Αρσάκεια Ιωαννίνων

Την Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 η Διευθύντρια τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού κ. Ευδοκία Πατσιλινάκου παρουσίασε ένα πρωτότυπο διδακτικό σενάριο «γεμάτο Χημεία». Ένα από τα «κρυμμένα ποιήματα» τού Καβάφη η «Βροχή» αποτελεί σενάριο διδακτικής πράξης για την κατανόηση τής αξίας τού νερού ως χημικής ένωσης τής ζωής, που χαρακτηρίζει τον πλανήτη Γη.

Ο ενθουσιασμός τής νεότητας που έρχεται σε αντίθεση με την ανία και την αδράνεια τού γήρατος, περιγράφονται λιτά και εύστοχα από τον ποιητή. Επιπλέον, σε κάθε στίχο τού ποιήματος διαπιστώνουμε και ένα φαινόμενο ή μια ιδιότητα που προκαλεί το νερό. Μέσα από τη μελέτη τού ποιήματος «Βροχή» αναδεικνύεται η σοφία των συμβολισμών τού Καβάφη και παρουσιάζεται η επιστήμη των πέντε αισθήσεων, δηλαδή η Χημεία, αγγίζοντας τη μουσική των καβαφικών στίχων.

Συγκεκριμένα μελετήθηκαν οι συμβολισμοί και αναπτύχθηκαν δύο σενάρια διδακτικής πράξης, τα οποία αφορούσαν σε μια διδακτική προσέγγιση με ποιητική ματιά. Η αξία τού ποιήματος «Βροχή» αποδεικνύεται σε κάθε στίχο και η ευφυΐα τού ποιητή αποκαλύπτεται, καθώς περιγράφει βιώματα και συναισθήματα συμβολίζοντάς τα με ιδιότητες τού νερού.

Το πρώτο σενάριο με τίτλο: «Τα τριχοειδή φαινόμενα με τη ματιά του Καβάφη» αφορά στην ιδιότητα τού νερού ως τού θαυμαστού υγρού τής ζωής (τριχοειδή φαινόμενα, φαινόμενο ώσμωσης, φωτοσύνθεση) και πώς αυτό λειτουργεί ως μέσον μεταφοράς θρεπτικών συστατικών στα αγγεία των φυτών. Το δεύτερο σενάριο με τίτλο: «Ο Καβάφης ζωγραφίζει με στίχους τη βροχή» αφορά στην ιδιότητα τού νερού να κατακρημνίζεται ως βροχή, η οποία είναι το τέλος και η αρχή ενός επαναλαμβανόμενου κύκλου (κύκλος νερού).

Σενάριο 1ο«Τα τριχοειδή φαινόμενα με τη ματιά τού Καβάφη» - Σκηνοθεσία διδασκαλίας

Οι μαθητές χωρίζονται σε τέσσερεις ομάδες. Μαθητές από την πρώτη ομάδα απαγγέλουν στίχους από το ποίημα: «Βροχή». Μαθητές από τη δεύτερη ομάδα, απαντούν με στίχους, ερμηνεύοντας τα συναισθήματα που προκαλούν οι συμβολισμοί τού Καβάφη. Μαθητές από την τρίτη ομάδα εξηγούν τούς συμβολισμούς τού ποιήματος. Μαθητές από την τέταρτη ομάδα περιγράφουν το αντίστοιχο φυσικό ή χημικό φαινόμενο και στο εργαστήριο (την ώρα που θα παρουσιάζονται posters και διάφορα άλλα) πραγματοποιούν τα αντίστοιχα πειράματα.

Σενάριο 2ο: «Ο Καβάφης ζωγραφίζει με στίχους τη βροχή» - Σκηνοθεσία διδασκαλίας

Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ομάδες. Μαθητές από την πρώτη ομάδα απαγγέλουν στίχους από το ποίημα. και μαθητές από τη δεύτερη ομάδα αναλύουν τους στίχους με χημική ματιά.

Για να δείτε τις παρουσιάσεις πατήστε εδώ και εδώ.