Αρσάκεια Ιωαννίνων

Με στόχο την πρόληψη τού σχολικού εκφοβισμού πραγματοποιήθηκαν, με τη συνεργασία των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών των Σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, συναντήσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τους μαθητές όλων των τμημάτων και των τριών τάξεων τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού. Κατά τη διάρκεια των σημαντικών αυτών συναντήσεων δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές να αναφερθούν στα συναισθήματα που βιώνουν, να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για το δυσάρεστο αυτό φαινόμενο, καθώς και να προτείνουν τρόπους αποτελεσματικής διαχείρισης περιστατικών σχολικής βίας.

Συγκεκριμένα, στα τέλη Ιανουαρίου 2024, ο κ. Παντελής Κατηνιώτης, καθηγητής-Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού, και ο κ. Γιώργος Γεωργουλέας, σχολικός ψυχολόγος των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, επισκέφθηκαν όλα τα τμήματα τής Γ΄  τάξης και συζήτησαν με τα παιδιά για τούς τρόπους εκδήλωσης τού σχολικού εκφοβισμού και τις ποικίλες μορφές του (π.χ. λεκτικός, ψυχολογικός, σωματικός, διαδικτυακός). Στο δεύτερο μέρος των συναντήσεων αυτών πραγματοποιήθηκαν ενδιαφέρουσες βιωματικές δραστηριότητες, κατά τη διάρκεια των οποίων μαθητές ανέλαβαν ποικίλους ρόλους σε ένα φανταστικό περιστατικό σχολικής βίας, το οποίο όρισαν οι δύο συντονιστές. Επίσης, έγινε συζήτηση σχετικά με τα κριτήρια που χρειάζεται να πληρούνται προκειμένου να χαρακτηριστεί μια συμπεριφορά ως εκφοβισμός (πρόθεση να προκληθεί βλάβη στο θύμα, επαναληπτικότητα, διάρκεια, ανισότητα δύναμης, δυσάρεστες επιπτώσεις).

Στις αρχές Μαρτίου, και με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά τής Σχολικής Βίας και τού Εκφοβισμού (6 Μαρτίου), ο κ. Γεωργουλέας επισκέφθηκε και τα τμήματα τής Β΄ τάξης και υλοποίησε μια εξαιρετική βιωματική δραστηριότητα σχετικά με την πρόληψη των νοσηρών αυτών φαινομένων. Η δραστηριότητα περιελάμβανε παιχνίδι ρόλων με τη συμμετοχή των μαθητών και συζήτηση σχετικά με τις συναισθηματικές ανάγκες και τα κίνητρα όσων εμπλέκονται.

Τέλος, την ίδια περίοδο, η κ. Ακριβή Κονιδάρη, ψυχολόγος, ερευνήτρια Πανεπιστημίου Uppsala-Sweden, οργάνωσε και υλοποίησε ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης για τους μαθητές τής Α΄ τάξης, μέσω του οποίου αναδείχθηκαν οι δυσμενείς επιπτώσεις τού φαινομένου σε πολλούς εφήβους στη χώρα μας και παγκοσμίως, καθώς και τα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνουν οι αποδέκτες εκφοβιστικών συμπεριφορών.

Το κυρίαρχο μήνυμα που εκφράστηκε μέσα από όλες αυτές παρεμβάσεις ήταν ότι τόσο συμπεριφορές στο σχολείο όσο και διαδικτυακά σχόλια, που προκαλούν σε άλλα άτομα δυσάρεστα συναισθήματα, όπως θυμό, φόβο, πόνο, ενοχές και ντροπή, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνονται αποδεκτά!

Τέλος, οι συντονιστές αυτών των δράσεων παρότρυναν τους μαθητές μας, εάν βρεθούν στο επίκεντρο ή γίνουν μάρτυρες τέτοιων δυσάρεστων καταστάσεων, να μη σιωπούν, αλλά να απευθύνονται σε άτομα τού περιβάλλοντός τους που εμπιστεύονται, όπως οι γονείς τους, οι καθηγητές και οι φίλοι τους.