Αρσάκεια Ιωαννίνων

Με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά τής Σχολικής Βίας και τού Εκφοβισμού (6 Μαρτίου), σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης  των μαθητών με στόχο την πρόληψη τού νοσηρού αυτού φαινομένου.

Λόγω τής ιδιαιτερότητας τής παρούσας δύσκολης κατάστασης που βιώνουν τα παιδιά, έμφαση δόθηκε στην αναζήτηση τρόπων προστασίας από τους κινδύνους του διαδικτύου και τον διαδικτυακό εκφοβισμό (cyber bulling).

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ομάδα Πρόληψης Βίας και Εκφοβισμού σε συνεργασία με τους Συμβούλους Σχολικής Ζωής συγκέντρωσε και διαμοίρασε σε όλους τους εκπαιδευτικούς οπτικοακουστικό υλικό με σχετική θεωρία και βιωματικές δραστηριότητες. Με βάση το υλικό αυτό, και ανάλογα με τις ανάγκες και τη δυναμική τής κάθε τάξης και τού κάθε τμήματος, προγραμματίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν από εκπαιδευτικούς τού Σχολείου  οι ακόλουθες δράσεις:

Στην Α΄ τάξη η Σύμβουλος Σχολικής Ζωής και φιλόλογος κ. Βάλια Λουτριανάκη υλοποίησε σενάριο δραματοποίησης τού βίντεο "It only Takes One", αξιοποιώντας και τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος (drama in education).
Οι μαθητές αφού παρακολούθησαν την ταινία μικρού μήκους (χωρίς διαλόγους) και μετά από κάποιες ασκήσεις ενεργοποίησης και δημιουργικής προσέγγισης, ρητορικής, δημιουργικής γραφής και αφήγησης, χωρίστηκαν σε ομάδες και ετοίμασαν μια "συνέντευξη" προς τα βασικά πρόσωπα τού βίντεο, τα οποία ερμήνευσαν, αυτοσχεδιαστικά και εναλλάξ όσοι επιθυμούσαν.
Μέσα από τις ερωτήσεις αναζήτησαν κίνητρα, αφορμές, συνέπειες, νοοτροπίες, χαρακτήρες.
Οι απαντήσεις έδειξαν ότι οι μαθητές είναι ήδη ευαισθητοποιημένοι και ότι μπορούν να εμβαθύνουν ουσιαστικά στο σύνθετο αυτό φαινόμενο.
Αξιοποιώντας τις θεατρικές τεχνικές τής "Ανακριτικής Καρέκλας" και τής "Ανίχνευσης Σκέψης" τα τέσσερα τμήματα, με τη βοήθεια τής κ. Λουτριανάκη, ανέπτυξαν ενσυναίσθηση, προβληματίστηκαν και αποφάσισαν να δημιουργήσουν, όταν θα επιστρέψουν στο σχολείο, το δικό τους βίντεο κατά τού σχολικού εκφοβισμού.

Στο μάθημα των Θρησκευτικών στα τμήματα Α΄β, Α΄γ και Α΄δ ο καθηγητής κ. Γεώργιος Ντόκος διεξήγαγε συζήτηση με τους μαθητές επάνω στον χρυσό κανόνα τής Βίβλου«Όπως θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, έτσι ακριβώς να συμπεριφέρεστε και εσείς σε αυτούς» (Λουκάς 6,31).
Ο Χριστός αντικρίζοντας τις κοινωνικές διακρίσεις και τη βία που επικρατούσαν την εποχή Του, ενσωμάτωσε στο κήρυγμά Του, με λόγια και παραβολές, τον Νόμο τής Αγάπης. Ο Ίδιος οδηγήθηκε στον Σταυρό και γεύθηκε την ανθρώπινη βία.
Τέλος, ο κ. Ντόκος συζήτησε με τα παιδιά για το πώς σήμερα αναπαράγουμε διάφορες μορφές βίας στην καθημερινή μας ζωή.

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Δημιουργικής Γραφής (Ζώνη Α και Β) η φιλόλογος κ. Μαρίλη Δουζίνα διεξήγαγε με τους μαθητές τής Α΄ και Β΄ τάξης συζήτηση επάνω στα αίτια και τους τρόπους αντιμετώπισης τού σχολικού εκφοβισμού.
Ακολούθησε κριτική ανάγνωση τού ψηφιακού κόμικ «Αντιπαλεύοντας δημιουργικά τη σχολική βία», το οποίο  είναι δημιουργία μαθητών τής Ζώνης Δημιουργικής Γραφής τής Β΄ τάξης και έχει βραβευθεί κατά το σχολικό έτος 2014-2015, με υπεύθυνες καθηγήτριες την κ. Μ. Δουζίνα και Λ. Γαλιάνδρα.
Τέλος, δημιουργήθηκαν από τους μαθητές οι δικές τους ιστορίες για τον σχολικό εκφοβισμό, με μήνυμα την υπέρβασή του. Το συγκεκριμένο project είχε διάρκεια 2 διδακτικές ώρες.


Την Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021 στο Τμήμα Β΄δ η κ. Κατερίνα Ζωίδου, Υποδιευθύντρια και καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής προέβαλε στους μαθητές το video με τίτλο "It only Takes One" και συζήτησε μαζί τους σχετικά με τη σωστή αθλητική συμπεριφορά. Η συζήτηση επεκτάθηκε και σε θέματα όπως η ορθή συμπεριφορά στο Σχολείο και οι αρνητικές επιπτώσεις τού εκφοβισμού.

Επίσης, οι μαθητές τού τμήματος Β΄δ στο μάθημα τής Αγωγής Λόγου, με τη φιλόλογο κ. Ελισάβετ Δεληγιαννάκη, παρακολούθησαν μια κατατοπιστική παρουσίαση και διαφορετικά βίντεο, και συζήτησαν για το φαινόμενο αυτό.
Τα παιδιά, αφού μίλησαν για τα αίτια του προβλήματος και τις συνέπειές του, αναφέρθηκαν στο κατά πόσο είναι εύκολο να σπάσει τη σιωπή του ένα θύμα εκφοβισμού και συζήτησαν με την κ. Δεληγιαννάκη σχετικά με τους τρόπους αντιμετώπισης τού φαινομένου.
Τέλος, οι μαθητές προβληματίστηκαν σχετικά με το πότε γινόμαστε συνένοχοι σε ένα περιστατικό εκφοβισμού και ενημερώθηκαν από την καθηγήτριά τους για το πού θα ήταν καλό να απευθύνονται τα θύματα μιας τέτοιας συμπεριφοράς.

Στην Γ΄ τάξη ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής και καθηγητής Επαγγελματικού Προσανατολισμού κ. Παντελής Κατηνιώτης, μετά την προβολή τού βίντεο "It only Takes One" και τού ελληνικού «Πες μου ότι σου κάνουν bulling – Μίλα τώρα», τού «Χαμόγελου του Παιδιού», ενημέρωσε τους μαθητές όλων των τμημάτων για τις δυσμενείς επιπτώσεις τού σχολικού εκφοβισμού  σε πολλούς εφήβους στη χώρα μας και παγκοσμίως, δίνοντας έμφαση στη διαδικτυακή μορφή του.
Ο κ. Κατηνιώτης ζήτησε τη γνώμη των μαθητών για το που σταματάει η πλάκα σε έναν συμμαθητή και που ξεκινάει ο εκφοβισμός του...
Κοινή συνισταμένη όλων των απόψεων ήταν ότι συμπεριφορές και διαδικτυακά σχόλια που προκαλούν σε άλλα άτομα δυσάρεστα συναισθήματα, όπως θυμό, φόβο, πόνο και ντροπή, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνονται αποδεκτά.
Τέλος, ο καθηγητής παρότρυνε τους μαθητές, εάν βρεθούν στη θέση τέτοιων δυσάρεστων καταστάσεων, να απευθυνθούν σε άτομα τού περιβάλλοντός τους που εμπιστεύονται, όπως τους γονείς τους, τους καθηγητές τους και τους φίλους τους.

Στο μάθημα τής Αγωγής Προφορικού Λόγου η φιλόλογος κ. Κατερίνα Ημέλλου προέβαλε στους μαθητές τού τμήματος Γ΄δ εικόνα που έδειχνε τρία κορίτσια να κοροϊδεύουν μια συμμαθήτριά τους, που στεκόταν στο περιθώριο με θλιμμένη έκφραση.
Με αφορμή αυτή την εικόνα τα παιδιά εξέφρασαν σκέψεις, συναισθήματα και προβληματισμούς σχετικά με το θέμα του σχολικού εκφοβισμού.
Στη συνέχεια προετοίμασαν και εκφώνησαν μια προφορική ομιλία (προσχεδιασμένος προφορικός λόγος) για το συγκεκριμένο θέμα: «Συμμετέχω σε μια σχολική ημερίδα με θέμα: Εφηβεία και σχολικός εκφοβισμός. Εκφωνώ μια ομιλία προτρέποντας γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές να αντισταθούν στον σχολικό εκφοβισμό».
Η δομή τής ομιλίας περιελάμβανε την προσφώνηση, τον πρόλογο-εισαγωγή με δύο άξονες: α) αίτια, β) προτάσεις αντιμετώπισης, το κύριο μέρος (α) επιχειρήματα αιτίας τού φαινομένου και β) επιχειρήματα παραδειγμάτων για την αντιμετώπιση τού φαινομένου, τον επίλογο και τις ευχαριστίες στο ακροατήριο.

Στα μαθήματα τής Νεοελληνικής Γλώσσας και τής Αγωγής Προφορικού Λόγου η φιλόλογος κ. Μαρίλη Δουζίνα αφιέρωσε στο τμήμα Γ΄δ 3 διδακτικές ώρες συνολικά για το συγκεκριμένο θέμα.
Πιο αναλυτικά, στο πρώτο από τα δύο μαθήματα, με αφορμή διασκευή τού άρθρου «Ένα παιδί μετράει τραύματα λόγω σχολικού εκφοβισμού», που δημοσιεύθηκε στις 30 Δεκεμβρίου τού 2020 στην εφημερίδα «Η Καθημερινή», έγινε συζήτηση επάνω στα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους αντιμετώπισης τού σχολικού εκφοβισμού. Στη συνέχεια οι μαθητές κλήθηκαν να γράψουν τις δικές τους σκέψεις και συναισθήματα επάνω στο θέμα.
Στο μάθημα τής Αγωγής Προφορικού Λόγου, οι μαθητές εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους είτε με τη μορφή αυθόρμητου λόγου είτε με τη μορφή προτρεπτικού λόγου.
Ορισμένοι μαθητές επέλεξαν τη δραστηριότητα παιχνιδιού ρόλων: απευθύνθηκαν στον υποτιθέμενο θύτη, για να υπερασπιστούν το θύμα ή για να τον ευαισθητοποιήσουν, και στο υποτιθέμενο θύμα για να το υποστηρίξουν.

Τέλος, η καθηγήτρια Γαλλικών κ. Μαρία Λαγουρού πρέβαλε στους μαθητές τής Γ΄ τάξης τού τμήματός της  δύο  μικρές ταινίες σχετικές με τον σχολικό εκφοβισμό.
Οι ταινίες αυτές έχουν δημιουργηθεί από Γάλλους μαθητές με αφορμή έναν σχολικό διαγωνισμό στη Γαλλία με το ίδιο θέμα.
Οι μαθητές, αφού παρακολούθησαν τις ταινίες, συζήτησαν στα Γαλλικά με την καθηγήτριά τους σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους συμμαθητές τους που πιθανώς να είναι θύματα σχολικής βίας.