Αρσάκεια Ιωαννίνων
Με τρεις μαθητές-μέντορες από τη Β΄ τάξη τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Comenius Regio «Εκφοβισμός των εφήβων: Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης στο σχολικό περιβάλλον Ελλάδας και Κύπρου».
Το πρόγραμμα αποτελεί σύμπραξη τής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας, τού Επαρχιακού Γραφείου Πάφου, τού 3ου ΓΕΛ Ηρακλείου Αττικής, τού 1ου Λυκείου Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ Πάφου, τής Μονάδας Εφηβικής Υγείας Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών και τού Πανεπιστημίου «Νεάπολις» τής Πάφου.
Στόχος τού προγράμματος είναι να αναλυθούν τα φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού στις δύο περιοχές, να διερευνηθούν οι μέθοδοι και οι τρόποι προσέγγισης, να διοργανωθούν δράσεις για την καλή επικοινωνία και τη συνεργασία ανάμεσα σε εφήβους, εκπαιδευτικούς και γονείς.
Η καινοτομία και η πρωτοτυπία αυτού τού ευρωπαϊκού προγράμματος έγκειται στο γεγονός ότι η εκπαίδευση συνομήλικου από συνομήλικο (peer to peer education) αποτελεί ολοκληρωμένη πρόταση παρέμβασης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τού εκφοβισμού των εφήβων, στην οποία συμμετέχει το σύνολο τής σχολικής κοινότητας αλλά και ευρύτεροι κοινωνικοί φορείς, στοχεύοντας μεταξύ άλλων στην τόνωση τής αυτοεκτίμησης και τού ρόλου των μαθητών και μαθητριών ως ενεργού παράγοντα τής σχολικής ζωής.
Στο πρόγραμμα, το οποίο είναι πιλοτικό, διάρκειας δύο ετών, οι μαθητές-μέντορες εκπαιδεύονται για να αναλάβουν με τη σειρά τους να ενημερώσουν, να ευαισθητοποιήσουν, να εκπαιδεύσουν, να κινητοποιήσουν τους συνομηλίκους τους ενάντια στον εκφοβισμό και στην ενδοσχολική βία, ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι είναι απαραβίαστο δικαίωμά τους να ζουν σε ένα σχολικό περιβάλλον χωρίς βία. Οι μαθητές εκπαιδεύονται να αναγνωρίζουν τις μορφές βίας, να αντιλαμβάνονται τα αίτια και τις σημαντικές και χρόνιες επιπτώσεις της, να αρνούνται κάθε μορφή βίας, να την αποτρέπουν, βρίσκοντας προσεγγίσεις υποστήριξης μεταξύ των συνομηλίκων και βελτιώνοντας την ποιότητα τής σχολικής τους ζωής.
Οι μαθητές τού Αρσακείου που συμμετείχαν ήταν οι: Κλαδά-Τσαπατσάρη Νίνα (Ββ τάξη), Ροντογιάννης Αριστοφάνης (Βγ τάξη) και Τασούλη Χριστίνα (Βδ τάξη) με την καθοδήγηση τής εκπαιδευτικού κ. Αρτέμιδος Σούσου (Οικιακής Οικονομίας). Τα παιδιά παρακολούθησαν στις τρεις συναντήσεις εκπαίδευσης, που πραγματοποιήθηκαν στις 2 Μαρτίου, 21 Μαρτίου και 2 Απριλίου 2015, συνεντεύξεις, ιστορικές αναφορές, ομιλίες, συζητήσεις, δραστηριότητες έκφρασης-δημιουργίας, παρουσιάσεις μελετών και εργασιών, μελέτη κειμένων και άρθρων, δρώμενα και μουσικά τραγούδια.

Ακολουθούν μερικές από τις σκέψεις των μαθητών-μεντόρων μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα:
«Νιώθω πολύ τυχερή που μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχω στις επιμορφωτικές συναντήσεις σχετικά με τον εκφοβισμό, καθώς και μετέπειτα να ενημερώσω τους συμμαθητές μου, μεταδίδοντας τους τις γνώσεις που αποκόμισα. Δεν κυριαρχούσε η θεωρία, καθώς συνοδευόταν από βιωματικές δράσεις. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία!»
Νίνα Κλαδά-Τσαπατσάρη (Ββ)

«Παρακολουθήσαμε σειρά σεμιναρίων με θέμα τον εκφοβισμό και ενημερωθήκαμε σε βάθος για το θέμα αυτό. Πιστεύω πως όλοι οι μαθητές θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν πάνω στο θέμα τού εκφοβισμού, που έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις στις μέρες μας. Νιώθω πολύ τυχερός που μου δόθηκε η ευκαιρία να εμβαθύνω τις γνώσεις μου και πιστεύω ότι όσο περισσότερο γνωρίζουμε τόσο περισσότερο μπορούμε να βοηθήσουμε.»
Αριστοφάνης Ροντογιάννης (Βγ)

«Το πρόγραμμα με θέμα “Εκφοβισμός των εφήβων. Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης στο σχολικό περιβάλλον”, το οποίο είχα την τύχη να παρακολουθήσω την εφετινή χρονιά, αποτέλεσε για μένα γόνιμη εμπειρία. Τόσο το θέμα τού προγράμματος όσο και ο τρόπος διεξαγωγής του το έκαναν ενδιαφέρον κατά την παρακολούθηση και προσέφεραν χρήσιμες πληροφορίες και γνώσεις για "τον σχολικό εκφοβισμό". Το θέμα με ξάφνιασε στην αρχή, καθώς πίστευα ότι δεν υπάρχει το φαινόμενο τής βίας στα σχολεία. Μετά όμως την παρουσίαση από τους ομιλητές των μορφών που παίρνει η βία, καθώς και των συνεπειών που μπορεί να έχει στους εφήβους, κατάλαβα ότι, λίγο έως πολύ, όλοι άθελά μας ίσως να έχουμε γίνει παρατηρητές συμπεριφορών που, όταν επαναλαμβάνονται, μπορεί να οδηγήσουν στο περιθώριο και στην απομόνωση συνομήλικα παιδιά- συμμαθητές μας. Πέρα όμως από το θέμα που προκάλεσε το ενδιαφέρον μου, θέλω να αναφερθώ και στον τρόπο παρουσίασής του. Την ποικιλία των μέσων, τη συμμετοχή των παιδιών, τα μαθητικά προγράμματα προβολής τού θέματος, τη συμμετοχή καλεσμένων έξω από τη σχολική κοινότητα. Οπότε θεωρώ ότι το αποτέλεσμα τού προγράμματος ήταν ωφέλιμο, αφού δεν έγινε ξερή μετάδοση γνώσεων, αλλά μας γέννησε την ανάγκη να διερευνήσουμε περισσότερο το θέμα και να το συζητήσουμε ανοιχτά με τους συμμαθητές μας.»
Χριστίνα Τασσούλη (Βδ)










.