι εκπαιδευτικές εξορµήσεις, οι σχολικές εκδροµές, ο εκκλησιασµός, οι επετειακές, µορφωτικές, αθλητικές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις και τα εκπαιδευτικά προγράµµατα που σχεδιάζει και οργανώνει η Υπηρεσία Εκπαιδευτικών Προγραµµάτων και Πολιτιστικών Εκδηλώσεων τής Εποπτείας των Σχολείων, όπως:

  • περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
  • αγωγής υγείας
  • αγωγής σταδιοδροµίας, καθώς και τα
  • ευρωπαϊκά ή διεθνή προγράµµατα (Comenius κ.λπ.).
Ιδιαίτερη έµφαση δίδεται στην επαφή των µαθητών µε τις ποικίλες εκφάνσεις τού πολιτισµού (θέατρο, κινηµατογράφο, εικαστικά, ποίηση, πεζογραφία κ.ά.), µέσω τής διοργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων, διαγωνισµών και αφιερωµάτων σε σηµαντικές προσωπικότητες και γεγονότα. Για ανάρτηση φωτογραφιών ή βίντεο στη σχολική ιστοσελίδα διανέµεται έντυπο γονικής συγκατάθεσης κατά την έναρξη τού διδακτικού έτους.

Στις περιπτώσεις που απαιτείται µετακίνηση των µαθητών µε µεταφορικό µέσο, λόγω συµµετοχής τους σε εκπαιδευτικά προγράµµατα και δραστηριότητες, είναι αναγκαία η ενυπόγραφη συγκατάθεση τού γονέα.

Β. Σχολική ζωή - Αγωγή μαθητών

Ι. Φοίτηση

Το Σχολείο αποτελεί τον φυσικό χώρο αγωγής και µάθησης, γιατί εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριµένης και οργανωµένης προσπάθειας ώστε οι µαθητές να διαµορφώσουν ολοκληρωµένη προσωπικότητα. Για τον λόγο αυτό η συµµετοχή των µαθητών στην εκπαιδευτική-παιδευτική διαδικασία πρέπει να είναι τακτική, ενεργός και συστηµατική. Η ελλιπής φοίτηση των µαθητών, και µάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, υπονοµεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδό τους.

  1. Η φοίτηση των µαθητών, σύµφωνα µε την ισχύουσα νοµοθεσία, είναι δικαίωμα και υποχρέωσή τους. Εάν το σύνολο των απουσιών τού µαθητή/τής μαθήτριας υπερβεί τα οριζόμενα από τον Νόμο όρια, η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής και ο µαθητής/η μαθήτρια υποχρεούται να επαναλάβει τη φοίτησή του/της στην ίδια τάξη (άρθρο 28 τής Υ.Α. 10645/ΓΔ4/22-1-2018). Για κάθε διδακτική ώρα υπολογίζεται µία απουσία.
  1. Οι µαθητές είναι υποχρεωµένοι να σέβονται και να τηρούν το ωράριο τού καθημερινού προγράμματος, ιδιαίτερα την ώρα έναρξης των µαθηµάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινής προσευχής, εορταστικών εκδηλώσεων, εκπαιδευτικών εξορµήσεων, εκδροµών κ.ά.).
Σε περίπτωση µη έγκαιρης προσέλευσης, οι µαθητές προσέρχονται στη Γραµµατεία τού Σχολείου, αναφέρουν την αιτία τής καθυστέρησης, την οποία οφείλει να επιβεβαιώσει ο γονέας/ο ασκών τη γονική μέριμνα και λαµβάνουν ειδικό σηµείωµα εισόδου στην τάξη.

Οι γονείς οι οποίοι µεταφέρουν µε δικό τους µέσο µεταφοράς τα παιδιά τους στο Σχολείο οφείλουν να είναι απολύτως συνεπείς ως προς την ώρα άφιξης και αναχώρησης των παιδιών τους.

  1. Δεν υφίσταται η διάκριση των απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Τόσο το σχολείο, όσο και οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών επιβάλλεται να ενημερώνονται άμεσα για κάθε απουσία. Ο υπεύθυνος καθηγητής κάθε τμήματος οφείλει να ενημερώνει τους γονείς/ κηδεμόνες για την απουσία των μαθητών και να πληροφορείται τους λόγους αυτής με κάθε πρόσφορο μέσο (τηλεφώνημα, μήνυμα σταλμένο από λογαριασμό τού Σχολείου στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή στο κινητό τηλέφωνο των γονέων/ασκούντων τη γονική μέριμνα, επιστολή). Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια απουσιάσει τρεις συνεχόμενες ημέρες ή υπερβεί τις τριάντα (30) συνολικά απουσίες, ο υπεύθυνος τού τμήματος επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/ασκούντες τη γονική μέριμνα και ενημερώνει τη Διεύθυνση τού Σχολείου.
Προσοχή: Τα όρια των απουσιών, και ο χαρακτηρισµός τής φοίτησης ορίζονται από την υπ’ αριθµόν 10645/ΓΔ4/22-1-2018 Υ.Α. τού Υπουργείου Παιδείας (ΦΕΚ 120/τ.Β΄/23-1-2018) η οποία γνωστοποιείται στους γονείς από το Σχολείο µε την έναρξη τού σχολικού έτους.

  1. Σε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη/ειδικός λόγος κάποιος γονέας να παραλάβει το παιδί του πριν από τη λήξη των µαθηµάτων, πρέπει να ενηµερώσει εγκαίρως -την ίδια ηµέρα- τη Διεύθυνση τού Σχολείου. Ο γονέας παραλαµβάνει από το Γραφείο τού Διευθυντή δελτίο εξόδου τού µαθητή εις διπλούν: παραδίδει το ένα στο Γραφείο Κινήσεως και επιδεικνύει το άλλο στην πύλη εξόδου.
  1. Για τη συµµετοχή των µαθητών στο µάθηµα τής Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις αθλητικές δραστηριότητες τού Σχολείου είναι απαραίτητη η συµπλήρωση Ατοµικού Δελτίου Υγείας για τους µαθητές τής Α’ τάξης τού Λυκείου, σύµφωνα µε σχετική εγκύκλιο των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας.
Για να απαλλαγεί ένας µαθητής από το µάθηµα τής Φυσικής Αγωγής για λόγους υγείας, ο γονέας/ασκών τη γονική μέριμνα πρέπει να υποβάλει στο Σχολείο αίτηση απαλλαγής µε σχετική ιατρική βεβαίωση εντός πέντε (5) ημερών από την έναρξη των μαθημάτων, ή την εμφάνιση τής πάθησης, ή την επάνοδο τού μαθητή στο σχολείο μετά την ασθένεια. Επίσης, για την απαλλαγή από κάποιο µάθηµα ή κάποιο είδος εξέτασης πρέπει να τηρείται αυστηρά η εκπαιδευτική νοµοθεσία (άρθρο 25 τής Υ.Α. 10645/ΓΔ4/22-1-2018).

ΙΙ. Συµπεριφορά και υποχρεώσεις

Βασική αποστολή τής εκπαιδευτικής-παιδευτικής διαδικασίας στα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας είναι η πνευµατική καλλιέργεια και η σωστή αγωγή των µαθητών. Για την επίτευξη αυτών των στόχων και για την εύρυθµη λειτουργία τής σχολικής κοινότητας οι µαθητές έχουν καθήκον να τηρούν συγκεκριµένους κανόνες συµπεριφοράς:

  1. Οι µαθητές οφείλουν να συµπεριφέρονται µε σεβασµό και ευγένεια προς το εκπαιδευτικό προσωπικό, τους συµµαθητές τους και προς όλα τα πρόσωπα που βοηθούν στο έργο τού Σχολείου (όπως συνοδούς, προσωπικό καθαριότητας, εργατοτεχνικό προσωπικό).
  1. Η απρεπής συµπεριφορά µαθητή, η χειροδικία, η αυτοδικία, η άσκηση λεκτικής, σωµατικής ή ψυχολογικής βίας από άτοµα ή οµάδες προς άλλους µαθητές ελέγχονται αυστηρά, θεωρούνται σοβαρές παρεκκλίσεις από τους κανόνες τής σχολικής ζωής και αντιµετωπίζονται αναλόγως και κατά περίπτωση από τον Διευθυντή τού Σχολείου ή από τον Σύλλογο των Διδασκόντων, σύµφωνα µε την εκπαιδευτική νοµοθεσία και τις αρχές τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας. Τα παραπάνω ισχύουν και για τη συµπεριφορά των µαθητών κατά τη µετακίνησή τους µε τα σχολικά λεωφορεία.
  1. Οι µαθητές οφείλουν όχι µόνον να παρακολουθούν και να συµµετέχουν ενεργά στην καθηµερινή διδακτική διαδικασία, αλλά και να µην παρακωλύουν το µάθηµα, σεβόµενοι το δικαίωµα των συµµαθητών τους για µάθηση. Οφείλουν να φέρουν µαζί τους µόνον τα βιβλία τους και ό,τι απαιτείται για τη σχολική εργασία τους.
  1. Δεν επιτρέπεται η έξοδος των µαθητών από το Σχολείο κατά τη διάρκεια τής λειτουργίας του. Η αναιτιολόγητη απουσία από διδακτική ώρα ελέγχεται από τον Διευθυντή τού Σχολείου και τον Σύλλογο των Διδασκόντων.
  1. Είναι αυτονόητο ότι οι µαθητές πρέπει να σέβονται τον σχολικό χώρο. Ο σεβασµός προς το φυσικό περιβάλλον, τα περιουσιακά στοιχεία τού Σχολείου και την περιουσία των άλλων είναι από τις βασικότερες υποχρεώσεις των µαθητών.
Γι’ αυτό πρέπει να φροντίζουν να διατηρούν τους χώρους καθαρούς, να µη γράφουν στα θρανία και στους τοίχους, να µην προκαλούν φθορές στα έπιπλα και στο εποπτικό υλικό και να συμβάλλουν στο πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης ή ανακύκλωσης των βιβλίων µετά το πέρας των γραπτών εξετάσεων στο τέλος τού σχολικού έτους. Κάθε µαθητής είναι υπεύθυνος για οποιαδήποτε φθορά προκαλέσει στη σχολική περιουσία και ελέγχεται με την λήψη παιδαγωγικών μέτρων. Παράλληλα, οι γονείς/ασκούντες τη γονική μέριμνα οφείλουν να αποκαταστήσουν τη ζηµιά.

  1. Οι µαθητές πρέπει να σέβονται τα προσωπικά αντικείµενα των συµµαθητών τους και σε καµία περίπτωση να µην τα χρησιµοποιούν χωρίς την άδειά τους.
  1. Απαγορεύεται οι µαθητές να χρησιµοποιούν στον σχολικό χώρο ή να έχουν µαζί τους έντυπα και άλλου είδους υλικό που δεν έχει σχέση µε την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και είδη αξίας, περιττά χρήµατα, συσκευές αναπαραγωγής εικόνας ή/και ήχου, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αιχµηρά και παντός είδους επικίνδυνα αντικείµενα, όπως και άλλα αντικείµενα που η χρήση τους µπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υγεία και τη σωµατική ακεραιότητα των µαθητών.
  1. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν μαζί τους κινητά τηλέφωνα, συσκευές αναπαραγωγής εικόνας ή/και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Στην εξαιρετική περίπτωση που ο µαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο, υποχρεούται, καθ’ όλη τη διάρκεια τής παραµονής του εντός τού σχολικού χώρου, να το έχει εκτός λειτουργίας και µέσα στην τσάντα του ή να το παραδίδει στη Γραμματεία. Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείµενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιµετωπίζεται µε τα προβλεπόµενα στην υπ’αριθμ. 10645/ΓΔ4/22-1-2018 Υ.Α. (ΦΕΚ 120/τ.Β’/23-1-2018) παιδαγωγικά μέτρα.
  1. Σε περίπτωση απουσίας καθηγητή, οι µαθητές παραµένουν στην αίθουσα διδασκαλίας, χωρίς να προκαλούν ανησυχία και ενόχληση στους συµµαθητές τους στις διπλανές αίθουσες. Ο εφηµερεύων καθηγητής είναι υπεύθυνος για την τήρηση τής τάξης.
  1. Οι απουσιολόγοι, οι οποίοι ορίζονται από το Σχολείο, είναι υπεύθυνοι για το Βιβλίο Ύλης και το Απουσιολόγιο, τα οποία είναι δηµόσια έγγραφα. Τα παραλαµβάνουν κάθε πρωί από τη Γραμματεία, καταχωρίζουν προσεκτικά τις απουσίες µε τις αναγκαίες, αν χρειαστεί, παρατηρήσεις και τα επιστρέφουν στη Γραμματεία την τελευταία διδακτική ώρα υπογεγραµµένα και συµπληρωµένα από τους διδάσκοντες.
  1. Η αλλαγή αίθουσας για τη διδασκαλία ορισμένων μαθημάτων πρέπει να γίνεται χωρίς αργοπορία. Απαγορεύονται θορυβώδεις και ενοχλητικές συμπεριφορές στους διαδρόμους τού Σχολείου κατά τη διάρκεια τής λειτουργίας του.
  1. Οι µαθητές εισέρχονται στα εργαστήρια (Φυσικής, Πληροφορικής, Καλλιτεχνικών) μόνο με τη συνοδεία τού υπεύθυνου εκπαιδευτικού. Πρέπει να χρησιµοποιούν µε ιδιαίτερη προσοχή και υπευθυνότητα τα όργανα, τις συσκευές και τους υπολογιστές, να τηρούν µε σχολαστικότητα τις οδηγίες τού διδάσκοντος και τους κανόνες ασφαλείας τού εργαστηρίου και να µην αντιγράφουν CD, DVD και αρχεία εικόνας ή/και ήχου.
  1. Η µετάβαση των µαθητών στο Ιατρείο σε ώρα µαθήµατος επιτρέπεται µόνο σε περίπτωση ιδιαίτερης ανάγκης και µε την επίδειξη στο νοσηλευτικό προσωπικό ειδικού σηµειώµατος από τη Διεύθυνση τού Σχολείου. Το ειδικό σηµείωµα υπογράφεται από τη νοσηλεύτρια και κατατίθεται στο Απουσιολόγιο.
  1. Το Σχολείο έχει υποχρέωση να προστατεύει την υγεία των µαθητών και να καταπολεµά µε αποφασιστικότητα την απόκτηση βλαπτικών συνηθειών, γι’ αυτό απαγορεύει αυστηρά το κάπνισµα, στους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους τού Σχολείου, όπως και σε κάθε άλλη σχολική εκδήλωση εντός και εκτός τού Σχολείου, σύµφωνα µε τους ισχύοντες κανόνες τής Πολιτείας.
  1. Οι βοηθητικοί χώροι (τουαλέτες) πρέπει να διατηρούνται για λόγους υγιεινής καθαροί και οι µαθητές να χρησιµοποιούν µόνο τις τουαλέτες τού Σχολείου στο οποίο φοιτούν.
  1. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στη συµπεριφορά των µαθητών κατά τη διάρκεια των διαλειµµάτων για λόγους πρόληψης ατυχηµάτων. Οι µαθητές υποχρεούνται να παίζουν και να κινούνται στους υποδεικνυόµενους από το Σχολείο τους χώρους. Αυτό είναι επιβεβληµένο όχι µόνο για λόγους εύρυθµης λειτουργίας τού Σχολείου, αλλά και για λόγους ασφαλείας των μαθητών. Επίσης, οι µαθητές πρέπει να σέβονται τους Κανονισµούς Λειτουργίας των γυµναστηρίων και των γηπέδων.
  1. Κατά τις εξόδους τους (διδακτικές επισκέψεις, εκδρομές κ.ά.) από το Σχολείο οι µαθητές πρέπει να υπακούουν στους συνοδούς εκπαιδευτικούς και να συµπεριφέρονται µε ευγένεια και ευπρέπεια. Σε περίπτωση που ένας µαθητής επιδεικνύει συµπεριφορά που παραβαίνει τις αρχές τού Σχολείου και τις υποδείξεις των συνοδών καθηγητών, τού επιβάλλονται τα ανάλογα παιδαγωγικά μέτρα, όπως αυτά αναφέρονται παρακάτω (βλ. IV. Πειθαρχία και Παιδαγωγικός Έλεγχος).
  1. Στον χώρο τής Βιβλιοθήκης οι µαθητές οφείλουν να τηρούν τους κανόνες λειτουργίας της και να συµπεριφέρονται σύµφωνα µε τις υποδείξεις των βιβλιοθηκονόµων.
  1. Οι µαθητές απαγορεύεται να χρησιµοποιούν την επωνυµία και το έµβληµα των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων χωρίς την έγγραφη άδεια τού Διευθυντή τού Σχολείου τους σε οποιαδήποτε εκδήλωση εκτός Σχολείου.
  1. Οι µαθητές οφείλουν να επιδίδουν στους γονείς/ασκούντες τη γονική μέριμνά τους τις γραπτές ανακοινώσεις τού Σχολείου προς ενηµέρωσή τους.
  1. Βασική µέριµνα τού Σχολείου αποτελεί η συνεργασία των Πενταµελών και των Δεκαπενταµελών Μαθητικών Συµβουλίων, καθώς και τού Συλλόγου Γονέων µε το Σχολείο για την εφαρµογή των αρχών και των κανόνων τής σχολικής ζωής, σύµφωνα µε την εκπαιδευτική νοµοθεσία.
  1. Οι µαθητές είναι υποχρεωµένοι να τηρούν τον Κανονισµό τού Σχολείου. Τα θέµατα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται στον παρόντα Κανονισµό αντιµετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο των Διδασκόντων, σύµφωνα µε τις αρχές τής Παιδαγωγικής Επιστήµης και την εκπαιδευτική νοµοθεσία.
ΙΙΙ. Ενδυµασία - Εµφάνιση

Οι µαθητές των Αρσακείων-Τοσιτσείων Λυκείων οφείλουν στις επίσημες εκδηλώσεις να φορούν την οριζόμενη από το Σχολείο ενδυµασία ώστε να εκπροσωπούν το Σχολείο τους µε τη δέουσα σοβαρότητα.

Για τη συµµετοχή τους στο µάθηµα τής Γυµναστικής θα πρέπει να φορούν αθλητική περιβολή και την επίσηµη αθλητική στολή όταν συµµετέχουν σε σχολικές αθλητικές εκδηλώσεις.

Η καθηµερινή εµφάνιση των µαθητών πρέπει να είναι απλή, ευπρεπής, καθαρή, ανεπιτήδευτη και οπωσδήποτε συμβατή µε τη µαθητική ιδιότητα. Η εµφάνιση των µαθητών είναι φροντίδα των γονέων τους, αποτελεί βασικό στοιχείο τής καθηµερινής παρουσίας τους στο Σχολείο και λόγοι παιδαγωγικοί επιβάλλουν τον έλεγχό της.

  1. Πειθαρχία και παιδαγωγικός έλεγχος
Στο Σχολείο η κατάκτηση τής γνώσης και η αγωγή απαιτούν εκ µέρους κάθε µαθητή τον σεβασµό σε αρχές και κανόνες συµπεριφοράς.

Η σταδιακή προσαρµογή των μαθητών στους κανόνες πειθαρχίας, ως βασική επιδίωξη τού Σχολείου, επιβάλλει να χρησιμοποιούνται παιδαγωγικά µέσα και να γίνονται διακριτικές προσωπικές επισηµάνσεις.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι κάποιοι µαθητές με πράξεις ή παραλείψεις τους παραβαίνουν τους κανόνες που διέπουν τη σχολική ζωή, παρακωλύουν το έργο τού Σχολείου, ή έχουν βλαπτική προς τους συµµαθητές τους συμπεριφορά, τότε είναι αναγκαία η επιβολή παιδαγωγικών μέτρων, σύµφωνα πάντοτε µε τη σχολική νοµοθεσία και µε τις αρχές τής Παιδαγωγικής και τής Ψυχολογίας. Βέβαια η σχέση κανόνας-παρέκκλιση- παιδαγωγικό μέτρο διαµορφώνεται στο πλαίσιο λειτουργίας τού Σχολείου και ανάλογα µε τις ιδιαιτερότητες κάθε µαθητή.

Τα παιδαγωγικά μέτρα κλιµακώνονται ως εξής: προφορική παρατήρηση, επίπληξη, ωριαία αποµάκρυνση από το µάθηµα, αποβολή από τα µαθήµατα μίας μέρας, αποβολή από τα µαθήµατα δύο ημερών και αποµάκρυνση από το Σχολείο (αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος). Οι μαθητές/μαθήτριες που αποβάλλονται παραμένουν τις ημέρες τής αποβολής στο Σχολείο, οι ώρες απουσίας τους από την τάξη καταχωρίζονται και απασχολούνται με ευθύνη τού Διευθυντή/τής Διευθύντριας τού Σχολείου.

Η τυχόν επιβολή παιδαγωγικών μέτρων στον μαθητή συνδέεται με τον χαρακτηρισµό τής διαγωγής του, η οποία µπορεί να διαβαθμίζεται από «εξαιρετική», «καλή» έως «μεμπτή».

Οι γονείς ενηµερώνονται από το Σχολείο για την όποια παρεκκλίνουσα συµπεριφορά των παιδιών τους και την επιβολή παιδαγωγικών μέτρων.

Η συνέπεια στην τήρηση τού σχολικού Κανονισµού και των καθιερωµένων από το Υπουργείο Παιδείας κανόνων και η εξαίρετη συµπεριφορά -τόσο η ατοµική των µαθητών όσο και η οµαδική των µαθητικών κοινοτήτων- εκτιμούνται αναλόγως και επαινούνται κατά την κρίση τού Συλλόγου των Διδασκόντων κάθε Σχολείου.

  1. Σχολικά λεωφορεία
Οι µαθητές που χρησιµοποιούν σχολικό λεωφορείο δεν επιτρέπεται να αλλάζουν στάση ή σχολικό λεωφορείο, εκτός αν υπάρχει ειδικός λόγος που γνωστοποιείται γραπτώς από τον γονέα στη Διεύθυνση τού Σχολείου, η οποία ενημερώνει σχετικά το Γραφείο Κινήσεως.

Ενηµερωτικό σηµείωµα που αναφέρεται σε όλα τα θέµατα τα σχετικά µε τη κίνηση των µαθητών µε τα σχολικά λεωφορεία δίδεται στους γονείς µε την έναρξη τού σχολικού έτους από τη Διεύθυνση Διοικητικών και Οικονοµικών Υπηρεσιών.

Γ. Συνεργασία Σχολείου - Γονέων

Το Σχολείο αποδίδει μεγάλη σηµασία στην επικοινωνία και την εποικοδομητική συνεργασία µε τους γονείς των μαθητών µας και µε τον εκλεγμένο Σύλλογό τους, διότι η προσπάθεια τού Σχολείου, ιδίως σε θέµατα αγωγής και συμπεριφοράς, δεν μπορεί να ευδοκιμήσει χωρίς τη συμπαράσταση και τη βοήθεια τής οικογένειας.

Οι γονείς πρέπει να φροντίζουν για τη δημιουργία καλών σχέσεων µε το εκπαιδευτικό προσωπικό τού Σχολείου και να ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις τού Σχολείου για κάθε θέµα που αφορά στο παιδί τους. Δεν πρέπει να παραβλέπουν ότι η εμπιστοσύνη τού μαθητή στο Σχολείο ενισχύεται και από τη θετική στάση των γονέων προς το Σχολείο και τον δάσκαλο.

Η συμμετοχή των γονέων στις κοινές παιδαγωγικές συναντήσεις γονέων και εκπαιδευτικού προσωπικού που οργανώνονται από τα Σχολεία κρίνεται απαραίτητη, ώστε να ενημερώνονται για το παιδαγωγικό έργο τού Σχολείου και τη γενικότερη συμπεριφορά των παιδιών τους. Οι ενημερωμένοι γονείς συμβάλλουν θετικά στη διαμόρφωση τού σχολικού κλίµατος προς όφελος των μαθητών µας. Για ειδικότερη στήριξη και καθοδήγηση των γονέων και των μαθητών των Σχολείων λειτουργεί η Συμβουλευτική-Ψυχολογική Υπηρεσία των Σχολείων.

Οι γονείς πρέπει να λαµβάνουν γνώση και να μελετούν µε προσοχή τις ανακοινώσεις και τις οδηγίες που στέλνει το Σχολείο.

Συναντήσεις των γονέων µε τη Διεύθυνση και τους διδάσκοντες γίνονται µία φορά την εβδομάδα σε ηµέρα και ώρα η οποία ανακοινώνεται µε την έναρξη τής σχολικής χρονιάς. Μετά το τέλος τού Α’ τετραµήνου οι γονείς καλούνται στο Σχολείο για να παραλάβουν τους ελέγχους προόδου των μαθητών και να συζητήσουν µε τους διδάσκοντες για την εν γένει επίδοση, πρόοδο και διαγωγή των παιδιών τους.

Οι γονείς έχουν εξ ολοκλήρου την ευθύνη τής τακτικής και ανελλιπούς φοίτησης των παιδιών τους. Οφείλουν, λοιπόν, να βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία µε το Σχολείο. Το Σχολείο οφείλει µε τη σειρά του να ειδοποιεί εκτάκτως τους γονείς για οποιοδήποτε περιστατικό παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς τού παιδιού τους, όπως π.χ. την αναιτιολόγητη απουσία του.

Οι γονείς για οποιοδήποτε αίτηµά τους πρέπει να απευθύνονται στη Διεύθυνση τού Σχολείου. Σε περίπτωση ανάγκης οι μαθητές μπορούν να επικοινωνούν μαζί τους, µε την άδεια τής Διεύθυνσης, από το τηλέφωνο τού Σχολείου. Η είσοδος των γονέων στον χώρο τού Σχολείου επιτρέπεται μετά την επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας ή σχετικής κάρτας εισόδου στην πύλη τού Σχολείου.

Οι γονείς υποχρεούνται να τηρούν τα οριζόμενα από τον Κανονισµό αυτό κατά το μέρος που τους αφορά. Επίσης, υποχρεούνται να τακτοποιούν εγκαίρως και εντός των καθοριζομένων χρόνων τις οικονομικές υποχρεώσεις τους έναντι τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, όπως αυτές τους έχουν γνωστοποιηθεί. Τυχόν παραβιάσεις των όρων τού παρόντος είναι δυνατόν να επιφέρουν τις από τού νόμου προβλεπόμενες κυρώσεις.

Ευελπιστούμε στην πρόθυµη συνεργασία των γονέων µε το προσωπικό όλων των φορέων τού Σχολείου, ώστε να διευκολύνεται το εκπαιδευτικό και το παιδαγωγικό έργο. Κοινή επιδίωξη όλων είναι η αγωγή, η κατάρτιση, η καλλιέργεια και η ασφάλεια των μαθητών.

Δ. Κανονισμός

Η τήρηση όλων των κανόνων συµπεριφοράς τού παρόντος Κανονισµού από τους µαθητές αποτελεί βασική και απαρέγκλιτη υποχρέωσή τους.

Όλοι οι γονείς των μαθητών δηλώνουν ενυπόγραφα ότι διάβασαν και αποδέχονται τον Κανονισµό.