Αρσάκεια Ιωαννίνων

Οι μαθητές τού Γ΄δ τμήματος τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Λογοτεχνίας και τού εορτασμού των 200 χρόνων από την Ελληνική Eπανάσταση, προσέγγισαν δημιουργικά το γεγονός τής πολιορκίας τού Μεσολογγίου ανατρέχοντας σε ιστορικές πηγές, στη λογοτεχνία και στη ζωγραφική

Το ιστορικό πλαίσιο ζωντάνεψε για τους μαθητές μέσα από ιστορικές αφηγήσεις, πηγές και οπτικό υλικό από τον ιστότοπο «Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα» (πατήστε εδώ)

Παράλληλα, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τη λογοτεχνική αποτύπωση τής πολιορκίας τού Μεσολογγίου μέσα από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» τού Δ. Σολωμού.
Διάβασαν και μελέτησαν αποσπάσματα από τα τρία σχεδιάσματα τής ποιητικής σύνθεσης τού Σολωμού, ξεκινώντας με τα αποσπάσματα από το Β΄ Σχεδίασμα που ανθολογούνται στο σχολικό βιβλίο τής Λογοτεχνίας τής Γ΄ τάξης.

Παρατήρησαν πώς το ιστορικό γεγονός μεταμαπλάθεται και αποδίδεται ποιητικά και εστίασαν σε στίχους που τους άγγιξαν συναισθηματικά ή γλωσσικά.
Προσέγγισαν, τέλος, την εικαστική απόδοση τής πολιορκίας μέσα από σχετικούς ζωγραφικούς πίνακες τού Θεόδωρου Βρυζάκη, τού Ευγένιου Ντελακρουά και τού Εμίλ ντε Λανσάκ.

Σε συνέχεια τής δράσης αυτής, και στο πλαίσιο τής διαφοροποιημένης μάθησης οι μαθητές κλήθηκαν να επιλέξουν τη δραστηριότητα δημιουργικής, λογοτεχνικής ή μη, γραφής που επιθυμούσαν από τις ακόλουθες προτεινόμενες δραστηριότητες:

Αναφορικά με τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους»:

α. Ποιο από τα τρία Σχεδιάσματα των «Ελεύθερων Πολιορκημένων», τα οποία είδαμε αποσπασματικά, σας άρεσε περισσότερο και γιατί;

β. Με αφορμή κάποιον ή κάποιους από τους στίχους των «Ελεύθερων Πολιορκημένων», που είναι εντός κόκκινου πλαισίου, να γράψετε τις σκέψεις ή/και τα συναισθήματα που σας προκαλούν οι στίχοι αυτοί.

γ. Συνταιριάζοντας στίχους από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» φτιάξτε το δικό σας ποιητικό κολάζ (συναρμόζοντας στίχους).

δ. Εντάξτε στίχους των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» σε δική σας ποιητική δημιουργία.

ε. Διαβάστε τα αποσπάσματα από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» που αφορούν στις γυναίκες και γράψτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας σχετικά με αυτά.

Αναφορικά με τους ζωγραφικούς πίνακες:

στ. Ποιος από τους επιλεγμένους ζωγραφικούς πίνακες τράβηξε το ενδιαφέρον σας; Γιατί; Σχολιάστε τον από άποψη τεχνικής ή/και συμβολισμών.

ζ. Αντλήστε έμπνευση από κάποιον από τους επιλεγμένους ζωγραφικούς πίνακες και γράψτε τις σκέψεις που σας γεννά για όποιο θέμα επιθυμείτε εσείς (π.χ. τη δύναμη τής τέχνης, τη σχέση τέχνης και ιστορικής αλήθειας, δίκαιος και άδικος πόλεμος κ.ά.)

η. Με οδηγό τη φαντασία σας αποτυπώστε τις φανταστικές σκέψεις ενός από τα πρόσωπα που απεικονίζονται στους επιλεγμένους ζωγραφικούς πίνακες.

Οι δημιουργίες των μαθητών ξεχώρισαν για την ευαισθησία και την πρωτοτυπία τους, αποδεικνύοντας πως ακόμη και  σε συνθήκες πανδημίες και τηλεκπαίδευσης τα μάτια τής ψυχής των μαθητών παραμένουν άγρυπνα και ανοιχτά απέναντι στην Ιστορία, στην Ποίηση, στην Τέχνη και στον Άνθρωπο... «Πάντ΄ ανοιχτά, πάντ’ άγρυπνα, τα μάτια τής ψυχής μου»

Μπορείτε να δείτε το υλικό που αξιοποιήθηκε στη δράση αυτή εδώ.

Μπορείτε, επίσης, να δείτε ενδεικτικά κείμενα δημιουργικής γραφής των μαθητών εδώ.

Τους μαθητές καθοδήγησε η φιλόλογος κ. Μ. Δουζίνα.